מיניסטריון האמת של התקשורת הישראלית

אנשי תקשורת מתלוננים על פייק ניוז וספינים של פוליטיקאים, אבל במקום לחפש אמת פשוט מציעים פייק ניוז וספינים משלהם

צילום מסך מתוך שידור חדשות 13

צופי הטלוויזיה שנקלעו אתמול במקרה לשידור חדשות 13 מנאומו של ראש הממשלה נתקלו בהפתעה חדשה על המסך שלהם. בעוד נתניהו מתייחס למשבר הפוליטי, המאבק בקורונה וסוגיות חשובות נוספות שעל סדר היום, עורכי המהדורה הצמידו לצד המסך שקופית המתיימרת לכאורה לבדוק את אמיתות הדברים ולהציג את העובדות. חלק מכתבי הערוץ מיהרו לצייץ צילומי מסך חגיגיים ולהתגאות בפריצת הדרך העיתונאית וכלי תקשורת אחרים קפצו אחריהם למים הקרים. אבל כמעט כמו כל אופנה מוזרה שסוחפת מדי פעם את הברנז'ה המקומית, גם הפעם מדובר בניסיון חיקוי דהוי של הדודים מאמריקה, על כל פגמיו המכוונים יותר או פחות.

רק לאחרונה ראינו כיצד כלי תקשורת מכובדים כמו ה'ניו-יורק טיימס' מביכים את עצמם עם הגדרה מחודשת למושגים כמו אמת ועובדות (בזמן שבכירים בעיתון רודפים ומשתיקים דעות שונות בתוך המערכת), וכיצד ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק וטוויטר מנסות להשפיע על תוצאות בחירות באמצעות צנזורה של סיפורים לא נעימים ומשתיקות לאחריהן דיווחים על אי-סדרים ואפילו ציוצים של הנשיא.

במילים אחרות, מפעל "בדיקת העובדות" הפך לכלי פוליטי נוסף בו משתמשים עיתונאים כדי לקדם אג'נדה אישית במסווה של חדשות ופרשנות. אנשי התקשורת מתלוננים על פייק ניוז וספינים של פוליטיקאים, אבל במקום להצביע על האמת או לחפש אחריה פשוט מציעים פייק ניוז וספינים משלהם, בנושאים שהם גם כך שנויים במחלוקת ובהכרח תלויים בזווית הראייה. הם כבר לא מנסים לספק לקורא ולצופה מספר טיעונים ולתת לו להחליט בעצמו, אלא מכריזים על עצמם כפוסקי האמת היחידים. אין יותר שיח פתוח והחלפת רעיונות, מאבני היסוד של כל חברה דמוקרטית, אלא רק דעה אחת.

כאילו שהיו חסרים לנו בישראל עוד מסלפי מציאות והקשרים, חותכי סרטונים ואנשי "אמת לשעתה", גם במקרה המקומי אמש המבוכה התבררה במהרה כאשר כמה צייצנים זריזים פירקו בקלילות את "בדיקות העובדות" הסלקטיבית שערכו בחדשות 13 לנאום נתניהו. זו הייתה דוגמה נהדרת נוספת לניתוק שבו חיים אנשי בועת התקשורת: בזמן שהאופן בו אנו צורכים מידע הופך מבוזר ודמוקרטי יותר בעידן החדש של הרשתות החברתיות, ערוצי הטלוויזיה המיושנים נלחמים בעוד קרב מאסף אבוד על שימור ההגמוניה המתפוררת שלהם.

כמעט מובן מאליו לציין שאותה "בדיקת עובדות" אינה מופעלת נכון להיום באופן הדדי. בהתאם למסורת הוותיקה של הטיה פוליטית, בודקי העובדות הקפדנים מנתחים בנוחות רק צד ומתעלמים כמעט לחלוטין מהצהרות בעייתיות של הצד המועדף. רוב הצופים כבר מבינים מזמן את המשחק, אבל הוא יוצר בעיה אחרת עבור האנשים שאמורים בסופו של דבר לשלם על הקרקס הזה – היחס המפלה והצבוע כל כך צפוי עד שמהדורות החדשות הפכו לשעמום אחד גדול וחזרתי, וגם הרייטינג צולל בהתאם.

