הסיפור על השגריר שתקף עיתונאי, התקשורת ששתקה ומשרד החוץ שגיבה

אלדד בק מספר בראיון ל׳מידה׳ על ההתקפות האישיות שחווה משגריר ישראל בגרמניה, צביעות התקשורת הישראלית וההתערבות הבוטה נגדו מצד משרד החוץ הישראלי

צילום מסך

עיתונאי ׳ישראל היום׳ אלדד בק, הוא מוותיקי העיתונאים הישראליים המסקרים את המתרחש באירופה כיום. ברזומה של בק נכללות יותר מ-30 שנות ותק בעיתונות הכתובה, מתוכן כשני עשורים מאדמת גרמניה, בה עדיין מתגורר כיום. קוראיו כבר מורגלים לראייתו הראליסטית-ביקורתית דרכה מגיש את הסיקור מהשטח. איכות דיווחיו של בק מגיעה בין השאר בזכות שליטתו הגבוהה בשפות הזרות, כדוגמת גרמנית, ובזכות הדרכון האירופי שלרשותו המקנה לו גישה אף למדינות כגון איראן, לבנון, סוריה, עיראק, פקיסטן ואפגניסטן, מהן מדווח מהשטח.

בק אינו מסתיר את עמדותיו הימניות. בתוך כך, בשנים האחרונות הוא מבקר לא אחת את שגרירות ישראל בגרמניה תחת ניהולו של השגריר ג׳רמי יששכרוף, אביו של דין יששכרוף ששימש בעבר כדובר של ארגון ׳שוברים שתיקה׳ וכעוזרו של ח״כ איימן עודה. כך למשל ביקר בק את יששכרוף לאחר שהשגרירות נתנה חסות לאירוח נכדתו של שמעון פרס מיקה אלמוג באירוע של ׳קרן העתיד׳ המשותפת לממשלות גרמניה וישראל, שנערך בעיריית ברלין בחסות שגרירות ישראל בחודש ספטמבר אשתקד, יומיים לפני מועד הבחירות. באירוע, כצפוי, השמיעה אלמוג דברי ביקורת חריפים על ראש הממשלה נתניהו. “היא יוצאת להתקפה שלא תאומן נגד ראש הממשלה, ושגריר ישראל לא מוחה, מסתייג או מעיר על הדברים האלה שהיוו פגיעה במדינת ישראל”, העיר בק.

שגריר ישראל בגרמניה ג׳רמי יששכרוף (צילום מסך)

בק אף ביקר את יששכרוף בעבר על כך שהתערב לא פעם בפוליטיקה הפנימית בגרמניה. כך, ביקר בק את השגריר לאחר שתמך נמרצות ובפומביות בסאוסן שבלי, פוליטיקאית גרמנית ממוצא פלסטיני שהתמודדה לראשות עיריית ברלין ואף הפסידה, וכן על התקפותיו החוזרות ונשנות על מפלגת הימין הגרמנית ׳האלטרנטיבה׳. “זה לא לעניין, בדיוק כפי שאנחנו לא אוהבים שגרמניה או כל שגריר זר אחר מתערבים לנו פה בעניינים הפנימיים בישראל”.

משרבו ביקורות אלו, החליט יששכרוף שהגיעו מים עד נפש. כך כתב השגריר בחשבון הטוויטר הפרטי שלו, אחריו עוקבים בכירי התקשורת והפוליטיקה הגרמנית בגלל תפקידו, לפני מספר ימים: “אלדד בק מזמן הפך להיות פעיל פוליטי נלעג ושולי ללא אמינות – בוודאי לא עיתונאי. זו תעודת כבוד שתוקף אותי ומראה את יושרו הלקוי כאשר תוקף את בני משפחתי. דבריו מראים שמתמחה בידיעות מפוברקות ומגמתיות בהתאם להשקפותיו הקיצוניות. תמוה ששולל עבודת השגרירות לשפר את תדמית ישראל בגרמניה”.

בעקבות דברים אלה החליט בק לתבוע את יששכרוף בגין הוצאת דיבה והפצת לשון הרע נגדו. לאחר שהגיש את התביעה, הגיב אליה משרד החוץ במכתב בו מגבה את השגריר. במכתב הוסבר כי מדובר בדיפלומט “מצטיין ובכיר” אשר בסך הכול “הביע את עמדתו”.

