כך מגלגל הטאליבן 1.6 מיליארד דולר בשנה

סמים, כרייה, נדל״ן, סחיטה ומיסוי האכולוסייה הן רק חלק משיטות הארגון להגדיל מדי שנה את עושרו ובכך להמשיך בפעילות הטרור באפגניסטן

צילום מסך

מאז שהפילה ארה״ב את המשטר האסלאמי-הפונדמנטליסטי של הטאליבן באפגניסטן ב-2001, עושרו וכוחו של הארגון רק התעצמו. על-פי מולא יעקוב, בנו של מנהיג הטאליבן המנוח מולא מוחמד עומר, בשנה הפיסקלית שהסתיימה במרץ 2020 הכניס הטאליבן 1.6 מיליארד דולר. יעקוב חשף את מקורות ההכנסה של הטאליבן בדו״ח סודי שהוזמן על-ידי נאט״ו ונחשף לאחר שהגיע לידי ׳רדיו אירופה החופשית/ רדיו חירות׳.

לצורך ההשוואה, בתקופה המקבילה הכניסה הממשלה האפגנית 5.55 מיליארד דולר. הממשל האפגני מנהל כעת שיחות שלום עם הטאליבן בתקווה להביא לקץ ההתקוממות בת 19 השנים במדינה.

אני חוקר את ענייניו הפיננסיים של הטאליבן בתור אנליסט מדיניות כלכלית ב׳מרכז למחקרי אפגניסטן׳. הנה שבעת המקורות מהם הארגון מרוויל את כספו.

1. סמים – 416 מיליון דולר

לפי דו״ח הסמים העולמי של האו״ם לשנת 2020, אפגניסטן היא ארץ מוצאם של כ-84 אחוזים מכלל האופיום שיוצר בעולם בחמש השנים האחרונות. חלק גדול מהרווחים הבלתי חוקיים הללו הולך לטאליבן המחזיק באזורים שונים בהם מיוצר אופיום. לפי דו״ח ׳היחידה למחקר ולהערכת אפגניסטן׳, מכון מחקר עצמאי היושב בקאבול, הארגון כופה מס בגובה של עשרה אחוזים על כל חוליה בשרשרת ייצור הסמים. מס זה חל בין השאר על החקלאים האפגנים המגדלים את צמחי הפרג, הרכיב המרכזי באופיום, על המעבדות הממירות את הפרג לסם ועל הסוחרים המשנעים את המוצר הסופי אל מחוץ למדינה.

2. כרייה – 400-464 מיליון דולר

כריית עפרת ברזל, שיש, נחושת, אבץ, מתכות ומינרלים אדמתיים אחרים בהרי אפגניסטן הוא עסק המניב לטאליבן סכומי כסף הולכים וגדלים. גם אנשים המבצעים כריית מינרלים מצומצמת וגם חברות הכרייה האפגניות הגדולות משלמים לטאליבן עבור הזכות להמשיך בעסקיהם כרגיל. אלו הבוחרים שלא לשלם זוכים לאיומי מוות.

לפי ועדת האבנים והכרייה של הטאליבן (Da Dabaro Comisyoon), הארגון מרוויח 400 מיליון דולר בשנה מכרייה. ההערכה בנאט״ו היא כי מדובר בסכום גבוה יותר העומד על כ-464 מיליון דולר ונמצא במגמת גדילה, זאת לאחר שבשנת 2016 עמד סכם זה על 35 מיליון דולר.

3. סחיטה ומיסוי – 160 מיליון דולר

בדומה לממשלות, לטאליבן יש אנשי מיסים המטפלים בתעשיות הנמצאות תחת שליטתם. הם אפילו מנפיקים קבלות רשמיות על תשלומי מס. התעשיות ה״ממוסות״ כוללות את מבצעי הכרייה, כלי תקשורת, טכנולוגיות תקשורת ופרויקטים של פיתוח הממומנים על-ידי כספי סיוע בינלאומי. נהגים המעוניינים לנסוע בכבישים המהירים באזורים הנמצאים תחת שליטת הטאליבן נאלצים אף הם לשלם מס בעבור השימוש בכביש, וגם חנוונים המבקשים להמשיך ולקיים את עסקיהם נדרשים לשלם לארגון.

בנוסף, הארגון כופה את שיטת המיסוי האסלאמית המסורתית (Ushr) הגובה עשרה אחוזים מיבולו של החקלאי, ו׳זכאה׳ – מס עושר של 2.5 אחוזים. לפי מולא יעקוב, ההכנסות השנתיות של הארגון מהמסים שגובה, או סוחט, עומדות על 160 מיליון דולר. משום שחלק ממסים אלו הם המסים שמשלמים מגדלי הפרג, תיתכן חפיפה מסוימת בין ההכנסות ממסים לבין ההכנסות מסמים.

4. תרומות נדיבות – 240 מיליון דולר

הטאליבן זוכה לתרומות סמויות מתורמים פרטיים וממוסדות בינלאומיים ברחבי העולם, כאשר רבות מהן מגיעות מקרנות וארגוני צדקה פרטיים שמקורם במפרץ הפרסי, אזור המזדהה מבחינה היסטורית עם ההתקוממות הדתית של הטאליבן. לפי ׳המרכז לחקר ולמדיניות אפגנית׳, תרומות אלה מגיעות לסכומים של 150-200 מיליון דולר בשנה. ״ארגוני צדקה״ אלו נמצאים ברשימת מממני הטרור של משרד האוצר האמריקני.

לפי סוכנויות המאבק בטרור האמריקניות, אזרחים פרטיים מערב הסעודית, פקיסטן, איראן ומדינות נוספות במפרץ הפרסי מסייעים אף הם במימון הטאליבן ותורמים מדי שנה כ-60 מיליון דולר נוספים לארגון הטרור ׳חקאני׳ המקושר לטאליבן.

5. ייצוא – 240 מיליון דולר

לפי מועצת הביטחון של ארה״ב, הטאליבן מייבא ומייצא טובין ומוצרים יום-יומיים, בין השאר כדי להלבין כספים בלתי חוקיים. שותפויות עסקיות ידועות של הטאליבן כוללות את החברה הבינלאומית ׳Noorzai Brothers Limited׳ המייבאת חלקי רכב ומוכרת רכבים שהורכבו מחדש וחלקי חילוף לרכבים.

הרווח הנקי של הטאליבן מייצוא מוערך בסכום של כ-240 מיליון דולר בשנה. סכום זה כולל את ייצוא הפרג ומינרלים שנבזזו, כך שייתכן ואף כאן קיימת חפיפה כלשהי עם הכנסות הסמים והכרייה.

6. נדל״ן – 80 מיליון דולר בשנה

לפי מולא יעקוב וערוץ הטלוויזיה הפקיסטני SAMAA, הטאליבן מחזיק בבעלותו נדל״ן באפגניסטן, בפקיסטן ובאופן פוטנציאלי אף במדינות נוספות. יעקוב סיפר לנאט״ו שההכנסה השנתית מתחום זה עומדת על כ-80 מיליון דולר.

7. סיוע ממשלתי זר

לפי דיווח ה-BBC, דו״ח מסווג של ה-CIA משנת 2008 העריך כי הטאליבן קיבל 106 מיליון דולר ממקורות זרים, בדגש על מדינות המפרץ. לפי מספר מקורות אמריקנים ובינלאומיים, מקובל לחשוב כי כיום ממשלות רוסיה, איראן, פקיסטן וערב הסעודית תורמות כולן לטאליבן. להערכת המומחים, מימון זה יכול להגיע מדי שנה לכדי 500 מיליון דולר, אך קשה לשים את האצבע על סכום מדויק של הכנסה זו.

בניית תקציב לעתות שלום

במשך כמעט 20 שנה מימנו תקציבי העתק של הטאליבן מהומה, הרס ומוות באפגניסטן. הממשלה האפגנית נאלצת להוציא תקציב רב על המלחמה בהתקוממות הטאליבן, לרוב על חשבון שירותים ציבוריים בסיסיים ופיתוח כלכלי.

הסכם שלום באפגניסטן יאפשר לממשל האפגני לנתב מחדש את משאביו המצומצמים. בנוסף, תוכל הממשלה להגדיל את תקציבה בזכות הכנסות חדשות משמעותיות שיגיעו מסקטורים חוקיים הנמצאים כעת תחת שליטת הטאליבן, כגון כרייה.

אם תושג, יציבות ככל הנראה תמשוך אל המדינה השקעות זרות אשר יוכלו לסייע לה לשים קץ לתלות בתורמים כגון ארה״ב ואף האיחוד האירופי.

קיימות סיבות רבות לתמוך בשלום באפגניסטן למודת המלחמות. בריאותה הכלכלית היא אחת מהן.


חניף סופיזאדה הוא כלכלן ואנליסט מדיניות חברתית שהועסק מטעם האו״ם והבנק העולמי בין השאר באפגניסטן ובפקיסטן. המאמר פורסם לראשונה באתר The Conversation.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. הם יכולים להצטרף לסינים ולקומוניסים ('דמוקרטים') בארה"ב
    עסקים זה מעל הכל

    1. הטאליבן נהנה גם מתמיכה עקיפה של הקרן החדשה להשמדת ישראל ומתמיכה של סורוס.

  2. האמריקאים ניסו ומנסים לשנות את העולם
    משום מה זה לא עובד
    ארהב נכשלה כמעט בכל מקום שפלשה אליה או פעלה.
    ואמנה את המדינות
    צפון קוריאה גרעינית.סוריה.לוב.סומליה.לבנון.
    מקסיקו.ונצואלה.ויטנאם.תימן.עיראק.איראן.
    ארהב פועלת מדינית כלכלית צבאית
    באופן ישיר או עקיף
    אבל במציאות היא מצליחה לייצר יציבות.
    אירופה הופכת לאיסלמית ערבית.
    העולם לא יותר בטוח מבעבר.
    כנראה שבמאה הנוכחית הרבה מדינות יתפרקו
    ויתווספו מדינות חדשות בעולם.
    ערבוב המיעוטים תחת שלטון גג לא עובד
    כל מדינה שיש בה מיעוט גדול בסכנת פיצול.
    במאה הנוכחית יקומו מדינות חדשות.