מזלג הדרכים של בנט: הקמת ממשלת שמאל או נאמנות למחנה הימין

אם יגרום להדחת נתניהו לטובת הקמת ממשלת שמאל – הוא אולי יצליח להיות ראש הממשלה, אך כלל לא בטוח שיצליח להתקבל בחזרה אל המחנה הלאומי

נמצא בדילמה אכזרית | יו״ר ׳ימינה׳ נפתלי בנט (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

בסוף השבוע שעבר פורסם ראיון עם יו״ר מפלגת ׳ימינה׳ נפתלי בנט ב׳ישראל היום׳, שם הצהיר כי עם 15 מנדטים הוא יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל. כולם רוצים לזכות במרוץ, וברור שמי שצנח מ-20 מנדטים בסקרים ל-11 ירצה לחזור ולטפס מעלה מעלה, אבל על חשבון מי ׳ימינה׳ יכולה לטפס, ואם תגיע ליעד – איזו אידאולוגיה תיישם ובמסגרת איזו קואליציה?

מאז 2013 כמות המנדטים של ׳הליכוד׳ ושל בנט לא עברה את ה-43. כש׳הליכוד׳ רץ יחד עם ׳ישראל ביתנו׳, השתיים הגיעו ל-31 ובנט עם ׳הבית היהודי׳ צמח ל-12. שנתיים לאחר מכן, ׳הליכוד׳ לבדו הגיע ל-30 מנדטים, בנט ירד ל-8 בלבד. ארבע שנים חלפו, בנט יצא להרפתקת ׳הימין החדש׳ וסיים, יחד עם פייגלין, מתחת לאחוז החסימה. ׳הבית היהודי׳, ׳האיחוד הלאומי׳ ו׳עוצמה יהודית׳ שחברו ל׳איחוד מפלגות הימין׳ הגיעו ל-5 מנדטים, ׳הליכוד׳ ל-35 (לפי פסיקת בית המשפט בכל אופן). במערכת השנייה, ׳הימין החדש׳, הפעם בראשות שקד, חבר ל׳בית היהודי׳ ו׳האיחוד הלאומי׳ תחת ׳ימינה׳ שקיבלה 7 מנדטים. ׳הליכוד׳ ירד ל-32 מנדטים. במערכת השלישית בנט קיבל רק 6 מנדטים, ׳הליכוד׳ חזר ל-36.

איך שלא תסובבו את זה, ׳הליכוד׳, בנט והציונות הדתית כבר 8 שנים לא עוברות את קו 43 המנדטים. הגורם היחיד שעשוי לשנות את זה הוא אחוז הצבעה גבוה במיוחד במעוזי הימין, אך ההיגיון אומר שהנמנום בו שרויה מערכת הבחירות בצד הקורונה יוביל דווקא לירידה באחוז ההצבעה.

אחת הסיבות בגללן כמות המצביעים של בנט מוגבלת היא בחירה שקיבל כאשר נכנס למערכת הפוליטית – התמודדות לראשות ׳הבית היהודי׳. לפני כשנתיים החליט לנסות לחזור אחורה ולהתפצל מהמפלגה ולהקים את ׳הימין החדש׳. שם המפלגה זיהה היטב את הסנטימנט החדש והצעיר שקם בשנים האחרונות, בחסות הרשתות החברתיות (לשקד ולבנט עצמם היה תפקיד מרכזי בגיבוש הזהות הלאומית של לא מעט צעירים), אך הזיהוי עם המפלגה הציונית-דתית נותר. כשהוא בחר להתפצל מ׳הבית היהודי׳ בסוף 2019 ושוב לקראת מערכת הבחירות הזו מ׳האיחוד הלאומי׳ (כיום ׳הציונות הדתית׳), הוא הצהיר במשתמע על חלום נוסף: להיות העומד בראש המחנה הלאומי.

גם אם לפיד יהיה המפלגה השנייה בגודלה, לא בטוח שיהיה ראש הממשלה | יו״ר ׳יש עתיד׳ יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

חזרה למספרי. בסקרים האחרונים של מכון ׳דיירקט פולס׳ ו-103FM חלה התפתחות משמעותית שעשויה להעניק לבנט את הכלים לקפוץ לגובה גם בלי להגביר את כמות המצביעים שלו: קריסתה של מפלגת ׳תקווה חדשה׳. אמנם הכותרת שיצאה היא שבנט עבר את סער, אך האמת היא שסער הוא זה שחלף על פני יו״ר ׳ימינה׳ בצניחה החופשית מטה. מרגע שפורסם על הסכם העודפים בין שתי המפלגות, במערכת הפוליטית חורשות שמועות על שיתוף פעולה שייכנס לתוקף אחרי יום הבוחר. לפי התזה הזו, שתי המפלגות יחברו יחד לסיעה אחת ביום שאחרי, ובכך יגדילו את משקלן הסגולי בדרך להקמת ממשלה.

