ניגוד העניינים האמיתי במינוי פרקליט מדינה הוא של מנדלבליט

אחרי שסיכל כל מועמד אחר שלא לרוחו וכפה ועדת איתור, כעת היועמ"ש ניצב בעמדה לקבוע מי יהיה האיש שיקבע את גורלו שלו

היועמ"ש מנדלבליט | פייסבוק משרד המשפטים

השבוע התבשרנו על הסדר ניגוד העניינים שניסח היועמ"ש מנדלבליט עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולמעשה אוסר עליו להתערב בכל הקשור למינויים הנוגעים אפילו בעקיפין למערכת המשפט. הטענה המרכזית של מנדלבליט היא כי לא ייתכן שראש ממשלה נגדו עומד כתב אישום יתערב במינוי אנשים למערכת שמעמידה אותו לדין, אפילו אם זו סמכותו על פי חוק. ההיגיון מאחורי ההחלטה מובן וייתכן כי בעולם מתוקן אף היה נכון, אך האירוניה מאחוריה גדולה הרבה יותר.

ראשית, קיים ניגוד העניינים הברור בעצם היותו של היועץ המשפטי לממשלה גם האדם התובע את נתניהו ובסמכותו הבלעדית לקבוע האם האם לחקור או להגיש נגדו כתבי אישום. בשנים האחרונות הפך מנדלבליט את תיקי נתניהו לתיקי הדגל האישיים שלו, ומבחינתו הפסד בהם יטיל צל כבד על הקריירה והמוניטין. אך האבסורד במסגרתו התובע קובע את ניגוד העניינים עבור נתבע שיש אינטרס ברור בהרשעתו הוא רק קצה קרחון בסאגת ניגודי העניינים של מנדלבליט.

בחודש הקרוב תתכנס ועדת האיתור לפרקליט המדינה שאמורה לקבוע מי יאייש את התפקיד בשש השנים הבאות. משמעותו המינוי היא קריטית. לפרקליט המדינה בישראל כוח עצום אך אם משתמשים בו לרעה הוא יכול גם להביא לנזקים אדירים, כפי שראינו במקרה של שי ניצן. פרקליט המדינה לשעבר ניהל מלחמות חורמה נגד כל ביקורת על המערכת בראשותו, קרבות שהשאירו את נציבות הביקורת הנדרשת כל כך חסרת שיניים. שמו של ניצן נקשר גם לשלל פרשות של חשדות להסתרת ראיות ושיבוש לכאורה של חקירות נגד מקורבים, וכמובן נחשף כמי שהחזיק בגרונו של היועמ"ש, על פי דברי האחרון.

הרכב ועדת האיתור נקבע בהחלטת ממשלה והיא מונה חמישה חברים: בראשה יושב היועמ"ש ולצדו נציג עורכי הדין (הממונה בהסכמתו), יחד עם מנכ"ל משרד המשפטים, נציג מהאקדמיה ונציג של נציבות שירות המדינה. כדי שמועמד יוצג לפני שר המשפטים וימונה לתפקיד הוא חייב לקבל את הסכמתם של ארבעה חברי ועדה, מכאן שלמנדלבליט אשר בפועל שולט על שניים מתוך חמישה חברים יש וטו על מי יוכל להתמנות כפרקליט מדינה.

אותו יועץ משפטי אשר קבע הסדר ניגוד עניינים לנתניהו כדי שלא ישפיע אפילו בעקיפין על מערכת המשפט, לא רואה בעיה לשבת בראשות ועדה שתמנה את האדם היחיד שיכול לדון בתיק שלו בו הוא עצמו נאשם, עילת סגירתו לא ברורה עד היום והליך מינויו הכלל אישור בג"ץ מוטל תחת חשדות כבדים בשל כך.

בתחילה, הניסיונות להקים את הוועדה נתקלו בהתנגדות נציב שירות המדינה שהסתמך על חוות דעת משפטית ממשרדו הקובעת כי קיימת בעייתיות בוועדה כל עוד אין מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים, אשר מהווה אחד מחבריה. אז מה עושה מנדלבליט כאשר רצונו אינו מתמלא והוא חייב לכפות את עמדתו? מוציא חוות דעת משלו וקובע כי לא רק שאין מניעה לכנס את הוועדה, אלא גם רומז כי הנציב פעל בצורה לא-ראויה ומתוך אינטרסים זרים.

