האזרח קשה היום שעלול להיזרק לרחוב בגלל בוז׳י הרצוג

איציק מגן כתב לפני שנה וחצי פוסט שגוי נגד הרצוג ונתבע על רבע מיליון ש״ח, ללא כל התראה מראש או אפילו בקשה להסיר את הפרסום. ״מחקתי את הפוסט, התנצלתי והסברתי לו שזו הייתה טעות. זה לא עזר״

״דברי בלע״ | יו״ר הסוכנות היהודית יצחק בוז׳י הרצוג (צילום: קובי גדעון, לע״מ)

איציק מגן בן ה-52 מתגורר בעפולה עם אשתו ובנו בן ה-11. כל חייו עבד מגן כשרברב, אך בעקבות נכות שנגרמה לו כתוצאה מנפילה על גבו במהלך העבודה לפני כשנתיים וחצי, הוא כבר אינו מסוגל להמשיך בתחום האינסטלציה. חבריו של מגן מכירים אותו מזה עשורים בתור ימני נלהב, ודף הפייסבוק הפעיל שלו מעיד על כך. בחירות, חשיפות עיתונאיות וראיונות בתקשורת של פוליטיקאים משמאל ומימין זוכים בדרך כלל להתייחסות ולשיתוף מצדו.

שגיאה בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו לפני כשנתיים רודפת את מגן בשנה האחרונה, ובגדול. “פרסמתי בפייסבוק שלי פוסט על הגברת אורה הרצוג”, מספר מגן ל׳מידה׳. אורה הרצוג (96), למי שלא מכיר, היא רעייתו של נשיא המדינה לשעבר חיים הרצוג ז״ל ואימו של יו״ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג. “עשיתי טעות. כתבתי בפוסט שהיא עדיין מקבלת מהמדינה תקציב ואחזקת בית בתור מי אלמנת נשיא לשעבר ושהיא גרה בבית אבות יוקרתי. כתבתי גם שהבן שלה גר בצהלה בווילה שלה במקומה. התבלבלתי בתום לב וכתבתי את זה על אורה הרצוג במקום על ראומה ויצמן (רעייתו של נשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן ז״ל), כשבעצם אורה הרצוג בכלל לא גרה שם. עד היום אני לא יודע איך זה התבלבל לי בראש”.

מגן מדגיש: “הפרטים בפוסט הזה בכלל לא נכונים, כתבתי אותו בטעות גמורה. אמנם אורה הרצוג כן מקבלת תקציב אחזקת בית, אבל בכלל לא חיה בבית אבות יוקרתי אלא בהרצליה פיתוח בווילה שלה. ואגב בוז׳י כן מתגורר בווילה של 30 מיליון שקל שהייתה של ההורים שלו בשכונת צהלה”.

שנה וחצי חולפות מפרסום הפוסט, וביום בהיר אחד מתבשר מגן כי יו״ר הסוכנות היהודית, בוז׳י הרצוג, החליט לתבוע אותו בסכום של 250 אלף שקלים על הפוסט שפרסם. לתביעה, אומר מגן, לא קדמה כל אזהרה או בקשה למחיקת הפרסום. גם התנצלות לא עניינה אותו. “ברגע שקיבלתי את כתב התביעה, עוד באותו ערב, מיד מחקתי את הפוסט מהפייסבוק והתקשרתי לעורך דין שלו וביקשתי סליחה”, מסביר מגן. “אמרתי לו שטעיתי ושזה לא היה בכוונה אלא בתום לב. אמרתי לו שאני מוכן לפרסם התנצלות בכל ניסוח שהוא רוצה שאני אכתוב ושאני מסכים שזה יפורסם בכל מקום שהוא ירצה. אני אומר לך שהסברתי לו את המצב הכלכלי שלי עם דמעות בעיניים, אבל זה עדיין לא עזר”.

פציעתו של מגן הותירה אותו נכה, ולא אפשרה לו לחזור לעבודתו כשרברב. “אשתי עובדת במשק בית ומרוויחה 4,000 שקלים בחודש. אני אישית מקבל הבטחת הכנסה מביטוח לאומי של 700 שקל בחודש”, הוא מתאר. בשל מצבו הכלכלי, שלדבריו לא איפשר לו לשכור עורך דין, הוא נאלץ לנהל את תיקו באופן עצמאי.

