לבנון בלהבות, נסראללה מתחיל להרגיש את האש

מול משבר כלכלי ופוליטי מחריף, לבנונים רבים מבינים שחיזבאללה ואדוניו בטהרן הביאו על המדינה רק אסונות והרס

מנהיג חיזבאללה נסראללה | צילום מסך

עד לאחרונה, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נהג להתייחס בנאומיו המשולהבים לארה"ב כ"שטן הגדול". מוקדם יותר השנה שיגר אזהרה עבור "המשטר האמריקני היהיר וצמא הדם" כי "כל פעולה נבזית של תוקפנות (נגד איראן) תביא עמה תגובות כואבות". בהצהרה אחרת מחודש ינואר אמר: "אמריקה היא האחראית לכל פשעי ישראל נגד העם הפלסטיני. היא בנתה את דאעש כדי להרוס את ארצנו ואת תרבותנו. אסור לנו לעולם לשכוח שהיא האויבת הגדולה ביותר".

אך ב-7 ביולי, נסראללה הנוהג לעודד את חסידיו בקריאות "מוות לאמריקה", הפתיע רבים כאשר אימץ לפתע גישה פייסנית כלפי ארה"ב. "למרות שהיא האויב, לא נעצור את אמריקה מלסייע ללבנון בפתרון המשבר הכלכלי", אמר והוסיף:

הפניה מזרחה איננה אומרת שאני מפנים גבנו למערב. אנחנו יכולים לקבל סיוע מכל המדינות, מלבד ישראל. אפילו ארה"ב יכולה לעזור לנו ואנו פתוחים לכך. האשימו אותנו בניסיון לשנות את כלכלת לבנון ולפנות לסין כדי להפוך המדינה לקומוניסטית. זה לא נכון. אנחנו פתוחים לכל דרך אפשרית כדי למנוע את קריסת לבנון"

דברים אלה על המוכנות לקבל סיוע אמריקני גרמו להרמת גבה בלבנון עצמה ובמדינות ערביות אחריות, שם תהו מדוע מנהיג חיזבאללה מוכן לפתע לעשות עסקים עם "השטן הגדול". העיתונאי הלבנוני ג'רי מהאר כתב בלעג: "לא משנה מה נסראללה יעשה או יאמר, שום דבר לא ישתנה בלבנון עד שיניח את נשקו ויובא למשפט עם שאר מנהיגי חיזבאללה".

עיתונאי סעודי בשם פאחים אל-חאמיד אמר כתב כי הצהרת נסראללה "משקפת את עומק המשבר הכלכלי שחיזבאללה נמצא בו", במיוחד בכל הקשור לתשלום עבור פעילי הארגון הנשלחים לסוריה כדי להגן על "משטר הדמים" של אסד. עוד ציין אל-חאמיד כי המשבר הוא תוצאה של הסנקציות האמריקניות על איראן, התומכת בארגון הטרור בסכום של כ-700 מיליון דולר בשנה, בנוסף להגברת המאבק האמריקני בפעולות הלבנת הכספים והסחר בסמים של חיזבאללה. לטענתו, נסארללה הורה על "קיצוץ של 60% בשכר לוחמי חיזבאללה והפסיק לגייס חדשים. כעת הוא משפיל את עצמו בבקשת סיוע מארה"ב".

משבר חמור

לבנון עומדת כיום בפני המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה, ואולי האיום הגדול ביותר על היציבות במדינה מאז מלחמת האזרחים שפרתה בין השנים 1970 ל-1975. בחודש נובמבר האחרון הבנק העולמי הזהיר כי אם המצב ימשיך להתדרדר, שיעור הלבנונים החיים מתחת לקו העוני יעלה ליותר מ-50%. מאז, הכלכלה נפגעה עוד יותר בשל ההגבלות שנועדו למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, והמשבר רק הלך והעמיק. בעוד ערך המטבע קורס לשפל של כל הזמנים מול הדולר, אלפי אזרחים יצאו להפגנות, חסמו כבישים והציתו סניפי בנקים. הכאוס הזה הוא תוצאת שילוב הרסני בין רשלנות ממשלתית, חוסר יציבות כלכלי והתערבות זרה. בארבעת החודשים הראשונים של 2020, מספר מקרי הרצח בלבנון הוכפל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מקרי השוד עלו ב-20% וגניבות הרכבים בכמעט 50%.

במשך השבועות האחרונים, השטאג הנושא את הכותרת "נסראללה הרס את המדינה" הפך לנפוץ בטוויטר ולבנונים רבים רואים בחיזבאללה אשם במצב המשבר, בעיקר בשל מאבקו המתמשך נגד ישראל ותמיכתו באיראן בסכסוך מול מדינות המפרץ הסוניות, ופגיעתו בכלכלה באמצעות תעשיית ההברחות של מוצרי בסיס לסוריה. גם בעיראק מאשימים את חיזבאללה בהתערבות בענייני המדינה הפנימיים והקמת תאי טרור במימון איראני.

