פרשת התמליל המשופץ: "פעולות בחקירת תיק 4000 לא נעשו בתום לב"

ד"ר חיים משגב על חשיפת שינויי התמלילים מחקירת אלוביץ': "איך אפשר לסמוך על המערכת אחרי הכשלים שמתגלים בתיק רגיש כזה?"

ד"ר חיים משגב

"אין לי ספק שהשינויים בתמלילי החקירה בתיק 4000 נעשו במכוון", כך אומר המומחה למשפט פלילי ד"ר חיים משגב בעקבות הודעת הפרקליטות מן השבוע שעבר בה התברר כי הנוסח המתוקן של חקירת אור אלוביץ' לא הועבר במלואו לסנגורים.

לגבי תיק 400 באופן כללי, אומר ד"ר משגב בשיחה עם 'מידה' כי "אין בתיק הזה שום ראיית זהב – אין הקלטות או תכתובות של בנימין נתניהו או כל הוכחה אחרת על קשר בינו לבין אלוביץ', חפץ או ישועה בעניין הזה". לדבריו "הפרקליטות והמשטרה חיפשו את ראית הזהב ולכן ניסו להציע לשאול אלוביץ' להפוך לעד מדינה. ככה התבשל התרגיל בחקירה של בנו אור אלוביץ', שממילא לא היה חשוד ולא הייתה שום סיבה לעצור אותו. הכניסו את אור לחדר היוועצות שאסור להקליט בו, ושם הוא הציע לאביו להפוך לעד מדינה כדי לסייע בשחרורו שלו ולספק לתביעה את ראיית הזהב שאין לה. שאול אלוביץ' כמובן לא יודע שמקליטים אותו הקלטה אסורה ואמר לבנו שהוא לא יכול לשקר. זאת עדות משמעותית מאוד".

אז איך קורה שמוצגים בבית המשפט תמלילים לא מלאים?

"לתמלל קלטות זו עבודה מייגעת. המתמלל יושב במשך שעות ולפעמים במשך ימים וצריך לעבור ולחזור על כל מילה כדי לוודא שאין טעויות. מהניסיון שלי, רוב התמלילים שמוגשים לבית המשפט ככלי עזר לצד הקלטת אינם מדויקים, וגם בפרקליטות יודעים את זה. הבעיה היא שרוב עורכי הדין והנאשמים לא מסוגלים מבחינה לוגיסטית לעקוב אחרי התקלות בתמלילים, מכיוון שיש צורך בכוח אדם שיעבור על הקלטות ויש לכך עלויות כספיות גבוהות. זה קריטי במיוחד במקרים של קלטות רגישות שם יש חובה לעשות את ההשוואה בין ההקלטה לטקסט, ולפעמים הפרקליטות מנסה קצת את כוחה בשיפור וניקיון, בתקווה שהסנגור לא יעלה על השינויים".

ד"ר משגב אומר כי "במקרה הנוכחי של תיק 4000 משום מה תמליל השיחה בינו לבין החוקרת הגיע משובש לידי הסנגורים ודבריו שונו. בפרקליטות ידעו את זה וכמו שנחשף עכשיו אפילו כתבו על התיקונים במזכרים פנימיים".

התובעת ליאת בן ארי טוענת שאין חובה להעביר התכתבויות פנימיות

"זה פשוט לא נכון. במשפט פלילי יש חובה להעביר גם את המסמכים הפנימיים של התביעה, במיוחד כשהם עוסקים בתיקון התמלילים השגויים. חמור מכך – גם כאשר בפרקליטות הבינו כביכול שיש בעיות בתמליל ושנעשו שם דברים לא בתום לב, הם לא העבירו את הדברים להגנה ואולי ציפו שאף אחד לא יבחין".

איך דבר כזה אמור להתקבל בבית משפט?

"חשוב לדעת שבית המשפט לא יכול לשבת ולהאזין לכל הקלטות ובטח שלא להשוות בין ההקלטה לתמליל, לכן השופטים מסתמכים לרוב על החומר הכתוב שמועבר להם. לכן כאשר הם מקבלים תמליל שגוי ומחוק תהיה להם בעיה קשה להבין את השתלשלות תרגיל החקירה הזה, שהוא מאוד משמעותי לשאלת חפותו של נתניהו".

מה המעמד המשפטי של ראיה שהושגה כך?

