התיקים נפרמים: חוקרי להב 433 וה׳פישינג׳ לעוזי ארד

עו״ד מיכאל דבורין על מסע הציד נגד נתניהו: ״במשך שנים מזמנים לחקירות מקורבים של ראש הממשלה בניסיון להשיג עליו משהו, ואחרי כל זה – זה הדבר היחיד שהם הצליחו להשיג״

צילום מסך

מחדל נוסף במסגרת חקירות ׳תיקי נתניהו׳. בימים האחרונים נחשפו מסמכים חדשים, בהוראת בית המשפט, מהם עולה תמונה מדאיגה ביותר ביחס להתנהלותם של גורמי אכיפת החוק ובמיוחד של חוקרי יחידה ׳להב 433׳.

במסמכים נחשף כי חוקרי היחידה לא ניהלו חקירה בגין עבירה מסוימת אלא חיפשו עבירה, כל עבירה, במטרה להצליח ולדלות מהנחקרים מידע שיוכל לשמש כנגד ראש הממשלה נתניהו. כל זאת ללא קבלת אישור מהיועץ המשפטי לממשלה, באופן המנוגד לחוק היסוד המחייב זאת.

כך, בחקירתו של עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ראש הממשלה נתניהו, דרשו החוקרים מארד לספק מידע פלילי ״בספקטרום רחב״ אליו נחשף ״במהלך השנים״, בהיותו ״בן-אדם מאוד מאוד קרוב שהיה לראש הממשלה״.

חוקר: ״אנחנו בודקים, המשטרה מן הסתם, אם יש חשד לפלילים בספקטרום רחב, נקרא לזה ככה של התנהלויות של ראש הממשלה. אוקיי?״

עוזי ארד (מימין לנתניהו), 2009 | Robert D. Ward

ארד: ״אוקיי״.

חוקר: ״אם יש. אם אין, מה טוב. כן? אתה לא זה, שבאמת אתה ליווית אותו לאורך שנים… במסגרת היותך בן-אדם מאד מאוד מאוד קרוב שהיה לראש הממשלה, ונחשפת להרבה מאד נושאים והתנהלות וכיוצא בזה, חושב שנחשפת לעבירות אה… פליליות או ברף הפלילי…אז בוא, בוא נתחיל מבחינת ההתנהלות של משפחת נתניהו. הבמה היא שלך, אנחנו מקשיבים… אנחנו צריכים לדעת האם ישנם דברים, שוב אני אומר, שאתה נחשפת אליהם, גם אם, אני לא צריך שאתה תביא לי את הראייה, כן? אבל דברים שאתה נחשפת אליהם, שמבחינתך יכול להיות שזה פלילי או לא פלילי או בעיתי, והיה ואנחנו נקבל את האישור, ונמצא לנכון שזה עושה, שצריך לקדוח פה ולחפור בו ממש ברזולוציות, אנחנו נעשה את זה. אבל אנחנו צריכים קודם כל לשמוע. האם אכן ישנם דברים שאתה נחשפת אליהם במהלך השנים?״

הכשלים נערמים

בשיחה עם ׳מידה׳ הסביר עו”ד מיכאל דבורין, השותף במשרד ׳בם דבורין כהן׳, כי צעד שכזה מצד חוקרי יחידה להב 433 עשוי להיות מוגדר כפלילי. ״לעשות ׳פישינג׳ ולבוא לחפש מידע כללי זה דבר שאסור לעשות אותו אפילו בחקירות של עברייניים שהמקצוע שלהם הוא פשע ועבריינות״.

דבורין הוסיף כי כפי שעשו החוקרים שימוש ב׳פישינג׳ בחקירתו של עוזי ארד, ייתכן והדבר התבצע פעמים רבות במהלך השנים האחרונות בחקירות של עדים אחרים בתיקי נתניהו. ״במשך שנים מזמנים לחקירות מקורבים של ראש הממשלה בניסיון להשיג משהו, חומרים מלוכלכים עליו, ואחרי כל זה – זה הדבר היחיד שהם הצליחו להשיג״.

״מנדלבליט בעצמו אמר בזמנו על תיק 1,000 שזה שבבי רכילות והשאריות של ׳ביביטורס׳״, ציין דבורין. ״מייחסים לנתניהו בתיק 1,000 את בקבוקי השמפניה והתכשיטים של אשתו כדי להגיע לסכומים גבוהים, וכל זה כשיאיר לפיד, היריב הפוליטי של נתניהו, הוא עד התביעה שעליו בנוי התיק״.

דבורין אף ציין כי הוראה של בית המשפט לפרקליטות כי עליה לתקן את כתב האישום היא ״דבר שכמעט לא קורה״, המעיד על ״כשלים מרכזיים בכתב האישום במתכונתו הנוכחית״.

״ההישג של נתניהו הוא ההצלחה שלו בעמידה מול הלחצים המטורפים האלה עד עכשיו״, הסביר דבורין. ״אנשים אחרים כבר היו נשברים מזמן. בפרקליטות לא תיארו לעצמם שהוא יגיע לשלב הזה, הם היו בטוחים שהוא יישבר. יש פה מערכת שלמה שמחפשת את האדם הזה. וראינו את זה, ברגע שהוסרה החסינות שלו – תוך שעה הוגש כתב האישום. הכול בתזמון פוליטי וברמה מביכה״.

דבורין הסביר כי: ״אחד הדברים הכי חמורים בסיפור הזה הוא שהפרקליטות נלחמו שזה לא יתפרסם, ועכשיו אנחנו מגלים למה. החשיפה של התנהלות החוקרים מפוררת את התיק, ואם זה היה נחשף עוד קודם, התיק היה מתפורר עוד קודם״.

״עוד ועוד כשלים חמורים נחשפים מהחקירות האלה ואנחנו כבר התרגלנו לחשיפות על המשטרה והפרקליטות. אבל לא לטעות, יש פה ראיית זהב שנחשפה בהתנהלות החוקרים. תנ״צ גיא ניר כבר אמר והתריע בוועדת הפנים של הכנסת על הדברים החמורים שהולכים באגף החקירות, אותו אגף חקירות שהקצינים שלו הם אלו שיזמו את תיקי 1,000 ו-2,000 ואחראים על השערורייה הזאת״.

דבורין סבור כי חשיפה זו צריכה להטריד את השמאל ואת הימין כאחד. ״בגלל עמדה פוליטית ופוזיציה אנשים שוכחים שהמשטרה והפרקליטות האלה הן של כולם, הן לא שייכות לאף אחד. במקרה היום הם הולכים נגד נתניהו, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה בעתיד. מחר זה יכול להיות כל אחד אחר״.

כשנשאל דבורין האם להערכתו היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט היה מודע להתנהלות החוקרים שנחשפה כעת, השיב כי הוא ״מאמין שכן״, והוסיף כי הוא ״מקווה שהחשיפה הזאת תשפיע על החלטת בית המשפט בתיקי נתניהו״.

פנינו לדוברות פרקליטות המדינה כדי לקבל את תגובתם ואנו נפרסמה לכשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. כשאני רוצה להסביר את זה לשמאלני אני מתארת לו מצב לא בלתי סביר שבו הבן שלו עלול אפילו כשמאלני להיות מעורב בעימות כלשהו עם אחד מהם או הבנים שלהם. משרה נחשקת, תאונה, סכסוך שכנים, כל דבר. מה יקרה אם הוא יהיה עד לפשע שיבצע מקורב למערכת הזאת ואז אני שולחת אותם לעשות גוגל על רפי רותם

  2. אין פה אקדח מעשן.
    יכולה המשטרה לטעון שארד נחקר כדין על פרשיית 1000 או 2000 (שכבר התנהלו אז, לטענת הפרקליטות, באישור היועמ"ש), והשאלות הכלליות נועדו על מנת לעבות את החקירה – לחפש האם יש התנהלויות דומות, או דפוס קבוע שמחזק את התיק. לי זה נשמע לגיטימי.

  3. נתניהו באמת נרדף על ידי הפרקליטות אבל אסור לשכוח שהוא זה שמנע כל רפורמה במערכת המשפט במשך כל שנות שלטונו, דבר שמתבטא בהדרדרות יכולת הביצוע ומימוש היעדים של הממשלה הנבחרת וניוהל אג׳נדה אנטי ציונית ברוב העתירות. בשנת 2016 כפי שמציין רמון צוות ניצן יצחקי החליט ליישם את השיטה על נתניהו והתחיל לתפור לו את התיקים בליווי צמוד של להקת המעודדות בתשקורת. כרגע נתניהו נלחם על חייו מול הפרקליטות כפי שמציין דבורין, אבל גם כאן כהרגלו אין לו שום כוונה לתקן את המערכת אלא להציל את עורו! לכן כל יום שנתניהו בשלטון רק מעמיק את ההרס, כפי שראינו לאחרונה במחטף המושחת של מינוי 61 שופטים על ידי ניסנקורן שנתניהו מכר לו את המלוכה בנזיד עדשים…

    1. אתה שוכח שנתניהו היה רוב הזמן בקואליציה עם אנשים שלא נתנו לו לנגוע במערכת המשפט, למשל משה כחלון. את ניסנקורן מינה גנץ.

    2. אם נתניהו היה מנסה אישית לעשות משהו ללא תמיכה מסביב ושל חבריו הוא היה מחוסל מזמן. אפילו הצעד הקטן שניסה להביא לסגירת ערוץ 10 הכושל הביא עליו את כל התיקים הנוכחיים

  4. "ייתכן והדבר התבצע פעמים רבות במהלך השנים האחרונות בחקירות של עדים אחרים בתיקי נתניהו"
    ברור. מה, אנחנו לא זוכרים איך הגיעו להקלטות של תיק 2000 ? חקירה של הרי הרו בנושא החברות שלו ופריצה לטלפונים שלו. אנחנו לא זוכרים את פריצת הטלפונים של אוריך וגולן, במסגרת חקירת "הטרדת העד" האווילית – השלמות תיק 4000 ? אנחנו לא זוכרים חקירות כנגד גיל שפר, דוד שרן, אבריאל בר-יוסף, נתן אשל, ניר חפץ ועוד.
    ברור לחלוטין שזוהי שיטת הציד כנגד ראש הממשלה.