אירופה חולה והקורונה היא רק תירוץ

שתי מגיפות משתוללות באירופה בשנה האחרונה: הקורונה והאנטישמיות. בראשונה יטפלו החיסונים, בשנייה צריכה לטפל ממשלות אירופה

צילום מסך

ביום השואה והגבורה האחרון שצוין בארץ, פרסם מרכז קנטור שעוסק ביהדות אירופה, דו״ח שסוקר את תופעת האנטישמיות באירופה. על-פי הדו״ח, ישנה חזרה לסטריאוטיפים אנטישמיים קלאסיים ורוח של אנטישמיות קלאסית, הכוללת עלילות דם כלפי היהודים, כפי שהיו בימי הביניים. יתרה מכך, מסביר הדו״ח, נגיף הקורונה הגביר ביתר שאת את אותם ביטויי אנטישמיות כפי שהיו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. כך למשל, היהודים, הציונים והישראלים מואשמים כאחראים להפצת המגיפה בדומה לעבר, כאשר יהודים הואשמו כמפיצי מחלות וככאלו שאחראים לאסונות טבע ולמשברים כלכליים.

לדברי פרופסור דינה פורת, ראש מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה, למעלה מ-40 אחוזים מיהודי אירופה בגילאי 16-34 שוקלים לעזוב כיום את היבשת. יש לציין, שהאשמות אלו מקורן בעיקר בפעילי ימין קיצונים, חוגים של נוצרים אולטרה-קונסרבטיבים, אסלאמיסטים ומיעוט של שמאל קיצוני. בכל קבוצה, מופצת האנטישמיות בהתאם לנרטיב ולאמונות שלה.

במקביל לאנטישמיות המשתוללת ברחבי אירופה, ניתן להיווכח כי מספר חודשים לאחר שחווה העולם את המגיפה במלוא עוצמתה, החלו מחאות ברחבי גרמניה נגד תקנות הקורונה אותן התקינה הממשלה, כשמפגינים פוגעים בערך השואה ומשווים בין אותן תקנות לבין הזוועות אותן ביצעו הנאצים. אותם מפגינים משתייכים לימין והשמאל הקיצוני, לחורשי הקונספירציות ואף לישראלים המתגוררים בגרמניה. כך למשל, השווה פעיל ימין בין השימוש בגז ציקלון בי לבין החיסון שעתיד לבוא כנגד נגיף הקורונה.

דוגמה נוספת התרחשה באחת ההפגנות, בה אישה צעירה המשתייכת לתנועה של מכחישי קורונה בשם ״החושבים מחוץ לקופסה״, השוותה את עצמה לסופי שול. שול, המהווה סמל למופת, לגבורה ולעוז, התנגדה יחד עם חבריה בתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת למשטר הנאצי יחד עם קבוצת מתנגדים שנקראה ״הוורד הלבן״. שהיא וחבריה נתפסו, נעצרו על-ידי המשטרה הנאצית, נחקרו, הואשמו בבגידה והוצאו להורג.

כמו כן, ביולי האחרון התקיימה בברלין הפגנה בהובלת אטילה הידלמן, שף צמחוני, סופר ופעיל ימין קיצוני התומך בתאוריות קונספירציה. אטילה האשים את הקנצלרית אנגלה מרקל ואת המיליארדר ביל גייטס כי הם משתמשים במשבר הקורונה כדי להתחיל בקמפיין של רצח עם. בעודו משלהב קהל שמנה כ-200 תומכים, טען אטילה כי: “היטלר הוא ברכה לעומת מרקל הקומוניסטית, משום שהיא מתכננת רצח עם של 7 מיליארד בני אדם באמצעות גטאות”. אטילה מאשים משפחות יהודיות בכך שהן מנסות להשמיד את גרמניה ואת “הגזע הגרמני”, אך מכחיש את היותו אנטישמי.