מתוך סקר הרשות השנייה

המיאוס הציבורי מתבטא גם במגמה הולכת וגוברת מצד פוליטיקאים שמדלגים מעל צינורות התקשורת המקובלים ופונים ישירות לקהל בשלל אמצעים חדשים העומדים לרשותם. לעיתונים הגדולים ולכתבים מסוימים יש עוד כוח לא מבוטל ויוקרה הקיימת בעיקר בעיני עמיתים, אך גם אלו מתפוגגים מול מהפכת הרשתות הבלתי ניתנת לעצירה. התוצאה היא שככל שערוצי החדשות מנסים לשמש כקומיסרים פוליטיים, כך הם הופכים את עצמם לחסרי חשיבות.

בכל הסקרים האחרונים שנערכו בנושא התגלה כי אמון הציבור בתקשורת בישראל נמוך מאוד וממשיך לרדת. הסיבות למשבר הזה מגוונות אך הנתונים מראים כי רובן קשורות לדיווחים שקריים, הטיה פוליטית, סיקור חד-צדדי וחוסר במגוון של דעות. אלא שבמקום לנסות לתקן את המצב נראה שחברי הבועה פשוט לא מסוגלים להביט קצת מעבר לה, מתעקשים להחריף את חוסר האמון ולנסר עוד קצת את הענף עליו הם יושבים.

אז אחרי שנים ארוכות בהן הפכה התקשורת הישראלית לתעשיית שקרים וריסקה את האמון הציבורי בה עכשיו היא מתיימרת לקבוע עבורנו מהן העובדות, ובמקום לסקר את המציאות הכתבים והפרשנים הפכו את עצמם לסיפור המרכזי. רוצים לדבר על עובדות? תתחילו לבדוק קודם כל את עצמכם.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. כאשר אני רוצה לדעת מה حسن نصر חושב, אני נכנס ישירות ל-المنار. זה טוב גם להכרת הערבית, למי שצריך (הכרת שפות האחד של השני, חשובה מאוד לדו קיום).

    אין שום סיבה לראות את החיקוי הישראלי. גם אם מגדלי האתרוגים, בטוחים שהם האמת 🙂

  2. התקשורת הישראלית = תקשורת אנטישמית פשיסטית תומכת טרור!
    נקודה!

  3. אפרופו מיניסטריון האמת.
    שר שלעבר מיכאל איתן:
    "עדנה ארבל ועמי איילון עזרו זה לזה להסתיר את האמת..
    יש לי עדויות לכך,
    שפרקליטות המדינה אישרה מראש פעולות של אבישי רביב,
    שהיו עלולות לפגוע באנשים על לא עוול בכפם ולסכן אותם"
    (2/10/98)

  4. להפסיק לצפותבערוצי התקשורת 12,13 שמשקרים במצח נחושה.
    בסכם האוזר-הנדל נכתב שתקציב 2020 יועב רעד ה 23-12-2020 אבל בערוץ 13 העדיפו לשקר. חבל. זו נורמה שמערכת המשפט והתשחורת בישראל ממסדות. זה הופך אותך ללא אמינות לכן אסור לצפות בערוצים שמשקרים במצח נחושה.
    להדיר ולהפסיק לצפות בערוצים שמפיצים פייק ניוז.
    הגיע הזמן להפסיק לממן אותם מכספי ציבור.
    אם הם מטעים במתכוון את הציבור כדאי לחשוב על הגשת תלונה במשטרה על הונאה ומסירת מידע כוזב לציבור.
    מספיק עם תקשורת של פייק ניוז

    1. וזה עוד השקר הקטן.
      הגדול הוא שהעברת תקציב תלויה בכל חברי הקואליציה כך שכחול-לבן אחראים לחוסר העברת התקציב לא פחות מהליכוד.
      אך זו עדיין לא הפרת הסכם כי כפי שנכתב, התאריך עוד לא הגיע.
      אז אם כבר, השקר מצד גנץ ושות׳ לגבי מועד העברת התקציב הוא אי עמידה בהסכם(שזה קרוב להפרה) ונתניהו צודק!

  5. מדובר בעוד צעד להגברת הרייטינג, בבחינת אדם נשך כלב, אבל הבעיה שהם כבר לא מבינים שהציבור הרבה יותר מתוחכם וחסר תלות מאשר בימים שבהם הם היו היחידים עם היד על הברז…

  6. אפילו הסקר מוטה!
    הרי הסתה, חד צדדיות ופגיעה בבעלי דעות אחרות הן בעצם פנים שונות של אותה תופעה, אין הגיון בפיצולן לקטגוריות שונות למעט הרצון שזה לא יהיה המקום הראשון(זה ביחד 43%!).

