אום הארון: הסדרה שמטלטלת את העולם הערבי

הפקה סעודית-אמירתית מציגה את תולדות היהודים במפרץ ומעוררת ביקורת חריפה מצד פלסטינים ואחרים כניסיון נוסף לנורמליזציה עם ישראל

מתוך הסדרה 'אום הארון' | צילום מסך

במשך יותר ממאה שנים, מאז החל הפרויקט הציוני, התקשורת הערבית הציגה את היהודים כנבלים וכובשים בלתי-לגיטימיים בפלסטין. היו גם אלמנטים דתיים לגינוי היהודים ברשעים ואויביו של הנביא מוחמד. אפילו לאחר הסכם השלום שנחתם ב-1979 בין ישראל ומצרים, התקשורת המצרית המשיכה להציג את היהודים תוך שימוש בדימויים אנטישמיים מימי הביניים והאשמות על כך שיהודים הורגים ילדים כדי להשתמש בדמם עבור אפיית מצות. גם השלום עם ירדן ב-1994 לא שיפר במיוחד את ההשקפה הירדנית כלפי ישראל ויהודים. בקצרה, הממשלות של מצרים וירדן נכשלו בהכנת אזרחיהם למערכת יחסים של שלום אמיתי.

'הסכמי אברהם' שנחתמו לאחרונה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין (עם הנשיא טראמפ כמתווך) שימשו כמשב רוח מרענן וחיובי. הם מסמלים שלום אמיתי שאינו רק בין ממשלות אלא מערב גם את העמים משני הצדדים, כמו גם קשרי מסחר ותיירות הדדיים. 'מרכז השידור המזרח-תיכוני' (MBC), חברת תקשורת אמירתית-סעודית שבסיסה בדובאי, הפיקה לכבוד חודש הרמדאן האחרון סדרה בשם 'אום הארון'  שהפכה במהרה לאירוע טלוויזיוני חשוב. עלילת הסדרה עוסקת בין השאר בשורשי הקהילה היהודית במפרץ, ובקשרים ההיסטוריים בין העם היהודי לאזור המפרץ הערבי.

הסדרה הכתה גלים ברחבי העולם הערבי. אולי לראשונה אי פעם, היא הראתה שהפלסטינים אינם הקורבן היחידי באזור. היהודים בארצות ערב חיו באזור הרבה לפני עליית האסלאם, ואפילו בטרם לידת הנצרות. כמיליון יהודים גורשו באכזריות מארצות ערב לאחר הקמת מדינת ישראל ב-1948 ובשנים שלאחר מכן. רכושם הופקע בידי הממשלות במצרים, עיראק וסוריה בין השאר, ורובם הגיעו לישראל הצעירה חסרי כל.

במרכז הסדרה עומדת רופאה יהודייה ובני משפחתה, הניצבים בפני הקשיים של מיעוט נרדף בשנות ה-40. רבים ברחבי העולם הערבי הביעו זעם על MBC ועל יוצרי הסדרה משום שבחרו להציג את היהודים כקורבנות של הרוב המוסלמי. קהל הצופים הערבי התרגל לקבל את הנרטיב לפיו הפלסטינים הם קורבנות של היהודים, ואותם מוחים נגד הסדרה כועסים על כך שהיא מדברת על הקמת מדינת ישראל בתום המנדט הבריטי. במקום זאת, הם ציפו לשמוע כיצד ישראל קמה על חורבות פלסטין הערבית.

למרות שהאירועים בסדרה הם בדיוניים ומתרחשים במיקום לא ידוע, התסריט מבוסס על חוויות אמיתיות מחייה של הקהילה היהודית בבחריין. דמותה של הגיבורה אום הארון, המגולמת בידי השחקנית הכווייתית הוותיקה חייאט אל-פאהד, מבוססת על דמותה האמיתית של אום ג'אאן מבחריין. הקו המרכזי העלילה עוסק במושגים כמו סובלנות, מתינות, פתיחות ודו-קיום, ומראה על פי כותביה את "החיים בטרם הקיצוניות". על מנת להכין את השחקנים לגילום דמויות יהודיות, הכותבים והבמאי גייסו את עזרתה של ננסי חדורי, פוליטיקאית ואשת עסקים מבחריין ואחת ממנהיגות הקהילה היהודית הקטנה במדינה. חדורי גם פרסמה בעבר ספר המתעד את קורות הקהילה. על פי חברת MBC, הסדרה השיגה את אחוזי הצפייה הגבוהים ביותר במדינות המפרץ ובסעודיה בתקופת הרמדאן.

