שלהבת בארזים: לבנון מתדרדרת לכאוס מוחלט

המהומות בשל המצב הכלכלי התחדשו ביתר שאת, וחיזבאללה שוב מנסה לנצל את המצב ולצבור עוד כוח והשפעה

מפגינים בטריפולי | צילום מסך

“האינתיפאדה” הלבנונית שפרצה בחודש אוקטובר בשנה שעברה ונפסקה בגלל מגפת הקורונה חוזרת מחדש לרחובות הערים. אז פרצו המהומות בגלל המצב הכלכלי הקשה והשחיתות השלטונית, והפעם ההפגנות הן על רקע התרסקות הלירה שמאז חודש אוקטובר איבדה הלירה הלבנונית שבעים אחוזים מערכה.

אינתיפאדת אוקטובר לא השיגה את מטרותיה ועתה מתכוונים מארגניה לחדש את המאבק. רבים מאזרחי לבנון הפסידו כסף רב, האבטלה במדינה גדלה, האינפלציה חוגגת ו-6 מיליון אזרחים חיים מתחת לקו העוני. עשרות אלפי עסקים נסגרו והזעם העממי עם הפגנות והתפרעויות בערים שונות. מדובר במשבר כלכלי חסר תקדים. המצב הכלכלי הקשה דחף תושבים בטריפולי להתעמת עם צבא לבנון, כאשר ניסו ב-13 ביוני למנוע העברת משאיות נושאות מזון לסוריה כדי לסייע למשטר אסד שסובל אף הוא ממצוקה כלכלית, ולאחר שחשדו כי מדובר בסיוע מטעם ארגון חיזבאללה. בעימותים נפצעו 23 תושבים.

ממשלת לבנון מנסה להכיל את עליית שער הדולר ואת זעם הרחוב הלבנוני, ונקטה כמה צעדים פוליטיים וכספיים לאחר שקיימה שתי ישיבות חירום. היא הודיעה כי אין בכוונתה לפטר את נגיד הבנק המרכזי ריאד סלאמה, וכמו כן על הזרמת דולרים לשוק החל מיום שני הקרוב בשער של 3850 לירות עבור דולר אחד כדי להרגיע את הדרישה העממית ולרסן את השוק השחור.

נשיא לבנון מישל עאון טען כי העלייה המפתיעה במחיר הדולר איננה מקרית וכי מדובר ”בתוכנית מאורגנת שיש להתלכד נגדה”. אז מי עומד מאחורי ההפגנות? ראש הממשלה חסן דיאב ניסה לגלגל את ההאשמה על ישראל, כאשר אמר ב-13 ביוני שהיא מנסה לעורר מלחמת אזרחים בלבנון כדי לכסות על תוכניות הסיפוח. יום לאחר מכן שינה את גרסתו, ובנאום טלוויזיוני אמר:

מתנגדים פוליטיים מעוררים תסיסה במדינה, הם משקרים ומפיצים שמועות חסרות אחריות. התסיסה במדינה מובילה לאלימות מחודשת שעלולה לסבך את לבנון כולה ולגרור אותה למצב בו לא היינו רוצים לחיות”

ברחוב הלבנוני יש הערכות שונות לסיבה להתפרצות ההפגנות. יש כאלה הסבורים כי מדובר בהפגנות ספונטניות בגלל חומרת המצב הכלכלי, דהיינו התגברות האבטלה, העוני והרעב, ויש אחרים הסבורים כי הן מאורגנות היטב. על פי גורמים לבנונים, ניכרה בהפגנות השתתפות גדולה של פעילי חיזבאללה ותנועת “אמל” השיעית. ברחוב הלבנוני רואים בכך סימן לכך שחיזבאללה עומד להתנער מתמיכתו בממשלת דיאב ולפעול להפלתה כדי להביא להקמת ממשלת אחדות לאומית בראשותו של סעד אל-חרירי ראש תנועת "אלמֻסתקבל" (העתיד). ממשלה חדשה כזו תגביל את יכולת ארה”ב להטיל סנקציות על חיזבאללה וליישם את “חוק קיסר”.

