"כפויי טובה וצבועים": למדינות ערב מתחיל להימאס מהפלסטינים

קמפיין ההסתה הפלסטיני נגד האמירויות וההסכם עם ישראל הצית בחלקים בעולם הערבי גל מחאות נגדי וזועם לא פחות

מפגינים פלסטינים נגד הסכם השלום | טוויטר

התגובות הנחרצות מצד ערבים רבים לקמפיין ההסתה הפלסטיני נגד האמירויות לאחר ההחלטה למסד את הקשרים עם ישראל הוא סימן נוסף להתפכחות בעולם הערבי כלפי הסוגיה הפלסטינית. המסר הכללי אותו מעבירים הערבים לפלסטינים הוא: נמאס לנו מכם ומהסוגיה שלכם, ונמאס מכפיות הטובה והצביעות. לאחר עשורים בהם שפכנו מיליארדי דולרים לכספות שלכם, כעת יש לכם את החוצפה לשרוף את דגלינו ואת תמונות מנהיגנו, ולהטיח בנו נאצות?

כפי שהחוקר האמירתי ד"ר ואסים יוסף כתב בטוויטר: "אתם שורפים את דגל מדינתי ומצפים שאצדיע לכם. זה טיפשי". בציוצים אחרים, יוסף התייחס להסכם עם ישראל וכתב: "כאשר אני רואה פלסטינים שורפים את דגל ארצי רק בגלל שעשתה שלום עם ישראל, אני רוצה להתנצל בפני כל הישראלים אם פגעתי בכם בעבר".

מרבית התגובות הפגועות להתנהלות הפלסטינית הגיעו מאזרחי האמירויות וסעודיה, שכתבו ברשתות החברתיות על שאט הנפש אותו הם חשים מן המנהיגים הכושלים של הרש"פ והחמאס. שני השטאגים אנטי-פלסטיניים שהיו פופולריים במיוחד הם: "לעזאזל אתכם ועם המטרה שלכם" ו"פלסטין היא לא המטרה שלי". פוסטים רבים אחרים הביעו זעם על ההסתה הפלסטינית כלפי מדינות ערב והנכונות שלהן לנרמל את היחסים עם ישראל.

באחד מחשבונות הטוויטר המיוחסים לאיחוד האמירויות נכתב: "סעודיה והאמירויות היו התומכות הגדולות ביותר של פלסטין… במשך 17 שנים סעודיה שילמה לפלסטינים 6 מיליארד דולר, והאמירויות עוד 2.5 מיליארד. אם זה ימשך כך עוד כמה שנים נגיע לעשרים מיליארד. הייתי מצפה שאם היינו משקיעים סכום כזה בישראל, כל האנשים שם היו מתאסלמים". גולש אחר מאיחוד האמירויות ענה לדברים: "בזבנו על הפלסטינים סכום ששווה לתקציבים של חמש מדינות באפריקה, ובסוף הם מקללים אותנו ומאשימים אותנו בבגידה".

שיעור היסטוריה

כמה פעילים פוליטיים ואנשי אקדמיה מסעודיה ומהאמירויות ניצלו את ההזדמנות והזכירו לעולם את ההתערבות הפלסטינית בענייניהן הפנימיים של מדינות ערב. כך למשל היה ב-1970, כאשר אש"ף נהג בירדן כבתוך מדינה משלהם, מתיחות שהגיע לשיא בחודש ספטמבר של אותה שנה עם ניסיון התנקשות במלך חוסיין, חטיפת מטוסים בידי אנשי 'החזית העממית' וסדרה של קרבות קשים בין הפלסטינים לצבא הירדני.

בקיץ 1971 כל הכוחות הפלסטינים גורשו מירדן ללבנון, שם שיחקו תפקיד מרכזי במלחמת אזרחים עקובה מדם שפרצה ב-1975 והובילה למותם של עשרות אלפי בני אדם. אך הבגידה הפלסטינית הגדולה מכל אותה הזכירו במפרץ בימים האחרונים היא התמיכה שהעניקו לסדאם חוסיין בפלישתו לכוויית ב-1990.