טעות יקרה | משמאל: יצחק בוז׳י הרצוג, אורה הרצוג ואהוד אולמרט (צילום: משה מילנר, לע״מ)

במשפט טען הרצוג כי מדובר היה בשני פוסטים שונים, אחד מיוני 2018 ואחד מיוני 2019, וכי במהלך תקופות אלה קיבל הודעות וטלפונים ממכרים ומאנשים רבים שתמהו על הדברים שנכתבו עליו. אלא שמגן מסביר ל׳מידה׳ כי בניגוד לטענת הרצוג, לא פרסם נגדו שני פוסטים שונים. “הפוסט מ-2018 הוא של דף פייסבוק בשם ׳עושים סדר במדינה׳ שהעלה על דעת עצמו את הפוסט ורק תייג אותי. גם אם הייתי רוצה לפרסם אותו בעצמי, לא יכולתי. זאת לא קבוצה שבה אפשר לפרסם. זה דף. רק היוצרים שלו יכולים לפרסם בו”.

גם אם נניח שמדובר בשני פוסטים, נשאלת השאלה מדוע לא התריע הרצוג בפני מגן וביקש ממנו להסיר את הפרסום במהלך השנה וחצי בה היה ״באוויר״. כאשר נשאל הרצוג על-ידי שופט בית משפט השלום בתל-אביב, אביים ברקאי, מדוע לא פנה בזמן מאז פרסום הפוסט אל מגן, השיב כי “נכנסתי לתפקידי כיו״ר הנהלת הסוכנות היהודית והתמקדתי כל כולי בעשייה, וזה היתרון בחוק שמאפשר לך שבע שנים כדי להגיש תביעה. אני המשכתי בחיי”. מדובר, כאמור, בשנה וחצי מאז כניסתו לתפקיד.

עוד נטען על ידי עורך דינו של הרצוג במהלך המשפט, כי מגן כינה את יו״ר הסוכנות “יודנראט חזיר גרמני”. ביחס לטענה חמורה זו, טוען מגן כי לא זכורה לו אמירה כזו. יתר-על-כן, מגן מסביר כי “למרות שהרצוג התבקש במהלך עדותו להראות ראיה, הוא לא הראה שום אסמכתא לכך. כלום”.

הציבור למען מגן

השופט ברקאי פסק בתחילת החודש כי על מגן לשלם להרצוג פיצוי בגובה 40 אלף שקלים ועוד 15 אלף שקלים לעורך דינו. 55 אלף שקלים הם אולי לא סכום משמעותי מבחינת הרצוג, המשתכר כיום כ-45 אלף שקלים בחודש, אך בהינתן מצבו הכלכלי הקשה של מגן – מבחינתו מדובר היה בבשורת איוב.

את הסכום המדובר הוא נדרש לשלם עד ליום חמישי ה-1 באפריל 2021. בעקבות המחיר הכבד שתשלום זה גובה ממשפחתו, הכולל התמוטטות נפשית של אשתו וחרדות וסיוטים מצד בנו, החליט מגן לפנות לציבור בבקשת סיוע ותרומה. בפוסט בדף הפייסבוק שלו בו פנה לציבור בבקשה לסיוע, כתב מגן כי “כל מי שמכיר אותי יודע שתמיד נרתמתי לעזור ככל יכולתי לכל אדם במצוקה וגם עשיתי עבודות אינסטלציה בחינם או במחיר סמלי למעוטי יכולת או ניצולי שואה. גם במצבים הכי קשים בחיי לא ביקשתי עזרה כספית מאף אדם. כל אדם שיתרום, ארשום את שמו ובבוא היום כשאוכל אחזיר לו את מלוא הסכום”.

מגן מספר בהתרגשות כי עד כה נרתמו אנשים רבים למאבקו ותרמו לו בסיוע התשלום להרצוג. “לא האמנתי כמה אנשים טובים יש כאן, אנשים שבכלל לא מכירים אותי, זה כל כך מרגש אותי”. אך גם לאחר התגייסותם של מספר לא מבוטל של אנשים, מגן עדיין אינו קרוב להשלמת הסכום שהוטל עליו לשלם ליו״ר הסוכנות היהודית.