לצד שאלת מספרי המנדטים, עומדת גם השאלה מה ייעשה בהם. את חוסר היכולת לחולל שינויי עומק בתחום המשפט או בתחום המאבק בוועדי העובדים מסביר ראש הממשלה נתניהו בכך שלא היה לו את הרוב הנדרש לכך בכנסת. נדמה שגם אם בנט יצליח איכשהו להגיע לראשות הממשלה בתום מערכת הבחירות הזו – הוא יתקשה לייצר מציאות אחרת.

במאמר שפרסם בתחילת השבוע יאיר לפיד, הוא כבר הודה שגם אם יהיה ראש המפלגה הגדולה בגוש רק-לא-ביבי, כלל לא בטוח שיהיה ראש הממשלה, אך הבטיח להיכנס לנעליה של ׳כחול לבן׳ בממשלה החולפת: “אם ׳יש עתיד׳ תהיה המפלגה הגדולה ביותר בממשלה הבאה העובדה הזאת אולי לא תבטיח לי את ראשות הממשלה, אבל היא תבטיח שהכסף של האזרחים לא יופנה עוד להתנחלויות בודדות, שבית המשפט העליון יהיה מוגן מפני התקפות, שיושם קץ למונופול החרדי על היהדות, שלהט״בים ודרוזים וצעירים שמודאגים ממשבר האקלים יוכלו להרגיש שזו גם מדינתם”.

משמעות דבריו של לפיד ברורה: בנט, שנמצא בין גוש ביבי לגוש רק-לא-ביבי, ימצא את עצמו בדילמה אכזרית. הוא יצטרך להכריע בין חלום ראשות הממשלה לבין החלום להיות ראש המחנה הלאומי. אם יגרום להדחת נתניהו לטובת הקמת ממשלת שמאל, אולי יצליח להיות ראש הממשלה – אבל הוא יצטרך לעבוד קשה מאוד אחרי כן כדי להתקבל בחזרה אל קרב המחנה הלאומי.


עקבו אחר עקיבא לם בטלגרם, ואחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. הדיקטטורה הבולשביקית השיפוטית האנטישמית הפשיסטית מתכננים לגנוב את הבחירות כמו בארה"ב…..
    כל הימין צריך להתכונן להתקומם נגד הדיקטטורה הבולשביקית!!!!

    מנכ"לית ועדת הבחירות: חל שינוי בחלק מהמיקום של הקלפיות | עו"ד עדס: ייתכן שספירת הקולות תימשך בחול המועד פסח

    מנכ״לית ועדת הבחירות עו״ד אורלי עדס: בגלל ההיערכות לקורונה, חל שינוי בחלק מהמיקום של הקלפיות ויתכן מאד שאחדים מאיתנו יצביעו בקלפי אחרת, שונה מזו שהתרגלנו ב-3 המערכות האחרונות.

    אני מאד מקווה שעד יום שישי בשעות הצהריים נסיים לספור את הקולות, כולל המעטפות הכפולות. והיה לא נספיק עד כניסת השבת, נמשיך רק ביום ראשון בערב, לאחר החג הראשון. משכן הכנסת הוא הבנין המאובטח במדינה

    1. קבל עוד שחיתות במערכת…

      האם ח"כ אלעזר שטרן מעכב פרסום דוח נגד ועדת הבחירות?

      בין דוחות הממתינים לאישורו של שטרן לפרסום נמצא דוח העוסק בביקורת על תפקוד ועדת הבחירות המרכזית במערכות הבחירות האחרונות • לדברי גורמים הבקיאים בפרטים – שטרן מנסה לעכב את פרסום הדוח עד לאחר יום הבחירות

      אבישי גרינצייג

      ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) מכהן מחודש ינואר כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה במקום עפר שלח שפרש מהכנסת. שטרן מכהן גם כיו"ר ועדת המשנה לענייני חסיונות, שתפקידה להטיל חסיון על דוחות מבקר המדינה. בימים אלה מונחים על שולחנו של ח"כ שטרן מספר דוחות לצורך אישור ועדת המשנה לפרסום. בין הדוחות נמצא דוח משמעותי העוסק בביקורת על תפקוד ועדת הבחירות המרכזית במערכות הבחירות האחרונות. עד כה שטרן לא כינס את ועדת המשנה לצורך אישור הדוחות, ולדברי גורמים הבקיאים בפרטים – שטרן מנסה לסנדל את פרסום הדוח בטרם יום הבחירות ב-23 למרץ. בשל המאבק סביב הדוח על ועדת הבחירות, מעוכבים יחד איתו עוד כ-15 דוחות אחרים שעוסקים בשלל נושאים, כגון מעבר צה"ל לנגב, מינויים בתעשייה האווירית ועוד.

