"הפוטנציאל של היחסים עם האמירויות אדיר, זה שלום אמיתי"

המשנה לראש עיריית ירושליים פלר חסן-נחום נמצאת בביקור עסקי מיוחד בדובאי: "מי שזלזל בשלום טעה בגדול. יש כאן צמא לקשר חם וקרוב"

פלר חסן-נחום בביקור בדובאי

הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות כבר מתחיל להניב פירות ראשונים. לאחר ספינת המשא הראשונה שביקרה השבוע בנמל חיפה, דווח בימים האחרונים כי בקרוב צפויה להגיע לירושלים משלחת רשמית של בכירים באמירויות. מי שלא המתינה לאורחים והחליטה להתארח בעצמה היא פלר חסן-נחום, המשנה לראש עיריית ירושלים, שעורכת בימים אלה ביקור עמוס ומתוקשר בדובאי.

בין מפגש עסקי לאירוח חברי, חסן-נחום מספרת בשיחה עם 'מידה' כיצד נולדה היוזמה. "כבר בחודש יוני ערכתי סדרת פגישות עם אנשי השגרירות האמריקנית בישראל ועם השגריר עצמו ביחד עם חברי הטוב דוריאן ברק, שהוא יועץ השקעות שמכיר היטב את המפרץ ועבד שם במשך הרבה שנים", היא אומרת ומוסיפה: "הרגשנו שיש התקדמות לכיוון נורמליזציה, למרות שאף אחד מאיתנו לא תיאר לעצמו שהכל יקרה בכזאת מהירות. דיברנו אז על דרכים לבנות תשתיות ולנסות לממש את הפוטנציאל האדיר של היחסים האלה, ולשם כך הקמנו את מועצת העסקים אמירויות-ישראל".

לדבריה, "ברגע שהכריזו על השלום גייסנו עוד אנשי עסקים גם מישראל וגם מהאמירויות והתחלנו לתכנן איך מקדמים ובונים את הקשרים. עוד לפני הביקור כאן קיימנו לא מעט מפגשים מקוונים בפורומים שונים בין אנשים שמעוניינים לקדם עסקים, וכמובן שבמהלך הביקור ערכנו המון פגישות בעניין ויצרנו עוד הרבה קשרים עסקיים וגם חבריים".

איך הביקור מתקשר לעובדה שאת מייצגת את בירת ישראל?

"בכובע השני שלי כאן אני המשנה לראש העיר ירושלים ואחראית על קשרי החוץ ועל התיירות. אני בהחלט רואה פוטנציאל גדול בתחום הזה של שיתופי פעולה בתיירות ובפרויקטים אחרים. אני חושבת שיש גם קשר טבעי בין תושבי מזרח ירושלים הערביים לבין התושבים באמירויות, והרבה הזדמנויות במסגרת השלום ליזום פרויקטים של פיתוח ותעסוקה כמו למשל פארק היי-טק במזרח העיר".

מה לגבי קשרי התיירות?

"מעניין אותי מאוד להביא תיירים מהאמירויות לירושלים וגם כמובן שישראלים יהיו יכולים לבקר באמירויות ברגע שכל האישורים יוסדרו. התחלתי כבר לארגן משלחת של תיירנים וסוכנים ישראלים שיגיעו לביקור בדובאי בחודשים הקרובים, ואנחנו עושים את כל ההכנות כדי להפגיש אותם עם יזמים מקומיים ועם גורמים בתעשיית התיירות. אני מנסה לפתוח דלתות ולבנות את הגשרים, ואני מאמינה שהשוק החופשי כבר יעשה בהמשך את שלו".

חסן-נחום נמצאת בדובאי כבר כשבוע, והיא מספרת על קבלת פנים חמה במיוחד לה זכתה. "ביקרתי בעבר בכל העולם וגם חייתי בכמה מדינות שונות, אבל באירוח מדהים וחם כזה עוד לא נתקלתי. אפשר לראות שהאנשים כאן מאוד צמאים לשלום וקשר עם ישראל, ואני רואה תחושות דומות גם מהצד שלנו. זאת בהחלט חוויה בלתי-נשכחת ואני מרגישה שנפלה בחלקי זכות גדולה להיות חלק ממנה".

