טורקיה: ארץ מחוסרי הבית

כלכלה כושלת, חוסר חופש עיתונות והיעדר שלטון חוק הם דבר אחד, אך למעלה מ-30 מיליון אזרחים החשים כי אינם שייכים למולדתם הם דבר אחרי לגמרי. המחקרים שצופים לטורקיה עתיד קודר

World Economic Forum

לטורקים יש סיבות טובות רבות שלא לחוש גאווה בנוגע למצב הנוכחי של מדינתם בכל הנוגע לעושר, דמוקרטיה, זכויות אזרחיות וצדק. טורקיה היא מדינה של 83 מיליון בני אדם, למעט כארבעה מיליון פליטים סורים, כשההכנסה הממוצעת בה לנפש בשנת 2019 גירדה בקושי את קו ה-9,000 דולרים, פחות מרבע מנתון זה בישראל. מכון המחקר האמריקאי ׳בית החירות׳ כלל את טורקיה ברשימת המדינות המוגדרות כ׳לא חופשיות׳ לשנת 2020, רשימה בה נמנות אף אפגניסטאן, אנגולה, בלארוס, ברוניי, צ׳אד, ג׳יבוטי, אריתראה, גבון, איראן, לוב, מיאנמר, צפון-קוריאה, ניקרגואה, קטאר, רואנדה, סומליה, סודן ותימן.

במדד שלטון החוק של ארגון ׳הפרויקט לצדק עולמי׳ מדורגת טורקיה במקום ה-107 מתוך 128. במדד חופש העיתונות של הארגון הבינלאומי ׳עיתונאים ללא גבולות׳ טורקיה נמצאת במקום ה-154 מתוך 180 ובכך מדורגת נמוך יותר מפקיסטן, קונגו ובנגלדש. על נתונים ומספרים אלה לגרום לכל אזרח טורקי לחוש ברע ביחס לארצו. אולם התחושה בקרב אזרחים טורקים שהם כלל אינם שייכים בארץ מולדתם היא סיפור אחר לגמרי.

סטודנט טורקי בן 19 אשר ראיינתי בחודש יולי למאמר שכתבתי ל׳מכון גייטסטון׳ סיפר לי, בהינתן תנאי אנונימיות מחשש לשלומו, כי: ״זו אינה המדינה עליה חלמתי… אני כבר לא מרגיש שאני שייך לארץ מולדתי. אני לא רואה זכר לחיים חופשיים. אני אלך לאירופה להמשך הלימודים וככל הנראה אבקר את בטורקיה בחגים״.

מחקר חדש מצא כי מיליוני טורקים חשים כך. מחקר שערך הסוקר הטורקי הבכיר ׳קונדה׳ חשף כי 38 אחוזים מהטורקים מרגישים שהם ״מחוסרי בית״, או ״זרים במדינתם״. אחוז הטורקים המרגישים ״מחוסרי בית״ משתנה כמובן בהתאם לעמדותיהם הפוליטיות. 74 אחוזים מהטורקים או הכורדים שמצביעים למפלגה פרו-כורדית העידו כי חשים שאינם שייכים בטורקיה, כמו גם 51 אחוזים מאלו המוגדרים כ״טורקים מודרניים״. באופן מדהים, לתחושה זו שותפים שליש מהטורקים הדתיים או השמרניים ואף 24 אחוזים מהטורקים שמצביעים עבור ׳מפלגת הצדק והפיתוח׳ בראשה עומד הנשיא ארדואן.

המחקר של ׳קונדה׳ מצא גם כי רוב הטורקים, למעט התומכים הנאמנים של ׳מפלגת הצדק והפיתוח׳, אינם צופים עתיד מזהיר לילדיהם. 74 אחוז מבוחרי ׳מפלגת הצדק והפיתוח׳ צופים עתיד מזהיר, אך נתון זה עומד על 44 אחוזים בלבד בקרב תומכי ׳מפלגת התנועה הלאומית׳, השותפה דה-פקטו של ארדואן ופחות מ-20 אחוזים בקרב בוחרי שאר המפלגות.