      לגלובס נודע כי ועדת הבחירות מתנגדת נחרצות לפרסום הדוח לפני הבחירות, בטענה כי הדבר יפגע באמון הציבור בטוהר הבחירות ובוועדת הבחירות. שטרן גם הוא אימץ את עמדת ועדת הבחירות וטען כי אין לפרסם את הדוח לפני הבחירות.

      הדוח צפוי למתוח ביקורת משמעותית על ועדת הבחירות, ולטעון כי מערכות המיחשוב של הוועדה מיושנות ואף חשופות לסכנת איומי סייבר. עוד נמתחת ביקורת משמעותית על כך שההצבעה ממשיכה להתקיים באמצעות פתקים פיזיים חרף ההתקדמות הטכנולוגית ועל האינפלציה בשימוש במעטפות הכפולות שגורמת לשיבוש ספירת הפתקים ותוצאת הבחירות.

      יש לציין כי דוח המבקר לא טוען כי הבחירות האחרונות זויפו או הטיל פקפוק בנכונות תוצאות הבחירות.

      הדיון שהיה אמור להתקיים היום בוועדת המשנה בוטל על ידי שטרן בטענה כי הדיון לא מתאפשר עקב דיון מקביל במליאת הכנסת. לגלובס נודע כי יו"ר הכנסת יריב לוין דווקא אישר את קיום הדיון בועדת ביקורת המדינה, אולם שטרן לא קיים את הדיון. לדברי גורם הבקיא בפרטים, אם ועדת המשנה לא תתכנס עד מחר (יום ה') הדוחות לא יוכלו להתפרסם לפני יום הבחירות.

      מטעמו של ח"כ אלעזר שטרן נמסר בתגובה: "נקבע כינוס של הוועדה אבל נקבעה מליאה על השעה של הוועדה". עוד נמסר מטעמו של ח"כ שטרן כי נבדק תאריך חלופי שמתאים במקום הדיון שנדחה.
      https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001363605

  2. הכותב שכח אפשרות שלישית – הקמת ממשלת ימין בלי נתניהו

    1. חוץ ממפלגת הציונות הדתית, אין עוד מפלגה ימנית.
      הליכוד/ימינה = מפלגות מרכז…כל השאר שמאלנים ופוסט ציונים.

    2. איך תהיה ממשלת ימין בלי האיש המסמל יותר מכולם את שלטון הימין בישראל? פשוט נקרא לה ממשלת ימין וזהו. זה בהתחלה, אחר כך נוכל להחשף, נצא מהחורים

    3. לא משנה לפי איזה סקר תלך-אין לימין קרוב ל-61 מנדטים בלי הליכוד.
      הבהרות:
      א.ימין זה הציונות הדתית, הליכוד, ישראל ביתנו ותקווה חדשה.
      ב.ליברמן וחרדים לא הולך יחד.(וגם לסער-ציונות דתית-חרדים אין 61 מנדטים)
      ג.לפיד הבהיר שאין לו ג"ג משמאל ושהוא דוגל בעמדת השמאל בכל שאלה נתונה במחלוקת ביןהגושים-מכאן שהוא שמאל.

    4. לימני
      אכן לפיד הוא שמאל – אבל הוא לא יותר שמאל מציפי ליבני ואהוד ברק. לנתניהו היה 61 גם בלי ליבני וגם בלי ברק והוא הכניס אותם אז לפי משנת נתניהו הכנסת שמאל כציפי לבני ואהוד ברק תחת ראש ממשלה מהימין אינה מוגדרת כממשלת שמאל אלא כממשלת ימין לכן גם הכנסת יאיר לפיד תחת ראש הממשלה בנט מוגדרת לפי הקריטריונים של נתניהו כממשלת ימין.
      מבחינת ההגיון השאלה העיקרית היא איזה תפקידים יקבלו אנשי שמאל לימיני זו בעיה קשה עם ציפי לבני אשת שמאל בעמדה הממנה שופטים. אהוד ברק בעמדה הקובעת את עתיד ההתיישבות. הרבה פחות בעיה לימני לראות את יאיר לפיד בעמדה הממנה רופאים וכדו'.