"בארה"ב מקובלת דוקטרינת "פרי העץ המורעל' לפיה ראיה שהושגה באופן בלתי-חוקי אינה קבילה במשפט. בישראל לא אימצו את התפיסה הזו ואצלנו השופט לא מתייחס בכלל לאופן קבלת הראיה או ראיות שנגזרות ממנה, ואפילו מקל בכך ראש כאשר הוא בוחן רק את משקלה המהותי. אני מתריע על כך במשך שנים רבות".

איך היית נוהג כסנגור בתיק הזה?

"כאשר התמליל הנכון יוגש לבית המשפט, השופטים יהיו יכולים לשמוע בדיוק מה אמר אלוביץ' ולהבין איך נרקם תרגיל החקירה. השאלה היא איך יראה מכלול הראיות כולן, וגם השיחה הזו של אלוביץ' והמשמעות של הדברים שנאמרו בה יישקלו ביחד עם הראיות האחרות. עצם העובדה שהפרקליטות והפרקליטה התובעת נתפסו בקלקלתן בעניין הזה לא הופכת את התיק כולו לזיכוי בהכרח, והדברים יצטרכו להתברר במהלך העדויות".

אנחנו רואים פה תקלה נוספת בשורה ארוכה של תקלות במערכת המשפט

"הייתה פה תקלה רצינית שלדעתי נעשתה במתכוון. האם אני מצפה שייערך בדק בית בעקבות הפרשה הזאת? לא ממש. גם ליאת בן ארי וגם היועמ"ש מנדלבליט נמצאים שניהם במוקד העניין, וזיכוי של ראש הממשלה יהיה למעשה סוף הקריירה המשפטית שלהם. לכן הם עשו כל שביכולתם כדי להשיג הרשעה, לכאורה גם דברים לא-חוקיים. לכן מנדלבליט גם מונע מראש הממשלה את המימון להגנה המשפטית, בתקווה שלא יצליח להוכיח חפותו. לכל החלטה שלהם צריך להתייחס בחשדנות רבה".

האם השופטים עשויים גם לראות באופן הזה את שינוי התמליל?

"השופטים בעצמם צמחו והגיעו מהפרקליטות. הם יודעים ומכירים את האופן בו דברים מתנהלים שם ואני משער שתקלות כאלה לא מפתיעות אותם".

לדברי ד"ר משגב, פרשת התמלילים פוגעת עוד יותר באמון הציבורי במערכת המשפט. "כשאנשים רואים כיצד מתנהלת חקירה בתיק כל-כך רגיש, עם כל הכשלים שהיו בפרקליטות ובמשטרה, אז בתור מי שצופה מהצד עולות שאלות קשות מאוד", הוא אומר ומוסיף: "איך יכול להיות שניצב רוני ריטמן המשיך להיות ראש צוות החקירה בלהב 433 אחרי שהאשים את ראש הממשלה וסביבתו בהמצאת תלונה נגדו? אתה רואה דברים כאלה ואתה מזדעזע. אתה רואה את ההתנהלות של מנדלבליט עכשיו מול ראש הממשלה בסיפור הנבצרות בניגוד מוחלט לחוק ואתה לא מבין איך בכלל הוא מעז. איך האזרח הממוצע יכול להמשיך ולסמוך על מערכת המשפט ולא לחשוב שקיימים מניעים נסתרים מאחורי כל דבר?".

***

פנינו למשרד המשפטים בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. למה מערכת המשפט צריכה את אמון הצבור?הפנסיה עלולה להפגע?

    1. כי כל מדינה דמוקרטית בנויה על הסכמה בין אזרחים שצריך לציית לחוק

    2. אנונימי,
      אתה באמת מאמין שאת צמרת מערכת המשפט מעניין שהמדינה תהיה דמוקרטית במובן הזה?

    3. אני רואה ושומעת את פרשת התמלילים שלדעתי היא קשה מאוד. רואים בברור כיצד הפרקליטות מסלפת את התמונה ומנסה להטעות את בית המשפט, וערוצי התקשורת שאמורים להביא מידע כה חשוב לציבור, מסתירים אותו ממנו. היכן הניקיון והיושרה של אותם ערוצים? היכן היושרה של העיתונאים מעבר היותם דוברי החצר של הפרקליטות? בושה וחרפה!

