העולם הערבי נגד ארדואן: "אופורטוניסט ומחרחר מלחמה"

בעקבות העימות מול צרפת והכרזתו על עצמו כמגן האסלאם, פרשנים במדינות ערב תוקפים את הנשיא הטורקי: "צבוע ופועל מאינטרסים אישיים"

האם ישא באחריות? נשיא טורקיה ארדואן | President.az

הנשיא הטורקי ארדואן אינו מוסמך לדבר בשם האסלאם, במיוחד בכל הנוגע למחלוקת החדשה שהתפרצה בין טורקיה וצרפת בעקבות התקפות הטרור האסלאמי שם. כך לפחות אומרים מוסלמים רבים בימים אלה, לאחר הניסיון של ארדואן להציג את עצמו כמגן הגדול של האסלאם בעימות מול צרפת.

על פי כמה פרשנים וכותבים מוסלמים, ארדואן מנסה לנצל את הקמפיין האנטי-צרפתי בעולם המוסלמי למטרות של רווח פוליטי אישי. המסר שאותם כותבים  שולחים לצרפת ולשאר העולם הוא שארדואן הוא צבוע ואופורטוניסט, אדם אשר פועל מאינטרס אישי ולא באמת מתוך דאגה למוסלמים או אסלאם.

בשבוע שעבר, צרפת גינתה את דברי ארדואן נגד הנשיא מקרון עליו אמר כי הוא "זקוק לטיפול נפשי" בגלל גישתו למוסלמים בצרפת. "מה עוד אפשר לומר על ראש מדינה שלא מאמין בחופש הדת ומתנהג כך נגד מיליוני אנשים בעלי אמונה שונה החיים בארצו?", שאל ארדואן בנאום בכינוס מפלגתי. הוא גם קרא למוסלמים להחרים מוצרים צרפתיים. דבריו של ארדואן הגיעו בתגובה להבטחת מקרון לפעול נגד האסלאם הקיצוני בצרפת לאחר שטרוריסט ערף את ראשו של המורה להיסטוריה סמואל פאטי ב-16 באוקטובר. פאטי העביר שיעור על חופש הביטוי במהלכו השתמש בקריקטורות של הנביא מוחמד מתוך המגזין הסאטירי 'שרלי הבדו'. עוד בטרם הרצח המזעזע, מקרון הגן על הזכות להציג כך את הנביא. בחודש ספטמבר הוא תיאר את האסלאם כדת ב"משבר", והודיע כי יקדם חוק לחיזוק הפרדת הדת והמדינה בצרפת.

חלק מהמוסלמים רואים את ההתקפות של ארדואן על צרפת כחלק מניסיון להסיט את תשומת הלב מהביקורת הגוברת על טורקיה בעולם הערבי בשל התערבותה בעניינים בינלאומיים. פעילים בסעודיה קראו להחרים מוצרים טורקיים במחאה על ההתקפות החוזרות של ארדואן נגד מנהיגים ערביים ומדינות ערביות. מוסלמים אחרים רואים את ניסונו של ארדואן להציב את עצמו כמגן האסלאם בהקשר המאמץ של הנשיא הטורקי לשווק את עצמו כסולטן החדש של האימפריה העותמאנית ומנהיג העולם המוסלמי. כפי שהסבירו כמה פרשנים בעיתון 'אל-איין' הרואה אור במפרץ: "ההצהרות של ארדואן להגנת האסלאם לא נושאות בבסיסן שום מימד דתי, אלא ניסיון להתחבב על הרחוב הערבי הזועם ולהציל את הכלכלה של ארצו הסובלת מן החרם"

העיתון ציין כי בכירים בעולם העסקים הערבי קראו לחרם על מוצרים טורקיים, על מנת למחות נגד "המדיניות העוינת של משטר ארדואן". בהקשר הזה, העיתון ציטט את הפרשן הפוליטי המצרי טארק פהמי שאמר כי:

דבריו של ארדואן על כך שהוא מגן האסלאם נדחו בעולם הערבי אחרי שכולם הבינו שזה לא יותר מעניין פוליטי ואין לכך שום קשר לדת. הוא פשוט מנסה לפנות לדעת הקהל הערבית והאסלאמית כדי להצטייר כמנהיג גדול. ארדואן מנסה לרכב על הגל הנוכחי ולהשתמש בו כדי להשיג רווח פוליטי במאבק נגד אירופה וצרפת"