'אום הארון' לא רק הציתה ויכוח לוהט ברחבי העולם הערבי בכל הנוגע ליחסים עם ישראל, אלא גם חשפה את המחלוקות בעניין. בסוריה, לבנון ורצועת עזה, אזורים המושפעים רבות מאיראן, נשמעה הביקורת החריפה ביותר נגד סעודיה. אותם מבקרים טוענים כי הסעודים מנסים לדחוק את הסוגיה הפלסטינית לשוליים יחד עם התקרבות לארה"ב וישראל. לטענתם, הסדרה החדשה היא חלק מהניסיון לשנות את דעת הקהל הערבית כלפי ישראל ויהודים, ובכך לסלול את הדרך לנורמליזציה.

ערוץ 'אל-ג'זירה' הקטארי מוביל את ההתקפה על 'אום הארון' אם כי לא ברור עד כמה היא מתואמת בידי איראן, המנסה בל כוחה למנוע את גיבוש הקואליציה הסונית-ישראלית (בתיווך אמריקני) הנרקמת מול התוקפנות האזורית של טהרן.

מבחינת הסעודים, הביקורת והזעם המופנים כלפיהם נובעים בעיקר מן הקנאה הערבית בהצלחה ובעושר של מדינות המפרץ. המתקפות החריפות ביותר הגיעו מפלסטינים ברשתות החברתיות, אשר חלקם מכנים את הסעודים "רוכבי גמלים פרימיטיביים". גולשים סעודים ברשתות הגיבו והזכירו לפלסטינים את העשורים של תמיכה כלכלית סעודית שבוזבזה מבלי שמנהיגיהם המושחתים השיגו כל הישג, ומאשימים את הפלסטינים בכפיות טובה ובוגדנות. הסכסוך הזה התעצם לאחר המשבר בין סעודיה לקטאר ב-2017, וערוץ 'אל-ג'זירה' הקטארי הפך למעשה לשופר תעמולה פלסטיני. כעת, הסדרה 'אום הארון' משמשת כתירוץ נוסף לפלסטינים להתקפות על סעודיה.

יצירת הסדרה היא גם סימן למגמות השינוי האחרונות בסעודיה ומדינות המפרץ, ואין זה פלא שסדרה כזו המציגה יהודים באור אובייקטיבי הופקה שם ולא למשל בעיראק או סוריה. על המסך, זה די מדהים לראות שחקנים מוסלמים מגלמים דמויות של יהודים, מדברים בעברית (משובשת) ומתארים את סיפור הרדיפה נגד יהודים בעולם הערבי.

עד לאחרונה, נושא גירוש היהודים ממדינות ערב היה בגדר טאבו. ספרי הלימוד הערביים הזכירו רק סיפור פליטות אחד – סיפור הקורבנות הפלסטינים שגורשו מאדמתם. היהודי, מנגד, תמיד הוצג כ"כובש הציוני". כל זה נבע מן החשש שישראל עשויה לנצל את גירוש היהודים כדי לבטל את "זכות השיבה" הפלסטינית, הרעיון ששימש כנשק העיקרי בניסיון לחתור תחת המדינה היהודים באמצעים דמוגרפיים. זהו המפתח להבנת הביקורת הערבית על 'אום הארון'.

האם אנו נכנסים לעידן חדש במזרח התיכון? האם האיום הקיומי האיראני על מדינות המפרץ הוא הסיבה לשינוי הגישה שלהן כלפי ישראל והיהודים? האם השינוי הזה הזמני או שמא הבנה אמיתית כי שלום עם ישראל וסובלנות דתית הם דברים שכל הצדדים מרוויחים מהם? רק הזמן יגיד, אבל לפחות לפי הסיפור של 'אום הארון', המגמה נראית חיובית.


הטור התפרסם לראשונה באתר Front Page Magazine .