מנגד, כמה גולשים ממדינות המפרץ הביעו תודה לשוטרים הישראלים שעצרו את שריפת דגלי האמירויות בידי פלסטינים במהלך תפילות השישי בהר הבית. "אלף ברכות לדודינו [היהודים]", כתב עדנאן אל-אמרי בתגובה לסרטון המתעד את האירוע. "בשם האלוהים, הם [השוטרים] מכובדים יותר מאשר חלק מ[הפלסטינים] חסרי הבית. זהו סרטון שצריך לשתף בכל הכוח".

קמפיין הגינויים שמובילים הפלסטינים נגד האמירויות ונגד מדינות ערב אחרות התומכות בנורמליזציה עם ישראל הוביל ערבים רבים להעלות שוב גם את נושא השחיתות הכלכלית של הנהגת הרש"פ והחמאס. כמה מתושבי המפרץ ציינו כי הונם האישי של מנהיגי חמאס איסמעיל הנייה וחאלד משעל מסתכם ב"לפחות 9 מיליארד דולר", בעוד אחרים טענו כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מחזיק בהון מוערך של 200 מיליון דולר.

בסקר דעת קהל פלסטיני שנערך בשנה שעברה, 80 אחוזים מהמשיבים ענו כי הם חשים נטושים בידי מדינות ערב. אם לשפוט על פי התגובות האחרונות של ערבים לקמפיין ההסתה הפלסטיני נגדם ונגד מדינותיהם המבקשות שלום עם ישראל, אפשר להניח שהמספר הזה יעלה עוד בחדות.

אם יש דבר שהפלסטינים הוכיחו בו הצטיינות זה ההרגל לעשות לעצמם אויבים חדשים, והפעם נראה כי הצליחו להרוויח ביושר את הזעם והמיאוס מצד מספר הולך וגדל של ערבים. בקצב הזה, הפלסטינים עשויים להתעורר יום אחד ולגלות שיש להם תמיכה גדולה יותר באירופה ובסין הרחוקות מאשר אצל השכנים הקרובים.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור פורסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. לא לדאוג יש לפלסטינים תמיכה רבה יותר בשמאל הישראלי.

  2. בס"ד
    אני רוצה לברך על היחסים החשובים מאוד בין העמים והאיחוד האמיריות ,סוף טוב וטוב שכך התחלה חדשה תמיד מביאה בשורה טובה יהי רצון שנמשיך כך ליצעוד ולתת סיכוי של אחדות ויד לשלום בינינו ובין כל העמים ממש כך זה עושה רק טוב
    פשוט היזדמנות שאסור לאבד מיצד כל הצדדים לכן אמסור את בירכתי כאן לממשלתי ומדינתי ישראל היקרה לאות כבוד על דרך ורצון לשלום עים מדינות ערב אחינו היקרים היה צריך מיזמן ליזום וליחיות בשלום וטוב שהגיע הזמן
    תוסה לראש ממשלתי בינימין נתניהו וכל הממשלה כולל האחדות שמשקיעים מאמצי עליון תודה לנשיא טראמפ שליח השם שבאמת יזם את דרך השלום
    בהצלחה גאה במדינה שלי🇮🇱🙏🖐🇵🇸🤲

  3. אין עם פלסטיני זה דימיוני הם שייכים למצרים ולכמה חמולות של האחים המוסלמים .