הסבר נוסף להתחדשות ההפגנות הוא שחיזבאללה מנסה שוב להפעיל לחץ לפטר את ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי המזוהה עם ארה”ב ונהנה מתמיכתה. הארגון מאשים אותו כי הורה לבנקים הלבנונים לשתף פעולה עם הסנקציות האמריקניות נגד הארגון, וחיזוק לטענה הזו ניתן היה לראות בשטח כאשר שהמפגינים הרסו והציתו חזיתות של כמה סניפי בנקים בערים שונות.

אנוואר גו’מעה, חבר הפרלמנט מטעם חיזבאללה, אמר כי המפגינים דורשים את התפטרותו של סלאמה והוסיף כי יש לבדוק מחדש את המדיניות הכספית שהנהיג. הוא הכחיש טענות לפיהן חיזבאללה שאב את הדולרים מהשוק והאשים את ארה”ב כי היא פועלת להרוס את לבנון ומונעת ממנה “להצטייד אפילו בסנט אחד”, ואף חוקקה את “חוק קיסר” כדי להטיל סנקציות על לבנון.

לדברי גו’מעה, ארגונו מזרים דולרים לשוק הלבנוני בכך שהוא משלם לפעיליו את המשכורות בדולרים מדי חודש וגם באמצעות מוסדותיו האזרחיים. ג’ומעה גם הכחיש את הטענה כי ארגונו פועל להפלת ממשלת דיאב מכיוון שהדבר יביא לוואקום והרס לבנון. ”האם אנו רוצים להטביע את הספינה ומי שבתוכה?”, שאל. להגנתו של ריאד סלאמה נזעקו יו”ר הפרלמנט נביה ברי וסעד אל-חרירי, שאמר כי פיטוריו הם “שיגעון פוליטי, כלכלי וחוקתי שיגרום לטבח בכלכלה הלבנונית”.

לאן פני הדברים? ממשלת לבנון בבעיה גדולה. היא מנסה להיעזר בקרן המטבע הבינלאומית כדי לצאת מהמשבר הכלכלי, אך נתקלת בקשיים בגלל הדרישה לרפורמות והדרישה שחיזבאללה יתפרק מנשקו. חברות זרות אינן רוצות להשקיע במדינה בה קיים ארגון טרור גדול המחזיק ארסנל של 150 אלף טילים ורקטות, ומפתח פרויקט טילים מדוייקים שמאיים להבעיר את המזרח התיכון ולהשליט את ההגמוניה האיראנית באזור.

התכנון של המפגינים הוא להישאר ברחובות עד להשגת דרישותיהם, ובראשן הפלת ממשלתו של חסאן דיאב אותה הם מאשימים בשחיתות. הם גם דורשים הקמת מערכת משפטית עצמאית שתעמיד לדין את בכירי השלטון שגנבו כספים, ותשיב את אותם לקופת המדינה, יחד עם שינוי המדיניות הכלכלית. ההפגנות צפויות להימשך וכרגע אין פתרון באופק. “חוק קיסר” האמריקני נכנס לתוקף השבוע, ויש לראות כיצד הדבר ישפיע על חיזבאללה השולט בלבנון, ומה יחליט לעשות מזכ”ל הארגון חסן נסראללה. בכל מקרה נראה כי ימים קשים צפויים ללבנון.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. לבנוֹן היא ארגוּן טרוֹר שיש לו מדינה (כבר משנוֹת ה-70)

    ״במדינה בה קיים ארגון טרור גדול המחזיק ארסנל של 150 אלף טילים ורקטות, ומפתח פרויקט טילים מדוייקים שמאיים להבעיר את המזרח התיכון ולהשליט את ההגמוניה האיראנית באזור״

    1. ומה רע בכך? ההגמוניה של מדמנת ישראל הרבה יותר גרועה

  2. ככל שיתנגדו האזרחים לחיזבלה מצבם יוטב. היום לבנון משרתת אינטרסים אחרים. צריכת המזון עובר לסוריה שם נמצאים חיזבלה.