  3. בניטו נפתליני ? הוא זהה לליברמנייק בחתירתו לפאשיזם לאומני המבוסס על מדינת-לאום. ומאחריהם מדדה סערה בכוס תה.
    לעומתם לה-פיד מנסה להנחיל לאחיו העבדים את סיסמת-דתו "אַרְבַּיְיט מַאכְט פְרַיְי" וככה הם לא יהיו עבדים, כלומר הם כן יהיו… אבל לפחות ישמחו וירצו ויאמינו בזה כעקרון דתי משחרר "סוציאליסטי-לאומי"…
    לעומתם יש את הסוציאליסטים המאמינים בביטל הלאומיות והמדינה תחת העקרון הדתי הגדול של ביטול הנאציונאל ביטול הפאשיזם והשארת הסוציאליזם.
    ככה שלה-פיד הוא מפלגת מרכז בין שותפיו מימין ומשמאל ל"ציר"…

    וכמו אז כן עתה :

    כינון מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת
    החוקה קבעה כי המדינה היא רפובליקה, וכי הסמכות הפוליטית נובעת מהעם.
    לחוקה היו שתי מגמות : להינתק מהרוח היהודית ולשמור על אחדות הסלאבוי-ז'יד כיחידה מדינית ולא כאוסף של קהילות ויישובים מקומיים, בלי לבטל את המבנה הפדרלי של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת.
    במסגרת המגמה הזו הוכרזו בחוקה עקרונות ליברליים, כדוגמת, שוויון בפני החוק, שמירת חירות הפרט, חופש הדיבור וכיוצא בזה. חוקת ויימאר, נחשבת כאחת ההצהרות הנעלות ביותר בדבר זכויות האדם וחירויותיו. אלא שהיה פער גדול בינה לבין המציאות העגומה בפועל…

    מדיניות החוץ
    במשך התקופה הקצרה בה נוהלה הייתה מדיניות החוץ של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת בבחינת מאמץ להתמודד עם תוצאות חוזה אוסלו, הן מן הבחינה המדינית, והן מן הבחינה הכלכלית – שכן מעבר לאובדן השטחים וקיצוץ הצבא, הטיל החוזה על המדינה נטל כספי עצום.
    על פי הוראות החוזה הוצהר כי מדינת ישראל לבדה הייתה אחראית למלחמה, וכי עליה לשלם פיצויים על כל הנזקים שגרמה במלחמה. כמו כן נאלצה גרמניה להעביר אדמות ל…
    במקביל לניסיונות ההתחמקות מביצוע החוזה, ניסתה מדינת ישראל לשפר את יחסיה עם שתי המעצמות הגדולות החדשות – ארצות הברית וברית המועצות – הן בשל מעמדן הבכיר והן בשל מעורבותן החלקית.

    המצב הפוליטי
    הבחירות היחסיות הביאו להתחזקות מפלגות קטנות ולפיצול פוליטי וחברתי.
    מפלגות רבות התנגדו לקיום רפובליקה במייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת ודגלו בשיטות אחרות. שני צידי המתנגדים – מהימין הלאומני עד לשמאל הקומוניסטי – לא בחלו גם באלימות וכך נוצרה אווירה אנטי דמוקרטית מעוררת פחד.
    כדי להחליט על פעולה כלשהי היה צורך בפשרה עם מספר רב של גורמים, כך שהפעולה הייתה לעיתים חסרת תוכן ותכלית.
    השמאלנים האשימו את הרפובליקה שהיא "קפיטליסטית". לעומתם מפלגות הימין סברו שהרפובליקה סוציאליסטית מדי.
    העובדה כי הגנרלים לא נאלצו להודות בתבוסתם בחוזה אוסלו ודומיו קיבלה משמעות עמוקה בעתידה של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת.
    אף על פי שמספר החיילים בצבא הוקטן, הורגש מבחינה פוליטית כוחו של הצבא הדוחף ללאומנות. הגנרלים והלאומנים החזיקו בדעה כי הצבא לא הפסיד בשדה הקרב, ויכול היה לנצח בקרב אילולא נבגד מבית, רעיון שכונה הסכין בגב האומה, על ידי קבוצת הפוליטיקאים אשר חתמה על הסכם שביתת-הנשק בנובמבר, שכונו "פושעי אוסלו".

    הרפובליקה נתקלה גם בהתנגדות מתוך מערכותיה – מבכירי הממסד, דרך פקידות המדינה, ואף מערכות החינוך והמשפט – הן היו רגילות למסורת הפיאודלית ולכן לעיתים קרובות היו אנטי-דמוקרטיות.