    1. מדוייק ונכון, אין 'עם פלשתיני' השם הזה קם רק ב 1948, עם הקמת מדינת ישראל. הם הערב רב הזה שייך והיה חי בגבולות מצריים ואז הם (מצריים) תקעה לנו אותם בגרון בהסכמי השלום נגד רצון בגין.
      אגב את השם פלשתינאים הם, 'כדרכם בקודש' ידוע שאספסוף זה הם גנבים רוצחים אנסים ו..פשוט הם באותה הזדמנות גם גנבו את שמם מ פ ל י ש ת י ם המוזכרים בתנ"ך וחיו בערך באזורי אשקלון והסביבה כולל עזה ונלחמו עם דוד המלך כידוע במקורות. כעת אחרי לאחר אלפי שנים החליטו שם לאמץ שם זה, זאת בציניות ושקר בכדי לאמר "אנו הפלישתים היינו כאן כבר אלפי שנים", אגב זאת השיטה שהם החליטו להשתמש בה מאז חזרנו לארצנו הקדושה לאחר אלפיים שנות גלות ואין מה להתרגש מארורים כאלה, להגן ולתקוף בהחלט חייבים

    2. מה לפלשתינאים להתגאות בייחוסם לפלישתים במקרא,הרי רש”י מציין במקום שהיו מחליפים נשותיהם יעני כולם היו ממזרים …! אם על אלו אתם מעוניינים להיות מיוחסים…סחטיין מקובל עלינו ומאוד הולם אותכם התארים הנ”ל !

  4. הפלסטינאים כבר קיבלו יותר כסף מאשר כל אירופה לשיקומה אחרי מלחמת העולם השניה. אין חיה כזו שנקראת "פליטים דור רביעי" באף מקום אחר על פני כדור הארץ.

  5. הם לא ישארו לבד. תמיד תהייה להם תמיכה מהסיעות הערביות ותנועת השמאל שלנו.

    1. היחסים עם מדינות הערב … זה שקר מוחלט ,
      אין קשר למה שקורה ברחובות ובבתים ערביים לבין הדיבורים של המנהיגים במדינות ערב …

  6. ישראל כורתת שלום עם מדינות רחוקות.
    הכי חשוב שלום עם הפלסטינאים.
    מדינות ערב וישראל מפירים הסכמים.
    איפה אמנת גניבה.
    חלוקת פלסטינה. מלך עבד אללה בן סעוד.
    ישראל מפירה את ההסכמים מאז ומתמיד.
    איך יתכן שהפלסטינים יקבלו בשמה ובששון את הסכמי השליום עם מדינות ערב והסכסוך על הפרק.
    תומכי השלום עם ישראל עדיין ישראל כובשת ממדינות ערב השכנות.
    תוקפת ויש לה נשק גרעיני.
    להבת תשומת הערבים איראן איננה האויב.

    1. עם פלסטיני? מהגרי עבודה. המזל שייש נשק גרעיני אחרת כל יום מלחמה איתכם צמאי דם. וישראל כבשה את רמת הגולן כי תקפו אותה 7 מדינות ערב. ולא יעזור כלום הרמה היא שלנו ואין מנדט לאף מנהיג ישראלי להחזיר אותה

    2. כאשר חמולתך הרצחנית, תפסיק לרצוח ישראלים – יהיה שלום.

      עד אז, לשקר אתה יכול למממניך מדמוקרטיית דאע"ש.

  7. לא קראתי את כל הכתבה אבל להתנצל על שרפת דגל האמירויות ועל הסנאה אלינו מהפלסטינים ❓הם צריכים לשלם על כל חלל מלכות שמים שהם מימנו את המלחמות נגדנו וללא שום סיבה

  8. טוב, כולם תרגעו….. "וסים יוסף" הצבוע סה המנטור של הכתב! הצחקת אותי. הוא באופן ספיציפי מוכן לומר ולעשות כל מה שיבשו ממנו השליטים באבו דאבי תמורת אזרחות ( הוא ירדני שחי באבו דאבי למי שלא יודע) את אבא ואמא שלו יקריב, באופן כללי, מהכתבה אפשר לחשוב שאמיריות, בחרין וסעודיה אלו דימקרטיות שכל מי דרוצה יכול להביע דעה, האהאהאהא, הרי כל הסושיאל מדיה בידיים של אנשי הבטחון וכל מי שזז מלימטר מהקו של המנהיג ישר לכלא, אז, לא תראו חוץ מהציוצים שמתישרים עם קו המנהיג, הרחוב? אי אפשר לשמוע את דעתו, מי שיעז, הכלא במקרה הטוב, ה"מסור" של בן סלמאן ממתין לו.בקיצור, מי שחושב שציוצים במדיה זה הדעה הרווחת ברחוב בערבי במדינות אלו, הוא טועה.