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. צריך לקנות את הסדרה להצגתה בישראל עם תרגום לעברית כאיזון לסדרות הישראליות המיוצרות פה המשניאים את האתוס היהודי

    1. צריך להפיץ את ההצגה בכל העולם אולי יעזור לשנות את תפיסת העולם בתדמית חיובית על היהודים

  2. סדרה אומללה.
    ניתוח לסדרה ולמתרחש בעולם הערבי אומלל.
    הפלסטינים לא מחכים למי יגיד להם מה טוב ומה לא טוב להם. הפלסטינים רוצים מדינה עצמאית בר קיימא זכות השיבה ירושלים בירתה.
    אף אחד לא להתערב בקווים אלו.
    לכותב האמאמר עניינים פן ערביים לא עניין שלך.
    מדינות המפרץ תמיד תמכו ויתמכו בפלסטינים.
    אם כרגע יש שליטים ליקוי אופק הכל יתהפך.

    1. מה הכוונה אף אחד לא להתערב? כלומר כולם יעמדו מנגד נוכח השאיפה להשמדת ישראל? השליטים המסרבים להשמדת ישראל הם צרי אופק?

    2. נעים.אם בכלל אתה יהודי אז דעתך משובשה לחלוטין. חבל על דאבדין

    3. בולשיט אחד גדול הפלסטינים הם עם מומצא של כל מני חבורות וכנופיות מדבריות שהחליטו להתאגד, אין שום קשר לאדמת ארץ ישראל ולא מוזכרת המילה ירושלים בשום מקום בקוראן, אבל ניחה אם העם המומצא הזה שאינו עם בכלל רוצים מדינה שילכו לירדן שאף גם היא חלק מארץ ישראל אבל ניחה. הפלשתינים הם חבורה של שקרנים, רוצחים וגנבים

    4. הפלסטינים לא הסכימו לאף הצעת חלוקה והקמת מדינה פלסטינאית. מנהיגיהם דפוקים והעם הזה צריך להיטמע בירדן ובמצרים. די לבלבל את המוח.

    5. הפלסטינים רוצים גם מדינה ערבית עצמאית לעצמם וגם זכות שיבה למדינה של היהודים.
      שתיים וחצי מדינות לעצמם וחצי מדינה ליהודים

    1. לידיעתך :
      המדינה ממסמסת שנים את הטיפול בדרישת הפיצויים הענקית הזו, על מנת להשתמש ברכוש היהודי הזה כפיצוי תמורת "זכות השיבה" וככה לנשל את היהודים האומללים האלו פעמיים…

  3. בולשיט אחד גדול הפלסטינים הם עם מומצא של כל מני חבורות וכנופיות מדבריות שהחליטו להתאגד, אין שום קשר לאדמת ארץ ישראל ולא מוזכרת המילה ירושלים בשום מקום בקוראן, אבל ניחה אם העם המומצא הזה שאינו עם בכלל רוצים מדינה שילכו לירדן שאף גם היא חלק מארץ ישראל אבל ניחה. הפלשתינים הם חבורה של שקרנים, רוצחים וגנבים וכמובן שהאתר יסרב להציג תגובה זאת משום שלא מתאים לה

    1. אבו מרזוק, לא אכנס אתך לדיון עם מומצא או לא, כי אתה ממילא לא תבין, אז רק אולי תבין איזו טעות איומה וחמורה זה לגרום לירדן לההפך לפלשתין. כל מהלך שיהפוך את ירדן לפלשתין יגרום לתוצאה הבאה: יקום שם שלטון שאינו מכיר בישראל, כשבתוכה, בהנחה שנספח את הגדה, יושבים 2.5 מיליון ערבים. מאחר ואינה מכירה כל מה שהפלשתין הזאת צריכה לעשות זה להרשות לצבא אירני עירקי להיכנס לתחומה במטרה ליצור חזית חדשה מזרחית. ואז בחכמתך החוכמולוגית נמצא את עצמנו עם חזית מזרחית על הירדן, וכל 12 הק"מ של בקעת נירדן לא שווים כלום כהגנה עחינו. כיום וכך צריך להישאר ישנה מדינה ירדנית, בשלום איתנו, אם לא נחרבן אותו, שמהווה חיץ מושלם מהמזרח. אופס, שכחתי, בנוסף לעירקים ואירנים על גבול הירדן יהיו לנו 2.5 מיליון תושבים ערבים שממש יאהבו אותנו ואז התרחיש האיום מתממש. שכחתי לנו יש את מלך העולם והוא יצילנו מידם, כמו שהציל את היהודים במרד בר כוזיבא המפורסם בטעות כבר כוכבא. כשזורקים לחלל שטויות רצוי לחשוב על התפתחויות אפשריות חוץ מהופעתו של משיח בן דוד.