בראיון ל׳מידה׳ הוא מסביר מדוע מדובר בצעד כה חמור מצדו של השגריר, מה מקומה של התקשורת הישראלית בסיקור הפרשייה ומה המשמעות של תמיכת משרד החוץ ביששכרוף.

מדוע אנחנו לא שומעים על הסיפור הזה בתקשורת הישראלית?

“זו לא שאלה שצריך להפנות אליי, אלא לכל אלה שמתעלמים מהסיפור. ככלות הכול מדובר בהתקפה בוטה של פקיד, עובד מדינה ונציג מדינה על מקצוע העיתונות. הוא לוקח לעצמו את הסמכות לקבוע מי עיתונאי ומי לא. אני מניח שמתעלמים מזה מאחר שאיני מסתיר את דעותיי הפוליטיות.

“לו שגריר ישראלי כלשהו היה מעז לומר רק חלק מהדברים שנאמרו עליי על אושיית תקשורת שמאלית, הוא כבר ממזמן היה מוחזר הביתה בבושת פנים לאחר שהתקשורת הייתה מחסלת את הקריירה שלו. אך איני איש שמאל, לכן דמי מותר. חמורה עוד יותר בעיניי היא ההתעלמות של מועצת העיתונות, שמתעלמת לחלוטין מפנייתי אליה”.

האם ידוע לך על מקרים דומים בהם שגריר תקף עיתונאי אחר בכזאת צורה?

“לא. למיטב הבנתי תקיפה כזו מהווה חריגה מוחלטת מכל הנהלים המקובלים בשירות המדינה ובשירות משרד החוץ הישראלי. לכן, מפליא בעיניי, שמשרד החוץ בהנהגתו של השר גבי אשכנזי, שהבטיח לנו ״פוליטיקה אחרת״, במקום להעמיד את השגריר במקומו, מעניק לו גיבוי, במיוחד לנוכח הטענה שחשבון הטוויטר של השגריר הוא עניינו האישי.

“ידוע לי על דיפלומטים ישראליים אחרים, שהעלו בחשבונות הפייסבוק האישיים שלהם הערות הרבה יותר ״מימיות״ ועד היום מונעים מהם קידום בשל כך. הדבר נכון גם לגבי דיפלומטים ישראליים, שכתב מדיני מסוים של עיתון ׳הארץ׳ התלונן על פעילות פרו-ישראלית שלהם שלא מצאה חן בעיניו. מנגד, שר החוץ אשכנזי מצא לנכון למנות כשגריר דיפלומט שתקף את ישראל ברשתות החברתיות בהיותו בתפקיד. אין ספק שיש לנו כאן ״פוליטיקה חדשה״. ספק רב אם היא קשורה באופן כלשהו לדיפלומטיה”.

הסיפור התחיל כמאבק שלך מול יששכרוף בלבד, אך משרד החוץ נכנס לסיפור והתייצב לצדו של יששכרוף. איך אתה מסביר את הבחירה הזו שלהם, שנחשבת חריגה?

“לא היה מאבק שלי ביששכרוף. הבעתי דעה ביקורתית על התנהלותו המקצועית. הוא הפך את זה למאבק. גם בניו של יששכרוף, פעילים פוליטיים, תוקפים אותי בעיקר בטוויטר ומנסים להציג אותי כתומך בניאו-נאצים. יצרו לנו כאן מעגל קסמים: מי שמביע ביקורת על השגריר – תוקף את השגרירות ואת משרד החוץ, מי שמביע ביקורת על עובדים מסוימים בשגרירות – תוקף את השגריר ואת השגרירות, ומי שמביע ביקורת על בניו של השגריר – תוקף את השגריר, את השגרירות ואת משרד החוץ. עד היום הבעתי רק פעם אחת ביקורת על יששכרוף ברשתות החברתיות, והתחלתי לתקוף אותו באופן פומבי אינטנסיבי אחרי ההתקפה שלו עליי.

תשובת משרד החוץ לעורך דינו של אלדד בק

“זה מצב שיכול לתאר התנהלות של רפובליקות בננה מאוד לא מפותחות אי שם ברחבי העולם. זה לא מצב שיכול להיות קיים במדינה מתוקנת. הבטיחו לנו פוליטיקה חדשה, קיבלנו רפובליקת בננות”

האם להערכתך להתערבות משרד החוץ לטובתו של יששכרוף יכולה להיות השפעה משפטית על התביעה?

