חוק השוויון: החוק לביטול הדמוקרטיה

עו״ד שמחה רוטמן על יוזמת החקיקה של 'כחול לבן': ״השמאל הגיע למסקנה שלא ינצח בקלפי ולכן רוצה להעביר את כוח הכנסת לבית המשפט העליון״

צילום מסך

ברוב של 56 מול 54 עבר אתמול (12/09) בכנסת בקריאה טרומית ׳חוק יסוד השוויון׳ פרי יוזמתה של מפלגת ׳כחול-לבן׳. את החוק העלה יו״ר הסיעה ח״כ איתן גינזבורג בהסבירו כי הצעת חוק זו שמה לה למטרה לעגן בחוק יסוד ׳כבוד האדם וחירותו׳ את הזכות לשוויון והאיסור לאפליה. ״הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד כן לשוויון, לא להפלייה״, כתב גינזבורג. שר המשפטים אבי ניסנקורן אף הוסיף כי: ״מי שמצביע נגד, מצביע נגד שוויון ובעד גזענות״.

ח״כ סמי אבו-שחאדה ממפלגת ׳הרשימה המשותפת׳ הוסיף במעמד העברת הצעת החוק במליאה: ״תכבדו אותנו ואת ההיסטוריה שלנו, תכירו בעוולות. יש לנו זכויות, אנחנו בני המקום, ילידים״.

בשיחה עם ׳מידה׳ הסביר עו״ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי של ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳ ומחבר הספר ׳מפלגת בג״ץ׳ כי: ״שוויון בפני החוק הוא דבר חשוב ואפילו קריטי, אבל במדינת ישראל יש כבר שוויון בפני החוק, החל מיומה הראשון של המדינה ב-1948 ולא צריך בשבילו חוק יסוד״.

״כל הבעיה היא שאתה עובר מדרגה״, הסביר רוטמן. ״אתה קובע שיהיה לא רק שוויון בפני החוק, אלא שהחוק צריך להיות שוויוני. זה שני דברים שונים לגמרי. לדוגמה, בוא נגיד שיהיה במדינה חוק שיאסור ללכת עם כיסוי ראש במרחב הציבורי. החוק ייאכף בשוויוניות רבה על כלל האזרחים ללא קשר לדת, גזע או מין, על כולם תיאסר ההליכה בכיסוי ראש בפומבי. האם יהיה שוויון בפני חוק? כן. לא יהיה מצב בו יהיה מישהו שהחוק לא חל עליו. האם החוק הזה הוא שוויוני? ממש לא. זה חוק שמפלה כנגד ציבורים דתיים ואינו מכבד את חופש הדת. ולכן חשוב להפריד בין שוויון בפני החוק ובין חוק שוויוני״.

לדברי רוטמן: ״שוויון זה משחק מילים, כל חוק מעצם הגדרתו, למעט מקרים מעטים, הוא מפלה ופוגע בשוויון. חוקי מס הכנסה מפלים ופוגעים בשוויון, וכן חוקי ביטוח לאומי, מיסוי, בריאות ועוד. כשאתה מכניס דבר אחד לסל הבריאות ומוותר על אחר אתה פוגע בשוויון, יש מחלה שאתה מטפל בה ומחלה אחרת שאתה לא מטפל בה. גם כשאני קובע תנאי סף למשרה בשירות הציבור ואומר שאני אקבל מישהו שיש לו תואר בכלכלה ולא במשפטים – הפליתי״.

המחוקק העליון

אלא שלדעת רוטמן המשמעות של ׳חוק השוויון׳ רחבה והרסנית הרבה יותר ממה שנדמה כרגע. ״חוק השוויון הזה לא יבוא לפסול את חוק הלאום, הוא פשוט יעקר מתוכן גם את חוק הלאום וגם את כל שאר החוקים. הוא יהפוך את בית המשפט למחוקק העליון ויהפוך את כלל החוקים לנתונים לשרירות לבו של כל שופט״.

״שופטי בג״ץ יוכלו להגיד שכול חוק הוא נכון בתנאי שלא פוגע בשוויון. מאחר והם חיים בתפיסת עולם קיצונית שלא מכירה בזכויות לאום קולקטיביות של לאומים, לפיה אין הבדל בין גבר ואישה או בין יהודי לגוי, כולם אותו דבר, הם יוכלו לכפות את עולם הערכים שלהם דרך חוק היסוד. זה יאפשר לבית המשפט לבטל על פי תפיסת עולמם את כל הערכים, כולל הערכים היהודיים של מדינת ישראל״.

״ויש לסיפור הזה מבחן. אתם בעד שוויון? יופי, אז בואו נחוקק את חוק השוויון בדיוק כמו שאתם רוצים ורק נוסיף לו סעיף קטן שקובע שמי שיחליט בשאלה האם חוק פוגע בשוויון או לא תהיה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. פשרה. אתם מוכנים לזה? לא. למה אתם לא מוכנים? כי אתם לא סומכים על הפרשנות של מועצת גדולי התורה. אז מדוע אתם רוצים שאנחנו נסמוך על מועצת גדולי התורה שלכם, בג״ץ, שלא מחובר במאומה״.