אחד הגולשים ברשת כתב כי "חיזבאללה צריך לקבל את אותו טיפול של דאעש ונסראללה את אותו הטיפול של אבובכר אל-בגדאדי". גולש אחר הגיב בטוויטר: "שחיתות שלטונית, הדומיננטיות של חיזבאללה, מתחים עדתיים ותשתית כושלת פוגעים כולם בהתאוששות הכלכלית". משתמשת אחרת כתבה: "לבנון נחנקת בזמן שהמיליציות של חיזבאללה ואמאל הורסים ובוזזים ברחובות ביירות".

גם כמה פוליטיקאים לבנונים האשימו את ארגון הטרור במצב החמור במדינה. חבר הפרלמנט סאמי ג'מאייל אמר כי לבנון משלמת את המחיר על מדיניות חיזבאללה. "אין להם את הזכות לגרור אותנו למקום הזה, לכפות עלינו את סגנון החיים שלהם", אמר. "אנחנו לא רוצים לחיות בבידוד מן המערב, ממדינות ערב ומשאר העולם". פוליטיקאי אחר בשם פארס סועיד הטיח ישירות בנסראללה: "הבאת עלינו רק שיסוי ונחשלות".

סימן מעודד

במשך שנים ארוכות תפקד חיזבאללה כמדינה בתוך לבנון, וחסן נסראללה כמנהיג בפועל של המדינה כולה. העובדה כי לבנונים רבים מתחילים להבין שארגון הטרור ואדוניו בטהרן הביאו על לבנון רק אסונות והרס היא סימן מעודד.

האם שינה את דעתו לגבי ארה"ב כאויבת המושבעת של הערבים והמוסלמים? כנראה שלא. סביר יותר להניח שהוא מנסה לפתות את האמריקנים לספק עוד כסף ללבנון וכדי למנוע את קריסת ארגון הטרור שהוא בן חסותה של איראן. כעת, כאשר הוא מתקשה אפילו לשלם משכורת למחבלי הארגון, נסראללה מקווה כי ארה"ב תכנס לתמונה ותציל את לבנון (ואת חיזבאללה) מהתמוטטות.

אך ערבים ומוסלמים רבים מבינים היטב כי מדובר בניסיון נואש מצד המנהיג לגרור את אמריקה לתוך המשבר ובכך להציל גם את עורו שלו. לאחר שנסראללה פנה ל"שטן הגדול" בתחינות עזרה, בדיחה רווחת כיום בלבנון מתארת את חיזבאללה, "מפלגת האל" דווקא כ"מפלגת השטן".


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור פורסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. לא יקרה כלום.
    המצב בלבנון רק יילך ויחמיר אבל השיעים לא ייפגעו והנוצרים לא יעשו כלום.

  2. לנצר ,אין תרבות ולא כבוד ,הוא אכול שינאה שילך לסוריה ,או לאיראן , לבנון מזמן שייכת לנוצרים .והוא זר שם , לא היתה ממשלה אמיתה היתה תולה אותו.

  3. לבנון מול עבר הירדן
    —————

    בתחילת שנות ה- 70 אש"ף פעל להרוס את המדינה הירדנית בתמיכה סורית. כתוצאה מההבנה מה קורה בירדן היה "ספטמבר השחור" והמלך חוסיין הגיע לעדכן את גולדה על פתיחת מלחמת יומה"כ בקרוב.

    אשף עבר ללבנון והרס את המדינה – מדינה שהיתה שוויץ של המזרח התיכון: מדינה עם יערות ומים ודוברת ערבית שהתפרנסה מתיירות ובנקאות אל מול כל מדינות המפרץ. לבנון נראיתה כמו ציריך ופריז.

    אחרי אשף שעבר להרוס את טוניס הגיעו החיזבאללה.

    שוב, במקום אינטרסים מקומיים לבנונים המדיניות היתה פרו הצקה לישראל. כעת לבנון משועבדת לטובת המלחמה בין השיעה לסונה וחיזבאללה פועל בשירות אירן והאידאולוגיה שלה אל מול האינטרסים הלבנונים.

    לבנון שוב פעם נהרסת לטובת אינטרסים זרים.

    את מה שהבין המלך חוסיין בשנות ה-70 לאחר שיצא כנגד ישראל למלחמה מתלהמת כאיש צעיר בשנות ה- 60 לא הבינו הלבנונים.

    לבנון מדינה שמיטב בניה עוזבים בגלל שההנהגה שלה מזה 50 שנים משרת אינטרסים ואידאולוגיות זרים. פעם אשף, פעם חיזבאללה ואירן.