נגד נתניהו מותר, נגד הרצוג אסור

לכל אזרח ולכל נבחר ציבור בישראל שמורה הזכות להגן על שמו הטוב בבית משפט. כך, להרצוג שמורה הייתה הזכות לתבוע את מגן לדין, כפי שאכן עשה. אלא שדברים שאמר הרצוג בשנת 2016 מעידים כי יכול להיות שיו״ר הסוכנות היהודית הוא מגן חופש הביטוי האזרחי רק כל עוד אין הדבר נוגע אליו בעצמו.

בנובמבר 2016 פרסם אזרח בשם יואב סאלם פוסט בפייסבוק בו האשים את ראש הממשלה נתניהו ואת רעייתו בשליחת בנם, יאיר, למשלחות לפנמה ולמדינות נוספות בחו״ל המשמשות כ״מקלטי מס״, תוך הברחת מיליוני דולרים. בעקבות כך קיבל סאלם מעורך דינו של נתניהו מכתב איום בתביעת לשון הרע על סך 130 אלף שקלים אם ימאן להסיר את הפוסט. סאלם אכן סירב להסירו.

״אזרח במדינת ישראל יכול להביע את דעתו ולא להתבייש״, האמנם? | בני הזוג נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

ממש באותו השבוע, בכנס פעילים חברתיים של קרן ברל כצנלסון, אמר הרצוג, יו״ר האופוזיציה ויו״ר ׳המחנה הציוני׳ דאז, כי הוא “לא מוכן למה שקרה”, וכי הוא “לא מוכן לחיות בתקופה כזו – גם אם מישהו אומר דברי בלע כאלו ואחרים בפייסבוק לא הגיוני שהוא יחטוף איום על 130 אלף שקל לתביעת דיבה. אזרח במדינת ישראל יכול להביע את דעתו ולא להתבייש”.

מדוברו של יו״ר הסוכנות היהודית נמסר: “מר הרצוג מאמין גדול בחופש הביטוי. בין היתר זו הסיבה לכך, שעד למקרה זה הוא לא הגיש מעולם תביעת לשון הרע. חופש הביטוי אינו מקנה בצידו חופש ביזוי והכפשה, במקרה הזה הכפשה שקרית וחמורה הנוגעת לחייו הפרטיים וליחסיו של הרצוג עם אימו הקשישה, הכפשה אשר פירסם מר מגן פעמיים, שנה אחר שנה, זאת למרות שהעירו לו במפורש שמדובר בשקר. מר מגן אף המשיך לעשות זאת גם בדיוני בית המשפט, במקום לדבוק בציווי ״נצור לשונך מרע״. הרצוג מאמין בביטוי זה והן במצוות כיבוד הורים.

“בשום שלב מר מגן לא הביע חרטה אמיתית וכנה על הדברים החמורים שפרסם נגד מר הרצוג, כמו גם על הכינויים הנוראיים בהם הוא עשה שימוש, לרבות ״יודנראטים חזירים גרמניים״. את טענותיו, לרבות אלה שהעלה בפני הכתב, כבר העלה מגן בפני ביהמ״ש, והן נדחו. נראה שלאחר שביהמ״ש דחה אותן, סבור מר מגן שהציבור הוא הכתובת הנכונה לערעור. חשוב לציין כי בציטוטים קודמים בהם מר הרצוג התייחס לתביעות דיבה של אנשי ציבור, הוא הדגיש את זאת שאסור לאף אדם להוציא דיבתו של אדם אחר רעה, או לעבור על החוק. מוטב כי כולנו נקפיד, במיוחד ערב פסח ובוודאי בימים אלה, מלהמנע מלדבר שקר ומרמה איש באחיו ולזכור שכולנו עם אחד”.

***

נותר עוד שבוע וחצי כדי לתרום ולעזור לאיציק מגן. לחצו כאן, הפרטים בפנים.

***


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. בוז׳י בחור רגיש ועדין נפש שנעלב בקלות. בדיוק החומר שמתאים לראשות ממשלת ישראל.

    1. נראה אכזריות בסיסית של הרצוג. קבוצה אכזרית לא אנושית.