    1. למעשה, זה יותר גרוע.
      הרי הביקורת היא שאינטרסים ותלות בגורמים ממנים מביאה לסיקור מוטה ושאר הדברים שכתבת מה שמוביל לפייק ניוז, הגזמות וחוסר ראיות.
      אז צריך לכלול את כל הקטגוריות הללו ביחד והגענו ל93 אחוזים מהנסקרים!!!!!!! (וכל 8 התשובות המובילות).
      אבל ברור שהם לא רצו להגיע לתוצאה כל כך חד משמעית אז הם פיצלו את זה להרבה קטגוריות ונתנו אפשרות לבחור רק אחת.

  7. נכנסנו עמוק לתקופת הספר 1984 של ג'ורג' אורוול. מיניסטריון "האמת" של ערוצים 12 ו 13 החליט לקבוע עם שקרים גסים ובוטים, מתי נתניהו אומר אמת ומתי הוא "משקר". מה המגלומניה הזאת ? ישר לקפוץ לראש הממשלה ? תתחילו עם העיתונאים של ערוצי הפייק ניוז שלכם,יש לכם שם חומר להרבה שנים…
    לדעתי כל איש ימין חייב להתעלם מערוצי 12 ו 13 ואם ערוץ 11 ילך בדרכם,גם ממנו. יש כל כך הרבה מיידע במרשתת וברשתות החברתיות,מי צריך את ערוצי הפייק האלה ? לפגוע להם בכיס !

    1. לדעתי, שום דבר לא יפגע להם בכיס. לא בטוח שסקרי הרייטינג הללו אמינים. אלו אנשים שמחלקים את העוגה בינם לבין עצמם ונלחמים בשחיתות מדומה רק כאשר מישהו מבחוץ דורך להם במגרש

    2. סקרי הרייטינג אינם אמינים.
      הנסקרים הם מספר מוגבל של משפחות שנקבע לפני כמה עשרות שנים באופן סודי(והיום ישנה הטכנולוגיה לכלול את כל הטלביזיות בארץ). וגם זה בלי להכניס תיקון למגזרים שפחות צופים בטלביזיה. אפשר להניח שאין ייצוג ראוי בקרב הנסקרים הללו לקבוצות רבות.

  8. התקשורת והסקרים שלהם = סוג של שטיפת מוח.
    אין אמת בשום דבר שהם מדווחים…הכל מפוזיציה.
    לסגור את כל הערוצים 11,12,13 ולרושש אותם!

  9. תקשורת ישראלית זה זבל שלא ברא השטן. ערוץ 12 , ערוץ 13 תתביישו. אין מקום בעולם שכך גופי תקשורת מתנהלים מול מסיבות עיתונאים, ועוד מול ראש ממשלה בישראל ומן מהמכובדים בעולם. אני מייחל ליום שלהולדת טכנולוגיות התקשורת החדשות(כמו הדור החמישי ואילך) , יביאו סוף לעידן הטלוויזיה האנלוגית , שאחוזי הצפייה ברביב דרוקר , אביעד גליקמן , וברוך קרא ירדו חזק לתאומות. בטווח הקצר ערוץ 13 יעלם מן העולם, ערוץ 12 יהפוך לערוץ נישתי בלבד. הפעם לא תוכלו לומר ראש הממשלה יש יד בדבר בנפילת הטלווזיה , אלא רק בניהול כלכלי כושל , וחוסר השתלבות טכנולוגית בעידן החדש!

    1. לצערי, אפילו עם נתניהו עצמו כשר תקשורת ראינו כמה גלגלי הצלה קיבלו ערוץ 10.
      אז ערוצים 13 ו12 עם שר התקשורת הנוכחי…

    1. למשל שלא ציינו בבדיקת העובדות שלהם שכל"ב הפרו קודם את ההסכם הקואליציוני.

    2. עיין בתגובה 4 לעיל ובתגובתי עליה לגבי שקרים נוספים בטענה זו של התקשורת.

  10. אשכול זה ימקד את הדיון הציבורי בהתנהלותה החמורה של התקשורת הישראלית שאינה משרתת את הציבור,שאינה מדווחת את המציאות,ושמייצרת מציאות וירטואלית בתקווה שהציבור הרחב יקנה את השקר ויקבלו כאמת.

    בפועל מתעב הציבור את התקשורת הישראלית,ואינו קונה דבר מכל מרכולתה הרקובה.

    מה שהתקשורת הצליחה ליצור זה הרבה הרבה אנטישמיות נגד ישראל ואזרחיה היהודים,ופעילות כלל עולמית נגדה המקבלת הדרכה מדוייקת כיצד ניתן לפעול נגד ישראל בצורה הכי אפקטיבית.