    4. ל1 לא הבנת את מה שכתבתי או שאתה מעמיד פנים. משגב מתריע בפני השופטים שהם מאבדים את אמון הצבור. כתבתי, שהם אינם זקוקים לאמון הציבור. האם הדמוקרטיה זקוקה לזה? לא זה הנושא. לדעתי בין כך המשפט שכתבת דמגוגי ושגוי. אני שאלתי, איזו מין התרעה זו, שהשופטים מאבדים את אמון הצבור? פוליטיקאי זקוק לאמון הציבור כדי להבחר שוב. שופטים נבחרים לעולמים בכל מצב ובכל נתון אין הם עומדים לבחירה חוזרת. התוצאה, צפצוף על הציבור

  2. אכן במדינה דמוקרטית ובריאה, אכן האזרח מציית לחוק.
    אבל כאשר האמו על החוק הינו שקרן, רמאי, חתרן, סוס טרויאני, וכמובן פועל מחוץ לחוק, אזי ישנה בעיה
    כאן מעגלי הבדיקה וההגנה היו צריכים לפעול
    אבל, כל האנשים הרעים המוזכרים למעלה, דאגו ל'נטרל' את מעגלי הבדיקה וההגנה
    אמר מישהו שלבית המשפט 'אין חרב וארנק' – וזה שקר ענק
    החרב הינה החרב של החתרנים, האנרכיסטים, החוליגאנים, העותרים הסידרתיים, תפירת התיקים
    והארנק הוא כספי הטרור, כספי האנטישמים, וכספי הפדופילים אשר מניעים את בית המשפט ונותנים לו את 'טעם החיים'
    אז ככה זה עובד
    ולכן

    1. עד שלא יהיה מישפת לא נידע אם נתניהו אשם גם אם אני הושבתשכן אין אופר בלי אש מה שמפריע שהוא לא מחקה למישפת כמו אולמרת אבל עוסה הכל בישביל לא לזוז מי בלפור הוא גם עם מיקי זוהר עוסה הכל בישביל להחליף אנשי מישת וזה אחרי שהואצאק שאולמרת תעזוב תפקיד הןא שיקרהרבה פעמים ומהעם צוללות?

  3. פעם היתה פרקליטות רויה לשמה …היום זה יותר נראה כבית זונ…..של תאבי כח ושלטון …..
    …..על מוכרם אביון בעבור נעליים ……

  4. אין לנו מערכת אכיפת חוק באמת , יש לנו מערכת עקיפת חוק מושחתת

  5. אני רואה ושומעת את פרשת התמלילים שלדעתי היא קשה מאוד. רואים בברור כיצד הפרקליטות מסלפת את התמונה ומנסה להטעות את בית המשפט, וערוצי התקשורת שאמורים להביא מידע כה חשוב לציבור, מסתירים אותו ממנו. היכן הניקיון והיושרה של אותם ערוצים? היכן היושרה של העיתונאים מעבר היותם דוברי החצר של הפרקליטות? בושה וחרפה!

    1. ספר החוקים של מדינת ישראל הוא מיתוס. פסקי דין מצטטים בכובד ראש חוקים שונים, הכל מעושה. פסק דין יכול להגיע לכל תוצאה רצויה לשופט במשחק מכור מראש תוך התעלמות מהחוק, עוות החוק, ציטוט חלקי מהחוק. פסקי דין מעוותים את העובדות בלי שהקורא שאינו מכיר את החומר מסוגל להבחין. שבוץ שופטים גם הוא לא מקרי. משבצים בהתאם לתוצאה הרצויה. למה השופט פרקש נשיא בית המשפט המחוזי אינו עומד בראש ההרכב השופט את ראש הממשלה אלא רק יוצאת פרקליטות? השם ישמור את מי שנתקל ביוצאת פרקליטות. רק הוא אולי יוכל להציל אותו. החוקים מאפשרים גם לנציב הבקורת על השופטים לחמוק ממילוי תפקידו בכך שמאפשרים להטיל על אחד מעובדי משרדו בדיקת התלונה והחלטה לגביה. העובדים לא מתמצאים בתיק, הכל חפיף, לפעמים עד כדי בדיחה. במקום להכריח את הנציב להפנות כל תלונה ללא יוצא מן הכלל לתשובת השופט הנוגע. מערכת החוקים מנטרלת כל אמצעי אמיתי של בקורת. כתבתי זאת כבר כמה פעמים. קולי קורא במדבר.

    2. ממש נכון ויהיה מהפך חכי ותראי, איך ליברמן יואשם במרד, ברק בהתערבות מאסיבית בהפגנות מימון וארגון!

  6. עו"ד חיים משגב . איש שיודע לא מעט על הלכות בתי המשפט והפרקליטות במחוזותינו . דבריו הפ צלצול השכמה לאלה הנוטים להאמין שמערכת המשפט שלנו איננה עוד יישות פוליטית למהדרין.

