החיסונים לרשות הפלסטינית כהזדמנות ביטחונית

הרש״פ מקבלת מישראל חיסונים, פונה לקהילה הבינלאומית לסיוע כלכלי נוסף ובמקביל ממשיכה לשלם למחבלים ולמשפחותיהם. טוב נעשה אם נשתמש בחיסונים ככלי לצמצום התמיכה בטרור

סוהרים בכניסה לתאים של אסירים בטחוניים פלסטינים בכלא עופר (קרדיט: דוברות שירות בתי הסוהר)

ידיעה של ‘כאן 11’ בישרה אתמול (24/2) כי “הרשות הפלסטינית מבקשת מהקהילה הבינלאומית סיוע בסך 50 מיליון דולר לטובת כיסוי הוצאות הבחירות הצפויות בשטחים, ועוד 30 מיליון דולר לטובת רכש חיסוני קורונה”.

עוד דווח כי “שר האוצר הפלסטיני, שוכרי בשארה, קרא למדינות התורמות להגדיל את הסיוע הכספי לרשות הפלסטינית ל-800 מיליון דולר בשנה, לאחר שאשתקד כבר חלה בו נסיגה של 33 אחוזים ביחס לשנה שקדמה לה והוא עמד על 350 מיליון דולר בלבד”.

בקשתה זו של הרשות רואה אור יומיים לאחר פרסום נתוני הוצאות הרשות הפלסטינית על שכר המחבלים הכלואים בישראל שעמד על 159 מיליון דולר בשנה החולפת. על-פי הנתונים של מכון המחקר ’מבט לתקשורת פלסטינית’ (PMW) שפורסמו גם ב’ג׳רוסלם פוסט’, 3.25 אחוזים מתקציב הרשות הפלסטינית בשנת 2020 הוקצו לתשלום משכורות למחבלים הכלואים בבתי הכלא בישראל ולאלו המשוחררים.

הפלסטינים פנו לסיוע מהאו״ם, האם יצטרף לישראל וישלח גם הוא חיסונים? | מזכ״ האו״ם אנטוניו גוטרש מתחסן (דף האינסטגרם של האו״ם)

ב-PMW מציינים כי הרשות הפלסטינית ניסתה להסתיר במהלך 2020 את תשלומיה למחבלים הכלואים בישראל, באמצעות העברת יותר ממיליארד שקלים לאש״ף, שמתוכם נוצלו 512 מיליון שקלים (159 מיליון דולר) למשכורות המחבלים.

הרשות הפלסטינית מושיטה את ידה האחת כדי לקבץ נדבות ולבקש סיוע ממדינות העולם הרחמניות על מנת לקדם את הדמו-דמוקרטיה הפלסטינית ואת חיסון האוכלוסייה ביהודה ושומרון מחד גיסא, במקביל לחלוקת כספים למחבלים ולמשפחות ה״שהידים״ רוצחי הישראלים מאידך גיסא. בה בשעה שסאגה זו מתנהלת, מספקת ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית חיסוני קורונה.

כך לדוגמא ב-2 בפברואר הצהיר ראש הממשלה נתניהו: “העברנו 5,000 חיסונים לרשות הפלסטינים בהמלצת המתפ״ש”. ב-19 בפברואר דווח משרד הבריאות הפלסטיני שישראל הקצתה 100 אלף חיסונים עבור פלסטינים הנכנסים לעבוד בשטחה. ב-23 בפברואר הודיעה לשכת ראש ממשלת ישראל כי הוחלט להעביר “כמות סמלית” של חיסונים נגד קורונה לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית וכן לכמה מדינות שפנו בבקשה לסיוע באספקת חיסונים. מדובר ככל הנראה בעוד 5,000 חיסונים שמחצית מתוכם כבר הועברו.

חיים על פני מוות

אין ספק בדבר כי ישנו אינטרס משותף לרשות הפלסטינית ולמדינת ישראל שהרשות תדאג לחיסון תושביה בהקדם האפשרי, אך האם נכון שהדבר יעשה בטרם הוכיחה הרשות הפלסטינית כי תיעדפה ומיצתה את משאביה הגלויים והסמויים לטובת בריאות תושביה? האם אין לרשות הפלסטינית די מקורות תקציביים למימון חיסון הקורונה, שבמהותו מקדש את החיים על פני המתים, עד כי נאלצת היא לפנות לסיוע מישראל, קורבן הטרור שאותו היא מהללת ומממנת עד לעצם היום הזה?