אנרכיה ברשתות

ריבוי האפשרויות האין-סופי ברשתות החברתיות, כדוגמת טיק-טוק, אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר וטלגרם, מהווה כר פורה להפצת שנאה כלפי זרים בכלל ואנטישמיות בפרט. התוצאה היא שממשלות במערב לא פועלות מספיק כדי לעצור את התופעה, שהלכה וגדלה לממדים דרקוניים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

למרות העובדה שאנטישמיות בגרמניה נחשבת כפשע שנאה, פעילי ימין קיצוני ושאר ירקות מוצאים טכניקות שונות ופשוטות למדי לעקיפת החוק, ופועלים מבלי להתחשב בו. כך למשל, אותם קיצונים מחליפים ברשת שמות שנחשבים כסטריאוטיפים של יהודים עשירים, כמו רוטשילד או רובינשטיין, ומקצרים אותם לשמות כמו שילד, או שטיין.

דוגמא נוספת לאופן בו הרשתות החברתיות מהוות פלטפורמה לאנטישמיות בוטה ובכך חושפת את הממשלות באירופה במערומיהן בטיפול הקלוקל בתופעה, היא סיפור זכייתה של צעירה יהודייה בשם אפריל בניום בתחרות מיס צרפת. בניום בת ה-21 שזכתה בתואר סגנית מיס צרפת, סיפרה בגאון על שורשיה היהודיים והעובדה שהייתה רוצה לשנות את הדעות הקדומות על ישראלים. כתוצאה מכך, חוותה בניום מתקפה אנטישמית ואנטי-ישראלית חסרת תקדים מצד גולשים ברשתות החברתיות, שכללו תגובות כגון: “תגידו לה שישראל לא קיימת, זו פלסטין”.

חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב התייחס למקרה באומרו: “למרות החוק שהעברנו באסיפה הלאומית כנגד גזענות ברשת, נראה שזה לא מרתיע. אכתוב מחר בנושא לשר הממונה כדי לבדוק האם האכיפה מספקת. כנראה שלא. אני מאוד דואג לצרפת”.

מעבר להפקרות ברשתות החברתיות, אוזלת ידן של הרשויות באירופה באה לידי ביטוי גם בטיפול באסלאמיסטים המהלכים אימים על יהודים, ונוקטים באלימות כלפי מי שמעז להסתובב בפרהסיה עם סממן יהודי. כך למשל חווה צעיר יהודי מהעיר שטרסבורג אלימות מילולית ואיומים פיזיים מצד מוסלמים ברובע בעיר בעת שנשלח מטעם העירייה לצייר על קיר כחלק מאומנות רחוב שבה עוסק למחייתו. חטאו של הצעיר היה שהעז ללבוש חולצה עליה הופיעה המילה ישראל באנגלית. פנייה של דוד לרשויות הביאה לכך שאחד התוקפים נאסר, אך לשישה חודשים בלבד.

בעלי חיים לפני הדת

בית הדין לצדק של האיחוד האירופי אישר לאחרונה, באופן שערורייתי, את ההחלטה של מחוזות וולוניה ופלנדריה בבלגיה שקבעה כי דרכי השחיטה הדתית היהודית והמוסלמית (חלאל) אינן חוקיות. החוק אושר בתירוץ של “דאגה והגנה על רווחתם של בעלי החיים”, בעקבות ההבנה כי דרכי השחיטה היהודית והמוסלמית גורמות לכאורה לסבל רב של בעלי החיים. לפיכך, החוק החדש קובע שצריך לתת לבהמה מכות חשמל טרם שחיטתה בכדי למנוע ממנה סבל. בכך, החוק מבטל למעשה את השחיטה ההלכתית הכשרה שכן, על פי המסורת היהודית, על הבהמה להיות במלוא חושיה לפני השחיטה.

פעילי זכויות אדם במדינה מברכים על החוק. מנגד, השגריר הישראלי בבלגיה עמנואל נחשון התבטא בחריפות וטען שההחלטה הזאת קטסטרופלית לקהילה היהודית, ולמעשה זאת מכה קשה המערערת את חיי הקהילה היהודית באירופה. נחשון כתב כי מדובר ב“החלטה אסונית, שמהווה מכה לחיים היהודיים באירופה. נראה שסובלנות וגיוון הן מילים ריקות בעיניהם של אירופאים מסויימים”.