ממצאיו של ׳קונדה׳ עקביים ביחס למחקרים דומים שנערכו בקרב צעירים טורקים. לדוגמה, במחקר של סוקר אחר בשם ׳סודב׳ השיבו 60.5 אחוז מהצעירים התומכים בארדואן כי יעדיפו לחיות בשוויץ הנוצרית גם אם ירוויחו רק מחצית מהמשכורת שהיו מרוויחים בערב הסעודית המוסלמית. בנוסף העלה מחקרו של ׳סודב׳ כי 70.3 אחוז מהמשיבים סבורים כי אדם צעיר בעל כישרון לעולם לא יוכל להתקדם מקצועית בטורקיה ללא פרוטקציות או קשרים פוליטיים או בירוקרטים. רק 30 אחוז השיבו כי מרגישים חופשיים לבטא את דעותיהם ברשת החברתית.

כשאדם צעיר חש מנוכר ממולדתו, חווה אכזבות בגיל צעיר ואף צופה כי העתיד רק ילך ויהפוך קודר, סביר להניח שהוא ישקול לעבור למדינה אחרת. בשנת 2019 עזבו את טורקיה 330,289 בני אדם בכיד לעבור לגור בארצות אחרות. מתוכם 40.8 אחוזים בגילאי 20-34, כך על פי פרסומים רשמיים.

על פי סרן סלבין קורקמז, בכיר ב׳מכון איסטנבול למחקר מדיניות׳, אבטלה בקרב צעירים בטורקיה והנטיות הסמכותיות במדינה מביאות למה שהוא מכנה ״אלימות חוסר-הוודאות״ בקרב הצעירים. ראש מכון ׳קונדה׳, בקיר ארדז׳, הסביר בראיון כי הקיטוב החברתי האגרסיבי שארדואן מבצע בשמונה-עשרה השנים האחרונות בחברה הטורקית בין החילונים לבין האדוקים מכוון את החברה אל עבר סוף עצוב. ״אין ביכולתנו לחיות בצער באופן קולקטיבי; אין ביכולתנו לחיות בשמחה באופן קולקטיבי״.

ארדז׳, מחבר הספר ׳העתיד במסע לחיפוש סיפורו׳, ציין כי מחקרים מראים שעשרה אחוזים בלבד מכלל הטורקים בוטחים באדם טורקי זר. ״זוהי התוצאה של הפרדיגמה שהביאה המדיניות של ׳מפלגת הצדק והפיתוח׳״, הסביר ארדז׳. ״כיום המדינה חושבת שהאזרחים הטובים היחידים הם מוסלמים סונים אדוקים״.

הטורקים אותם רואה המדינה כאזרחים ׳רעים׳ אינם מרגישים שייכים במולדתם. המחקר של ׳קונדה׳ רק מאשר את מה שכולם כבר ידעו אמפירית – טורקיה היא ארץ של 31.5 מיליון מחוסרי בית.


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. גרסה מלאה של המאמר התפרסמה לראשונה במסגרת סדרת ׳מבט מבס״א׳ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. מיליונים שמרגישים שזאת כבר לא המדינה שלהם. שגנבו להם את המדינה. שחולמים להוציא דרכון אירופאי. נשמע שסקר כזה בישראל יתן תוצאות דומות.

    1. ניסיון דמגוגי נחמד, אבל אני משער שאם תגלה את התוצאות בישראל תתאכזב עמוקות

    2. ללא ספק.
      חלק בגלל חוסר הזדהות עם ראש הממשלה ואחרים בגלל הדורסנות של המערכת המשפטית.
      ושני הצדדים לא מרגישים שיש להם מספיק בית בתקשורת.

      עצוב.
      ):

    3. ברוב הסקרים הבינלאומיים הישראלים הם בין המאושרים בעולם. מספרי העולים צומחים כל הזמן ומספרי היורדים בשפל היסטורי. כדאי שתצא מדי פעם מהבועה של תל אביב

    4. ובגלל זה שיעור הירידה מהארץ בשפל של כל הזמנים – 70% פחות ממה שהיה לפני 20 שנה.