רוטמן הוסיף כי בעיניו: ״הערכים והתפיסות של מועצת גדולי התורה של ש״ס או של אגודת ישראל נוגעים להרבה יותר ציבורים במדינת ישראל מאשר מערכת הערכים של שופטי בג״ץ, מספרית. למה אתם רוצים שאנחנו ניתן למועצת גדולי התורה שלכם לבטל לנו את כל החוקים? לכן זה פייק חוק. כל זמן שאתה משאיר בידיים של קבוצה קטנה ושולית מהאוכלוסייה, שמשקפת קבוצה קטנה ושולית מהאוכלוסייה, את היכולת לפסול כל חוק לפי ראות עיניה אל תספר לי שאתה רוצה שוויון, אתה רוצה שלטון בג״ץ״.

בעצם זה הרבה מעבר לסתם ׳חוק ביטול׳ לחוק הלאום

״זה לא החוק לביטול חוק הלאום, זה החוק לביטול הדמוקרטיה. זה חוק שמבטל את הקול שלי כמצביע, ושל שבעה מיליון מצביעים, לוקח קבוצה של 15 אנשים ואומר שהקול שלהם שווה הרבה יותר משל משבעה מיליון אנשים. או כמו שאמר שופט העליון הפורש מני מזוז בדיונים על פסילת נתניהו – גם אם שבעה מיליון יצביעו בעדו, אני מחליט. לכן מהותו של החוק הזה היא שלטון בג״ץ״.

״הח״כים הערבים שבירכו על החוק הזה רואים אותו במשקפיים שלהם כביטול זהותה היהודית של המדינה, אבל כל מי שמכיר את הסביבה שבה אנחנו חיים יודע שמדינת ישראל לא תהיה יהודית אם היא לא תהיה דמוקרטית, ולא תהיה דמוקרטית אם היא לא תהיה יהודית. הא בהא תליא. השלב הראשון כביכול הוא ביטול הסממנים היהודיים של המדינה, אך זה יכול להגיע לביטול הסממנים הדמוקרטים שלה״.

בכחול לבן מבינים לדעתך את משמעות החוק הזה לעומק?

״בוודאי, הם מבינים את זה היטב. כל המהלך של ניסנקורן במשרד המשפטים הוא העברת כוח לגורמים לא נבחרים, וזו המטרה של חקיקת חוק היסוד הזה. השמאל הישראלי הגיע למסקנה שהוא לעולם לא ינצח בקלפי ומי שיסתכל בנתוני הסקרים יראה את זה. לכן הוא אומר לעצמו שאם הוא לא הולך לנצח בקלפי בואו נפרוך את הדמוקרטיה, נעביר את כל הכוח של הכנסת לבית המשפט העליון וגם הציבור רואה זאת כך. יש לנו סקר של התנועה למשילות שמראה שהציבור רואה את בית המשפט העליון ושופטיו כגוף שמאלני. הם רוצים שמפלגת בג״ץ תחליט כי הם יודעים שבמערכת הפוליטית הם מפסידים״.

״זה מאבק כוח פוליטי. גנץ מדבר על שוויון, אך פשוט אכפת לו שהוא וחבורה שאתה יכול לקרוא לה ׳ישראל הראשונה׳ או ׳שלטון מפא״י׳ או איך שתרצה, שהוא והחברים שלו ימשיכו לקבוע הכול גם כשהם מפסידים בקלפי״.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. אחת הבעיות של בג"ץ שהוא בלי סוף משנה את חוקי המשחק תוך כדי המשחק עצמו ולא מאפשר לנצח!
    הרי אין לבג"ץ שום *שום* סמכות לבטל חוק של הכנסת!
    זאת התנהלות של גס רוח שדורך על החלטות של נבחרי הציבור ותוקע להם אצבע בעין!
    ועושה אצבע משולשת על החלטות הציבור!!!
    איך החצוף אהרון ברק אמר בראיון – "רוב רופף"…שכאילו החוק שהוא מתבסס את המפכה השיפוט עבר עם "רוב" 32 ח"כ….
    חובה להעביר בחוק – ששופט מבטל חוק בכנסת מפוטר לאלתר!
    זה פיגוע בדמוקרטיה!
    וגם שוד הקופה הציבורית -הפנסיות של השופטים שלרוב מגיעים בגיל מבוגר להיות שופט
    יש הבדל בין קצין צבא שהיה 30 שנה בקו האש לשופט שהיה במגל השן.

  2. שיוויון קיים בכל חוקי מדינת ישראל.

    הבעיה של הסמול, היא שבחוקים אלה השיוויון מוגדר בצורה חד-חד ערכית (לדוגמא, בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988). השוני בחקיקה של ירוק-לבן, היא אי הגדרה ולו הרחבה ביותר, של מה הדבר המדויק לו הם קוראים שיוויון. (הפסד של אדם מהיישוב לגארי קספרוב במשחק שח, זה חוסר שיוויון?) לכן, במקרה כזה, בכל מחלוקת, ההחלטה האם דבר מה הוא שיוויון או לא, עוברת לשופט.