העיתונאי הלבנוני יוסף אבו-פאדל גיחך גם הוא על קריאתו של ארדואן להגנת המוסלמים בצרפת:. "ארדואן קורא להגן על המוסלמים בצרפת? אולי כדאי שנשאל אותו על כל המוסלמים שנטבחו בידי אנשי ה'אחים המוסלמים' שלו ובידי הג'יהאדיסטים בסוריה, עיראק, לוב וטורקיה". הפרשן הפוליטי המצרי ואליד עבאס הטיל ספק במניעים של ארדואן ובקריאותיו נגד צרפת. "לא נראה שהמטרה האמיתית שלו במתקפה נגד מקרון היא להגן על מוסלמים", כתב והוסיף: "דוגמה לכך הייתה לפני כארבע שנים, אז ארדואן הפסיק להגן על המוסלמים האויגורים בסין ואפילו הורה לעצור את אחד מראשי התנועה שמצא מקלט כפליט בטורקיה. הוא גם גירש מאות פליטים אויגורים בחזרה לסין ב-2019".

עוד ציין עבאס כי המניע העיקרי לפעולות ארדואן הוא החשש מצניחה בפופולריות שלו בטורקיה: "מאז שגברו הבעיות הפנימיות והשפיעו על התמיכה בו, הנשיא הטורקי שינה אסטרטגיה פוליטית והחל להצית קרבות בזירה הבינלאומית בניסיון לחזק את ההשפעה האזורית שלו. צרפת הייתה אחת המדינות שתמיד התנגדה לניסיון הזה ועמדה מולו". עבאס הוסיף כי מטרתו העיקרית של ארדואן היא "להצית מאבק דתי ולאומי שיאפשר לו לגייס את תמיכת העם הטורקי במנהיג שנלחם בעוז מול העולם תחת דגל הגנת האסלאם".

העיתונאי הטוניסאי אל-חביב אל-אסוואד הגיב למשבר טורקיה-צרפת וכתב: "האסלאם הפוליטי מנסה בכל אמצעי אפשרי לגרור את הסלאם למלחמות ולסכסוכים שלו, האחרון בהם מול צרפת". אל-אסוואד הוסיף כי ארדואן פשוט מנסה להדגים את כוחו והשפעתו מול מדינות ערב:

עריפת ראשו של המורה להיסטוריה בצרפת מוכיחה כי האסלאם הפוליטי הפך לאיום ממשי לשלום העולם בשל שאיפות ההתפשטות שלו, שכיום מתגלמות בפרויקט של ארדואן. הוא שם על הכוונת לא רק מדינות מוסלמיות, אלא גם מדינות אחרות בהן קהילה מוסלמית גדולה… כאשר הנשיא הטורקי הסית נגד צרפת ונשיאה מקרון, דאגתו העיקרית לא הייתה הדת או הנביא מוחמד, אלא מאבקו הגיאו-פוליטי עם צרפת במזרח הים התיכון, לוב וצפון אפריקה ואזור הסהרה. ארדואן משוכנע כי מקרון הוא בן הברית של המדינות שטורקיה רואה בהן כאויב"

איש התקשורת המצרי מוסטפה בקארי אמר כי ארדואן "אינו אדם הגון" והוא מנצל לטובתו את המשברים השונים באזור: הוא ניצל את המצב נגד צרפת וטען שהוא מגן על האסלאם. כעת הוא מציג את עצמו כמי שמייצג את האסלאם, אבל בשם איזו דת בדיוק הוא מדבר? ארדואן מבצע פשעים בלוב, סוריה וכל מדינות ערב. הוא עצמו זה שמעליב את האסלאם".

העיתונאי האמירתי מוחמד חלפן אל-סוואפי אמר כי הוא מסכים עם ערבים ומוסלמים רבים הרואים בארדואן אופורטוניסט המנצל את האסלאם בשירות אג'נדה פוליטית אישית: "ישנם מנהיגים פופוליסטיים שחושבים רק כיצד להשיג ניצחונות אישיים תוך שימוש ברטוריקה קיצונית… מה שארדואן עושה לא יכו להיחשב כהגנה על האינטרסים של מוסלמים או הנביא מוחמד, והוא יודע יותר מכולם מה עשויות להיות ההשלכות של זה על קהילות מוסלמיות החיות במערב". נראה כי אל-סוואפי מודאג מכך שמוסלמים החיים בצרפת ומדינות אירופאיות אחרות עשווים לעמוד בפני הגבלות שונות, כולל סגירת ארגוני צדקה דתיים ואיסור על פעילות פוליטית, בתגובה לדברי ארדואן.