“מניסוח מכתב התשובה של משרד החוץ למכתב המפורט והענייני ביותר שהפנה אליהם עורך דיני מיכאל ליטוואק, עולה ניסיון ברור להשפיע מראש על בית המשפט. ראשית אין בתשובת משרד החוץ כל התייחסות עניינית לנושאים עליהם המשרד התבקש להגיב. שנית, המכתב ובו שבחים ודברי הלל ליששכרוף – שמזכירים גם התנהלות של משרדי ממשלה במדינות לא מתוקנות – מופנה לבית המשפט, למרות שמשרד החוץ בשלב זה לא נכלל במהלך התביעה שלי.

“התייצבות משרד החוץ לצדו של יששכרוף במקרה ברור של הוצאת לשון הרע צריכה להחריד כל עיתונאי וכל אדם במדינת ישראל. יצוין בהקשר זה שגורמי שמאל במשרד החוץ, שמעדיפים להתעלם ממצב היחסים הבעייתי בין גרמניה וישראל ולכן לא רואים בעין יפה את הכתיבה הביקורתית שלי על גרמניה – לא בדיווחיי העיתונאיים ולא בספריי – מנהלים מזה זמן קמפיין הכפשות נגדי. עם זאת, הוצאת הלשון הרע שבוצעה על ידי יששכרוף מהווה הסלמה חמורה ופגיעה אנושה במוניטין המקצועי שלי וביכולתי לעבוד”.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "מדובר בסוגיה שעומדת לפתחו של בית המשפט ולכן אנחנו לא נגיב עליה. המכתב המדובר נשלח לעורכי דינו של אלדד בק בתגובה למכתב שמשרד החוץ קיבל מהם".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

35 תגובות למאמר

  1. מסכן. רק בישראל היום הפאמפלט של ביבי מעסיקים אחד כזה

    1. בעולם, נתניהו מגדולי המנהיגים
      אצל השמאל, אוכלי הכלבים או סמרטוטים חד פעמיים או אפילו איזה טוסטר מקולקל הם המנהיגים.

    2. אלון ליאל..ישככרוף…למישהו יש ספק שמשרד החוץ הוא שמאל ושמאל קיצון???

  2. "קרן העתיד" מפרנסת היטב את נכדיו של פרס תמורת השמצת ישראל. רק את נתניהו תובעים על "סיקור חיובי" שהפך ל "היענות חריגה". הסמאל השתלט על הדיפסטייט. בהצלחה לאלדד בק.

    1. אלדד בק הוא אדם מבריק בקוץ בעינים של הבולשביקים

  3. אלדד בק עיתונאי נהדר. ליקוי המאורות במשרד החוץ לא מהיום. ראו מי היה מנכ"ל, אלון לאל. יבוא היום בו יבוא שר חוץ שלא חשוד בפוטשים ואז יבצע ניקוי אורוות.

  4. לא הבנתי למה בית משפט צריך להתעסק בשטות שכזאת.

    גן ילדים… הגננת… הוא אמר עלי שאני נלעג ושולי. הגננת הוא ידע שהבת של פרס תשמיץ ובכל זאת הוא נתן לה במה. והוא גם חבר של פוליטיקאית ערבייה…

    1. גם לא ברור למה משרד החוץ צריך להתעסק בזה, ובכל זאת…
      החונטה תמיד דואגת להגן על אנשיה.

    2. כמו שכבר הוסבר בכל סיטואציה אפשרית הפוכה, שבה שגריר/דיפלומט ימני ישתלח בעיתונאי שמאל מיד הוא ייקרא לבירור חזרה לישראל. התקשורת של המיינסטרים תתנפל עליו ותקרע אותו לגזרים. אגודת העיתונאים תתכנס ותהיה מסיבת עיתונאים מהדהדת. קרוב לוודאי שמשרד החוץ לא רק ישעה אותו מתפקידו אלא שגם קידומו במשרד החוץ ייעצר. מהדורות החדשות ייפתחו בכותרות הזועקות נגד סתימת פיות והגבלת חופש הדעה…
      וכו' וכו'
      לכל הפחות הוא היה חייב להינזף
      אבל מבחינת השמאל ברגע שאלדד בק עבר לימין הוא הצטרף לשקופים

