אוחנה: "כחול לבן בשירות מנדלבליט במקום בשירות הציבור"

השר לביטחון פנים בביקורת חריפה בעקבות התנגדות היועמ"ש ו'כחול לבן' לחוות דעת חלופית שהציג בנושא ההפגנות: "מונרכיה של היועמ"ש"

השרים אוחנה וניסנקורן והיועמ"ש מנדלבליט | צילום מסך, עדינה ולמן - דוברות הכנסת

סערה בממשלה עם ביטול הדיון בקבינט הקורונה שתוכנן להיערך היום, ובעקבות מחלוקת בין השרים לגבי חוות דעת משפטית על הגבלת ההפגנות. לאחר שהיועמ"ש מנדלבליט החליט על המשך הפגנות גם בתקופת סגר הקורונה, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ביקש לזמן לדיון היום את ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, שחיבר ביחד עם עו"ד דוד פטר חוות דעת לפיה הממשלה היא זו המוסמכת וצריכה לדון בסוגיה ולא היועץ המשפטי.

אך על פי הדיווחים, כאשר הדיון היה אמור להיפתח סירבו נציגי 'כחול לבן' ביחד עם היועמ"ש מנדלבליט לאפשר לד"ר בקשי להשתתף בו, מה שהוביל לביטולו. בתגובה מתח השר אוחנה ביקורת חריפה על התנהלות השרים והיועמ"ש ואמר כי "מפלגת 'כחול לבן' בשירות מנדלבליט במקום בשירות הציבור", והוסיף כי "עד כדי כך 'כחול לבן' ממושמעים ליועמ"ש, שהיו מוכנים לבטל דיון משמעותי בקבינט הקורונה, לדרישתו של היועץ".

לדברי אוחנה, "היועץ המשפטי שלא מסוגל היה לקבל כי השרים ישמעו חוות דעת השונה מעמדתו, גייס את מפלגת 'כחול לבן' אשר ניצלו את כוחם הפריטטי לבטל את ישיבת קבינט הקורונה, שאמורות להתקבל בה החלטות חשובות לטובת הציבור". עוד תהה אוחנה מדוע בנושאים אחרים כמו ביטחון, כלכלה ורפואה "ניתן לשמוע מומחים שונים גם כשהם חלוקים אלה על אלה", אך לדבריו רק "בנושא המשפטי יש מונרכיה של היועמ"ש שהוא ואין בלתו רשאי להביע את דעתו המשפטית בפני שרי הממשלה".

במכתב ששלח מנדלבליט מוקדם יותר למזכיר הממשלה הוא טען כי הזמנת ד"ר בקשי לדיון "היא פרובוקטיבית ומיותרת, ואין בה כדי לקדם כהוא זה את טובת העניין". עוד כתב מנדלבליט כי "הייעוץ המשפטי לממשלה בכללותו, לשרי הממשלה ולמשרדי הממשלה השונים, ניתן על ידי היועץ המשפטי לממשלה וכן על ידי היועצים המשפטיים הכפופים לו מבחינה מקצועית…חוות הדעת המשפטית הניתנת על ידי גורמים אלו מחייבת את משרדי הממשלה ואת חברי הממשלה".

מטעם מפלגת 'כחול לבן' נמסר: "מתנגדים נחרצות לניסיונו הפסול של השר אוחנה לכפות השתתפות יועץ משפטי חיצוני בקבינט הקורונה ולהפיץ חוות דעת חלופית לזו של היועץ המשפטי לממשלה. בכחול לבן הבהירו לפני הישיבה, כי הקבינט יתחיל רק ברגע שיופסקו ניסיונות הטריקים והשטיקים ונוכל להתרכז בטובת הציבור".

"עמדת היועץ מנוגדת לחוק"

בחוות הדעת אותה חיברו ד"ר בקשי ועו"ד פטר נכתב בין השאר כי "הממשלה היא הגורם הבלעדי שמוסמך בחוק להתקין תקנות לשעת חירום ועמדת היועץ (לאישור ההפגנות) מנוגדת לחוק-היסוד", וכמו כן נטען כי "הממשלה היא הנושאת בסמכות ובאחריות להפעלת הסמכויות הסטטוטוריות הנתונות לה ולא יועצה המשפטי…והיא רשאית להחליט כיצד לפעול לפי שיקול דעתה".

על פי חוות הדעת, "משמעות עמדת היועץ היא שאין כל גורם שמוסמך להגביל הפגנות, גם לא במצבי חירום קיצוניים, מכיוון שהחוק הסמיך את הממשלה בלבד להתקינן. אם כדברי היועץ אין לממשלה סמכות לקבל את ההחלטה, קל וחומר שאין סמכות כזו לפקידיה וליועציה המשפטיים".

לגבי טענתו של מנדלבליט לניגוד עניינים בהגבלת ההפגנות על ידי הממשלה מכיוון שהמחאה מכוונת נגדה, כתבו המחברים כי "לחברי ממשלה כאישים פוליטיים יש עניין פוליטי בכל החלטה שהם מקבלים. זו תמציתה של הדמוקרטיה". בשל כך הם טוענים כי "משמעות השלילה שמציע היועץ היא שיתוק כללי של סמכויות הממשלה", ומוסיפים כי "לא ברור כיצד היועץ המשפטי, לשיטתו, פותר את ניגוד העניינים שהוא עצמו נתון בו, ביחס לאותן ההפגנות".

בנוגע לטענות על הגבלת חופש הביטוי נכתב כי "הזהירות הנדרשת בהגבלת חופש הביטוי הפוליטי מתבטאת בקביעתו המפורסמת של פסק דין 'קול העם' אודות מבחן ראייתי מחמיר כאשר החלטת הממשלה נתקפת בהליך שיפוטי, לא בשלילת סמכותה של הממשלה לקבל את ההחלטה".

"זו יריקה בפרצוף"

ביקורת זו של השר אוחנה מצטרפת למספר הצהרות דומות שלו מן השבועות האחרונים בהן תקף את ההחלטה על המשך קיום ההפגנות תוך התעלמות מהגבלות הסגר וסיכון בריאות הציבור.

כך למשל אמר בראיון בחדשות 13 במוצאי השבת האחרונה כי "חבורת הפריבילגים המפונקים יושבים לקיים משתה המוני ברחובות ירושלים באין מפריע, בטוחים שהכל מגיע להם כי הם מעל החוק – פוגעים אנושות במאמץ הלאומי להתפשטות נגיף הקורונה. זה מסכן את חיי כולנו, וכל זה לא היה קורה בלי הרוח הגבית של היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו".

השר אוחנה על ארוחת המפגינים בבלפור: פריבלגים מפונקים שיורקים בפרצוף של הציבור הישראלי

מה שקרה אמש הוא ביזיון.חבורת הפריבילגים המפונקים יושבים לקיים משתה המוני ברחובות ירושלים באין מפריע, בטוחים שהכל מגיע להם כי הם מעל החוק – פוגעים אנושות במאמץ הלאומי להתפשטות נגיף הקורונה.זה מסכן את חיי כולנו, וכל זה לא היה קורה בלי הרוח הגבית של היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו.זו יריקה בפרצוף של מיליוני ישראלים שומרי חוק.דרשתי מהפיקוד הבכיר של המשטרה לעשות סוף לביזיון.הנגיף אוהב התקהלויות – זו הסיבה העיקרית להפצת התחלואה, ועל כך יש הסכמה גורפת של כל המומחים.הוא גם לא כ"כ מתעניין בפוליטיקה, או במערכת המשפטית, או בעניינים של דת ומדינה."אבל ההפגנות נגדכם ולכן אתם רוצים להשתיק אותן".כמה מגלומניה.מי שחושב שההפגנות הללו פוגעות בנו (הליכוד) פוליטית – שיענה על השאלה הבאה:האם יש הרבה ישראלים, שהשתכנעו במשהו כי ראו את ההיא עם הסיר על הראש מקשקשת במוח, או את זאת שביזתה את סמל מדינת ישראל, שחיילים נהרגו על קידושו, והתפשטה עליו?החבורה הזאת, ובעיקר הגרעין הקשה והאלים שלה – מהווה עלינו איום פוליטי פחות או יותר כמו שסתיו שפיר מהווה איום פוליטי."אבל אין תחלואה בהפגנות".מי שמכם מומחים יותר ממנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי או ממנכ"ל אסותא פרופ' שוקי שמר המכנים אותן "מדגרות קורונה", או מפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו האומר שזה לא יכול להימשך כך?שימו לב: בתחקיר האפידמיולוגי שנערך לאדם שנדבק בקורונה, הוא לא יודע לומר אם נדבק בחדר הכושר, בעבודה, בלימודים, במסעדה, בהפגנה, או בתחבורה הציבורית בדרך לשם.הוא פשוט לא יודע איפה הוא נדבק.לכן אין נתונים טובים על הדבקויות בהפגנה, או בכל מקום אחר.מה כן יש? את המומחים, ההיגיון הבריא, והשכל הישר – שכולם אומרים – מתקיימת הפצת הנגיף בהפגנות (אלפי אנשים מצטופפים ללא מרחק ביניהם, לעיתים קרובות ללא מסיכה, צועקים, מצפצפים, באמת נראה למישהו שאין שם הדבקות?).אבל אמרתי "פגיעה אנושה" במאבק בקורונה לא רק בגלל זה, אלא משום שמיליוני ישראלים רואים את הביזיון הזה, ולא מוכנים לקיים דין אחד לפריבילגים ודין אחר לכולם.אם אפשר משתה בבלפור – אז אפשר גם להתפלל בבית הכנסת הזה, ולקיים חתונה המונית בכפר ההוא – ולעשות בעצם את כל מה שמותר לאחרים.רבים מאיתנו רואים את הביזיון הזה וקצת מצטערים שהשארנו את ההורים לבד בערב החג, ושמרנו על החוק.לאלה אני רוצה להגיד, שחרף ההבנה לרגשותיהם (חוסר השיוויון צורם וקשה לעיכול) – צעדי ההתרסה וההתחכמות אינם במקומם.אתם לא מענישים את החבורה הזאת.אתם מענישים את הסבים והסבתות שלנו. את ההורים שלנו. את המדינה כולה.תתעוררו!אנחנו במלחמה, והיא לא מלחמה פוליטית. זו מלחמה שגובה מאיתנו למעלה מעשרה הרוגים בכל יום, וזה הולך ומתגבר.תמיד ידענו, כעם, להניח למחלוקות בצד בעיתות חירום.כמו הטילים, הטנקים ומטוסי האויב, גם הנגיף לא מבדיל בין ימנים לבין שמאלנים, בין תומכי נתניהו לבין מתנגדיו.ביקרתי את פיקוד המשטרה שלא מנע את הביזיון הזה, אך צריך לומר זאת באופן גלוי וישר:אלמלא הרוח הגבית שהחבורה הפריבילגית הזאת היתה מקבלת מהיועץ המשפטי לממשלה ומאנשיו, כולל שר המשפטים הממושמע שרכש לעצמו – זה לא היה קורה.היה דין אחד לכולם. כפי שצריך להיות.אל תתפתו להפר או להתחכם עם ההנחיות.שמרו על עצמכם, שמרו על הוריכם, שמרו על העתיד שלנו – ויחד – ננצח.שתהיה לכולנו שנה טובה ובריאה.

Posted by ‎Amir Ohana – אמיר אוחנה‎ on Saturday, 19 September 2020

אמש פרסם אוחנה פוסט נוסף בו כתב: "תודה לך אביחי מנדלבליט ותודה לכם, החצי השני של הממשלה הפריטטית שלנו — שבזכותכם נשמרה "נשמת אפה" של הדמוקרטיה. תודה לכם שגם בזמן שמיליוני אזרחים נדרשים לשהות בסגר, הרחק מבני משפחותיהם, הרחק מהביחד שכל כך מאפיין את החגים — מנעתם בגופכם את האפשרות שיהיה שיוויון בנושא זה — בשם הזכות הקדושה של חבורת פריבילגים מפונקים לירוק לציבור הישראלי בפרצוף, להתקהל, להדביק, להפיץ את הנגיף עוד ועוד, ולהחריב את המאמץ הלאומי".