העיתונאי הסורי בא'א אל-עוואם אמר כי ארדואן מנסה להוביל "רנסנאס" או "מהפכה"באסלאם כחלק מניסיון לשלוט בערבים ובמוסלמים. "העולם הערבי לא זקוק למהפכה", טען. לדבריו, ארדואן מנסה לשלוט בלוב, קטאר, סוריה ועיראק:

הסולטן ארדואן מושך תומכים על ידי זה שהוא עצמו תומך באנשים הנרדפים בידי שליטיהם… אך המרוויחים הגדולים מתמיכת ארדואן הם הקיצוניים ומחרחרי המלחמות, שלא לדבר על העם הטורקי אותו רודף הסולטן בכל הזדמנות. העדות לכך היא עשרות אלפי יריביו הכלואים בבתי המעצר. אופורטוניזם הוא שם המשחק שארודאן משחק כרגע. הוא היה רוצה פתוח במלחמת עולם על רקע המשבר בצרפת. רק מלחמה תוכל להציל אותו מעמידה בפני הכישלונות המצטברים מבית. לצערו הרב, זה לא הולך לקרות, והוא ייכשל גם במאמץ הזה"

התגובות מצד ערבים ומוסלמים רבים מוכיחות כי הם רואים בארדואן איום גדול יותר לאסלאם מאשר עמנואל מקרון או כל מנהיג אחר במערב. אך הקולות של מבקרי ארדואן נשמעים לעתים רחוקות מאוד בתקשורת המרכזית במערב.

באופן אירוני, ארדואן שקורא לחרם על צרפת עומד בעצמו מול חרם מצד מספר הולך וגדל של ערבים ומוסלמים. הנשיא הטורקי שנוהג לקונן על העלבון לאסלאם מצד המערב, הוא זה שעצמו מואשם בידי מוסלמים בהרג אחיהם ובכיבוש ארצותיהם.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. המאמר התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

33 תגובות למאמר

  1. שקר וכזב כל הפרשנים האלה הם שקר אחד גדול הם או מרים איך שמכוונים אותם מלמעלה.רוב העם הערבי היו מתחננים שיהיה להם מנהיג כמו אורדגן

    1. מנהיג שהורס את הכלכלה ורומס את הדמוקרטיה? באמת?

    2. עסלי צודק באלף אחוז . הערבים רואים באדוגאן היום המנהיג האחד והיחיד לעולם המוסלמי.
      העולם הערבי מתחנן לאלוהים שיתן לו מנהיג השווה לנעל של ארדוגן.

    3. אם אתה כל כך מאוהב בו לך תגור שם. בכל מקרה אתה לא אזרח ישראל.

    4. ערבים רבים מתגעגעים למנהיגים "חזקים" כמו סאדם. צמא דם, מושחת, מטורף ובעיקר, מהמר גרוע ביותר.

      יאללה, הולך להיות פה מעניין

    1. לך לחיות איתו ואל תחזור לפה לעולם כפוי טובה

  2. מזל רביע הבעיה שלכם הערבים שחיים בישראל ובעולם כולו,אתם פשוט לא יודעים איפה לשים את הראש,אתם כל הזמן מהמרים על ראש לא נכון ,בגלל זה זורקים אותכם מכל המדינות שהתפרנסתם ואכלתם ומילאתם את הינכם,ואפילו תודה לא אמרתם למארחים אותכם,זה מה שיקרה לעפר בתוך הצלחת שאכלתם ממנו,אתם כל הזמן מפסידים ,ואם תמשיכו כך,תפסידו יותר,עבדתם אצל הסעודים בכל ארצות ערב ,ותמיד הפנתם להם את הגב.

    1. אני במקומך הייתי מחזיר את תעודת הזהות שלך ועובר לטורקיה עם כל המשפחה שלך

  3. ارضغان التركي فقد عقله ،فعليه وأفعاله الشرعيه ضد أبناء شعبه ،وضد الإنسيولين ان يرحل بعون الصلاه.