  5. רק 61 אצבעות לימין יכולים לשנות את המצב
    כל אצבע לסער או לבנט רק יחריפו את הבעייה

    1. נכון. נתניהו לא רצה לשים את ליבני/ניסנקורן במשרד המשפטים. בנט וסער לחצו על נתניהו למנות את ליבני ונתניהו נכנע ללחץ שלהם. כך כל המינויים של שמאלנים בעמדות מפתח בשנות נתניהו היו בגלל שבנט וסער לחצו על נתניהו למנות אנשי שמאל.

    2. תגיד דודו מה אתה מיתמם ומגלגל עינים? נתניהו יכול היה להכתיב לכחול לבן את מי למנות? אם יהיה 61 לימין לא יהיה צורך להקים קואליציה עם השמאל. פשוט וחלק. רק ליכוד רק נתניהו

    3. דודו, להזכירך בנט ושקד רטנו על זה שנתניהו פנה אליהם רק אחרי שהוא סגר דיל עם לבני מה שעלה להם במשרד המשפטים(אבל ממשלה אחר כך לקחו את המשפטים והמשיכו לגמרי את דרכה…).

      מרקוס, קוראים לזה משא ומתן, אני אתן לך א׳ ואתה תתן לי ב׳. אל תשכח שלנתניהו היה את משרד האוצר וקרדיט על שורה של הסכמי שלום שנחתמו בינתיים להציע לגנץ תמורת משרד המשפטים(והיה גם ראוי להחליף את משרדי התקשורת והבריאות).

    4. וברור שגנץ כבר הסכים, ושגנץ כבר היה מסכים. הם רצו את המשפטים וידעו למה

  6. אלדד בק בכיין ידוע
    אני ימני אבל אלדד הוא נודניק ימני
    זה לא אותו דבר
    וזה מעיד על חולשתו האידאולוגית- נפשית

    1. אתה לא ימני. אתה סתם מניאק בולשביק. מי היה שר החוץ לפני אשכנזי? למה הפוץ הזה נשאר שגריר בגרמניה?

  7. אלדד בק אייזן עיתונאי!
    ושמישהו יסביר לי איך שנים רבות משרד החוץ זרוע בשגרירים מאגף השמאל הקיצוני? דניאל זק אילן עם הרטיה, יששכרוף(תהיתי איך אין לו קונפליקטים מול בניו- מסתבר שהם ניזונים מאותה צלחת של רעל)

    1. יש לזה הסבר פסיכולוגי. קשה להיות שגריר ולשמוע במשך שנים התקפות על מדינת ישראל. דיפלומטים אוהבים מסיבות קוקטיל נעימות, בהן מתחככים עם כל ה״מי והמי״. ומי שאין לו חוט שידרה, רוצה להיות נאהב, ולמצוא חן, ולכן מזדהה עם הביקורת (הלא פרופורציונית) על ישראל. ישנם בודדים כמו רון פרושאור, שלא איבדו את חוט השידרה שלהם,אחרי שנים של שירות בחו״ל.

    2. יש לזה הסבר פסיכולוגי. קשה להיות שגריר ולשמוע במשך שנים התקפות על מדינת ישראל. דיפלומטים אוהבים מסיבות קוקטיל נעימות, בהן מתחככים עם כל ה״מי והמי״. ומי שאין לו חוט שידרה, רוצה להיות נאהב, ולמצוא חן, ולכן מזדהה עם הביקורת (הלא פרופורציונית) על ישראל. ישנם בודדים כמו רון פרושאור, שלא איבדו את חוט השידרה שלהם,אחרי שנים של שירות בחו״ל.

  8. הגיע הזמן לפזר את משרד החוץ הישראלי שאחראי למחדל ההסברה ההיסטורי ולהעמיד לדין את יששכרוף ובנו על פגיעה ביחסי החוץ של ישראל

    1. זה עוד מינוי שמאלני קיצוני של ביבי "הימני" שכמו כל המינויים שלו לכל עמדות המפתח ,
      הינם של שמאלנים קיצוניים. אז מה יש להתפלא ???
      בדקו וראו.