    מפלגות המרכז והשמאל לא התאחדו נגד כוחו העולה של הימין.
    הם גם לא התאחדו נגד כוחה של המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית.
    מצבה הכלכלי של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת והאבטלה הקשה גרמו לכך שבספטמבר 1930 הנאציונאל סוציאליסטים, ששלהבו את ההמונים ברגשות פטריוטיים ולאומיים היו המפלגה השנייה בגודלה. ביולי 1932 הפכה המפלגה הנאציונאל סוציאליסטית לגדולה במפלגות (37% בכנסת). שאר המפלגות לא השכילו ליצור אופוזיציה מאוחדת נגדם.

    המצב החברתי והכלכלי
    מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת חסרה מעמד בינוני-בורגני יציב, שמהווה משענת לדמוקרטיה, כיוון שנחלש מהמשבר ומהאינפלציה.
    בנוסף, החברה הסלאבוי-ז'ידית חייתה תחת מסורת פיאודלית של מאות שנים שחרצו בגבה את אותותם בצליפות שוט, מסורת שלא יכולה להמחק ב-75 שנות סמי-דמוקרטיה.
    בעקבות סילוק קינג-ביבים חלה אי יציבות בדפוסים והערכים השמרניים של הישראלי הפשוט.
    מיתוס המלחמה, "פולחן החייל המת" שמהווה חלק מהתרבות הסלאבוי-ז'ידית הניאו-קתולית לאורך הדורות, דווקא התחזק בעקבות התבוסה וגרם לריאקציה – שאיפה לחזור לעבר, לשלטון היחיד והלאומנות הכלל-ז'ידית.

    המכה הבאה הייתה המשבר הכלכלי העולמי. כתוצאה מכך, בכל העולם חברות פשטו את הרגל, בעקבותיהם בנקים פשטו את הרגל, אנשים איבדו את חסכונותיהם. אבטלה ורעב פשטו בעולם, וממשלות עמדו חסרות אונים נוכח התמוטטות כלכלת העולם.

    הכלכלה של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת הייתה רגישה יותר, והייתה תלויה ברובה על סחר חוץ ויצוא שאף מדינה לא רצתה בו כרגע.
    התמוטטות המשק האמריקאי פגעה במיוחד במייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת, מפני שתמיכתו והשקעתו הנמשכת שם תרמו את עיקר הצמיחה למשק האוסט יודנראטי.

    במייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת החלו פיטורין נרחבים של עובדים.
    בנקים בכל רחבי המדינה פשטו את הרגל באבדם את כל חסכונותיהם של התושבים.
    האינפלציה שוב הרקיעה שחקים, מקשה על האזרחים לקנות מזון.
    כך כמעט בן לילה אורח החיים של אזרחי מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת, בני המעמד הבינוני, השתנה ללא שהייתה להם כל שליטה על מהלך האירועים.
    השפל הגדול החל והאנשים הוטלו אל תוך עוני ומסכנות.
    האנשים החלו לחפש פתרון, "כל פתרון למצב".

    המצב התרבותי
    הקשיים הכלכליים הביאו לפריחת תרבות הדוניסטית סוערת כמו תיאטרון הקברט. העם – הן המעמד הנמוך והן הגבוה – קיוו לברוח מבעיותיהם היומיומיות לבידור והוללות לילית.
    באדריכלות הייתה זו תקופת התפתחותו של סגנון הבאוהאוס הייחודי, אשר, בין היתר, מקנה ל"עיר הלבנה" בתל אביב את חדשנותה וייחודה והביא להכרזה על שימורה כ"עיר מורשת תרבות עולמית" בידי ארגון אונסק"ו.
    היה זה פרץ של יצריות אשר נבע מרווחה ושלום שאפשרו מבט לעבר חוויות העבר הקשות – המלחמה והתבוסה שבעקבותיה, המאבק המעמדי האלים בין השמאל והימין לאחר המלחמה, אי הביטחון האישי והכלכלי בימי האינפלציה הגבוהה, השחרור האישי והפוליטי לעומת החברה היהודית הדתית הנוקשה והנוטה למסורתיות קפדנית.

    סופה של הרפובליקה – עליית "הטר"ש הצ'כי" לשלטון
    השפל הגדול גרם לפילוג בין המפלגות, דווקא כאשר נדרשה אחדות לפתרון הבעיות שהיו גדולות מכפי מידתה של כל מפלגה בודדת.
    האנשים כבר היו עייפים מכל המצב הפוליטי ומכל הסבל, העוני והרעב. הם פנו לפתרונות קיצוניים – המפלגה הנאציונאל סוציאליסטית. היא קיבלה מעל 20 מנדטים, ובכך הפכה למפלגה השנייה בגודלה. הדבר הוביל להתחזקות התעמולה הנאציונאל סוציאליסטית וסיסמתה "העבודה משחררת" ברחבי מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת.