בניגוד למצב ניגוד העניינים העקיף והתיאורטי בו נמצא ראש הממשלה ובגינו הטיל עליו מנדלבליט שלל מגבלות במינויים, היועמ"ש עצמו נמצא במקרה של מינוי פרקליט המדינה בניגוד עניינים ישיר ומובהק. למעשה, מנדלבליט יהיה האיש שיקבע את זהותו של האיש שיכול לקבוע את גורלו הפלילי והמשפטי האישי. ניגוד העניינים הזה מובהק עוד יותר כאשר זוכרים את מסעות הצלב שניהל היועמ"ש עד לא מזמן נגד מינוי לתפקיד של כל אדם אחר שאינו לרוחו, ואף לקח לעצמו את התפקיד במשך חודשים ארוכים ללא שום סמכות בחוק.

החלת סטנדרטים כפולים בכל הנוגע לבעיות במערכת המשפט אינה דבר חדש. מדובר במערכת העושה ככל יכולתה להילחם נגד שקיפות וניקיון כפיים, וכל ניסיון לתקן בה דברים נתקל בהתקפות חריפות מצד הבכירים בה. מערכת שהתרגלה לשלוט בכל מחיר ולא מוכנה לאפשר לאף אחד להפריע בדרך. מינוי פרקליט מדינה מקורב ליועמ"ש ישמר את כל מה שרע במערכת ולא ייתן לה אפילו אפשרות להשתפר ולנסות להחזיר את אמון הציבור בה. מדובר בנזק לשנים ארוכות דווקא למערכת שכל כך צריכה שינוי כבר עכשיו. אסור להפקיר את הקרב על פרקליט המדינה.


עו"ד יותם איל הוא מנכ"ל הפורום המשפטי למען ישראל

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו……….

    מי שבייש את ראש הממשלה לעיני כל העולם שהגיש נגדו כתבתי אישום בעת שהיה בארה"בבעיסקת המאה
    מה יש עוד לומר עליו? זה לא התנהלות של ירא שמיים!

    1. למה בוועדה נציג האקדמיה? מה הוא עושה שם? למה נציג הגוף המושחת לשכת עורכי הדין? למה הם מעורבים בכל מינוי? למה יועץ משפטי? רק פוליטיקאים. מתברר שוב שהפוליטיקאים הם הגוף היותר ישר יחסית לשאר הגופים לאקדמיה, לעורכי הדין, לפקידים. לשופטים, ולפרקליטי המדינה.

    2. ירא שמיים זה בעדינות כיפה שקל זקן בלי כסף

  2. אחרי שסיכל את מינוי מ"מ פרקליט המדינה , כדי למנות את עצמו (!!!) – לא פחות – מנדלבליט צריך לעוף משירות המדינה בבושת פנים (וזה עוד בעדינות).

    עצם העובדה שהדיקטטור, עדיין – לאחר הצעד לעיל – יכול להשפיע על מינוי הפרקליט בפועל, הוא פשע כנגד מנהל תקין. אך כיוון שרוצחי הישראלים תמורת פרסים מאוסלו, מקבלים בינתיים את מבוקשם ממנדלבליט – סילוק אפשרי של נתניהו מהשלטון, גם אם לזמן ערעור (אם יהיה, בהנחה שהערכאה הראשונה "לא תשים לב" לעדויות שהשתנו באורח פלא, אחרי שיחות בין "חוקרים" ל"עדים" אשר דווקא במפתיע – לא הוקלטו), אין בי ציפייה שבתקופה הקרובה, המחאה כנגד שחיתותו של מנדלבליט תצבור תאוצה.