    2. לחילופין חייבים להחליף בו את כול מצבת כול האדם. כמו בארה"ב עם כניסת נשיא חדש הפקידות מתחלפת בלי לצייץ.
      אלא שבישראל המציאות המפא"יניקית חיה ובועטת כל הפקידות המסואבת מימי שמעון פרס כשר החוץ עדיין מתחפרת עמוק בשורות הדיפסטייט

  9. אלדד בק הוא מקצוען, ומתוך ידע אישי ידוע לי שאפשר לסמוך עליו ללא עירעור או פיקפוק. את ג'רמי (ירמיהו) יששכרוף איני מכיר, אבל בנו המזוהה עם אוייבי ישראל, מעיד על אישיותו של הבית שבו צמחו גידולי פרא שכאלה.

  10. זה עוד מינוי שמאלני קיצוני של ביבי "הימני" שכמו כל המינויים שלו לכל עמדות המפתח ,
    הינם של שמאלנים קיצוניים. אז מה יש להתפלא ???
    בדקו וראו.

    1. "בדקו וראו" כרגיל הבולשביק שולח אותנו לחפש. אין סיכוי שזה מינוי של נתניהו. הפנה אותנו למקור

  11. משהו לא מסתדר לי. איך זה ששגרירים, קובעי מדיניות בעמדות מפתח בשרות המדינה, מערכת המשפט, בכירי משרד החינוך ב-100% מהמקרים פועלים כפעילי חבלה במדינה, גייס חמישי?

    אולי לא זוכרים, אבל בכירי משרד החוץ רצו במחטף לילי, ע"י קשר שתיקה שישראל תחתום על MIGRATION COMPACT OF THE UN, שלמרות היותו לא כובל משפטית, היה משמש כתקדים לבודגי בג"ץ לפסוק למנוע ממדונת ישאל הגנה על גבולותיה מפני פולשים אפריקאים.

    ביבי עצר את נסיון לחתום על האמנה אבל לא הוא עצמו ניסה להבי את ההסדר שהציע האו"ם לבעית המסתננים, הסדר שהיה מאותת למאות מיליוני אפריקאים – בואו, כי מפה לא יגרשו אתכם. איך יכול להיות שביבי אינו יודע מה נעשה בשרות המדינה, למה אינו עוצר זאת?

    יש ריקבון בחברות מערביות (לבנות) וזה כולל חלק גדול מהיהודים בישראל – בתת מודע, הם רוצים להרוס את השיטה שבה הם חיים – רק שנאה עצמית יוקדת מסבירה למה הם תמיד עושים או מצביעים עבור משהו שמחליש את ישראל (ובמדינות אירופה, קנדה וארה"ב עבור החלשת הקפיטאליזם וחופש).

  12. שלטון ימין מתאבד. מי זה ממנה במדינה החשובה באירופה שגריר פוסט ציוני שבנו פועל בגלוי נגד המדינה? כנראה שנתניהו באמת לא ימין. משהו יותר כשמאל מרכז.

    1. נו באמת נתניהו צריך ויכול להתערב בכל מינוי? אין שם גם לא שר נוסף? ושוב ושוב גוררים את נתניהו לכל נושא כמצוות הפוליטבירו

  13. מתיוון עוכר ישראל! לא נאה לו שם עברי – ירמיהו. לא! אתם רואים, הוא "ג'רמי"!

  14. איזו בדיחה. בק זועזע מהתערבות, כביכול של השגריר בפוליטיקה הגרמנית הפנימית. מזעזע. בארץ זה לא יכול לקרות, כמובן. אלא שגר בארץ שגריר ארה״ב שהוא יהודי מטונף שהתערבותו בפוליטיקה הישראלית כל כך רבה וצורמת ומעוותת, שכל מילה נוספת מיותרת.

  15. מצערותי עקבתי אחר בק כעיתונאי הגון – למזלי גם עקבתי אחר ישככרוף, אין ספק שמדובר באדם שלא הוכיח תמיכה ואהדה למדיניות מדינת ישראל . אפילו סביבתו הטבעית שנויה במחלוקת מעצם עיסוקהים , הכל נגד מדינת ישראל . לגבי תגובות של הקולגות של בק , מי מופתע מכתבי שמאל עם אג'נאדה ידועה מראש אפילו אם בסתר ליבם מבינים ויודעים ת'אמת, הם לא יצאו נגד כל העדר