"הפגישה בסעודיה היא איתות גם לאיראן וגם לג'ו ביידן"

החוקר יוני בן מנחם בעקבות הדיווח על מפגש אמש בין רה"מ, מזכיר המדינה ויורש העצר הסעודי: "פרק בגיבוש הברית נגד טהרן ומסר לנשיא החדש שלא לחזור להסכם הגרעין"

מייק פומפאו, רה"מ נתניהו והנסיך בן סלמאן | G20 Argentina, מחלקת המדינה

האם המזרח התיכון בדרך לפריצת דרך מדינית נוספת או טלטלה צבאית, בעקבות הדיווחים הבוקר (שני) על פגישה שנערכה אמש בסעודיה בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו וראש המוסד יוסי כהן, מזכיר המדינה מייק פומפאו ויורש העצר בן סלמאן?

יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר בשיחה עם 'מידה' כי יש לבחון את הפגישה בסעודיה ברקע של כמה תהליכים רחבים. לדבריו, "המפגש מגיע בעיתוי תקופת הדמדומים של ממשל טראמפ ולפני שג'ו ביידן נכנס לבית הלבן, ועל רקע הידיעות שפרסם ה'ניו-יורק טיימס' על כך שטראמפ רצה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן לפני תום כהונתו אך יועציו שכנעו אותו לא לעשות זאת. בהקשר הזה ישנם פרשנים ערבים שמעריכים כי יתכן והמפגש נעשה כהכנה למתקפה צבאית קרובה על איראן".

עוד אומר בן מנחם כי בסעודיה קיים חשש גדול מעלייתו של ממשל ביידן, אשר "עשוי לשנות באופן מהותי את היחס המועדף לו זכתה סעודיה מהנשיא טראמפ ובעיקר מיועצו הקרוב ג'ארד קושנר. ביידן אמר במהלך קמפיין הבחירות שהוא מתכנן לבצע הערכה מחדש של היחסים עם סעודיה, בין היתר בשל טענות להפרת זכויות אדם מצידה, ומתח ביקורת על מה שהגדיר כ'מדיניות הצ'ק הפתוח' של טראמפ כלפי ריאד ועסקאות הנשק הגדולות שנחתמו איתה".

איזה חלק לוקחת איראן בחשש הסעודי?

"מן הסתם האיום האיראני מאוד מלחיץ את הסעודים. מדובר בסכנה קיומית לא רק עליהם אלא גם על מדינות אחרות במזרח התיכון. החשש הוא בעיקר מכך שביידן יבקש להסיר את הסנקציות שהטיל טראמפ על איראן ולחזור להסכם הגרעין, דבר שיחזק עוד יותר את איראן ויגרום לחוסר יציבות באזור. האיראנים כבר הדגימו את היכולת שלהם לגרום נזק לסעודיה עם המתקפה על מתקני הנפט בספטמבר בשנה שעברה, והאיום הזה רק הולך וגובר".

מה הסעודים אומרים בעצם לג'ו ביידן?

"שמענו בשבוע שעבר את ראש המודיעין הסעודי אל-פייסל מזהיר את ג'ו ביידן שלא לחזור להסכם הגרעין, לא להסיר את הסנקציות ולא לחזור על טעויות העבר שעשו הממשלים האמריקנים שנפלו בפח לסחיטה האיראנית. הוא אמר בפירוש שהסכם הגרעין לא יעצור את ההתפשטות של איראן באזור, כפי שאנחנו רואים כיום בעיראק, סוריה או תימן. אל-פייסל הוא מקורב מאוד ליורש העצר בן סלמאן, ויש להניח שהדברים האלה נאמרו על דעתו".

מה אפשר להעריך לגבי הדברים שנאמרו בפגישה אתמול?

"לפי זהות המשתתפים האפשרות הסבירה היא שהפגישה עסקה בין השאר בהטלת סנקציות חדשות על איראן מצד ממשל טראמפ, במטרה לסנדל למעשה את ביידן מלשוב להסכם הגרעין. אם אנחנו מניחים שלקחו בה חלק גם אנשי ביטחון ישראלים וסעודים, יתכן שהיה שם גם תיאום כלשהו לגבי מהלך צבאי או מבצע חשאי בסיוע סעודיה. בכל מקרה צריך לראות את הכל בהקשר האיום האיראני, יחד עם הקשרים המתחזקים בין ישראל לסעודיה".

איך הגיבו בסעודיה לפרסומים על הפגישה?

"קודם כל העובדה שהסעודים לא מכחישים את הביקור והצנזורה בישראל התירה לפרסם אותו מראה שהיחסים בין המדינות מתחממים ומתקדמים. הסעודים רוצים את הקרבה של ישראל וארה"ב, למרות שידוע כי המלך סלמאן עצמו מתנגד באופן רשמי לנורמליזציה בטרם יושג הסדר עם הפלסטינים. שר החוץ הסעודי בן-פרחאן אפילו הצהיר על כך באופן רשמי שלשום. אבל מנגד ישנו יורש העצר בן-סלמאן שכיום האיש החזק בממלכה ומיועד להיות המלך הבא, והוא תומך בנורמליזציה ורואה את הסכנה האיראנית. העמדה שלו ידועה אבל סביר להניח שלא יפעל פומבית בעניין כל עוד אביו בחיים".

אפשר לראות כאן עליית מדרגה בקשר בין ישראל לסעודיה?

"אין ספק שיש פה איתות לגבי הקשרים שהיו עד עכשיו חשאיים וחלק קטן מהם נחשף היום. אמנם סעודיה לא חתומה על הסכם רשמי איתנו, אבל המגמה כרגע היא של ברית מתגבשת בין מדינות המפרץ לישראל שמאותת גם לאיראנים וגם לג'ו ביידן – אנחנו מתואמים היטב, ולא נעשה לכם חיים קלים במקרה שתרצו לחזור לרומן בין ארה"ב לאיראן".

אתה רואה בקרוב אפשרות של מיסוד רשמי יותר ביחסים עם סעודיה?

"כאמור, כל עוד המלך סלמאן חי קשה לי לראות הסכם נורמליזציה נחתם באופן רשמי. יכול להיות שנראה כשלבי ביניים צעדים אחרים כמו פתיחת נציגות כלשהי או משרד קישור ואינטרסים של ישראל בריאד. לא תהיה הכרזה רשמית אבל בהחלט תהיה לכך משמעות. גם ישראל תרצה לקבל משהו מהקשר הזה, והכל בסופו של דבר חוזר לאיום האיראני".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. קיבלנו את המסר
    עברנו עליו בקפדנות
    כרגע הוא בפח האשפה
    חכו למסר מאיתנו

  2. בחרתי בביבי שיהיה ראש הממשלה ימני לא להיות שר החוץ של המיליונרים הגיב:

    ביב אחלה שר חוץ…….שר פנים אפס!
    העשירים ממשיכם להתעשר ואנחנו ממשיכים לאכול אותה.