    הציבור הרחב מחכה להקמת ערוץ טלביזיה לאומי שייצגו וישרתו כראוי.ערוץ תואם פוקס ניוז הוא הכרח המציאות בישראל 2010.

    באשכול זה אציג את מעשיה ועיוותיה של מפלגת התקשורת הישראלית,כפי שמכנה אותה בדייקנות ד"ר גיא בכור.

    אפתח במאמר של בכור שכאשר קראתי אותו בפעם הראשונה נדהמתי מעוצמתו ומדיוקו הפלאי.

    מכאן עלינו לקיים דיון ציבורי גובר והולך שיוביל בהמשך לפתיחת התקשורת בארץ לגורמים נוספים הקיימים בציבור,על מנת לספק את המידע למרבית הציבור,מתוך נקודת הראייה והעמדה הלאומית יהודית ישראלית האוהדת,שתחליף את אספקת המידע העויינת החולנית המחליאה והמניפולטיבית המתבצעת במדינה החטופה שלנו מזה עשורים רבים.

    https://rotter.net/forum/gil/20103.shtml#1

  11. אני נאלץ לקבוע בצער שאיבדתי אמון בתקשורת הישראלית הזו,שאין לה דבר עם אתיקה מקצועית,גאווה עיתונאית ואובייקטיביות הגיב:

    ברצותי לשמור על עצמי ועל בריאותי הנפשית,אני משתדל לא לקרוא את התקשורת הזו,משתדל לא להאזין לה,או לצפות בה.המקום היחידי בו אני רואה טלביזיה ישראלית הוא חדר הכושר הציבורי,וגם אז אני מעביר מיד לערוץ בינלאומי.

    http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=998

  12. הקרן מוקירה את מאמציה של אילנה דיין להחליש את צה''ל הגיב:

    הקרן החדשה לישראל תעניק בקרוב למגישה ולכתבת תכנית התחקירים 'עובדה', אילנה דיין, אות הוקרה על תרומתה העיתונאית לקידום זכויות אדם ואזרח בישראל.

    הפרס יוענק לה בימים הקרובים במהלך אירוע מסורתי גדול אשר מקיימת הקרן החדשה לישראל בסאן פרנסיסקו, בכדי לציין ולהכיר תודה ל"מגני הדמוקרטיה" Guardian of Democracy, בישראל.

    הקרן החדשה לישראל תייחד מענק כספי בשמה של אילנה דיין לארגון "איתך – משפטניות למען צדק חברתי", ארגון שפעילותו מוערכת במיוחד על ידי אילנה דיין.

    עמותת 'איתך' הוקמה בשנת 2001 בסיוע הקרן החדשה לישראל ושתי"ל על ידי קבוצה של משפטניות במטרה לקדם צדק חברתי לנשים המאמינות כי מוטלת עליהן חובה מקצועית לפעול לכך שזכויות משפטיות תהיינה נגישות לכל אדם. איתך מתמקדת בפעילות למען אוכלוסיית הנשים מהשכבות המוחלשות כלכלית וחברתית.

    'איתך' פועלת בנושאי תעסוקה, ביטוח לאומי, דיור ציבורי, הוצאה לפועל ומאבק באלימות נגד נשים. לעמותה משרדים בתל אביב, באר-שבע וחיפה. תחומי פעילותם של הסניפים, שונים באופן המותאם לצרכים המקומיים.

    למי תרמה אילנה דיין את הפרס שקבלה מהקרן החדשה לישראל :

    על פי בקשתה של אילנה דיין, העניקה NIF פרס כספי לאחד מ- 16 הארגונים המלשינים לגולדסטון.

  13. התאחדות מרעילי הבארות בישראל הידועה בשם התקשורת הגיב:

    שפטל:"התקשורת הישראלית המושחתת הפכה להתאחדות מרעילי הבארות בישראל!"
    מתוך שפטל עצבני ( 11/07/2010 )
    עו"ד שפטל פותח את התוכנית ומונה את הסיבות שגרמו לו להאמין שהתקשורת הממוסדת בישראל היא הרעה החולה של מדינת ישראל.

    http://www.103.fm/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=FDIDHK&c41t4nzVQ=KL

  14. תזמורת פלסטינית ניגנה במרכז הקונגרסים.

    כתב מטעם גלי צה"ל ניאות לראיין את אנשיה,בעזות מצחם דרשו הערבים שבמהלך הראיון הוא יפשוט את מדיו.