ארגונים יהודיים ומוסלמים טענו שהשיטות שלהם לחיתוך גרונותיהם של בעלי חיים בסכין חדה מביאות למוות כמעט מיידי, וכי השחיטה המסורתית לא גורמת סבל רב לבעל החיים. בנוסף, עתרה הקהילה היהודית לבית המשפט החוקתי בבלגיה, ובמקביל הונחה העתירה לפתחו של בית הדין לצדק של האיחוד האירופי, בטענה כי חופש הדת מאפיל על זכויותיהם של בעלי החיים. אלא שהטענות נדחו על-ידי בית הדין שבחר לאמץ את ההחלטה הבלגית, וכך סלל את הדרך ליתר מדינות האיחוד האירופי שיבחרו לאסור על כך אף הן.

יו”ר הנהלת הסוכנות היהודית יצחק (בוז׳י) הרצוג פרסם אתמול בעמוד הפייסבוק שלו כי פנה לראשי מדינות באירופה, והבהיר להם שהאיסור על שחיטה כשרה, כמוהו כהוצאה מחוץ לחוק של היהדות עצמה. לדבריו, סבו, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ”ל, אשר כיהן כרב הראשי הראשון לישראל והיה הרב הראשי של אירלנד בשנים 1921-1936, הצליח לבלום יוזמה דומה לאיסור שחיטה כשרה.

לא ברית ולא מילה

עוד זה מדבר וזה בא, ואיום נוסף מטיל אימה על חייהם של יהודי אירופה בדמות מאמצים לאסור על קיום טקס ברית המילה. הטקס, אותו מקיימים יהודים מתקופת המקרא, נחשב כיום לקונצנזוס בעולם היהודי על גווניו השונים ומתקיים בקרב הרוב המוחלט של יהודי העולם.

מהומה רבתי פרצה בפרלמנט הבלגי כאשר המפלגה הליברלית דמוקרטית העלתה הצעת חוק לשלילת מימון ממשלתי לברית המילה במדינה. חבר הפרלמנט היהודי מייקל פרייליך הסביר כי מכיוון שזהו טקס דתי פרטי, אין זה ראוי שאזרחי בלגיה יממנוהו. לדעת רבים בקהילה היהודית, הדרך מעצירת מימון ועד לחקיקה האוסרת את טקס המילה היא קצרה להחריד. במסגרת הפרשה, השוו אקטיביסטים מימין ומשמאל את ברית המילה למילת נשים והסבירו כי מתבצעת לכאורה פגיעה בזכויות הילד, כפי שלכאורה נפגעות זכויותיהם של בעלי החיים במהלך השחיטה הכשרה.

בדומה לבלגיה, מבקרי הטקס העתיק במדינות איסלנד, דנמרק ונורווגיה גורסים שהמעשה “אינו אנושי” ופועלים לאסור אותו על אנשים מתחת לגיל 18. כך למשל, הפרלמנט הדני שוקל להעביר חוק האוסר על ברית מילה שאינה רפואית. הנרי גולדשטיין, נשיא הקהילה היהודית בדנמרק אמר בתגובה כי: “צעד זה הוא האיום החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה על יהודי דנמרק”. הפרלמנט הדני עתיד להצביע על הצעת חוק זו, אותה הגיש מנהיג מפלגת השמאל הקיצוני ושר הפנים לשעבר סיימון אמיל, במהלך המושב הבא.

המאבק במגיפה

יהודי אירופה אינם אדישים לאנטישמיות הפוקדת את היבשת בתקופה האחרונה. בשנה האחרונה עלו לישראל כ-20 אלף עולים חדשים, ולפי נתוני הסוכנות היהודית, כרבע מיליון יהודים נוספים צפויים לעלות ארצה בשלוש עד חמש השנים הקרובות.

