פארסת מינוי המפכ"ל התחילה בסיכול של גל הירש

חמש שנים אחרי פסילת הירש והתככים שנחשפו בצמרת המשטרה, ניקוי האורוות לא נעשה ונבחרי הציבור ממשיכים לוותר ברצון על סמכותם לטובת פקידים

רוני אלשיך, גלעד ארדן וגל הירש | צילום מסך

רוני אלשיך סיים את כהונתו כמפכ"ל לפני שנתיים בדיוק, בחודש דצמבר 2018. בשנתיים שעברו משטרת ישראל נאלצה להתמודד עם שלל אתגרים כמו פשיעה גואה במגזרים שונים, מחאות ואכיפת הגבלות הקורונה, והיא עשתה את כל זאת תחת פיקודו של ממלא מקום זמני, הניצב מוטי כהן. מינוי מפכ"ל של קבע התעכב בכל הזמן הזה בגין שלל סיבות פוליטיות, שהחלו בתקופת הבחירות וממשלות המעבר והסתבכו עוד יותר בממשלת האחדות המקרטעת.

רק בשבוע שעבר מסר היועמ"ש מנדלבליט את דעתו לבג"ץ כי יש להורות לממשלה למנות מפכ"ל לאלתר, וגם החלטה זו צפויה ככל הנראה לעורר עוד סערות רבות ושאלות על משילות ואקטיביזם שיפוטי. נדמה שישנה הסכמה רחבה על כך שמדובר במצב לא תקין, אך כדי למצוא את הסיבה העמוקה יותר למצב הזה יש לחזור עוד קצת אחורה בזמן, לתקופה שבטרם רוני אלשיך. אי-שם בשנת 2015, השר לביטחון פנים דאז גלעד ארדן הודיע על מינויו של גל הירש לתפקיד המפכ"ל, הכרזה שהתהפכה במהרה עם פתיחת "תהליך בדיקה" נגד הירש והתקפלות של השר. אלשיך מונה כברירת מחדל שהתגלתה ככישלון גמור, ונדמה שאף אחד מהמעורבים לא הפיק מאז את הלקחים הנדרשים.

בשנים שחלפו נחשפה שרשרת פרסומים ארוכה על מה שהתרחש במשטרה ובפרקליטות באותם ימים, וכיצד גורמים בכירים באותם גופים פעלו לכאורה לסיכול מינויו של הירש. בין השאר ניתן לציין את ההקלטות שנחשפו בחדשות 2 בהן נשמע ניצב מני יצחקי מנסה לכאורה להשיג מידע מפליל על הירש, או חשיפת חדשות 10 על פניית יצחקי לקצינה אחרת בבקשה ישירה להוצאת מידע.

מי שהיה בין חושפי הפרשה העיקריים הוא תנ”צ גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין לשעבר, שנאלץ לצאת לחופשה ארוכה בעקבות תלונה שהגיש למח”ש על אי-סדרים ביחידת להב 433.  בדיון שנערך בוועדת הפנים בנובמבר 2018 אמר ניר כי מינויו של הירש למפכ”ל סוכל באופן מכוון ומתוכנן והזהיר: “זאת השיטה שקיימת ומונהגת. היא עובדת ומצליחה ובמשך השנים הם רק השתכללו בה. אלה האנשים שיושבים במקומות הכי רגישים באגף החקירות ובלהב 433, יש להם גישה לכלים משמעותיים וחודרניים, והם יעשו עוד סיכולים".

לקראת תום כהונת אלשיך הכריז השר ארדן על שלושה מועמדים להחליפו: הניצבים משה אדרי, דוד ביתן ויורם הלוי. כמעט מיד החלו לצוץ דיווחים שונים על אי-התאמתם לתפקיד, כאשר השיא היה בהדלפה שפורסמה בחדשות 10 ולפיה בדיקת הפוליגרף של ניצב יורם הלוי “העלתה חששות”. התזמון כמובן לא היה מקרי, ערב דיון בוועדת הפנים על הקמת ועדת חקירה לפרשת הירש. יו”ר הוועדה ח”כ יואב קיש אמר אז: “זהו עוד ניסיון סיכול למועמד למפכ”לות. הדלפה של מסמך מסווג ורגיש ביותר זה מהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית ואני מודאג מאוד. יש מישהו במשטרה שהוא מספיק בכיר בשביל להיות חשוף לבדיקות פוליגרף של ניצב במשטרה, שהחליט שלא מתאים לו שיורם הלוי יהיה המפכ”ל”.

לאחר סדרת הדלפות נוספות נגד הלוי (וגם כמה הדלפות נגד ביתן), כולל מכתב בו “מידע מכפיש ופרטים מביכים” ששלח המפכ”ל אלשיך ליועמ”ש, הסיכול הוכתר שוב בהצלחה וארדן הודיע כי אדרי הוא המועמד הסופי, אלא שגם כאן הסאגה הייתה רחוקה מסוף טוב.  על פי מספר דיווחים, אלשיך העביר לחברי ועדת גולדברג למינוי בכירים מידע נגד מחליפו המיועד, והיא החליטה לבסוף לפסול גם את אדרי בגלל פגישה שערך עם עורך דינו של אחד המתלוננים נגדו בוועדה.

