מעטפות ואינטרסים: הניתוק של הרשימה המשותפת מערביי ישראל

קבלת מעטפות כספים מאש״ף היא מעשה חמור, פלילי ואולי אף ביטחוני, שעשוי להעיד כי עודה וחבריו מעדיפים את המעטפות שקיבלו מהרשות הפלסטינית יותר מאלו שקיבלו בקלפי מערביי ישראל

מצביע שוב ושוב נגד האינטרס הישראלי | יו״ר ׳הרשימה המשותפת׳ ח״כ איימן עודה (צילום מסך)

אחרי שהגיעה ׳הרשימה המשותפת׳ בשנה שעברה לשיא כוחה עם 15 מנדטים, היום, הם מפוצלים ומרוסקים. על-פי מרבית הסקרים בבחירות הקרובות יהיו לחברי הכנסת הערביים מספר חד ספרתי של נציגים, דבר שהפעם האחרונה בה קרה הייתה בכנסת ה-16. אחת הסיבות הבולטות לכך היא ההבנה המחלחלת בחברה הערבית שלמרות האמון הגדול לו זכו חברי המשותפת, הם הוכיחו שאין להם אף קבלות להציג לציבור הבוחרים במבחן העשייה.

למעשה זו אחת השנים הקשות ביותר שעבר הציבור הערבי, יחד עם משבר הקורונה שפגע בריאותית וכלכלית בערביי ישראל. שליש מהצעירים בחברה הערבית בגילאי 18-24 הינם נטולי תעסוקה או מסגרת, ומכת האלימות בחברה הערבית הביאה לשיא של נרצחים בשנת 2020, כשכבר אחרי חודש וחצי לתוך 2021 יש עוד 15 קורבנות.

השבוע נחשף ב׳ערוץ 20׳ כי לפני שלוש שנים קיבל איימן עודה מעטפות כסף מהגזבר של אש״ף. בשנים האחרונות שמענו על פגישות של חברי המשותפת עם אסירים ביטחוניים פלסטיניים, על השתתפות בכנסים של ארגוני טרור פלסטיניים ובכלל על כל תמיכה מיידית שלהם באינטרס הפלסטיני. אבל כשזה מגיע לקבלת כספים בסתר, הרי זה דבר חדש שמציג זווית חדשה על פועלם.

חברי הכנסת הערביים אמורים לייצג את האינטרס הערבי ישראלי. אך באופן בולט פעם אחר פעם הם פועלים נגד אינטרס זה, כמו למשל בהצבעה נגד הצעת חוק שנועדה לאפשר הקמת תחנות משטרה ברשויות ערביות, בהתנגדות לנושא השירות הלאומי האזרחי בחברה הערבית, ובהצבעה נגד הסכמי אברהם. אותה הצבעה אגב היא אחד הרגעים הבולטים ביותר בו ניכר הניתוק בין חברי הכנסת הערבים לציבור הערבי. כך, בעוד שכל הכנסת משמאל ועד ימין הצביעו בעד, היחידים שהצביעו נגד הם חברי המשותפת.

חשוב להבין שערביי ישראל חגגו את ההסכמים ולמעשה הינם המרוויחים הגדולים ביותר מכך. הטיסות לדובאי היו מלאות בערבים. בארקיע התחילו לגייס לראשונה דיילות ערביות. כל דובר ערבית קיבל הזדמנות עסקית במפרץ, או פשוט אפשרות לטיסה ישירה למדינה ערבית לטובת חופשה. הזעם ברחוב וברשתות החברתיות על ההצבעה שלהם נגד היה גדול ומשמעותי.

מנותקת מרצון הבוחר הערבי | מימין: אחמד טיבי, איימן עודה ומנסור עבאס בהכרזה על הקמת ׳הרשימה המשותפת׳ (קרדיט: Zaher333)

כדי להבין טוב יותר את הניתוק בין חברי המשותפת לציבור צריך להעיף מבט במדד הפלורליזם של המכון למדיניות העם היהודי שפורסם באפריל האחרון. המדד בדק את נתוני הזהות של ערביי ישראל בעזרת סקר שערך קמיל פוקס ועל-פיו 51 אחוזים מהם מגדירים את עצמם ערבים ישראלים, ו-23 אחוזים מגדירים את עצמם ישראלים. זאת אומרת שכ-75 אחוזים מאנשי החברה הערבית בישראל מרגישים חלק אינטגרלי מהמדינה. 15 אחוזים מגדירים את עצמם ערבים, ושימו לב לזה: רק 7 אחוזים מגדירים את עצמם פלסטינים. שנה קודם, ב-2019, הגדירו עצמם כך 18 אחוזים.