  9. ברור שהשלום מפריע לרוצחים הערבים.

    ערבים ויהודים אשר אינם רוצחים, יכולים להסתדר יפה מאוד וראינו זאת בעבר. רוצחים ערבים לעומת זאת (אשר רוצחים בכל העולם, רוצחים ג'יהאדיסטים אינם בעייה ייחודית לישראל – אציין זאת למען רוצחי הסמול, שכואב להם שנמנע משותפיהם הערבים, לרצוח ישראלים), אינם מסכימים כמובן, להפסיק לרצוח ישראלים ולכן ישרפו כל דבר שאומר זאת.

    אבל אין כל צורך להתייחס לרוצחי הסמול ושותפיהם הערבים. בדיוק כמו שאין כל צורך להתייחס לשאר הרוצחים. הרוצחים הערבים ורוצחי הסמול, יכולים לשרוף את כל רכושם 🙂

  10. שמח מאוד ברמה הפרקטית על הורדה של איום נוסף מהמפה והתחזקות שלנו.
    מצד שני, מכאן ועד אמירות בסגנון "…סימן נוסף להתפכחות בעולם הערבי כלפי הסוגיה הפלסטינית" יש דרך ארוכה. ולא לשכוח שגם הפעם, כמו קודם, הסכם עם הנהגה ערבית אינו משקף כלל את הלך הרוח ברחוב. מאות שנים של שנאה לא נעלמות בשנייה אחת.
    יש לנו נטייה בישראל להתאהב בכל מי שמפגין כלפינו שמץ של סימפתיה, ואפילו אי-תוקפנות. מעין תבוסתנות כזו מוזרה, חוסר רצון להגן על כבודנו. וכשמתאהבים – מאבדים את הראיה הצלולה ויכולת קבלת ההחלטות.
    אני מאוד מקווה שלא ימהרו כאן לעצום עינייםו לפתוח ידיים לחיבוק חם ואוהב מצד העולם הערבי. 500 שנים של התאכזרות מוסלמית, ולאחריהן 150 שנים של פשיזם ערבי וטרוריסטי אינם נמחקים בחתימת עט על מסמך יפה. זה טוב ויפה שהם הופכים לבני ברית שלנו, אם אתנסח בעדינות, אבל חברים שלנו? עוד רחוקה הדרך. יש לפעול במתתינות ובשיקול דעת, להתקדם לאט ובטוח.
    כבדהו וחשדהו, וכמו במאהל הבדואי – הכנס אותו לאוהל ותן לו מכל טוב, אך שמור את הפגיון בהישג יד, כי יש גם שודדים ורוצחים במדבר ובאוהל ישנים הנשים והילדים והצאן. זה עדיין כך.

  11. מעניין איפה נמצאים המיליארדים של מנהיגי החמאס? מאיפה הם? אנשים שלא עבדו יום בחייהם.
    האם מהכספים שהעולם שפך? ואם כן מדוע לא תופסים את הכסםים שלהם ושל בניו של אבו מאזן

  12. כל סכום שתציעו לעולם עם ישראל לא התאסלם עם ישראל זאת הדת הראשונה והאמיתית ואין מלבד היהדות דת אמיתית כעם ישראל כל דת מכובדת בפני עצמה זה שאלה של אמונה אבל דת משה היא הראשונה והאחרונה לעם ישראל כי בלי היהודים בעולם לא יהיה עולם בכלל כמה ניסו להכחיד אותנו ולא יכלו כי בלי עם ישראל הקבה יחריב את כל העולם כי אנו בניו ובנותיו הראשונים והיחדים והוא אוהב אותנו אהבת אמת ויציב