    1. אני לא רואה המנהגים הערביים מייצגים את האיסלאם רואה בהם לפחות ארדוגן נבחר בבחירות והם מנהיגים בלי בחירות ואין מה לשוות בין ארדוגן ןטורקיה לבין המנהגים החלשים שלא מייצגים אף אחד

    2. اكتب كلمات عربيه واضحه يا مش عربي

  4. מה שנקרא מנהיגי העולם הערבי הם סתם חופן של בוגדים אנרכסטים גנבים ,מעניין אותם לדכא את העמים שלהם ולמלא את קיסם ואת כרשם ושהעם ימות . דקטטורים רוצחים הנתמכים על ידי המערב הדמוקרט . בושה . ארדוגאן הינו המנהיג האמית אשר מבטא את תחושת המוסלמים בעולם כולו .לכן אנו מסמיכים אותו לבטא כל דבר ולהוביל אותנו בדרכו שלו . כי פשוט סומכים עליו בעניים עצומות . וכל הכלבים שימשיכו לנבוח

    1. הכי חשוב שאתם רוצים
      להרוג לערוך ראשים
      ולהיות נעליים של חמור גדול

  5. אם ארדואן מנהיג כלכך דגול, אני שואל את עצמי למה אתם עדיין כאן ידידנו הערבים? לא הגיע הזמן לארוז?

  6. כול הכיסאות הערבים הבוגדים
    כך זייפו תאריך והסטוריה של המכובדים האמפייר הטורק.
    שימות בקנאתם מארדוגן העמיים הירבים מתים על ארדוגן וטורקיה

  7. לדעתי צריך להכניס את ארדואן לאברבנל לטיפול בנזעי חשמל, כדי לאפס לו את המוח המעוות שלו.

    1. קורא ולא מאמין כמה הערבים המוסלמים שהגיבו טיפשים .
      ארדוגן מוסלמי מזוייף .הורג מוסלמים בכל מילחמות העם שלו .
      מדכא את העם שלו והולך נגד מדינות אירופה הגדולות .למה ?? הכל מישחק של אדם אחוז גדלות .
      מה הוא יכול לעשות באמת כדי להיות מנהיג האיסלם בעולם .מה הוא יכול לעשות .כל אירופה אמריקה ורוסיה יודעים שהוא חמור גדול ולא מתיחסים אליו ברצינות .הכל דיבורים .ואתם ערביי ישראל תומכים בו .
      מופתע כמה טיפשים אתם .
      מחפשים מנהיג מוסלמים חחחח .
      אתם ????? בושה .

  8. כן מגן האסלאם זה נכון !
    למה אתם תמיד רוצין להאשים בנאדם שקשור לאיסלאם ולהגיד שהוא מחפש מלחמה ומחפש כאילו בעיות ! אתם רוצים בנאדם להיות שקט כמו סיסי שלא יכפת לו ! אם הוא מגן על הדת שלו זה נחשב טירור ?גזענות? למה תמיד לתקוף את האיסלאם ולא תוקפים אלו שתוקפים את האיסלאם ? איפה ההיגיון !! מקרון מקלל ת האיסלאם ואת הנביא מוחמד ואף אחד לא האשים אותו ! למה ?
    חחח מאוד מצחיק ! תמשיכו בצורה הזאת , כל זה לא עוזר אלא מחזק את האיסלאם . אנשים מבינים ויודעים את האמת ! בסוף כולם יהיו מוסלמים אני מרגיש כי זה הנכון

    1. המנהיגים המוסלמים נגדו ולא העם ישלכם טעות.

    2. מה קשור חבר!!!
      אתה מצדיק עריפת ראש של מורה בגלל דעות אישיות
      נראה לך הגיוני לריב עם צרפת ועם אמריקה
      הגיוני שארדואן מחפש בכל מצב להכפיש את ישראל
      נראה לך שכולם טועים והוא צודק???
      הבן אדם שונא מטבעו כל אחד שהוא לא איסלמיסת ולא מודה בכישלון שלו
      ולמצב שהביא את המדינה שלו

  9. האם בישראל יקראו לחרם על מוצרים מטורקיה ?
    חחחחח
    הצחקתם אותי.

  10. אם לא הבנתם עד עכשיו .מי שמנהיג ומפעיל והממן את דהאש בראש ובראשונה זה ארדואן.הוא ואיראן הם אויבי העולם .