אל תוותרו על הבוחרים הערבים

רוב החברה הערבית בישראל מבקשת להשתלב במדינה ובמוסדותיה, ולהשתחרר מכבלי ׳הרשימה המשותפת׳. תנו לנו הזדמנות, ביחד אפשר וחובה לחולל את השינויים הנדרשים

צילום מסך

בשנים האחרונות אני מרגיש כמו קאטו הזקן, קורא בקול, שוב ושוב, לחיבורים אמיתיים ולהשתחררות מכבלי ׳הרשימה המשותפת׳, ומסרב להתייאש.

הציבור הערבי במדינת ישראל מצביע ל׳רשימה המשותפת׳ פעם אחר פעם מתוך חרדה, מתוך פחד ומתוך דאגה. הטמעת התודעה והדמוניזציה של היהודים בארצם המוצגים כגוזלי אדמתנו, ככובשים, כמדכאים, כהורסי בתים ומיצרי צעדם של הערבים במדינת ישראל, וככאלה שעוד רגע ישליטו במדינת ישראל שלטון אפרטהייד – היא הצלחה מסוימת של ׳הרשימה המשותפת׳.

אלו הם הישגיה המשמעותיים ביותר של ׳הרשימה המשותפת׳: על חרבך תחיה, על שנאתך תפרח ובזכות ההפחדה תנצח. חברה חפצת חיים אנחנו, חברה המביטה מוכת תימהון והשתאות אל מול הסערות המתרחשות בחברה הערבית: אלימות, פשע, עבריינות, ביטחון אישי מופקר ונאומים ארוכים כאורך הגלות – חסרי ערך, חסרי משמעות וחסרי תוצאה.

מציאות עגומה זו, בה מצויה החברה הערבית בישראל כבר 72 שנים, אינה גזרת גורל, זו אינה מציאות מחויבת. רוב החברה הערבית בישראל מבקשת להשתלב במדינה ובמוסדותיה, מבקשת להשתחרר מכבליה של ׳הרשימה המשותפת׳, להפסיק להיות מערכת כריזה חסרת משמעות ולהצטרף למפלגות ביצועיסטיות היכולות לחולל את השינוי הנדרש בחברה הערבית במדינת ישראל.

אני פונה לראשי המפלגות במדינת ישראל – מאסנו במפלגה המובילה אותנו לכלום ולשום דבר, לאפס הישגים ולאפס עשייה למען הציבור שבחר בהם. הגיע הזמן לשלב במפלגותיכם מנהיגות ערבית ישראלית ערכית, מנהיגות המבקשת לשאת ביחד בזכויות ובחובות מתוך שיווין מלא, מתוך כבוד ללאומיות של כל אזרח ומתוך כבוד לסמלי המדינה הדמוקרטית היהודית, מדינת ישראל.

זוהי קריאת השכמה למפלגות הגדולות במדינת ישראל – אל תוותרו על האזרח הערבי, אל תקטלגו אותנו כתומכי ׳הרשימה המשותפת׳. תנו לנו הזדמנות, תנו לכם הזדמנות. אנו מאמינים כי הציבור הערבי הישראלי שואף למעורבות ולהשתלבות. יש לציבור הערבי החי בכבוד ובשלווה במדינת ישראל רבות לתרום להתפתחותה, לשגשוגה ולבניית עוצמתה החברתית והרוחנית. אל תוותרו על ציבור חשוב ומשמעותי זה.

זוהי קריאה להנהגה היהודית-ישראלית מההנהגה הערבית ישראלית. ביחד אפשר וחובה לחולל את השינויים הנדרשים. הזמנים בשלו, שיטת ההפחדה, שיטת השנאה, חייבת לעבור מן העולם. אנחנו, יהודים וערבים, נמשיך לחיות כאן תחת אותם שמיים ומעל אותה אדמה. עכשיו נותר רק להתחיל את ההליכה יד ביד למען הערכים החשובים המשותפים.


נאיל זועבי הוא תושב כפר נין, מנהל בית ספר, מחנך ואיש שלום.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. ובאיזה צורה, לדעתך, מפלגות כגון הליכוד והימין החדש לא עומדות כבר מזמן בדרישה
    "לשלב במפלגותיכם מנהיגות ערבית ישראלית ערכית".
    האם אתה מתכוון לעובדה שה'גזענים' ששם מסרבים לתת לך יחס מיוחד בגלל נתונים גנטיים ומאלצים אותך לעבור פרימריז?

    1. צודק למדי. שהתפקדו לליכוד ויתחרו בפריימריז

  2. שאני רואה את ההתנהלות השוטרים הערבים במשטרה ,זה מספיק לי, לא סומך עלהם!
    מי שהפקיר את תושבי עכו היהודים ביום כיפור זה היה השוטרים הערבים!
    ובעיר העתיקה אתם לבד יכולים לישאול איך הם עובדים? לא תקבלו ציון גבוה אלא ציון נמוך עד אפסי
    אני בעצמי חוויתי את שנאת השוטרים הערבים! ולצערי גם שוטרים דרוזים מתנהלים כמו אנטישמים כלפי היהודים,מאשימים את היהודים בדברים שלא היו ולא נבראו ואפילו משל לא היו!
    לא סתם יש אמירה עממית – אין אמונה בגוי גם אם הוא 40 שנה בקבר!
    לכן תשאלו על התנהלות הרופאים הערבים בבית חולים ברחבי הארץ…אתם תהיו חרשים מהתלונות!

    1. אף שאני תושב הגליל לא יצא לי לבוא במגע עם שוטרים ערבים לכן אין לי עמדה בנושא, אבל בכל הקשור לרופאים, אני ממש לא מסכים. יצא לי להיות מטופל על ידי רופאים ערבים,ולא מצאתי סיבה לבוא בטענות כי הכל היה עשר! את בני הבכור יילד לפני שנים רבות רופא ערבי והוא היה מקסים. אז נא לא להכליל.

  3. יפה מאוד
    כל הכבוד
    כיף לשמוע קול כזה מהציבור הערבי

  4. מצטרף לקריאתך. עם זאת, אמון בונים בהדרגה, ועל שני הצדדים לגלות סבלנות. אין לאיש ברירה אחרת, גם לא לשונאי האחר ולאלה שבטוחים שאלוהים מקדם את ההיסטוריה בכיוון שמתאים להם, ומזלזלים בסיכונים.

  5. מאמין בכנות קריאתך, ותומך בה תוך הדגשת הצורך בגילוי סבלנות, בסילוק הקיצוניים, ובעידוד חינוך מתאים.