הנהגת הרשות הפלסטינית לא הפגינה ״מס רצינות״ ראוי בכדי לזכות בחיסונים ובתמיכה כספית רחבה. אין היא מתאמצת די צרכה כדי ״לסחוט״ את מקורות התקציב העומדים לרשותה ונתלית על סיוע חיצוני שחלקו מגיע מיריבתה הגדולה – ישראל.

אמנם מדובר גם באינטרס ישראלי לפיו מוטב כי שכנינו, העובדים גם במחוזותינו בין אם באופן מוסדר ובין אם לאו, יהיו מחוסנים ויסייעו בקטיעת שרשראות ההדבקה המסכנות חיי אזרחים ישראלים, אך האם אין גבול לחוצפה? התשובה ברורה – אין גבול לחוצפה ואין להתפלא אם ייוודע כי הרשות חיסנה גם את המחבלים ומהללי השהידים בתחומה.

בהעדר גבול לציניות ולחוצפת הרשות הפלסטינית לצד קיומו של אינטרס ישראלי, מוטב שממשלת ישראל תגבה מחיר גבוה מהרשות או שתאלצה לשלם ביוקר עבור כל מנת חיסון. כך יועילו כספי הטרור בהצלת חיים ולא רק בנטילתם. על ישראל לחשוף את הנתונים הללו במלואם בפני המדינות התמימות שתורמות לרשות הפלסטינית לקראת הבחירות ומסייעות במגוון פעולות בעת הזו בפרט, כדי להפוך את הלימון, גם אם לא ללימונדה, לקצת פחות חמוץ.

סיכום והמלצות

מרקם החיים המשותף למדינת ישראל ולרשות הפלסטינית באזור יהודה, שומרון ובקעת הירדן בפרט, מחייב בעת הזו את חיסון אוכלוסיות שני הצדדים על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה, להתגבר על הקורונה ולחזור לשגרת חיים סבירה.

הווה ברור כי מדינת ישראל מחויבת לעשות כל שביכולתה למען כלל אזרחיה תחילה. רק לאחר מכן יכולה ורשאית היא לסייע לרשות הפלסטינית השכנה, אך לא לפני שזו עשתה כל אשר ביכולתה לסייע לעצמה, בכוחות עצמה ועל חשבונה.

הרשות הפלסטינית נדרשת להוכיח כי השקיעה את מירב המאמצים והמשאבים העומדים לרשותה, בכללם הסטת וגיוס תקציבים ממקורות פנימיים לטובת החיסונים. זאת על חשבון מלוא התשלומים המיועדים למשכורות המחבלים המשוחררים או הכלואים בבתי הכלא הישראליים, על חשבון התמיכות המוענקות למשפחות ה״שהידים״ והארגונים התומכים בהם, על חשבון מפעלי ההנצחה שנועדו לפאר את מעשי הטרור ברחבי הגדה ועוד.

היה ולא תעשה כן מידית, יש לדרוש מהרשות הפלסטינית לשלם את מלוא מחיר החיסונים, לחלט את כספי הטרור המוענקים למחבלים וכל טובין שווי ערך המצויים ברשותם ובשליטתם, או לגבות את הסכומים ישירות מהכספים המוענקים להם בדרכים שונות מגביית מיסים ועד תמיכות ומענקים.

צעד מעין זה טוב שיעשה בגלוי באמצעי התקשורת השונים, תוך הצגת הדברים באופן ברור וגלוי קבל עם ועולם, למען ידעו המדינות התורמות והתומכות בקביעות ברשות הפלסטינית מיהו העם החפץ חיים ומקדשם.


אל”מ במיל’ טל בראון הוא חבר תנועת ׳הביטחוניסטים׳, יועץ אסטרטגי, ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, ושירת כמפקד בה״ד ורמ״ח בחיל האיסוף הקרבי.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *