אסור שממשלה תתעדף ערכים

לתפילה ולהפגנה אין שום יתרון ערכי על אף פעילות אזרחית. כשממשלה פועלת אחרת, מדובר בחציית קו אדום חמור בכל הקשור לחירויות האזרחים

מתפללים בחג ומפגינים בירושלים | מרק ניימן (לע"מ), אם תרצו

בשבועות האחרונים, בזמן שמגפת הקורונה התגברה באופן קיצוני ויחד איתה התגברו ההגבלות עד כדי סגר, מדינת ישראל עסוקה באופן חולני בהחרגות לטובת שתי פעילויות אנושיות, התפילה וההפגנה, משל היה להן מעמד על.

חשוב לזכור: ישראל מצויה במצב חירום חמור שבו, באופן המוחשי ביותר, חיים של אזרחים רבים ובריאותם נתונים בסכנה, פרנסתם מצויה בסכנה, העומס על מערכת הבריאות כבד והוא גובה מחיר עצום גם ממי שזקוקים לטיפול רפואי שאיננו קשור במגפת הקורונה. גם מצבה של כלכלת המדינה בכלל בכי רע. מדובר במגפה עולמית, שגורמת לתוצאות דומות ואף חמורות יותר במדינות רבות. במציאות חירום כה חמורה ונדירה, האם בכלל ניתן להעלות על הדעת, שפעילות כלשהי תקבל החרגה כשהיא גורמת לסיכון חמור?

לא קיים שום מקור בהגות הדמוקרטית, שמגבה קיומן של חירויות שמימושן הורג אנשים, ופוגע בצורה קיצונית בחברה. להפך, גם בדמוקרטיה נוהג מצב חירום שנועד להעדפת קיומה של החברה ופרטיה על פני המימוש המלא של החירויות הנהוג בשגרה.

מרגע שנקבעות מגבלות קורונה על כלל האזרחים, כל פעילות, תהא אשר תהא, צריכה להיאסר או להתבצע בהתאם למגבלות שנקבעו לכולם. אם ישנן החרגות, עליהן להתבצע על-פי שיקולי חירום (כחות צבא ושיטור, רפואה וכדומה), אך בשום פנים ואופן לא על-פי הערך האישי שיש לאזרח כזה או אחר לפעילות מסוימת.

לתפילה ולהפגנה אין שום רלבנטיות של חירום שמחייבת התכנסות המונית בשמן.

האם במצב של ירי טילים על ישראל או סכנה אחרת מהמוכרות לנו, היו מאפשרים את הפעילויות הללו באם הן היו מסכנות חיים? אין ספק שלא. וכאן זה עוד חמור יותר, משום שהן לא מסכנות את החיים רק של המשתתפים, אלא גם של הזולת. וכאן טמון הכשל המרכזי בדיון הזה. מי שטוענים עבור החרגת הפעילויות הללו, לא לוקחים ברצינות את הסכנות החמורות שמתממשות לנגד עינינו. כי האלטרנטיבה בלתי נתפסת: שהם מבינים את המחירים בנפש והסיכונים הרבים, אך משיקולים זרים הם מקריבים כקרבן את כלל החברה.

יתרה מכך: השקר הגדול טמון בכך, שההנחה של הפועלים למען ההחרגות היא שההחרגות אינן באמת כלליות, אלא הן הטבות שניתנות לשתי קבוצות לחץ ממוקדות. פריבילגיות השמורות למיוחסים, מתוך הבנה חד-משמעית שמדובר בדיוק בזה.

הרי אם כל האזרחים היו דתיים, הרי אם התפילה תוחרג, יצא שכל מגבלות-הקורונה נטולות ערך, וממשלת ישראל בעיניים פקוחות מביאה למוות ולחורבן למדינה כולה. בדומה היחס להפגנות. אם חצי מהאזרחים יצאו להפגנות בלי מגבלות, כל תכלית הסגר תסורס ושוב יצא שממשלת ישראל מביאה למוות ולחורבן בעיניים פקוחות. במקרה הזה, השקר הגדול טמון בכך, שההחרגה נועדה רק עבור מפגיני השמאל בלחץ של מפלגת 'כחול-לבן', שמבכרת את קבוצת הלחץ במחנה שלה על פני טובת המדינה.

מכאן לטענה המרכזית: הרי זכות התנועה למשל, היא חירות יסוד לא פחות מתפילה והפגנה, והיא נמנעת מכלל האזרחים. ביקורי חברים, התכנסויות, חתונות, בילויים ועוד חשובים באורח חייהם של אזרחים רבים, לא פחות מתפילה והפגנה, וכל אלו נאסרו ואיש לא פוצה פה.

מגבלות הקורונה הן כלליות, והן אוסרות כל פעילות שמסכנת חיים רבים. על-כן אי-אפשר לטעון שממשלה פועלת באופן ספציפי נגד פעילות כזאת או אחרת. זהו בדיוק המאפיין היסודי של מצב חירום ולא של ממשלה שפועלת באופן אנטי דמוקרטי.

הדרישה להחריג פעילות מסוימת שלא קשורה למצב החירום, היא דרישה פריבילגית של קבוצות השמות עצמן מעל לחיים, לבריאות ולפרנסה של כלל האזרחים. אין מדובר כאן רק בעניין תיאורטי. התפילה וההפגנה, מעבר לנזקן הישיר, גורמות לפגיעה רוחבית במשמעת האזרחית הנדרשת במצב חירום.

אם כן, הניסוח הנכון איננו שהממשלה אוסרת פעילות כזאת או אחרת, כי כרגע היא אוסרת על אינסוף פעילויות תוך פגיעה דרמטית בחירויות של כלל האזרחים, אלא מדוע ישנן קבוצות פריבילגיות שזוכות להחרגה גם במחירים הקשים הנגבים מכלל הציבור.

ברגע שממשלה מנהלת שיח כזה, אנו מקבלים מדינה שמחליטה באופן שרירותי אילו פעילויות של אזרחים הן בעלות ערך גבוה יותר משל אחרים, ושעבורו ניתן להקריב את השאר. וזאת תוספת נזק לנזקי הקורונה, שתלווה אותנו גם לאחריה.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אחי הערבים,לעולם לא תצליחו לנצח את הציונים במלחמה.

    תנו להם שלום והם כבר יאכלו זה את זה.

  2. הציונים האדומים, היום הם כבר לא ציונים והם גם לא אדומים הגיב:

    הציונים האדומים, היום הם כבר לא ציונים והם גם לא אדומים

    אלא הם יזבקיסטים.

    כולם.

    ללא יוצא מן הכלל.

  3. מנגנון הדמוקרטיה הוא מנגנון מפלה-הזוכים קובעים החוקים למפסידים.

  4. אסור שהמשטרה תיקח את החוק לידיים!
    אסור להרשיע בן אדם רק על סמך ראייה!
    אסור לממשלה לתעדף ערכים!

    פוליטיקה היא חלוקת המשאבים והטלת מגבלות בדיוק בהתאם לערכים…

  5. סעמק אנחנו יהודים, לתפילה יש מקום יותר מכל דבר אחר אוקיי? כן לתפילה!

  6. לתפילה ולהפגנה אין שום יתרון ערכי, אך גם לכלכלה ולרשויות אין שום יתרון על פני המצב החירום והציבור. מחד גיסך נפגעו בריאותם ומעמדם התעסוקתי והכלכלי, ומאידך עדיין ממשיכים לשתות מאיתנו מיסים ויוקר מחייה. לא היגיוני. תנו לאזרחים לנשום בזמן המגפה!

  7. הממשלה תעדפה ציבורים וערכים, כשנמנעה:
    -מניעת התקהלויות בשכונות וישובים אדומים במיוחד בחללים סגורים ומקוררים
    -כשלא יצרה בתי חולים מיוחדים לממחלות נשימה נגיפיות ובכך פגעה בטיפול באלה שהתנהגו בסדר
    -כשלא דאגה למתן הסבר על המנעות ממחלות נשימה נגיפיות.
    במגבלות שרירותיות ולא ,ספציפיות כנגד קוביד-19, שחלקם פוגעות בבריאות האזרחים מאבדת את אמונם וכתוצאה גידול בהפגנות. בפעמים קודמות, שפגעו בהפגנות של היו דברים הרבה יותר חמורים. דוגמה להחלטה שרירותית זה האיסור על התרחקות של 2000 אמה. ברור שמי ששוחה או מטיל באויר הפתוח בלי להתקהל גם במרחק גדול מ-2000 אמה עושה פעילות בריאה יותר מלהשמין במקום מגוריו.
    למעשה הממשלה תעדפה את ערך השיויון בין מיגזרים אדומים לירוקים ואת ערכי המיגזר החרדי באיסור על התרחקות של 2000 אמה בתקופת החגים.

  8. ככה מתפוררת מדינה חסרת אמונת יסוד בסיסית משותפת לאספסוף הגודש אותה לעייפה