הסקר הזה מעיד יותר מכול על תהליך הישראליזציה ההולך וגובר בחברה הערבית, ועל המרחק שהציבור הערבי לוקח מכל הקשר אידיאולוגי פלסטיני. אך בניגוד לכך, חברי המשותפת ממשיכים לעסוק בנושא הפלסטיני כאילו הדבר משקף את האינטרס הערבי ישראלי כולו.

גם מנסור עבאס שנחשב למי שזיהה את הלך הרוח בחברה הערבית שמעוניין בשותפות והשפעה מבפנים, התראיין לאחרונה ואמר “אני לא מחבק מחבלים”, ונתן רגע של הרגשה שחל שינוי אמיתי ביחס של חברי כנסת ערביים לסכסוך הישראלי- פלסטיני. אלא שמיד לאחר מכן התנצל שהשתמש בביטוי “מחבלים” וכמובן חזר לחבק אותם.

אם אכן יתברר שאיימן עודה קיבל מעטפות כספים מאש״ף, מדובר במעשה חמור ביותר בצד הפלילי ואולי אפילו הביטחוני, אך לא פחות מכך בצד המוסרי-חברתי, כי מתברר שאיימן עודה וחבריו מעדיפים את המעטפות שהם קיבלו מהרשות הפלסטינית יותר מאשר את 581,507 המעטפות שקיבלו בקלפיות מערביי ישראל.


יוסף חדאד הוא מנכ”ל עמותת ‘ביחד – ערבים זה לזה’. עקבו אחריו בטוויטר ובפייסבוק.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. רעידת אדמה!
    האויב שלנו, שמצהיר חדשות לבקרים שהוא האויב שלנו, יוצר קשר עם עוד אויב שלנו (וקרוב שלו), כדי להיות קצת יותר טוב בלהיות אויב שלנו, תוך כדי שהוא מנצל את החולשות שלנו.
    מה עוד?

  2. היועמ"ש: החשד שעודה קיבל כסף מגורמי טרור – לא עילה לפסילה מהתמודדות לכנסת.

    מנדבליט = בוגד, נוכל, רמאי, תופר טיקים ועכשיו גם תומך טרור!

    1. לא צריך להתלהם 🙂

      מנדלבליט פשוט לא רואה כל בעיה במימון רצח ישראלים. הוא לא היחיד שתומך ברצח ישראלים. מגוון "בחירים" כמוהו, תמכו ותומכים כעת במימון וברצח ישירות של ישראלים, על מנת לקבל פרסים מאוסלו.

      אבל נסה לומר שהרועץ המשפטי לא מקיים את כוונת המחוקק, מיד הרועץ המשפטי יזמן אותך לפגישה בשטאזי. מימון רצח ישראלים, אינו תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל – לדעתו הענייה. פגיעה בכבודה של חמולת מנדלבליט – כמו כחמאס, בוודאי שכן.

    2. הוא כבר מזמן תומך טרור.
      לפני חודשים ארגונים שונים החליטו שבאמצע מגיפה נכון לארגן הפגנות המוניות ליד בלפור למרות שמדובר על יצירת מוקד הפצה. היות וקשה להאמין שהם מטומטמים מכדי להבין את הסיכון, סביר להניח שמדובר בפיגוע התאבדות על מנת ליצור לחץ על ראש הממשלה הנבחר להתפטר.
      היות ואיום על חיי אדם למען מטרה פוליטית זו הגדרת הטרור יוצא שמבחינה חוקית כל מארגני ההפגנה הם טרוריסטים ומי שנותן להם גיבוי הוא תימך טרור, לרבות: מנדלבליט, חיות, אהוד ברח, יאיר גולן, גנץ וניסנקורן.