    זה תמיד כך בהיסטוריה אנושית – האליטה שאינה נבחרת, הופכת למושחתת יותר ויותר – עד אשר קורסת, כאשר מצטברת מסה קריטית של עובדות ידועות לציבור הרחב. גם כאשר העיתונות מסתירה זאת. אם הקומוניזם הרצחני קרס במדינות ברחבי העולם (ברה"מ, גרמניה, קמבודיה ועוד) – גם אחיזת החנק של רוצחי הישראלים תמורת פרסים מאוסלו ברשות השופטת, תיפול -:)

  3. האיש נבל
    רק המן הרשע משתווה לו
    לדעתי, לא 'תופסים אותו בגרון', אלא לוחצים לו על הגרון בצבתות ענק.
    אם המנוול הזה יהיה עד מדינה, אפשר יהיה להחזיר את המערכת לשפיות

  4. מנדלבליט הוא איש מושחת ביחד עם שי ניצן, ליאת בן ארי, ודינה זילבר הרסו כל חלקה בפרקליטות, לכן על נתניהו לא לחתום על ההסדר של ניגוד העיניינים שיצא מבית מדרשו של מנדלבליט.. מה הוא יכול לעשות? להוציא לניבצרות אין לו כל סמכות חוקתית, אז יפנו לבג"ץ, מה יעשה בג"ץ? לדעתי הוא לא ימתח את החבל שגם כך הוא רעוע מאוד.. לכן לדעתי יש צורך לצאת לבחירות, אין ספק שיהיה רוב ימני.. ועל כן לאחר שתוקם ממשלה ימנית , הדבר הראשון שצריך לעשות זה פיטורי מנדלבליט, כמו כן לבטל את המשפט הפלילי שתפרו לנתניהו ע"י היועץ החדש שיתמנה, הבחירות הבאות יהיו על מערכת המשפטית שידוע לכולם עד כמה היא מושחתת..

  5. האם הבג"ץ יאשר ניגוד ענינים כזה.?
    או שזה מטעמו.והיועמש רק שליח.????
    איזה מצב אבסורדי ואף אחד בתקשורת לא מגיש ערר בנושא.

    1. מנדלבליט אל תהיה פרייר אל תסכים לשום מינוי ורק בתנאי שיבטלו לך את כל התיקים הסמויים והגלויים שיש עליך וגם בתנאי שתהיה שיתנו לך להיות נשיא בית המשפט העליון ועד ליום מותך לא ניתן להעמיד אותך לדין בכל עבירה עתידית שאתה עוד מתכנן לעשות ובמקביל ישביעו אותך להיות ראש ממשלה בצקום נתניהו במרבי לניותך נשיא בית משפט העליון.זה מספיק לך.תפלליו

  6. אם הכנסת והממשלה לא תעשה את השינוי , אנחנו העם נצתרך לצאת לרחובות ולעשות את השינוי במו ידינו !

  7. כולם בלה בלה בלה והרועץ ממשיך בחטאיו ופשעיו ומעוות את כל המערכת ומנווט אותה לעיוות דינו שלו
    ואיפה המשטרה ?ואיפה בתי המשפט? הגברת חיות תחת משמרתיך קורים דברים נוראיים ואת מסירה את משקפייםץך העבות הופכת לעיוורת ….מתי יגיע היום שהרועץ ישאל …הגם אתה ברוטוס ??????

    1. "לא היה כלום כי אין כלום"זה הציטוט שהלך עם שמו של בנימין נתניהו הגיב:

      "לא היה כלום כי אין כלום"זה היה הציטוט של נתניהו לאורך כל הדרך.עכשיו הוא נאבק עם כל האנשים שעומדים לו בדרך.חוצפן כמו נתניהו לא היה .אדם עם שלושה כתבי אישום .יש לו חוצפה לא למנות מפכל כבר שנתיים פרקליט מדינה מנכל משרד המשפטים פרקליט מדינה ועוד.אם זו לא חוצפה.אז אני לא יודע מה זה חוצפה.אני יכול לומר לביבי תתבייש לך.