  7. "פירות העץ המורעל" – לא רק שבישראל אין מקובלת הגישה הזאת, ותפסיקו כבר לבלבל את המוח שבארצות הברית זה כך(אמנם ראש הממשלה הוא מהגר לשעבר, אבל עדיין על התיקים בהם מעורב חלים כללי המשפט הישראלי בלבד). שנית, דוקטורינת פירות העץ המורעל אינה חלה על "תרגילים", אפילו "מסריחים", שנעשו על צד שלישי.כלומר, טענה כזאת, לו היתה נשמעת בארצות הברית, היתה יכולה לעמוד לשאול אלוביץ', אך לא לבנימין נתניהו. הטענה שאסור היה להקליט גם היא שקרית, מאחר שאור אלוביץ' איננו פרקליטו של אביו, ולכן אין מדובר בשיחה בין חשוד לבין פרקליטו.

    1. הם היו בחדר שאסור להאזין לדברים שנאמרים בו, ושאסור להקליט בו דבר .

    2. העניין הוא שההקלטה דוקא עוזרת לאלוביץ' ולנתניהו והעובדה שאלוביץ' ובנו היו בחדר שאסור להקליט בו מחזקת את ההנחה שהם לא ידעו שמקליטים אותם ולכן הדברים שנאמרו הם אותנטים. זאת הסיבה שהנסיון להעלים את הראיות הללו הופך להרבה יותר בעייתי לפרקליטות, למשטרה, ולאנשים הספציפים שאחראים למעשה. ההקלטה הזאת מוכיחה בוודאות שאנשים במשטרה הפעילו שיטות חקירה לא חוקיות נגד ראש ממשלה נבחר וניסו להדיח עד להגיד דבר שקר על מנת להגיע לתוצאה הרצויה מבחינתם. השאלה היחידה שצריכה להשאל כאן היא למה לשוטר או לפרקליט היה כל כך חשוב להפליל את נתניהו. זה העיקר וכל שאר הפלפולים הפסאודו משפטיים והפרטים המעופשים שאתה נותן כאן רק נועדו למסך אותו, ואת האמת שעומדת בבסיס החקירות הללו.

  8. לעם אין אמון במערכת המשפט!! למאפיה יש מטרה אחת לגנוב את השלטון!!

  9. צריך לבטל את התיק הזה מיד.יותר מדי נעלמים ויותר מדי טעויות כביכול.תפירת תיק קלאסית של הפרקליטות ומנדלבליט שהול שולל על ידם.

  10. שום דבר לא יעזור מלבד לזרוק את כולם לפח ולבנות הכל מחדש.לגזור לקרוע את כל התיקים קיבינימט.אנחנו צריכים שהקומבינטור הזה ינהל את המדינה גם מתוך צינוק בכלא.מובן לכם טיפשים?

  11. כאשר רואים את הלחץ וההתנהגות של בגץ והפרקליטות, כאשר מביטים על מכלול ההאשמות חסרות השחר, על מאמצו הבלתי נלאה של ביבי, לתפקד מתחת ללחץ הנפשי המתון והתמידי אותו יוצר מידיי יום מנדלבליט, בעקשנותו ובעצם התנהגותו, רואים שהכל משחק של האגו שלו, ניפול זה של נתניהו, מי יפיל את מי, מי יפול ראשון, ממש כך, שני זקנים אשר נמצאים בקצר, אחד מנהל מדינה והאחר מהסה לשלוט בו, מנדלבליט חייב להיות פסיכופט אשר אינו מסוגל להפסיד!!!

    1. לסדום היינו לעמורב דמינו . קומה ה כי אתה תשפוט אתכל הארץ..שם רשעים ירקב.

  12. מבלי לפגוע חלילה מבין גורמי האכיפה, קרי
    יועץ המשפטי מנדלביט •
    פרקליט המדינה שי ניצן •
    רוני אלשייך •
    תחושתי היא התנהלותם מתאימה ל ספר המשפט של הסופר פראנס קאפקא •
    יש משפט כנגד בנקאי • רקחו עלילה כלפיו, היה משפט
    על ידי תכנון מילים והפיכתם למשפטים •
    וכך נפרשת עלילה אשר כביכול או כנראה
    לתפירת תיקים • דרך אגב אפשר לעשות הצגה בתיאטרון על תפירת תיקים לפי הרעיון של הספר המשפט של הסופר פראנס קאפקא •
    אין חדש תחת השמש •

  13. הכול רקוב אתה רואה כולם שמע נגועים בפשעים והם אלו שמחלטים להעמיד את ביבי אני במקום ביבי לא מתיצב לבית המשפט