אך על מנת לטפל בבריונים כמו אטילה או בקיצונים כמו אלו שתקפו ברשתות את סגנית מיס צרפת, נדרש שינוי מהותי במדיניות של ממשלות אירופה, בדגש על עולם הרשתות החברתיות. עליהן לעבור מרופסות המובילה לכישלון בטיפול בתופעה, למדיניות תקיפה ואסרטיבית שלוקחת חלק פעיל במאבק נגדה. נדרשת אף הגברה באכיפה ובהרתעה נגד מפגינים בולטים המשסים את ההמון ביהודים, בציונים ובמדינת ישראל.

נשיא האיגוד היהודי אירופאי, הרב מנחם מרגולין, הסביר כי מעבר לכך שעל הממשלות לגלות אסרטיביות כלפי המבצעים פשעים נגד יהודים, ולצד שימור חופש הדת, המוקד החשוב ביותר הוא החינוך. לדבריו, הדור שזוכר את רצח ששת מיליון היהודים במחנות ההשמדה הולך ונעלם, ולכן, ההיסטוריה של יהדות אירופה חייבת להיכלל בתכניות הלימודים בבתי הספר ברחבי היבשת.

ממשלות אירופה מבינות את הצורך להיאבק באנטישמיות, אך הן מוכרחות לאמץ חקיקה שתעגן את המנהגים היהודיים בחוק. שכן כיום, נדמה כי בין השאר, סבורים אזרחי אירופה כי זכויות בעלי חיים חשובות יותר מזכויות וחופש הדת.

בעוד שחלק מהעולם כבר החל בתהליך של חיסון כנגד הנגיף שיום אחד עשוי להיעלם, נדמה כי האנטישמיות, שהיא מחלה עתיקת יומין, הולכת להישאר עוד זמן רב מאוד.


משה ראובני הוא מרצה לפוליטיקה, ממשל ויחסים בינלואמיים ויוזם ומנהל התוכנית ׳צוערים צעירים דיפלומטיה ודוברות׳

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. האיחוד האירופאי הוא הלכה למעשה רייך רביעי.
    לא ברור לי למה כל כך הרבה יהודים נשארים בתחומו.

    1. מחמוד, כשיחליטו להגר, היהודים יהגרו לקנדה. אז מה אכפת לך מהם?

    2. הנוכחות של מוסלמים ושחורים בערים הגדולות של קנדה הולכת ומתעצמת. למעשה, טורונטו וונקובר אינם ערים לבנות כלל. יהודים אורטודוקסים יכולים לחיות אך ורק בקהילות שייקלטו לתוכן. שאר היהודים יצטרכו לבחור בין שימור הזהות היהודית בארץ ישראל ובין התבוללות כמעט ודאית בחו"ל

  2. תקציר רעיוני

    בניגוד לדעה המקובלת בזמנו, ולפיה כל תרבות מקיימת תהליך רציף של התפתחות במגמה של שיפור, בכל תחומי החיים האישיים והחברתיים, מעלה שפנגלר את הרעיון ולפיו כל תרבות מקיימת תהליך מחזורי של צמיחה והתפתחות ולאחריו נסיגה ושקיעה.

    המחבר, בן החברה המערבית, מאבחן את מצבה כנתונה בשלב האחרון, הנסוג, של תהליך זה.
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%A7%D7%99%D7%A2%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%91

    פרק ד דעיכתו של המערב : כוח, תרבות וילידיות
    https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Index/Book.aspx?nBookID=101147331

  3. רק תיקון קטן: סופי שול נולדה בשנת 1921, ולכן היא וחבריה לא יכלו לפעול נגד המשטר 'בשנות ה-30'. קבוצת הוורד הלבן התארגנה באוניברסיטה של מינכן ופעלה ב-1942 וראשית 1943 כשבמרכזה סופי שול, אחיה הנס ופרופ' קורט הובר שהיה מעין מנטור של הקבוצה. בפברואר 43 הם נתפסו בחלוקת כרוזים נגד המשטר הנאצי, נידונו למוות ב'בית הדין העממי' הידוע לשמצה של רולנד פרייזלר והוצאו להורג בעריפת ראש ע"י הגיליוטינה (לא בתלייה).