    שאלתי את ראש העיר יונה יהב אם ישוב להשכיר את האולם לתזמורת הפלסטינית עם המוזיקה החורקת מבחינה ציבורית.

    יהב השיב בחיוב.לא מבין למה.

    דן מרגלית.

    גלי צה"ל משבחים את התזמורת שגירשה חיילי צה"ל.

    השבוע גורשו חיילי גלי צה"ל מקונצרט של תזמורת פלסטינית בחיפה משוםצ שלבשו לבשו מדים.

    http://glz.co.il/NewsArticle.aspx?newsid=74988

  15. כתב גרמני: התקשורת הישראלית עוררה את העולם נגד ישראל הגיב:

    בראיון בתכנית "ערב חדש" עם אראל סגל, נפתלי בנט ועיתונאי גרמני, אולריך סאם.

    בנט מסביר כיצד התקשורת העולמית כלל לא עסקה בפרשת סא"ל שלום אייזנר, עד שכלי התקשורת בישראל ניפחו את הפרשה בצורה מלאכותית, וגררו אחריה גינויים בינלאומיים לישראל.

  16. אם שואלים את הציבור הישראלי, מבין מכלול הבעיות הקולקטיבי "מנצח" הקיטוב החברתי.

    45% ממשתתפי הסקר סבורים כי התקשורת אחראית במידה כזו או אחרת לתחלואים בתחום.

    35% רואים בה אחראית ברורה לבעיות במערכת הפוליטית, ואילו 30% נותנים לה "קרדיט" בהידרדרות המצב הביטחוני.

    סקר שערך מכון המחקר פאנלס עבור מגזין "פירמה" מגלה כי הציבור רואה בתקשורת אחראית כמעט לכל התרחשות משמעותית בציבור הישראלי, שלא לומר אשמה.

    המחקר נערך בקרב 300 משיבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all.

    פס"ד של הציבור הישראלי: התקשורת אשמה בקיטוב החברתי, הכניסה את קצב לכלא, שלהבה את ההמונים לצאת לרחוב ותקבע מי יהיה ראש הממשלה הבא.

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000743258

    תגוביות:

    1.התקשורת ניסתה להפיל את ביבי דרך קידום "המחאה החברתית", וניפוחה מעל ומעבר לכל פורפורציה. צחוק הגורל הוא שביבי התחזק מאז בסקרים והתקשורת עצמה היא שנפגעה מהמחאה – מאחר וההכנסות מפרסום פחתו מאוד בהשפעת המחאה.

  17. בתקשורת אנשים המשחיתים ומרעילים את החברה בישראל תוך חבלה בדמוקרטיה הגיב:

    בעיתונות הישראלית אנשים המשחיתים את סביבותיהם, מרעילים את החברה בישראל ומחבלים בדמוקרטיה

    ניתן למצוא דמויות מסואבות כאלו גם בצמתים מכריעים בתחומים חשובים אחרים של הציבוריות הישראלית. התפוחים המורעלים בעיתונות ובכל אתר ואתר נותרים בחבית, מתגבהים בתוכה ושולחים בה ריקבון, משום ששכניהם הבריאים (עדיין) מחרישים.

    …בעיתונות הישראלית יושבים כעת בכמה תפקידי מפתח אנשים המשחיתים את סביבותיהם, מרעילים את החברה בישראל ומחבלים בדמוקרטיה, וחמור מכך, ביושר ובמוסר הבסיסיים.

    ניתן למצוא דמויות מסואבות כאלו גם בצמתים מכריעים בתחומים חשובים אחרים של הציבוריות הישראלית. התפוחים המורעלים בעיתונות ובכל אתר ואתר נותרים בחבית, מתגבהים בתוכה ושולחים בה ריקבון משום ששכניהם הבריאים (עדיין) מחרישים.

    בעוד שאנשים הגונים העובדים ליד, מעל ובעיקר מתחת לאנשי השקר יוכלו לומר ביום הדין לפני בורא העולם כי לא ידעו כיצד להוציא לאור את האמת – הרי שכשמדובר בעיתונאים, ההסבר יתקבל בגיחוך. מה, לא ידעתם כיצד להשיג את מספר הטלפון של הכתב הרלבנטי? במקרה של "מעריב", כבר לא מדובר בגיחוך: העיתונאים ההגונים ב"מעריב" כבר אינם צריכים לחשוש שמא יבולע להם אם יסגירו את פרטיה של התנהלות אפלה במסדרונות ובחדרי העיתון. פרנסתם תיגדע ממילא בקרוב, לפי כל הסימנים.