    היתרון היחיד שלנו זה שאנשי אשף מלאכי ההרס הגיעו ליו"ש והורסים את החיים של התושבים אם תחת שלטון ישראלי האוכלוסיה גדלה תחת השלטון האש"פי כמעט חצי שנתון של צעירים עוזב את יו"ש.
    הילודה ביו"ש היא נמוכה יותר מאשר אצל היהודים (סדר גודל של 10-15% פחות) ובעוד 30 שנים יו"ש תהפוך להיות כמו הגליל היום – 50% – 50% יהודים מול ערבים ושלטון ישראלי.

    ללא מלאכי החבלה האש"פים לא היינו יכולים לעשות את מה שהם עושים.

    בסופו של יום, שטחי A+B נהרסים ביו"ש ומדינת חיזבאללה נהרסת ללא התערבות שלנו.

    המסקנה שלי היא לא להתערב ולתת לשתי אלו לקרוס.

    אין לישראל מה להתערב כשערבים הורגים ערבים והם עושים זאת הרבה יותר טוב מאתנו.

    1. הכתיבה שלך יותר טובה מהכתבה עצמה. כל מילה , בול.

  4. היה תקופה שהיה את הגדר הטובה, לבנונים היו מגעים ועובדים בישראל. אולי יחזור מי יודע?

  5. חאלד אבו טועמה תודה רבה.. מאמר שמוכיח שמקור כל הצרות אלו המנהיגים. גם אצלנו…

    1. זה מה שהבנת?
      וזו ההשוואה שאתה עושה?
      בין טרוריסטים רצחניים שמסתתרים מאחורי נשים וילדים בעודם יורים טילים על אזרחים ישראלים ביד אחת ובשנייה גונבים את הכסף של אזרחים לבנוניים, לבין המנהיגים שלנו?
      זה מה שהסקת מהכתבה??
      כאשר אין עוד הבדל בין מעשי רצח זדוניים כמדיניות לבין מנהיגים דמוקרטיים שטועים מדי פעם (ואפילו טועים הרבה) -אז נפתח הפתח לרשע אמיתי. אכן, התרחקת מאוד מההגינות האנושית הבסיסית ביותר אם זה מה שהסקת.

  6. הכל אבל ממש הכל תלוי בבחירות בארה"ב בנובמבר.
    אם טראמפ לוקח הלחץ על המשטר בטהרן יגבר ואפילו יש סיכוי להפיכה.
    בכל מקרה האיראנים יהיה במצב קשה מאוד. זה יקרין כמובן על חיזבאללה, חמאס והג"יהאד האיסלמי.
    אם הדמוקרטים לוקחים, חס וחלילה, הכל חוזר לקדמותו כמו בימי הכלב אובמה.
    כסף בשפע לאיראנים, לחיזבאללה לחוטים בתימן , לחמאס ולג"יהאד האיסלמי.
    איך יתכן שהיהודים בארה"ב מצביעים לדמורטים??????????
    איך יתכן שיהודים (גם אצלנו) מתנגדים לטראמפ???????

    1. מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו . כפשוטו !

  7. חיזבאללה הוא לא ארגון טרור
    חיזבאללה הוא דוויזיה בצבא האירני
    כל עוד אירן תומכת בחיזבאללה
    הארגון לא יתמוטט
    כל השאר ווישפול סינקינג
    נקווה לטוב

  8. אנשי לבנון מטומטמים שאיפשרו לחיזבאללה להשתלט על מדינתם ולהביא למצב הזה
    1. במלחמה אין סיכוי לחיזבאללה מול ישראל והנזק לכול לבנון יהיה בילתי הפיך
    2.איך נתנו הלבנונים שאין להם שום סיכסוך עם ישראל אפשרו לפרחח הזה לייצר חזית מולנו ולגרום להם לסבל
    רק הלבנונים אשמים ואם לא יעצרו תהליך זה דינם גרוע ביותר

  9. אל תדאג, חיזבלון! ישראל לא תעזור לך בכלום. רק בדבר אחד היא כן "תעזור" לך, להגיע לגהינום, וכמה שיותר מהר.

  10. זו בדיוק העת להגביר וביתר שאת את הלחץ, שיגרום לקריסת החיזבאללה – ובמכת מחץ !!

  11. נסלאאלה דיברת הרבה עכשיו רצית כבוד ושפיחות דמים עכשיו הגלגל סובב ותורך ללכת מהעולם זה למקום שנועד לרשעים כמוכך וכול הפקידים תחת משטר שכירי חרב תיתאבד יותר טוב לך אחרת גם אתה תעבור את שעבר סדם חוסן וקדפי

  12. נסראללה – כוחו בפיו ולא במותניו, אני חושב שכמו אובאמה, הוא מגלה את הגבולות של הכריזמה – יש לה הרבה כוח, אבל יש לה גם גבולות