גם כלי התקשורת המקומיים והבינלאומיים גילו עניין ערב בביקור. "ערכתי כבר המון ראיונות מאז שהגענו", מספרת חסן-נחום. "אני חושבת שמעבר למשלחת משרד החוץ שהגיעה לכאן כדי לחתום על ההסכמים, אני הפוליטיקאית הישראלית הראשונה שעושה ביקור עבודה רשמי, וההתעניינות הרבה יותר גדולה אפילו ממה שציפיתי".

בין השאר יזמה חסן-נחום גם מפגשים בין קבוצות נשים, במסגרת מועצת נשים משותפת לישראל ומדינות המפרץ שהקימה ביחד עם אשת העסקים הבריטית ג'סטין זוורלינג. "אחרי שנודע על ההסכם בין ישראל לבחריין התחלנו לערוך מפגשי זום וגייסנו עוד ועוד שותפות מתחומי העסקים והתרבות, וכאשר הגעתי לכאן חשבתי שיהיה נחמד לפגוש את כולן במפגש אמיתי", היא מספרת. "המפגש היה מרגש מאוד והגיעו אליו הרבה נשים ישראליות ומקומיות. התחושה הייתה של בני משפחה שלא התראו במשך תקופה ארוכה ועכשיו משלימים חוויות. כל אחת שיתפה את השאיפות והתקוות שלה, ודיברנו עד כמה אנחנו רוצות להשאיר לילדים שלנו מזרח תיכון טוב יותר".

מה את יכולה לספר על הקהילה היהודית בדובאי?

"הגעתי לכאן ממש לפני שמחת תורה וביליתי עם חברי הקהילה המקומית במלון. מדובר בקהילה מאוד מגוונת – החל מחב"דניקים ועד אנשי עסקים מכל מיני מדינות. הם נמצאים כאן בעיקר בגלל העבודה אבל עדיין רוצים לקיים חיי קהילה ולחגוג את החגים. יש כבר מסעדה כשרה שנפתחה וגם במסעדות אחרות בהן ביקרתי סיפרו שהם מכינים תפריטים כשרים. יש לאמירתים הבנה גדולה לדת ורצון גדול לארח וזה מחמם את הלב".

חלק מהפרשנים בישראל זלזלו קצת בהסכמים וטענו שזה לא שלום אמיתי

"כל מי שפקפק או זלזל בהסכמים בין ישראל לאמירויות פשוט טעה בגדול. יש כאן עכשיו היסטוריה שנבנית ממש בימים אלה ואנחנו חלק ממנה. האנשים פה רוצים שלום חם ואמיתי ונראה שהם ממש חיכו לזה. יש לשתי המדינות הרבה במשותף מבחינה כלכלית וחברתית, ויש פה באמת הזדמנות פז לקדם דברים שכל הצדדים ירוויחו מהם. אני בטוחה שגם הישראלים הכי ציניים ישנו את דעתם בעניין אם יגיעו לכאן לביקור".

לאיזה כיוונים את רואה את היחסים מתפתחים בעתיד?

"כרגע מה שחוסם את המשך פיתוח היחסים זו בעיקר הקורונה, ואני מאמינה שללא הנגיף כבר היינו רואים הרבה יותר משלחות משני הצדדים. התקווה שלי היא שבחודשים הקרובים נתאושש מזה ושנת 2021 תהיה מאוד מוצלחת מבחינת היחסים ההדדיים בין המדינות והמשך פיתוח הקשרים העסקיים והמדיניים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. על השאלה בקשר לשלום אמיתי או לא, היא עונה תשובת בלה בלה בלה……..
    עוד הוכחה, ולא יחידה, שמדובר במחיר ענק, בעניין בטחון המדינה ובעיקר בהקמת מדינת טרור ערבית בלב ארצנו. (לא, הם לא הפקירו את הפלשתינים, הם ישיגו עבורם הכל בחסות הכסף שלהם)
    זה הרבה כסף לכלכלה? אז לא הכל כסף. הסתדרנו יפה מאד מעל 70 שנה בלעדיהם.
    האם אני היחידה שמודאגת פה?

  2. מעניין שלאינטרסים משותפים, אתם מכנים "שלום חם ואמיתי".

    1. נראה שממש מפריע לך שישראל חותמת הסכמי שלום עם מדינות ערב.
      מעניין למה…

    2. נכון מאוד. ומה שהכי נורא, שזה שלום שלא הורסים בו שום דבר ולא רוצחים בו אף אחד. מה לעשות, בשביל הרס כללי ורצח המוני יפה, כמו שאתה אוהב, חייבים לערב כמה בלסטינים חמודים.