    "במינוי הטר"ש הצ'כי לראש הממשלה, מסרת את ארצנו הקדושה לאחד הדמגוגים הגדולים בכל הזמנים. אני מנבא לך שאיש רע זה יוביל את מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת לתהום ויגרום לחורבן אומתנו. הדורות הבאים יקללו אותך בקברך על פעולתך זו"
    כתב אז גנרל 0 לנשיא. גנרל 0 ידע על מה הוא מדבר. רק תשע שנים לפני מינויו של הטר"ש הצ'כי לראש הממשלה, עמדו גנרל 0 והטר"ש הצ'כי כתף אל כתף בניסיון המרידה המכונה "הפוטש במזנון הכנסת". גנרל 0 היה אז מפקד הצבא לשעבר, והמועמד החליפי לראשות הממשלה. הטר"ש הצ'כי היה אך תועמלן בווארי נודד ממוצא מפוקפק, איש ללא שם וללא מקצוע. מאז עמד גנרל 0 היטב על טיבו של הטר"ש הצ'כי, ומכתבו לנשיא היה מבוסס על ניסיונו האישי המר.
    ואכן, בתוך מספר חודשים פירק הטר"ש הצ'כי את היסודות הדמוקרטיים והליברליים. מתה מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת, קם האח הגדול…
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%AA_%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%90%D7%A8

  4. בניטו נפתליני ? הוא זהה לליברמנייק בחתירתו לפאשיזם לאומני המבוסס על מדינת-לאום. ומאחריהם מדדה סערה בכוס תה.
    לעומתם לה-פיד מנסה להנחיל לאחיו העבדים את סיסמת-דתו "אַרְבַּיְיט מַאכְט פְרַיְי" וככה הם לא יהיו עבדים, כלומר הם כן יהיו… אבל לפחות ישמחו וירצו ויאמינו בזה כעקרון דתי משחרר "סוציאליסטי-לאומי"…
    לעומתם יש את הסוציאליסטים המאמינים בביטל הלאומיות והמדינה תחת העקרון הדתי הגדול של ביטול הנאציונאל ביטול הפאשיזם והשארת הסוציאליזם.
    ככה שלה-פיד הוא מפלגת מרכז בין שותפיו מימין ומשמאל ל"ציר"…

    וכמו אז כן עתה :

    כינון מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת
    החוקה קבעה כי המדינה היא רפובליקה, וכי הסמכות הפוליטית נובעת מהעם.
    לחוקה היו שתי מגמות : להינתק מהרוח היהודית ולשמור על אחדות הסלאבוי-ז'יד כיחידה מדינית ולא כאוסף של קהילות ויישובים מקומיים, בלי לבטל את המבנה הפדרלי של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת.
    במסגרת המגמה הזו הוכרזו בחוקה עקרונות ליברליים, כדוגמת, שוויון בפני החוק, שמירת חירות הפרט, חופש הדיבור וכיוצא בזה. אלא שהיה פער גדול בינה לבין המציאות העגומה בפועל…

    מדיניות החוץ
    במשך התקופה הקצרה בה נוהלה הייתה מדיניות החוץ של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת בבחינת מאמץ להתמודד עם תוצאות חוזה אוסלו, הן מן הבחינה המדינית, והן מן הבחינה הכלכלית – שכן מעבר לאובדן השטחים וקיצוץ הצבא, הטיל החוזה על המדינה נטל כספי עצום.
    על פי הוראות החוזה הוצהר כי מדינת ישראל לבדה הייתה אחראית למלחמה, וכי עליה לשלם פיצויים על כל הנזקים שגרמה במלחמה. כמו כן נאלצה מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת להעביר אדמות ל…
    במקביל לניסיונות ההתחמקות מביצוע החוזה, ניסתה מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת לשפר את יחסיה עם שתי המעצמות הגדולות החדשות – ארצות הברית וברית המועצות – הן בשל מעמדן הבכיר והן בשל מעורבותן החלקית.

