הדרך לשיקום לבנון מתחילה בשחרור אחיזת החנק של חיזבאללה

הפיצוץ בביירות חייב להביא לבחינה מחמירה יותר של תפקיד ארגון הטרור בשחיקת מוסדות המדינה ויצירת ההזנחה שהובילה לאסון

נשים מפגינות בביירות | Nadim Kobeissi

בשבוע שעבר, ביירות טולטלה בידי פיצוץ אדיר, שככל הנראה נגרם בשל טיפול רשלני במאגרי אמוניום חנקתי שאוחסנו בנמל בעיר. בעוד רחובות העיר עדיין חסומים בחורבות ואלפים מחפשים את בני משפחתם, מדינות כמו טורקיה, איראן, קטאר, צרפת וישראל מיהרו להציע סיוע. אך הצל הכבד ביותר מעל לבנון היה ונותר עדיין זה של ארגון הטרור חיזבאללה, עם מלאי של 150 אלף טילים, רבים מהם מאופסנים באיזורים אזרחיים במדינה.

אמנם כרגע נראה כי חיזבאללה אינו האשם בשרפה שהובילה לפיצוץ ביום שלישי שעבר, אך בעבר נטען נגדו במספר מקרים כי אחסן מאגרים דומים של תחמושת וכימיקלים מסוכנים כמו אמוניום המשמש להרכבת חומרי נפץ. חיזבאללה סייע גם ביצירת המערכת הפוליטית המושחתת בלבנון, שחוסר האחריות הכללי שלה התבטא גם באחסנה רשלנית של חומרים מסוכנים במשך שנים.

כך למשל, על פי דו"ח חדש של 'הקרן להגנת הדמוקרטיות', חיזבאללה מרוויח מיליארדי דולרים מעסקאות שוק שחור ברחבי העולם, כסף שמולבן בלבנון ומאפשר לארגון לתפקד כמדינה בתוך מדינה – כולל צבא, טילים, חברות עסקיות ושירותים פיננסים וחברתיים.

אסון הפיצוץ בביירות חייב להביא עמו בחינה מחמירה יותר של התפקיד אותו מילא חיזבאללה בשחיקת מוסדות המדינה ויצירת ההזנחה שהובילה אליו. כדי להגן על עצמו, הארגון ינסה להגיב במהירות, ככל הנראה על ידי הסטת האשמה לגורם אחר והצגת עצמו כמי שנקרא לדגל ולסייע. והוא כבר עשה זאת בעבר. לאחר שפתח בהתקפה נגד ישראל ב-2006, חיזבאללה ניצל את ההרס שהמיטה המלחמה על לבנון כדי להתחזק ולהתעשר. הוא עשה את אותו הדבר עם מלחמת האזרחים שפרצה בסוריה ב-2011, בה השתמש כתירוץ לשלוח לוחמים לשדה קרב ולמעשה הציב את עצמו כמי שקובע את מדיניות החוץ של לבנון. התוצאות של תככי החיזבאללה ברורות: מתח מתמיד מול ישראל, ודרדור ביירות השופעת לשעבר דרך שורת כישלונות החל מהפסקות חשמל תכופות ועד מחסור בשירותים בסיסיים לאזרחים.

לבנון נמצאת בעיצומו של משבר כלכלי חריף, וזקוקה לעשרות מיליארדי דולרים של סיוע על מנת להתאושש ממנו. בחיזבאללה כבר הציעו שהמדינה תפנה לסין לעזרה, כחלק מהיעד של החלפת ההשפעה האמריקנית בלבנון בהשפעה איראנית וסינית. כעת, הארגון עשוי למנף את ההרס כדי להעמיק את שליטתו במדינה תוך שימוש ברשת השירותים החברתיים והמתנדבים שלו.

מדינה בת ערובה

אז מה ניתן לעשות כדי להתחיל ולטפל בבעיות העצומות של לבנון שהגיעו לשיא באסון הפיצוץ, יחד עם הפחתת ההשפעה ההרסנית של חיזבאללה? ראשית, ארגון הטרור צריך להיות מבודד מן המערכת הפיננסית ומזרם התחמושת והנשק המגיע מאיראן. בשנים האחרונות, חיזבאללה שואף להצטייד בטילים מדויקים ולהקים לשם כך מפעלים יעודיים על אדמת לבנון.

חיזבאללה ממשיך ומאיים גם על התשתיות בישראל. בנאום משנת 2016, מנהיג הארגון חסן נסראללה אף איים לפגוע במאגרי האמוניה של ישראל ולגרום לפיצוץ דומה לזה שזעזע את ביירות. הצהרות מעין אלה לא מותירות ספק לגבי כוונות ההרס של ארגון הטרור כלפי ישראל והאיום שהוא עדיין מציב. מרכז המחקר 'עלמא' חשף רק בחודש שעבר 28 אתרי שיגור של חיזבאללה בסביבות ביירות. הפיצוץ האחרון מראה בבירור כי השימוש שעושה ארגון הטרור בשטחים אזרחיים כדי לאחסן נשק חייב להפסק.

למרות כל זאת, נראה כי מרבית המדינות שכעת מבקשות להושיט סיוע ללבנון יעשו זאת מבלי להציב תנאים כמו נטרול חיזבאללה. רוסיה, איראן וסין עשויות אפילו לשמוח לעבוד עם נסראללה, בעוד טורקיה, קטאר וצרפת ככל הנראה יעלימו עין ממעמדו של ארגון הטרור.

מנגד, סעודיה שהייתה בעבר תומכת גדולה בלבנון וסייעה לתווך בהסכמים שהביאו לסיום מלחמת האזרחים ב-1989, מתנגדת לשליטה של חיזבאללה במדינה. גם מדינות המפרץ האחרות כמו איחוד האמירויות מחזיקות בעמדה דומה. ארה"ב יכולה לסייע ללבנון, לפקח על הבניה מחדש, ולייעץ על יישום אמצעי פיקוח פיננסים ואחרים, תוך שהיא דוחקת את חיזבאללה כחלק מהתהליך.

בטווח הזמן המיידי לאחר האסון, מרבית הסיוע יתמקד באיתור נעדרים והימנעות מקריסה כלכלית או משבר בריאותי בעיצומה של מגפת הקורונה. לאחר שתקופה זו תחלוף, יש לוודא שכאשר האבק שוקע לא נמצא שוב את חיזבאללה חזק מאי-פעם, ואת רשת מחסני הנשק שלו נרחבת יותר בתוך הנוף האזרחי. אם חיזבאללה אכן יצליח שוב להרוויח מאסון העם הלבנוני, הדבר רק יאיץ את התרסקות הכלכלה במדינה, שתמשיך להיות בת ערובה למלחמה עתידית עם ישראל.


ד”ר סת’ פרנזמן הוא עיתונאי הפועל בירושלים, מנהל Middle East Center for Reporting וחבר ב-.Middle East Forum הטור התפרסם לראשונה באתר ’נשיונל רוויו‘.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. בכדי לקצץ את כנפיה של המאפיה בסיציליה היה צריך שמאבקי פנים יחלישו אותה ושהמאפיוזו ירצחו בפריים טיים שתי דמויות אייקוניות מקרב אנשי החוק. וגם אז… המאבק היה ארוך ונשען על כוחה של כל איטליה שסיציליה הייתה חלק ממנה.

    כדי לעקור את ההגמוניה של חיזבאללה על לבנון צריך כוח גדול יותר, ופעולה ממושכת יותר. ואין בנמצא כזה כוח. פנימי או חיצוני. חיזבאללה הוא ארגון פשע יעיל שהביא למוביליות כלכלית מדהימה של המתוארים/שיעים ממקום של אנשי פרובינציה עניים לכדי הבוסים של לבנון. נראה לכם שמישהו יוותר על עמדת כוח כזו? אין סיכוי.

  2. צריך למצוא את הדרך לחסל את חיזבלה עכשיו כשיש להם בלגן , זה הזמן

  3. ישראל התרשלה בכך שלא תקפה בלבנון, את מאגרי הטילים ( כמו שעושה כיום בסוריה), מתוך הנחה טפשית, שהטילים יחלישו. בשנות ה80, היה צהל תוקף תשתיות בלבנון, למשל, מתקני חשמל.