    על אף שלא קיבלו משכורת, על אף שגרסת הדפוס תיעלם בכל תסריט שלא יהיה, ועל אף שקשה לראות כיצד לא ייסגר העיתון בסוף החודש, ממשיכים העיתונאים של "מעריב" לעבוד ולהוציא את העיתון מדי יום, כסדרו. "יצאנו שלשום להפגין. מותשים, מתוסכלים, פגועים אחר-כך חזרנו לעבוד כרגיל – כאילו קיבלנו את שכרנו (ולא רק שליש ממנו) ואין חרב פיטורים על צווארנו", כותב היום תומר ברנד, עורך בעיתון. "אני עובד בשביל הקוראים", הוא מצטט סיבה, "זאת המחויבות שלנו". עיתונאי אחר התבטא כך לגבי המשך הוצאת העיתון על-ידי עובדיו: "אני לא בטוח אם זו טיפשות או גבורה".

    המחויבות של עיתונאי "מעריב" לקוראיהם חוללה על-ידיהם שוב ושוב בשנים האחרונות – בתקופת נמרודי ועשרת מונים בתקופת דנקנר. זה הזמן לחזור ולהתחייב. זה הזמן להיות גיבורים.

    "כי אני מעדיפה גיליוטינה על פני שעון חול. מכה אחת במקום קבורה אטית", אומרת אחת הדמויות בפרק מרומן של מאיר שלו, שמסע קידום המכירות שלו מפקיע את השטח המצומצם שמוקדש למדור הספרות השבועי של "ידיעות אחרונות"..

    http://www.the7eye.org.il/PaperReview/Pages/140912_Making_full_disclosure.aspx

  18. בישראל אין תקשורת.
    כיום ההוויה היא שיש משרדי יחצ וקמפיין בכיסוי של ערוצי חדשות שעובדים בשירות מלא של קידום אינטרסים של בעלי הון וטייקונים על מנת להלך אימים על פוליטיקאים כדי שיחוקקו הקטנת רגולציה והעצמת המונפוליות של הקונצרנים שבבעלותם.
    נתנהו והליכוד בפרט בשני עשורים האחרונים קדמו מדיניות כלכלית שמטיבה עם העם ופותחת את השוק לתחרות תוך העצמת הפיקוח והרגולציה על הבנקים וחברות העל שברשות אותם בעלי הון. לשם כך קמה בקטלניותה אחת הזרועות המוקצנות והרדיקליות ביותר לסגירת חשבונות. אחד ארגונים היחצ הממומנים היטב בטיפוח והשקעה כספית אדירה היא זכיינית השידור קשת ובפרט חברת החדשות שלה- חדשות 12. תזרים האשראי הפסיכי של הזכיינית וחברת החדשות מעידים על חשיבותם בלוחמה בשדות התודעה הציבורית. כיום העורכים עצמם ממונים ישירות על ידי בעלי השליטה והם ממלאי דברם בגיוס כוח אדם קיצוני התואם את הרוח העיסקית משפחתית..

    לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שהשליטה בערוצים אלה נגועה בניגוד עניינים, אינטרסים זרים ושחיתות גדולה.

    חציית כל אתיקה לשם השחרה, פגיעה בשם הטוב או הפעלת מנופי לחץ אפילו על בני משפחה הם האבן השואבת של מנגנונים אלה. אין שום בחילה באמצעים הם ישקרו יפיצו דיסאינפורמציה ופייק ניוז ,ינרמלו, יקללו ויעשו פעולה נדרשת כדי להשיג את המטרה העסקית לשמה הם מועסקים.
    הדבר לא קשור לדעה פוליטית או תפיסה עמוקה של השקפת עולם. ראינו את זה איך הוכשר השרץ השקרן והנוכל במספר שעות ליקיר האולפנים.

    כשהמצב של משרדי היחצ רעוע הם פונים לזריעת פייק כי האימפקט שלו הכי מהיר על הציבור, לשם כך יש לפעול מולם בדורסנות- רק הקאתם, החרמתם ,מאבק שוק על ירך משפטי שירוקן וינשל אותם מנכסיהם והונם תוך יצירת שמיימנג הדדי שיהיה לרווח בציבור באי הגינותם ויושרם הוא זה שיהפוך את המאזן הקיים לסימטריה בה הם יצטרכו לחשב כפליים ולשקול ביצוע פעולות עוינות ופרובקטיביות מחדש.