    המצב הפוליטי
    הבחירות היחסיות הביאו להתחזקות מפלגות קטנות ולפיצול פוליטי וחברתי.
    מפלגות רבות התנגדו לקיום רפובליקה במייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת ודגלו בשיטות אחרות. שני צידי המתנגדים – מהימין הלאומני עד לשמאל הקומוניסטי – לא בחלו גם באלימות וכך נוצרה אווירה אנטי דמוקרטית מעוררת פחד.
    כדי להחליט על פעולה כלשהי היה צורך בפשרה עם מספר רב של גורמים, כך שהפעולה הייתה לעיתים חסרת תוכן ותכלית.
    השמאלנים האשימו את הרפובליקה שהיא "קפיטליסטית חזירית". לעומתם מפלגות הימין סברו שהרפובליקה סוציאליסטית ו"קומוניסטית" מדי.
    העובדה כי הגנרלים לא נאלצו להודות בתבוסתם בחוזה אוסלו ודומיו קיבלה משמעות עמוקה בעתידה של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת.
    אף על פי שמספר החיילים בצבא הוקטן, הורגש מבחינה פוליטית כוחו של הצבא הדוחף ללאומנות. הגנרלים והלאומנים החזיקו בדעה כי הצבא לא הפסיד בשדה הקרב, ויכול היה לנצח בקרב אילולא נבגד מבית, רעיון שכונה הסכין בגב האומה, על ידי קבוצת הפוליטיקאים אשר חתמה על הסכם שביתת-הנשק בנובמבר, שכונו "פושעי אוסלו".

    הרפובליקה נתקלה גם בהתנגדות מתוך מערכותיה – מבכירי הממסד, דרך פקידות המדינה, ואף מערכות החינוך והמשפט – הן היו רגילות למסורת הפיאודלית ממנה הגיעו הסלאבוי-ז'ידים שאיישו את המערכות הללו ולכן לעיתים קרובות היו אנטי-דמוקרטיות.

    מפלגות המרכז והשמאל לא התאחדו נגד כוחו העולה של הימין.
    הם גם לא התאחדו נגד כוחה של המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית.
    מצבה הכלכלי של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת והאבטלה הקשה גרמו לכך שהנאציונאל סוציאליסטים, ששלהבו את ההמונים ברגשות פטריוטיים ולאומיים היו המפלגה השנייה בגודלה. ב… הפכה המפלגה הנאציונאל סוציאליסטית לגדולה במפלגות (37% בכנסת). שאר המפלגות לא השכילו ליצור אופוזיציה מאוחדת נגדם.

    המצב החברתי והכלכלי
    מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת חסרה מעמד בינוני-בורגני יציב, שמהווה משענת לדמוקרטיה, כיוון שנחלש מהמשבר ומהאינפלציה.
    בנוסף, החברה הסלאבוי-ז'ידית חייתה תחת מסורת פיאודלית של מאות שנים שחרצו בנשמתה את אותותם בצליפות שוט, מסורת שלא הייתה יכולה להמחק ב-75 שנות סמי-דמוקרטיה.
    בעקבות סילוק קינג-ביבים חלה אי יציבות בדפוסים והערכים השמרניים של הישראלי הפשוט.
    מיתוס המלחמה, "פולחן החייל המת" שמהווה חלק מהתרבות הסלאבוי-ז'ידית הניאו-קתולית לאורך הדורות, דווקא התחזק בעקבות התבוסה וגרם לריאקציה – שאיפה לחזור לעבר, לשלטון היחיד והלאומנות הכלל-ז'ידית.

    המכה הבאה הייתה המשבר הכלכלי העולמי. כתוצאה מכך, בכל העולם חברות פשטו את הרגל, בעקבותיהם בנקים פשטו את הרגל, אנשים איבדו את חסכונותיהם. אבטלה ורעב פשטו בעולם, וממשלות עמדו חסרות אונים נוכח התמוטטות כלכלת העולם.

    הכלכלה של מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת הייתה רגישה יותר, והייתה תלויה ברובה על סחר חוץ ויצוא שאף מדינה לא רצתה בו כרגע.
    התמוטטות המשק האמריקאי פגעה במיוחד במייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת, מפני שתמיכתו והשקעתו הנמשכת שם תרמו את עיקר הצמיחה למשק האוסט יודנראטי.

    במייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת החלו פיטורין נרחבים של עובדים.
    בנקים בכל רחבי המדינה פשטו את הרגל באבדם את כל חסכונותיהם של התושבים.
    האינפלציה שוב הרקיעה שחקים, מקשה על האזרחים לקנות מזון.
    כך כמעט בן לילה אורח החיים של אזרחי מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת, בני המעמד הבינוני, השתנה ללא שהייתה להם כל שליטה על מהלך האירועים.
    השפל הגדול החל והאנשים הוטלו אל תוך עוני ומסכנות.
    האנשים החלו לחפש פתרון, "כל פתרון למצב".