    2. לשקר אתה יכול לחמולתך חמאס. גם הם רואים בנתניהו אחראי לכל שקריך. ציטוט עבורך ממעוז הימין, إلווינט:

      "מנדלבליט העביר לראש הממשלה את הנושאים שבהם לא יוכל לעסוק, כדי שלא יוכל לנצל זאת במשפטו. בין השאר מדובר במינוי יועמ"ש, פרקליט מדינה ומפכ"ל, וכן במעורבות במינוי שופטים למחוזי בירושלים ולעליון, החלטות הנוגעות לעדים במשפט, פעילות של משרד התקשורת וחקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי"

      https://www.ynet.co.il/news/article/rJb0htTuP

      אז במקום להיאבק, תנסה פעם אחת לדבר אמת (אני יודע כמה זה קשה לסמולן). במיוחד באתר בו הוקראים והמגיבים יודעים את האמת ולהבדיל ממך, אינם זקוקים לאישור משוקן כדי לחשוב עצמאית.

  8. זה נכון שמנדלבליט מושחת (הלוואי שיתבע אותי).
    זה נכון שהפרקליטות מושחתת (שיתפרו לי תיק כמו שתפרו לנאמן, לאולמרט, לאפי נווה ועוד הרשימה ארוכה).
    זה נכון שבית המספח (לא טעות כתיב) העליון מושחת.
    אבל איפה הממשלה שצריכה לטפל בזה.
    זה הדבר הכי חשוב שצריך לטפל בו ואם אתם לא יכולים, אז תתפטרו.
    דרך אגב, האם זה נכון שכחלון נסחט על ידי המערכת על מנת למנוע עשיית סדר המערכת.

  9. מקווה שיהיו בחירות …ואז אפשר לגרש את מנדלבליט ולזמנו לחקירה בפרשיות פליליות ..המסקנה לא כל אדם שחובש כיפה דתי הכיפה נועדה להציבו כאדם הגון מנדלבליט אינו ראוי לכיפה. אדם שגורם לחילול שבת של שכניו כנראה שתפילתו לא תתקבל מנדלבליט " לא יודע" שבין אדם לחברו גם יום כיפור לא סופר אותו …הגיע הזמן שהאיש הזה יעוף כבר הבייתה ושמו הארור לא יתנוסס בעולם המשפט…פקיד קטן ומזוקן שמיני אותו מנסה להתהפך על מדינה שלמה ..יש לשנות שיטות בחירת שופטים חוסר האימון במערכת המשפט בעצם נובעת מהחלטות חד צדדיות לאורך כל הדרך ..מנדלבליט המושחת עד העצם מסכן את אופיה ופניה של הדמוקרטיה כנראה שכל הקללות והביקורות נגדו לא יועילו רק בחירות יקברו את האיש המתועב הזה

  10. להעיף את מנדבלבליט המושחת,אין גבול למהלכים שהוא מבצע כדי להגן על עצמו,איך יכול להיות שהוט מסתיר קלטות שמפלילות אןתו בעודו יושב על תקן יועץ לממשלה? לא נתפס….חייבים להעיף את העבריין הזה.

  11. בקיצור מנדלבלט רוצה להשאיר את השחיתות ולשמר אותה ממש כמו ראש מאפיה סיציליאנית בחסות החוק

  12. מנדלבליט אל תהיה פרייר אל תסכים לשום מינוי ורק בתנאי שיבטלו לך את כל התיקים הסמויים והגלויים שיש עליך וגם בתנאי שתהיה שיתנו לך להיות נשיא בית המשפט העליון ועד ליום מותך לא ניתן להעמיד אותך לדין בכל עבירה עתידית שאתה עוד מתכנן לעשות ובמקביל ישביעו אותך להיות ראש ממשלה בצקום נתניהו במרבי לניותך נשיא בית משפט העליון.זה מספיק לך.

  13. הממשלה ביבי והליכוד חייבים להחליט על פרקליט מדינה ולהילחם מול מנדלבליט ועמידתו בניגוד עניינים מובהק שכן הפרקליט החדש עלול להחליט על פתיחת חקירה כנגד היועמש בנוגע לפרשת הרפז.קחו החלטה עכשיוהעם איתכם.גם ניסנגורן נמצא בניגוד עניינים בשל חופזת סגירת התיק נגדו ימים לפני מינויו לשר משפטים.קדימה הליכוד לעבודה להחלטה ולממשלה הבאה.

  14. ללכת לבחירות עכשיו.
    הנזק שיגרמו מנדל וניסן – בכייה לדורות עבור הימין