    מפלגת ירוק-לבן בכוונה מקריבה את אפשרויות העומדות בפני כל כנסת שתבוא אחריה, בבחינת "תמות נפשי עם שאר שונאי נתניהו". מדוע בל"ד תומכת בחוק, זה ברור. כבר זמן רב, המפלגה הזו תומכת בשאהידים. זה שגם ירוק-לבן התחילו לתמוך בהתאבדות פוליטית, מובן לאור חולשתם התמידית לנמק את דעתם באמצעות לוגיקה.

  3. סליחה אבל אתם רציניים?
    זה בכלל לא מה שאומר החוק
    לא הבאתם את החוק כלשונו, לא הבאתם פרשנות של תומכים בו, רק פרשנות אחת קצת מוזרה.
    אני לא מכיר את החוק ולא תומך בו, אבל הכנסת החליטה שהוא צריך לעבור. יכלה להחליט שלא.
    יש כאן מגיבים שלא זוכרים שיעורי אזרחות בבית הספר. אנחנו במדינה, דמוקרטית. יש חוק. חוק לא נחמד אבל חוק. תפגינו נגד, תצביעו נגד, תכתבו בעיתון נגד, אבל אל תגידו דברים לא נכונים. בא הסמוך והקים כאן מדינה, דמוקרטית. אנחנו חיים בה, ועלינו לקבלה כדין מלכות. לא לבחור את החוקים שמתאימים לנו. דווקא חוק שמבטיח שיווין לכל הציבורים יכול להיות לטובה. לא?

    1. הטענה היא שמושג השוויון מופשט ויגרום להתערבות הבגץ בכמעט כל ההחלטות, כי כמעט על כל החלטה ניתן לטעון שאינה שוויונית לכולם.

    2. אתה אומר שאתה לא מכיר את החוק , חוקים אחרים אתה כן מכיר? אם זה לא המקצוע שלך אז תביא בעל מקצוע ברמה של עו״ד שמחה רוטמן שמצוטט כאן שיחלוק עליו ,
      אם אני לא מבין באינסטלציה לא אכנס לויכוח עם אינסטלטור , זה חוסר רצינות,
      עד כמה שזכור דוקא משיעורי היסטוריה דוקא ,במדינה מסוימת בשנות השלושים של המאה הקודמת עלתה בדרך דמוקרטית למהדרין מפלגה שביטלה את הדמוקרטיה לחלוטין …

    3. אז אתה מודה שאין לך מושג על מה מדבר החוק, אבל זה לא מפריע לך לקבוע שהתיאור של החוק בכתבה לא נכון.
      אדוני ליצן?

      "דווקא חוק שמבטיח שיווין לכל הציבורים יכול להיות לטובה. לא?" – תשאל את הקומוניסטים.
      "עלינו לקבלה כדין מלכות. לא לבחור את החוקים שמתאימים לנו" – כן כמובן גם אם החוק לא מוסרי, צריך לעשות אותו כי זה החוק. תשאל את נשפטי נירנברג.

  4. הקורבן הראשון של חוק השיויון יהיה חוק השבות.
    איך נוכל להסתכל לילדים שלנו בעיניים ונאמר להם, איבדנו את מדינת ישראל.
    הפקרנו אותה לשלטון האוליגרכים המשפטיים.
    פרשת משפטים בושה!

  5. יש כאן עוד צעד מתוך מדיניות פרוגרסיבית מופרעת, לפיה שוויון הזדמנויות אינו מספק משום שהמטרה היא – שוויון *בתוצאות*.
    וזהו הרי טירוף, משום שאחד נולד גבוה ואחד נמוך, אחד חכם ואחד טיפש, אחד נדיב ואחד קמצן עד אין קץ. ושום מניפולציה או ניסוי חברתי לא הניבו ולא יניבו פתרון לכך, ומעבר לזאת – כלל לא מדובר בבעיה. להגדיר את המצב הטבעי הקיים שבו אחד מוכשר ו/או יוזם ולכן גם מצליח, בעוד אחר נטול כישורים ו/או עצלן ואינו מצליח, להגדיר מצב זה בכעיה – זהו הבל ורעות רוח. לעד יתחלקו אנשים וחברות על פני אינסוף תכונות אפשריות ויניבו אינסוף תוצאות אפשריות. תפיסת שוויון התוצאות היא עוד פרק מנוול בספר הנסיון של השמאל להנדס את המציאות למרות ובניגוד לטבעה, במקום לנסות להתאים את עצמנו אל המציאות הקיימת ולנסות לשפר אותה.
    התוצאות של נסיונות כאלה נראות בכל מקום בו נוסתה מדיניות השמאל, מאסיה, דרך אירופה ואפריקה ועד דרום אמריקה, על גבי כ-100 מליון גופות המרקסיזם/לניניזם/סטאליניזם/מאואיזם ובולשביזם לסוגיהם.

  6. ימין האפסים כמובן לא יבטלו את החוק הזה אם חלילה יעבור, גם אם יהיה להם רוב.
    בגלל שהימין לוזרים