כפי שהתברר ולא בפעם הראשונה, הליך המינוי דרך ועדת פקידים (שאפילו מינוי החברים בה הפך לקרקס של עתירות משפטיות) פגום מיסודו ומעלה שאלות קשות על יכולתה וסמכותה. אך האחראים העיקריים לשערוריית המפכ"ל המתמשכת הם בסופו של דבר נבחרי הציבור שמעדיפים פעם נוספת לא להתעמת עם כוחות חזקים מהם בתקווה שמישהו אחר יאלץ להתמודד בעתיד עם הבעיה.

ניקוי האורוות שהיה צריך להתבצע במשטרת ישראל בעקבות פרשת הירש לא התרחש, והוא עצמו מסובך בהליכים משפטיים שונים עד היום הזה. גם אם לבסוף יצליחו למצוא מועמד מוסכם בתוך התסבוכת הפוליטית הנוכחית, הרי ששוב נחזה באותה פארסה של הדלפות מגמתיות ותככים בתוך המשטרה שיובילו כנראה לסיכול כל מועמד שלא מוצא חן בעיני המערכת. כל עוד נבחרי הציבור לא יגלו מנהיגות ונחישות בקבלת החלטות וישתמשו בתירוצים שונים כדי לאפשר לפקידים ומשפטנים לקבוע במקומם, נמשיך לחזות באותו ביזיון.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. כלפי גל הירש היו חשדות של ממש ולא קלות ולא צריך להחליק את הסיפור

    1. שהמתינו 30 שנה בפרקליטות, מאז בקשה עלומה מגיאורגיה. נמצאו מחדש יומיים לפני אישור מינויו הסופי ונמצאו כלא נכונים 10 דקות לאחר ההודעה על הסרת מינויו.

      לא צריך להתחלק על השכל, כמו כל נוכל סמולני, כדי להבין שהקשר בין השקרים שלכם לבין "חקירה" – זהה לקשר שבין רצח הישראלים על ידכם למען פרסים מאוסלו, לבין שלום.

    2. לא היו חשדות אלא אוסף של מידע שאפשר היה לצייר כמו חשדות אם וכאשר ירצו למנות את האיש לתפקיד בכיר או לחלופין ללחוץ עליו כאשר יצטרך לקבל החלטות מסויימות. כולם כבר הבינו איך המנגנון הזה פועל ומי שלא, פשוט נמצא בהכחשה כי צריך אומץ להודות שכל מה שהאמנת בו כל השנים הוא שקר ושאתה נמצא בצד הלא נכון של ההיסטוריה.

  2. למרבה הצער המערכת כארגון עם כל תהליכי הקידום לקצונה לא השכילה לייצר תהליכי קידום לקצינים בכירים ועשרים שבבוא היום ימונו למפכ"ל מי מתקדם לא המוכשר אלא המקושר בתוך המערכת בפוליטיקה ובתקשורת אם לא יהיה שינוי המערכת תהיה בינונית ומטה

    1. הבעייה היא שלאט לאט, עם השנים עיקרו לחלוטין את הפיקוח הציבורי על המערכות הללו ומידרו את נבחרי הציבור מכל החלטה משמעותית. צריך לאפשר לנבחרי הציבור למנות ולפטר, ולהשאיר את הוועדות לבדיקת התאמה ע"פ רשימת דרישות ברורה, קשוחה ולא ניתנת לפרשנות כמו השכלה נדרשת, שנות נסיון במקצוע הרלוונטי, בדיקה אם לא היו הרשעות פליליות וזהו! ועדת איתור זאת המצאה מפגרת לחלוטין, חסרת כל הגיון, שנסחתה מהימין אחרי עוד אחת מהפרשיות המומצאות שנועדו בדיוק למטרה הזאת.

  3. צריך להחליף את כל מערכת המשפט והפרקליטות המושחתת באנשי ימין ולא שמאלנים שהשחיתות בדם שלהם רק אנשים כמוהם מתאימים בקיצור ניקוי אורוות

  4. משטרת ישראל היא ארגון פשע מנסיון לאחר שחשפתי שחיתות ציבורית רחבת הקף הון שלטון כנראה כסף קל להשגה זה שבע שנים אין יום ואין לילה רוחב קטן ללא מוצא כולם עם מזוודות ומזרונים עולים ויורדים לתושבים או נזרקים לרחוב או נלקחים בחזרה כיסים מתחת לספות וחתכים במזרונים יש סרטונים וצילומים על הנעשה הזוי להגיד אין כלום ככה שומרי החוק מעודדים פשע כל מי שרואה את הצילומים אומרים שיש משהו מאוד מסריח

  5. השיטה עובדת הרבה לפני הירש- באותה שיטה סוכל המינוי של ניצב ברלב. אין ספק שברלב והירש היו והינם גם כיום מועמדים הכי מתאימים לתפקיד ויש לגלות משילות נחושה ולמנות אחד מהם בלי להחשב ברעשי רקע מצד היועמ"ש ואף מצד הבג"ץ וחרף נסיונות סיקול של המערכת אשר צפויה לעבור טלטלה עזה תחת פיקוד אחד מהשניים.

  6. מקווה שכל אחד שלקח חלק בפללה הכפשה רדיפת גל הירש! ישלמו בגופם והמחלה שלו תעבור אליהם!!
    אמן