  4. אהבתי מאוד את המאמר. סוף סוף נעשה צדק היסטורי עם יהודי ארצות ערב. .ונשמעים שני צידי המטבע… האמת צריכה להיאמר מתי שהוא. זה היה חסר מזמן. השתיקה שלנו לא אומרת שאפשר לטאטות אותה מתחת לשטיח. מותר עלינו לדרוך עם צעקות .שעשינו עוול למישהו. והאחר הוא צדיק.הגיע הזמן שמישהו יגיד שאין זאבים.!!
    יישר כוח לביטחון ולאומץ לאמר אותה. השלום מנצח.אפשר לנוח??…

  5. נעים אתה לא יהודי, צא מהמדינה היהודית, אין לך מקום להיות איתנו. זכות השיבה שייכת רק לעם היהודי. עם שהוגלה בכוח וע"י מוות רצח, לא פחות ממה שעשו הנאצים ימח שמם וזכרם, מי שלא למד, הוגלה ע"י רומא "הנאורה".
    ירושליים שייכת רק לעם היהודי, לך תלמד מה אומרים השייחים הסעודים והקטרים. דביל!
    רק ככה צריך לדבר עם העפ המומצא. לא היו פלסטינים, ואין עם כזה פלסטינים. מי שהמציא אתכם זה היה ה ק.ג.ב. הסובייטי, יחד עם המנהיג ה"דגול שלכם" ערפאת רוצח המונים.
    בקרוב נוציא אתכם מהמדינה שלנו, נגרש אתכם בדיוק את מה שרציתם אתם לעשות לנו. הערבים שישארו במדינת היהודים, יהיו אלו שמוכנים לחיות איתנו בשלום.
    צא מהמדינה וקח איתך את כל ה"יהודים" השמאלנים, ותקימו מדינה באירופה, עוד מעט תהיו שם הרוב. כדאי לכם!

  6. הראיה שלי פשוטה. הערבים היושבים בחצי האי ערב הם הערבים המקוריים שיושבים בארץ מולדתם, כל השאר הם פולשים ברברים שעוד יש להם את החוצפה לבוא בדרישות הזויות.

    הרושם הוא שערביי המפרץ באו לעשות ביזנס ולא עסוקים בניפוח האגו כמו המצרים או קבצנות עלובה דוגמת הירדנים.

    בברכת אהלן וסהלן לחברינו החדשים מהמפרץ

  7. הצעה הגיונית, אפשר לתת לפלשתינים לבחור כל מדינה ערבית למטרת הגירה חוקית ואפילו מתן אזרחות, אפשר לבקש גם ממדינות אחרות כמו אירופה, קנדה וכ"ו, שיתנו אפשרות ושיקלטו גם למעבר לארץ לאלה שבאמת מעוניינים לעבור לגור גם לארץ.
    לרוקן את עזה ושאף אחד לא יגור או יתנחל שם.
    אני מאמין שבכל הכסף שכל המדינות תורמות להם ניתן יהיה לתת לכל אחד דירה נורמלית פלוס, וכך אני מאמין שלכולם יהיה טוב וכך ונימנע מלחמות.

  8. הצעה הגיונית, אפשר לתת לפלשתינים לבחור כל מדינה ערבית למטרת הגירה חוקית ואפילו מתן אזרחות, אפשר לבקש גם ממדינות אחרות כמו אירופה, קנדה וכ"ו, שיתנו אפשרות ושיקלטו גם למעבר לארץ לאלה שבאמת מעוניינים לעבור לגור גם לארץ.
    לרוקן את עזה ושאף אחד לא יגור או יתנחל שם.
    אני מאמין שבכל הכסף שכל המדינות תורמות להם ניתן יהיה לתת לכל אחד דירה נורמלית פלוס, וכך אני מאמין שלכולם יהיה טוב וכך ונימנע מלחמות.

  9. השלום האמיתי עם בני הדודים הישמעאלים יהיה על בסיס הערכים הדתיים והמוסריים המשותפים שלנו. לכן יש לקדם את ההידברות בין טובי אנשי ההגות הדתית של שני הצדדים.