"בתעשיית הבידור יש משטרת מחשבות, נחזיר פייט מימין"

אחרי שמאס בברנז'ת התקשורת, התסריטאי מני אסייג יוצא לדרך חדשה בערוץ 20: "סאטירה היא לא בלעדית לשמאל, נשמיע קול ימני ויהודי"

"יש בתקשורת שנאה חזקה". מני אסייג | באדיבות המצולם

ביצת הפייסבוק המקומית געשה בשבוע שעבר, כאשר התסריטאי והיוצר מני אסייג הודיע בפוסט חריף על פרישתו מכתיבה עבור הסדרה המצליחה 'שנות השמונים' אותה סייע ליצור וליווה מראשיתה לצד אחיו וכוכב הסדרה שלום. בין הסיבות לפרישה מנה אסייג בעיקר את העוינות שספק מצד חלקים בתעשייה בשל דעתו הפוליטית אותה הוא מבטא ברשתות החברתיות, דבר אשר השפיע גם על אחיו בשלל תגובות שקיבל מעמיתים.

בשיחה עם 'מידה' מספר אסייג מה הוביל אותו להחלטה, מה מתרחש באמת מאחורי הקלעים בטלוויזיה ולאיזו דרך חדשה ומבטיחה הוא יוצא כעת. לדבריו, מדובר ב"תהליך שהתבשל כבר הרבה שנים ולא משהו שהגיע בהחלטה של רגע. שבועיים לפני שפרסמתי את הפוסט כבר הבנתי שאני פורש מהסדרה, ועדכנתי את כל מי שהיה צריך לדעת, ואז המתנתי עוד קצת לפני ששיתפתי את הציבור".

מה הוביל אותך לנקודת ההכרעה הזאת?

"הדעות שלי הן לא סוד. כולם יודעים שמבחינה פוליטית אני תומך בימין ותומך בראש הממשלה נתניהו, ואני כותב ואומר את זה לא מהיום. במשך כל הזמן הייתי מקבל כל מיני תגובות שליליות בתעשייה. לי אישית זה לא הפריע אבל את רוב הטענות ספג שלום אחי. היו אומרים לו – 'איך אחיך מדבר? הוא מסית, הוא פשיסט'. ניסו לתקוע טריז בינינו מבחינה מקצועית. היו מתקשרים אליו אנשים ודורשים ממנו שיגיד לי להוריד פוסטים שכתבתי. זה הגיע למצב ששנינו רצינו שקט והחלטתי ליצור ניתוק, והמטרה של הפוסט הייתה להבהיר את זה. אם למישהו יש בעיה הוא יכול לפנות אלי".

הרגשת שזה פוגע בך מבחינה מקצועית?

"בהחלט. תמיד כשדיברתי על זה היו אומרים לי שאני פרנואיד אבל השם מני אסייג הפך להיות סדין אדום בתעשייה. למרות שהותרתי חותם בתרבות הישראלית עם כל הסדרות שעזרתי ליצור, היו הרבה כיוונים ויוזמות אחרות שנעצרו בדרך בגלל שמישהו לא אהב את העובדה שאני מעורב ברעיון".

הרגשת שזה גובה ממך מחיר אישי?

"אני מעדיף לא להשתמש במושגים האלה. תמיד הלכתי עם גב זקוף וביטחון עצמי, וגם הקרבתי לא מעט עבור הקריירה שלי. הדבר שהכי חשוב זה השקט הנפשי והחופש שקניתי. אני כותב את מה שנראה לי ואת מה שמציק לי להוציא מהבטן מבלי לחשוב או לחכות לטלפון כזה או אחר. החופש הזה שווה הרבה מאוד. בלי קשר אני ממשיך בעבודה עם קומיקאים וכתיבה איתם. אני קם כל יום בבוקר לעבודה והכל טוב".

אתה מרגיש שיש אנשים עם דעות דומות לשלך בתעשיית הבידור שחוששים להיחשף?