לדברי אוחנה, "אי אפשר לשלוח מסרים סותרים לציבור ולצפות שיציית — כי התקהלות היא התקהלות — וכי הנגיף לא יודע להבחין בין אנשים על בסיס השקפת עולמם".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. טוב, אבל למה ציפיתם ממפלגה שנקראת "כחלון לבן" ? הא ? הגיב:

    זו מפלגה של עארסים לבנים המגנים על עארסים לבנים
    במדינה שכמעט כולה עארסיות גילדתית המסווגת לפי צבע וארצות מוצא בהסללה לגילדה היעודה.
    נורא משעשע לקרוא את הבכי והנהי של העארסים שלא התקבלו לגילדת העארסיות בה חשקה נפשם.
    סך הכל מדובר במדינת עולם שביעי מקום ראשון מלמטה
    סוג של "שטעטעל די בננה" אפופת אשליה עצמית של "מקצועיות" ו"מקצוענים".
    ככה כדורגלן ליגה ז מתוסכל הופך ליועץ המשפטי לממשלה עם תואר ד"ר
    וחמור שקשרו אותו לעץ 30 שנה הופך לרמטכ"ל בדימוס אבל חליפי כאילו הוא בימי הביניים של החליפות
    ומשווק רהיטים בחברה שכולם כבר שכחו את שמה מוכר קרל לאסקימואים ושמש לאפריקנים ואנגלית לאמריקאים ולאומנות ללאומנים המזרח אירופאיים וכו' וכו' וכו'

  2. דיקטטורה רגילה של חונטה המתקרא "משפטית". כחלק מניסיון הפיכה של נוכלי הסמול, להשתלט בכוח על השלטון – במקום רשות נבחרת.

    ואם היועמ”ש מנדלבליט או נוכל סמולני, מעוניינים לאתגר את קביעתי מעלה – אנא הציגו את החישוב המתמטי, על פיו הדיקטטור מנדלבליט חישב שרק חוות דעתו תיתכן – אז אני אסכים, כיוון שמתמטיקה הוכיחה, שרק דעתו של הדיקטטור מנדלבליט נכונה.

    קדימה, הציגו את החישוב, "משפטנים" 🙂

    ואם אין חישוב כזה – תודה לדיקטטור מנדלבליט, שהוכיח פעם נוספת, שאתם חונטה וזה חלק בתוך ניסיון הפיכה של נוכלי הסמול, כדי להשתלט בכוח על השלטון – במקום רשות נבחרת. קדימה "משפטנים" קדימה 🙂

  3. אט אט מסתבר שיש בממשלה הזו גבר אחד רציני: אמיר אוחנה.

  4. מנדלבליט המושחת הוא האדם הבזוי והכוחני ביותר במדינה. חובה לפטר את הפקיד הכושל הזה מיד

    1. אכן.

      ראינו (אזרחי ישראל) זאת היטב, גם כאשר דיקטטור מנדלבליט, אסר על מינוי ממלא מקום לפרקליט המדינה – כדי למנות את עצמו.

      לפיכך, מנלבליט הוא דיקטטור וחלק מחונטה, אשר מנסה לבצע הפיכה שלטונית. מה לרוצחי הסמול אשר אינם בשלטון ואינם הרשות הנבחרת, לקביעת מדיניות הסגר עקב מגפה רפואית? חוץ מרצון רוצחי הסמול לקבוע, במקום הרשויות הנבחרות?

  5. לשר אוחנה,

    להבנתי יש אשם אחד והוא אתם – מאז בגין ועד היום אתם לא בשלטון.

    הימין מייצג כ- 75% מדעת הרב של העם היהודי אבל המדיניות היא שמאלית.

    בגין לא שלח הביתה את כל צמרת המדינה של האליטה הישנה – אתה רואה בעיני רוחך את פקידי הצאר נשארים בתפקידם לאחר המהפכה של 1917?

    בגין לקח לממשלה את דיין שכיום ידוע על מה היה לו לכסות במלחמת יומה"כ ואף לקח אותו לקיימפ דויד.

    בנימין נתניהו שכנראה נבהל מספיק בפרשת בר און – חברון על מנת להציל את עצמו איפשר למשפטנים להביא מנוי של יועמ"ש דרך וועדת איתור – משיש פס"ד של ביהמ"ש העליון שהיועמ"ש הוא היחיד המוסמך להורות לממשלה כיצד לפעול (פס"ד שלא בטלתם כ- 35 שנים) ואם דעת רוה"מ או שר הפיזי שונה מדעת רוה"מ\שר "הסביר" (ומי שיחליט מי זה "הסביר" הוא ביהמ"ש) – אתם לא שולטים במינויים לא של היועצים המשפטיים ולא במנוי שופטים – אתם בסה"כ ילדת בת מצווש חסרי סמכויות כמו אותה ילדת בת מצווש – ואם שר המשפטים לא רוקד לפי החליל של הצמרת המשפטית אז השר הוא לעומתי.