      הישראלים אולי מוציאים דרכון אירופאי אבל הצרפתים והאוקראינים ואירופאים נוספים עולים לארץ בהמוניהם.

      נ.ב. ישראל עברה בתל"ג לנפש את אנגליה צרפת גרמניה איטליה ספרד וכמובן שאת כל מזרח אירופה.

    5. אבל שכחתה שהמחירים בישראל פי עשר יותר גבוהים , בדיור ,בהלבשה ובמזון ובמכוניות
      במוצרי חשמל במסים , בכדי לחיות ברמה של 9000 דולר אתה צריך בישראל 90000 דולר

  2. תמשיכו לנבוח,טורקיה בעוד 3-5 שנים תהיה אחד מהמעצמות הגדולות בעולם.לגבי החירות והדימוקרטיה ,שיהיה לכם רבע מהחירות והדימוקרטיה שיש בטורקיה.במדינת ישראל יש 300-400 מצטננים אפריקאיים ,מתנהגים אליהם כמו אל כלבים,ויום ולילה הממשלה חושבת איך אפשר להתפטר מהם,לעומת זאת טורקיה בתוך שנה וחצי קלטה 5מיליון סורים ולא ביקשה דולר ממדינות אירופה .זה מראה כמה המדינה הזו היא מעצמה .תמשיכו לנבוח!!!

    1. בוא נעשה עסק: כל המסתננים האומללים מישראל יעברו לטורקיה ויחיו שם באושר ועושר

    2. לפי התגובה שלך אין לך ממש מושג מה קורה בטורקיה או בעולם בכלל….משקיף עלאק

    3. בוא ילד קודם כל תלמד לכתוב בלי שגיאות כתיב דבר שני הסורים שהגיעו לטורקיה מה הם הביאו לטורקיה פשיעה וטרור ויש בעיות כלכליות קשות בטורקיה

    4. התגובה היא "לנבחן"
      תורכיה קיבלה מליארדי דולרים מארצות אירופה על מנת שלא ישלחו את הסורים לאירפה.

    5. הפליטים הסורים נמצאים בטורקיה כי ארדואן יכול להשתמש בהם כקלף מיקוח, כלומר הם נותנים לטורקיה משהו בחזרה.
      https://mida.org.il/2019/11/27/%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%A9-%D7%98%D7%95%D7%A8%D7%A7%D7%99-%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%94-%D7%A6%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%AA-%D7%9C%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%93%D7%AA-%D7%A9/

      לעומת זאת המסתננים האפריקאים נמצאים פה רק כי ריחמנו עליהם. וזה כל ההבדל.

      דמוקרטיה דורשת חופש אך חופש אין פירושו חוסר אחריות. מי שמקבלים טובות מהמדינה ולא מחזירים דבר-אין צידוק דמוקרטי להשארתם.

    6. תילמד לכתוב
      המצתננים( המיסתננים)
      מדינת ישראל לא בגודל של עיר בטורקיה אז אל תשווה אותנו במה שאנחנו יכולים להכיל מבחינת גודל
      את האחים היהודים שלנו אנחנו מקבלים וארדואן צריך לקחת את אחיו המוסלמים

    7. אתה בטוח תומך סולטן עלוב הזה
      עלק 3-5 שנים
      iyi uykular AKP koyunu

  3. המחירים בארץ גבהים פי חמש מאשר בטורקיה, למשל מחיר דירה ממוצעת. ומה עם מחירי מזון אסטרונומים? היתרון היחידי -דמוקרטיה, אבל גם כאן לא הכל טוב.

  4. העמקת שסעים חברתיים… ערעור האמון במדינה… הסתה נגד ציבורים שלמים במדינה… עליה ברמת השנאה כתוצאה משימוש בה לצרכים פוליטיים… מאיפה זה מוכר? אם לא נתעורר נהיה במצב של טורקיה עוד כמה שנים

  5. הם האליטה טוענים שביבי מושחת , המשיח בדרך , ביבי עדין צריך מנהיג חזק שיפרק את השחיתות האמיתית .

  6. אני מבין שזו כתבה על ישראל?כמה אתם יכולים להיות בלתי מודעים?