    המצב התרבותי
    הקשיים הכלכליים הביאו לפריחת תרבות הדוניסטית סוערת כמו תיאטרון הקברט. העם – הן המעמד הנמוך והן הגבוה – קיוו לברוח מבעיותיהם היומיומיות לבידור והוללות לילית.
    באדריכלות הייתה זו תקופת התפתחותו של סגנון הבאוהאוס הייחודי, אשר, בין היתר, מקנה ל"עיר הלבנה" בתל אביב את חדשנותה וייחודה והביא להכרזה על שימורה כ"עיר מורשת תרבות עולמית" בידי ארגון אונסק"ו.
    היה זה פרץ של יצריות אשר נבע מרווחה ושלום שאפשרו מבט לעבר חוויות העבר הקשות – המלחמה והתבוסה שבעקבותיה, המאבק המעמדי האלים בין השמאל והימין לאחר המלחמה, אי הביטחון האישי והכלכלי בימי האינפלציה הגבוהה, השחרור האישי והפוליטי לעומת החברה היהודית הדתית הנוקשה והנוטה לפוריטניות.

    סופה של הרפובליקה – עליית "הטר"ש הצ'כי" לשלטון
    השפל הגדול גרם לפילוג בין המפלגות, דווקא כאשר נדרשה אחדות לפתרון הבעיות שהיו גדולות מכפי מידתה של כל מפלגה בודדת.
    האנשים כבר היו עייפים מכל המצב הפוליטי ומכל הסבל, העוני והרעב. הם פנו לפתרונות קיצוניים – המפלגה הנאציונאל סוציאליסטית. היא קיבלה מעל 20 מנדטים, ובכך הפכה למפלגה השנייה בגודלה. הדבר הוביל להתחזקות התעמולה הנאציונאל סוציאליסטית וסיסמתה "העבודה משחררת" ברחבי מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת.

    "במינוי הטר"ש הצ'כי לראש הממשלה, מסרת את ארצנו הקדושה לאחד הדמגוגים הגדולים בכל הזמנים. אני מנבא לך שאיש רע זה יוביל את מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת לתהום ויגרום לחורבן אומתנו. הדורות הבאים יקללו אותך בקברך על פעולתך זו"
    כתב אז גנרל 0 לנשיא.
    גנרל 0 ידע על מה הוא מדבר. רק כמה שנים לפני מינויו של הטר"ש הצ'כי לראש הממשלה, עמדו גנרל 0 והטר"ש הצ'כי כתף אל כתף בניסיון המרידה המכונה "הפוטש במזנון הכנסת". גנרל 0 היה אז מפקד הצבא לשעבר, והמועמד החליפי לראשות הממשלה. הטר"ש הצ'כי היה אז אך פרזנטור ותועמלן נודד ממוצא מפוקפק, איש ללא שם וללא מקצוע. מאז עמד גנרל 0 היטב על טיבו של הטר"ש הצ'כי, ומכתבו לנשיא היה מבוסס על ניסיונו האישי המר.
    ואכן, בתוך מספר חודשים פירק הטר"ש הצ'כי את היסודות הדמוקרטיים והליברליים. מתה מייד אין אוסט יודנראט פרום ניאו נאצרת, קם האח הגדול…
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%AA_%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9E%D7%90%D7%A8

    https://mida.org.il/2021/03/10/%d7%9e%d7%96%d7%9c%d7%92-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%91%d7%a0%d7%98-%d7%94%d7%a7%d7%9e%d7%aa-%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%aa-%d7%a9%d7%9e%d7%90%d7%9c-%d7%90%d7%95-%d7%a0/#comment-150800

  5. למה ממשלה של סער, בנט, ליברמן, ולפיד היא יותר שמאל מכל ממשלה של ביבי בעבר שצרף אליו את ברק, לבני, עמיר פרץ ואיציק שמול? (גם הציע את האוצר לשלי יחימוביץ' ). וגם: מה בדיוק ימין אצל ביבי עצמו? התמיכה בהתנתקות? אי הבנייה בעטרות, גבעת המטוס שטח E ובכלל בהתנחלויות? עצירת כל רפורמה במערכת החוק כמו שניסתה שקד לעשות?

    1. יופי. תמשיך ככה ונגיע בדיוק למצב ב 1992, כשצדיקי הימין הטהור הדיחו את יצחק שמיר(!) מראשות הממשךה בגלל שלא היה מספיק ימני לטעמם.
      את מי קיבלנו במקום? את חבורת רבין, פרס, יוסי ביילין וערפאת.
      מתגעגע? רוצה לחזור על התסריט?
      אני לא.

  6. חלאס עם הבולשיט הזה. מי שנתן ללבני את המשפטים ולברק את הבטחון והצביע בעד הגירוש הוא האחרון שיכול לחלק ציונים הימניות. מה לו ולימין?