  4. הגיע הזמן להילחם באנטישמיות בישראל כדי שיהיה ליהודים לאן לברוח.
    לא להכניס ערבים למוסדות שלטון במדינה היהודית. לא למשטרה, לא לצבא, לא לבית משפט, לא לפרקליטות, לא למשרדי ממשלה. אסור שערבים ישלטו בנו בכלל!! מדינה יהודית ריבונית זה הפיתרון היחיד לאנטישמיות.

    1. לצערנו, זה לא יעזור כי יש לא מעט אוטואנטישמיות בארץ. ויש גם מספיק נשמות טובות שישתמשו בזה כדלק לתעמולה נגדנו כך שנזק כן יקרה.

  5. בפראפרזה, אני מציע את האמירה הבאה:
    "שתי מגיפות משתוללות בישראל בשנה האחרונה: הקורונה והאנטישמיות. בראשונה יטפלו החיסונים, בשנייה צריכה לטפל הממשלה ".
    את הקורונה אנחנו מוצאים בסביבה הפיזית.
    בישראל, את האנטישמיות אנחנו מוצאים בעיקר ברמה התודעתית והתקשורתית, בינתיים. היא מצויה כמעט בכל מגזין חדשותי משודר ועיתון מודפס או מקוון. היא נוכחת בין בטקסט ובין בסאבטקס של המאמרים והכתבות, והיא משגשגת, מפושטת ובועטת בגדול במדור תגובות הקהל. התגובות מכילות רעיונות, דעות, אמירות לרוב ותרבות אנטישמית במובהק של חלק ניכר מהאוכלוסיה החילונית/הלא דתית/חרדית, ומתייגות חלק זה כאנטישמי.
    במדינת ישראל האנטישמיות המילולית תקשורתית נפוצה מאוד, אולי יותר מבכל מקום אחר בגלובוס. דבר לא נעשה כדי לעצור את התופעה, לא מצד הכנסת ולא מצד הממשלה.
    זו שאלה של זמן ונסיבות פוליטיות אומללות עד שהאנטישמיות תתחיל להתבטא גם בחקיקה, בהחלטות ופעולות הממסד הממלכתי ובמעשי אלימות ורצח.

  6. איזה סלט עשית במאמר הזה.

    קוקוריקו נואם בעצרת של 200 אנשים (במדינה של 50 מליון) – תופעת שוליים טפשית שלא מייצגת כלום.

    את זה ערבבת עם הנתנגדות למילה, שזו התנגדות הגיונית ביותר, ואין לה דבר וחצי דבר עם אנטישמיות.
    הגיע הזמן שגם היהודים יפסיקו עם המנהג המצרי הקדמוני הברברי, המאוד לא עברי, של מילת ילדים.

    1. המנהג המצרי הקדמוני הברברי זה לרדוף את היהודים

    2. זה לא פשע שנאה, זו רק הטענה שמי ששונה ממני הוא ברברי, חשוך ולא לגיטימי…

  7. אין דרך להיאבק באנטישמיות.
    אם אני שונא אותך, אין ממשלה בעולם שיכריח אותי לאהוב אותך.
    אפשר למנוע ממני שאפגע בך פיזית, אבל אי אפשר למחוק מפניי את מבטי הבוז כלפיך.

  8. היהודים הדתיים ירדפו ולא יוכלו לחיות בשקט.
    מאידך כך יהודי שיזוהה ברחוב
    יסתכן בתקיפה מילולית ופיזית.
    מספיק שתפרוץ מלחמה עם עזה או לבנון
    וכבר כל הרחוב המוסלמי יצא החוצה להפגין
    ואוי ליהודי שיעבור שם במקרה ויזוהה.
    אז חיי היהודים בעולם הופכים לקשים יותר ויותר
    גם בקנדה המצב עלול להיות הפיך עקב הגעת
    מאות אלפי מוסלמים מסוריה.אפגניסטן.סומליה.
    עיראק.וכדומה.שאני מקווה שלא יפנו נגד יהודי קנדה
    יהודי אירופה יהגרו לקנדה ושאר העולם ומיעוטם לישראל ישראל צריכה לתת להם תמריצים לבוא ארצה