    ואז יש לנו ביהמ"ש שמביא כוועדת איתור יועץ משפטי והממשלה? היא בסה"כ חותמת גומי מן ילדת בת מצווש שתפקידה ללבוש שמלה יפה ולחייך למצלמה. והממשלה? והכנסת? נו באמת מה בכלל אותם מיליונים מבינים מהחיים שלהם – מה אנחנו רוצים שהרב יחליט? מה פתאם, אליטה קטנה שמשבטת את עצמה מזה 47 שנים תחליט מה נכון ומה מידתי ומה בהתאם לדעת האדם הסביר והשר הסביר.

    שורה תחתונה: אתם מייצגים צבור גדול שבחר בכם – אבל אתם מועלים באמון של הצבור הזה מזה 47 שנים. אתם מפחדים מהצל של עצמכם והמדינה מנוהלת ע"י משפטנים וילדי אוצר שממנים את עצמם.

    אל תלין על כחול לבן – תלין על עצמכם ועל רוה"מ שלא נגע במערכת הזאת למרות שהוא רוה"מ רב השנים מאז 1996.

    במצב נורמאלי ממשלה סבירה היתה מראה ליועץ המשפטי את הדלת כהחלטת ממשלה וממנה אחר תחתיו מהרגע להרגע. אבל אתם? אתם לא בשלטון כבר כמעט יובל שנים.

    1. צודק בכל מילה.
      הליכוד מיילל אבל כשימינה העלו הצעה לועדה לניגוד עניינים של השופטים, היא נפלה בגלל ביבי והליכוד.
      אז עם כל הכבוד לשר אוחנה (אחראי על המשטרה לא?), אלו קצת דמעות תנין…

  6. חופש הביטוי?!
    איך חופש הביטוי של המפגינים נפגע מפיזורם על מספר מוקדים?
    מה עם התקדימים של המגבלות על הפגנות הימין בחודשים האחרונים?

    והכי חשוב: למה התגובות של הליכוד תמיד מרגישות עדינות מדי?

  7. בדברי אוחנה (שבהם בחרתם לסיים את הכתבה, לצערי), עמדתו המוטה בעליל נשפכך מזוית הפה. הרי שנים רבות הממשלה הליכודית מונעת דיונים וקידום חוקים שלא באים מהקואליצייה, אף כשזאת מסכימה לכל מילה. שאלו את הח"כ דוד ביטן בתפקידו כראש הקואליציה. אז הקוזק הנגזל אוחנה, מוטב לו להפסיק לשחק משחקים גם אם הוא חייב לקיים משימה שהוטלה עליו ע"י רה"מ.“לחברי ממשלה כאישים פוליטיים יש עניין פוליטי בכל החלטה שהם מקבלים. זו תמציתה של הדמוקרטיה”
    ובאשר לאמיר לוי אגיד: טוב היה אם בקשת הנמקה למשפט שצטטת מידי היועצים החיצוניים: “לחברי ממשלה כאישים פוליטיים יש עניין פוליטי בכל החלטה שהם מקבלים. זו תמציתה של הדמוקרטיה”. שאל את עצמך: האם ההחלטות (כולן) פוליטיות, הן "תמציתה של הדמוקראטיה"?!

  8. תקרא על תקדים במק מזרחי ואקטיבזם השיפוטי של אהרון ברק. הכל שפיט.
    תקרא על קרן וקסנר אשר קנתה פקידים ואנשי השפעה בכל השדרה הציבורית במשך 30 שנה.הבוגרים הקימו עמותה עד 2019.

    https://mida.org.il/2018/06/12/%D7%9B%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A9%D7%A7%D7%9C-%D7%9C%D7%91%D7%95%D7%92%D7%A8/

    מכתב הפקיד – שיטת 'הנחיות' משפטנים פקידים שמחליפות חוקים של נבחרי ציבור בעלי סמכות.

    https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.8965495

    תקשיב לשיחה עם אבי וייס של פורום קפה שפירא ויסמרו שערותיך.
    https://youtu.be/hJacjndzGQ4

    תפוחים רקובים והרבה.
    אדם שפוי לא היה מעלה על דעתו.
    נזכרנו מאוחר. הרבה התפכחו.
    עדיף מאוחר מאשר לעולם לא.

    ביחד ננצח
    רק ליכוד גדול יכול!