"יש בתעשייה הזו משטרת מחשבות וכתבתי על כך לא מעט, אבל זה לא רק בתעשיית הבידור. אני רואה בתגובות לפוסטים שלי גם אנשים שעובדים או עבדו בתעשייה אבל גם אנשים מכל התחומים והמקצועות, מספרים שהם חוששים להביע את דעתם או שנפגעו בגלל שהביעו אותה. אחד הגולשים סיפר על אשתו שמנהלת גמ"ח שמאכיל משפחות קשות יום, וברגע שהבינו שהיא תומכת בנתניהו אנשים פשוט הפסיקו להגיע והפסיקו לתרום".

איך אתה מסביר את המצב הזה?

"יש מעין שלטון אימים מחשבתי כזה שמתחיל מהתקשורת ומגיע לכל מקום. למרבה המזל נראה שהרבה אנשים מזדהים עם תחושות כמו אלה שהבעתי ומתחילים להיפתח ולהיחשף, והיום כבר קמה קבוצה לא קטנה שהפסיקה לפחד והתחילה לדבר. אולי זה מה שיביא את השינוי.

כל דבר נשפט רק לפי שמאל או ימין?

"מהבחינה הזו אני חושב שאנחנו במצב לא טוב. יש בחלקים בתקשורת ובעולם התרבות שנאה חזקה שלפעמים חוצה כל גבול של היגיון, וחלק גדול ממנה מכוון נגד ראש הממשלה ונגד מי שמעז להביא בו תמיכה פומבית. זאת אותה תקשורת שמתדלקת גם את חבורת המפגינים שמסרבים לקבל את הבחירה הדמוקרטית של העם. אני זוכר את ההפגנות בשנות השמונים, הייתה שם גם שנאה מכל הצדדים אבל לא ברמות טירוף כמו שיש היום".

במקביל להודעת הפרישה שפרסם, אסייג קיבל הצעה להצטרף לעונה החדשה של תוכנית הסאטירה 'לאטמה' שתעלה בקרוב בערוץ 20, והוא משמש בה הכותב הראשי לצד טל גלעד וכמו כן ינחה את התוכנית. "אחרי שנים ארוכות שבשמאל נהנו משליטה בלעדית בתחום והגישו לצופים את האג'נדה שלהם, אנחנו הולכים לעשות הכל כדי ליצור סאטירה נשכנית מימין, כזאת שלא מתנגדת לכל מה שקשור לדת, יהדות או מסורת", הוא מספר ומוסיף: "אנחנו מתכוונים לעמוד לצד הדברים שאנחנו מאמינים בהם ולהשמיע את הקול של רוב העם בישראל. הגיע הזמן להשיב פייט בזירה הזו גם".

הטענה הרווחת היא שסאטירה אמורה להיות מכוונת נגד השלטון לכן בישראל היא מגיעה לרוב משמאל

"אלה שטויות במיץ. אני מכיר היטב את כל התסריטאים והבמאים שעובדים בתוכניות הסאטירה האלה, וברור לי שגם אם השמאל היה בשלטון הם היו מוצאים כל דרך והזדמנות להכות רק בימין ולצחוק על יהודים מאמינים. אפילו אם אתה מגיע לשם בלי דעה פוליטית מיוחדת, זה כמו כור היתוך שבסוף אין לך ברירה אלא לנוע לכיוון שמאל. אז אנחנו אמנם מופיעים כרגע בערוץ קטן אבל יש כאן ב'לאטמה' אנשים מוכשרים ולא פראיירים, ואני מאמין שגם ברשתות החברתיות נהיה חזקים".


 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. אכן. מני אסייג צודק. הדבר שמאפיין את הצד "הנאור" לכאורה בחברה הישראלית, בתקשורת, בתרבות ואף בפרקליטות ובג"צ זהו בולשביזם ופונדמנטליזם מחשבתי המתנגד לכל דעה אחרת, תוך אימוץ גישה אורווליאנית, של שימוש במושגים במשמעותם ההפוכה (למשל, "שלטון החוק" ו"דמוקרטיה" כדי להצדיק מערכת כדוגמת בג"צ שפועלת בשיטתיות לפגיעה בחוק ובדמוקרטיה – באמצעות ביטול אלים של חוקים והחלטות ממשלה), התייחסות ל"חופש הביטוי" בשעה שבפועל מאפשרים השמעת קול אחד ומדיגים את האחר. בנוסף, מגנים את "הגזענות" בשעה שנוקטים באופן שיטתי בגזענות נגד "האחר" החברתי, קרי "המזרחי" המוצג באופן נלעג ומטומטם באותה תוכנית "סאטירה" "ארץ נהדרת" שהיא נהדרת כמו שארץ ישראל "הישנה והיפה" הייתה מכוערת ועלובה. בנוסף, "הנאורים והתרבותיים" רחוקים שנות אור מנאורות ותרבות אמיתיות שבבסיסן פלורליזם וקבלת האחר באמת ולא רק בסיסמאות חלולות שמסתירות צביעות עמוקה (דוגמת השופט אהרון ברק ובית המשפט העליון שמתקשה לקבל קבוצות חברתיות שונות מהצבע הלבן שמאפיין אותו או "אג'נדות" השונות מאלו לגורו הליטאי שבעיני עצמו הוא הנעלה באדם עם שיקול דעת על אנושי שסבירותו גוברת על זו של המחוקקים והמושלים). עם זאת, חשוב להדגיש שבעיה היא לא עם אותם אנשי בראנז"ה וקליקה משפטית חשוכים ופונדמנטליסטים המתיימרים להיות נאורים בעודם רומסים את חופש הביטוי, החוק והדמוקרטיה. הבעיה האמיתית רובצת לפתחם של כל אותם פחדנים עלובים בענסת, בממשלה, בתקשורת ובשדה התרבות שמאפשרים לכל אותם פונדמנטליסטים "נאורים" לרמוס אותם ולהפחיד אותם כמו החייטים בספרו של אנדרסן בשעה שמרכולתם הבולשביקית היא חסרת ערכים וערך ואנטי תרבותית במהותה. מה שנדרש זה לעמוד מול כל אותם אפסים ולחשוף את פרצופם האמיתי, המקיאווליסטי והמכוער ולהתנגד לדיכוי המחשבתי והתרבותי, ולא למכור את היושרה האינטלקטואלית של מי שדוגל בדעה ועמדה אחרת בנזיד עדשים של כסף או פרסום. בסוף טדם כל אדם צריך להיות שלם עם עצמו והוא יודע אם הוא אמיתי ןישר או שמא מזויף פחדן הנכנע לאלימות ולבוטאליות של אותם נציגי התקשורת, התרבות והמשפט הבולשביקים.

    1. שליין למד לקח, יותר נכון למדו אותו לקח, אותו לא ישכח כל ימי חייו. עשה מערכון על לפיד ונזרק מרשות השידור.

    1. צודק ב 100%. אלא מה הוא תומך במי שמוביל בעזות מצח את החברה לפירוק ולפשיטת רגל מוסרית וחברתית. אם כך מה ההבדל בינו לבין הממסד האליטיסטי אשר נגדו הוא קם??? זה נקרא להחליף סוס בחמור.

  2. אפרים קישון, גדול הסטיריקנים בישראל , נאלץ לעשות קריירה מוצלחת בחו"ל.
    לא בא טוב בעין לאחר שטבע את הביטוי 'סליחה שניצחנו'.
    חיים טופול, שחקן קולנוע ותאטרון ברמה בינלאומית הגבוהה בעולם.
    שיחק שנים על בימת ברודוואי ובאולם התאטרון מול מלכת אנגליה.
    אבל לא מצאו לו במשך עשור ולו תפקיד שולי בהבימה.
    נעמי שמר הייתה כה מוכשרת עד שלא הצליחו למחוק אותה, אבל בהחלט עשו מאמצים כבירים
    לפגוע בה ובזכרה.
    גם ספי ריבלין היה ענק ועדיין מנעו ממנו ככל שיכלו עוד הזדמנויות.
    עדו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה.
    רופא, סופר ומחזאי. אדם מבריק שמחזות שלו הוצגו במספר מדינות בעולם.
    גם בישראל הסכימו להציג מחזה שלו. אבל, רק אחרי ששלח אותו בשם בדוי.

    ואיך לא ז'בוטינסקי הענק שהיה מעבר למדינאי מבריק גם סופר ומתורגמן בחסד עליון.
    מערכת החינוך הישראלית דאגה לגמד אותו ולהזכיר בשוליים אם בכלל.

    אחוות הבינוניים אשר בשילוב של קנאה, רועה ושליטה על עמדות כח ותקציבים מסלקים מתחרים טובים מהם.

  3. קשה להאמין. כל התוכניות של ערוץ 20 הם תת רמה. את הצ'אנס שלי כבר נתתי

  4. המונים צופים בערוץ 20. באמת בהצלחה ללאטמה טוב שהיא קיימת. מהפכה יפה וטובה צריכה לצאת מהצד המיתיימר להיות לאומי. עושים זאת בהפרחת עולם התרכות והאומנות הלאומי עיברי. יש כולמוס כשרונות לאומיים שהולכים לאיבוד פשוט . כמו הראל נוף כשרון אדיר כטרוף זאב רווח הניפלא ועוד. למה שלא יקבלו תוכנית יחיד בערוץ 20. יטפחו אותם ובצדק. המונים ינהרו לראות טאלאנטים כשרוניים אלה. הכח בנישת האומנות ותרבות הוא אדיר וצריך לנצל זאת.

  5. מני צודק באלף אחוז.הכל התחיל כבר במאה 18 שהיגעו לפה אלפי יהודי מרקו כ-30 שנה לפני העליה הראשונה ובראשם עמד אברהם מויאל שלימים היה יושב ראש חוביבי ציון והגזבר הראשי של רודשילד בארץ ישראל הם היו הציונים הראשונים שרכשו אדמות והיתישבו בארץ ודאגו לעלות את אנשי העליה הראשונה ולדאוג לקליטתם בארץ(השכל זה ששינו את מהלך ההיסטוריה לא פותר
    אותך מלבקש תודה מהמרוקאים שהביאו אותךלארץ) מני העיתונות שלהם פורקה.שליטתם ברדיו נעלמה ומעוז הכתבים גלצ נכבש.כל מה שגדלו עליו נעלם הקיבוצים נעלמו.השומר הצעיר נעלם הנוער העובד והלומד נעלם מצעדי אחד במאי נעלמו מפלגת העבודה שישיה חברי כנסת שליש מרוקאים.בטלויזיה אנחנחו מזנבים בהם עם ערוץ 20.ערוץ ברמה גבוהה ואיתך מני הערוץ יביא בע"הש שינוי בהרגלי הצפיה(המיקום בשלט צריך שינוי לדעתי)מני לדעתי אתה תיהיה אחראי לשינוי הגדול בהרגלי הצפיה נותר לי לאחל לך ב ה צ ל ח ה.

  6. השמאל הארור הוא למעשה ההגמוניה האשכנזית שלמדה מהטובים ביותר, איך להשתלט ולהיות דיקטטור במסווה של דמוקרטיה. הם הכי צבועים, אנטישמים צאצאי מתבוללים. חשוב שיקומו ערוצים חילונים ימניים. ערוץ 20 נהדר אבל דתי מידי.

    1. ״ההגמוניה האשכנזית״ שבין מנהיגיה נמצא עמיר פרץ שמדכאת את הימין בראשות נתניהו-
      אולי אפשר להפסיק עם הגזענות???

  7. מחזקים אותך בכל דרך. מאמינים בך ובצדקתנו גם אם התקשורת רובה שמאל שומעים את קולה העם גועש ורוחש וזה ענין של זמן שהמציאות תתהפך ואם לא קודם כל תתאזן.
    מחכה לסאטירה חיה חכמה מצחיקה בועטת.

  8. אוהבים אותך, מני! מתי מתחילה העונה של לאטמה? לא יכולים כבר לחכות!
    ונמשיך לצפות בסדרה הנפלאה שלך, שנות ה80, ולתת לייקים.