    2. כמה אופייני לנציג מחנה השמאל האליטיסטי והפריבילגי כמו בוז'י לדרוס עד הסוף את "האחר" (כלומר נציג המחנה האידאולוגי היריב) תוך הפעלת תחבולנות רטורית מתחסדת המכסה על ערוות הזדוניות והרשעות.
      האירוניה נעוצה בכך שהסגנון והתוכן של הפוסט שנכתב בפייסבוק בהקשר לאורה הרצוג ועורר את זעמו הקדוש של בוז'י הוא כאין וכאפס לעומת זרם הביוב של השמאל שנמצא ברשתות בהקשר לבני משפחת נתניהו שלא להזכיר את מה שמושמע בהפגנות בלפור וזה דווקא זוכה לליטוף מצד ראשי מחנה השמאל ובראשם שופטי הבגץ
      צביעות היא שקר

  2. בוזי שתק בחקירות עמותות ברק.
    זה כבר ידוע לכל שאהוד ברק השתמש בו כדי להעביר כספי שוחד למימון מסע הבחירות שלו.
    די אירוני שמסע שהכותרת שלו היתה "מושחתים נמאסתם" מומן מכספי שוחד.
    אבל מצד שני זה ממש מתאים לשניהם.

  3. מר הרצוג מאמין גדול בחופש הביטוי. גם אם מישהו אומר דברי בלע כאלו ואחרים בפייסבוק לא הגיוני שהוא יחטוף איום על 130 אלף שקל לתביעת דיבה. זאת למרות שהעירו לו במפורש שמדובר בשקר. אזרח במדינת ישראל יכול להביע את דעתו ולא להתבייש.

    חשוב לציין כי בציטוטים קודמים בהם מר הרצוג התייחס לתביעות דיבה של אנשי ציבור, הוא הדגיש את זאת שאסור לאף אדם להוציא דיבתו של אדם אחר רעה, או לעבור על החוק. הוא אמר: נכון, יש כללי משחק, אסור להוציא דיבה ואסור לנהוג באלימות ואסור לחצות את החוק. אבל אזרחים שרוצים להביע מחאה מעומק הלב, רשאים גם רשאים.

  4. אני לא מבין את הכתבה הזו.
    האם העובדה שאדם הוא ימני וגם מסכן ועני מתירה לו לכתוב שקרים כנגד אדם אחר, גם אם האדם האחר הוא איש שמאל?
    גם אם אני לא מסכים עם דרכו של יצחק הרצוג, ואפילו אם אומר שהוא צבוע, זה לא משנה ועומדת לו הזכות לתבוע את מי שכתב עליו שקרים.

    1. אני לא מבין את התגובה הזאת.
      איפה ראית טענה שזו לא זכותו? טענו שזה לא מוסרי ושזה צבוע ושצריך לעזור למר מגן אבל לא ראיתי בכתבה טענה שמר הרצוג לא פעל כחוק.

    2. באמת לא הבנת את הכתבה.
      אולי תקרא אותה יחד עם אמא ותבקש הסבר…

    3. אני מסכים. הכתבה הזאת פשוט מבישה.
      החלטתי לבטל את המנוי שלי למידה בגללו.

    4. אם לדעתו של הרצוג, מותר:

      "אני לא מוכן למה שקרה, לא מוכן לחיות בתקופה כזו – גם אם מישהו אומר דברי בלע כאלו ואחרים בפייסבוק לא הגיוני שהוא יחטוף איום על 130 אלף שקל לתביעת דיבה. אזרח במדינת ישראל יכול להביע את דעתו ולא להתבייש. נכון, יש כללי משחק, אסור להוציא דיבה ואסור לנהוג באלימות ואסור לחצות את החוק. אבל אזרחים שרוצים להביע מחאה מעומק הלב, רשאים גם רשאים"

      אז מה זה משנה, מה אומר החוק?

  5. זה מה שבחרתם לכתוב עליו ביום של בחירות גורליות?
    משהו מוזר מאוד עובר על האתר בחודשים האחרונים

    1. מה הבעיה עם התייחסות לכל מיני נושאים במקום אובססיה לנושא אחד?
      יש פה מספיק מאמרים לכל מה שרוצים לעסוק בו.
      מוזמן לברור מה לקרוא לפי הכותרות.

  6. עושים אחלה כסף.
    זה סטריאוטיפ על היהודי בהיר העור.
    לפי הסטריאוטיפ, יהודי בהיר העור מוציא כסף בדליים מכהה העור, ומשלם בכפיות לכמה כהי עור שהוא צריך.
    זה רק סטריאוטיפ.
    בסך הכל כולנו יהודים.

  7. כשבוז'י אמר שהוא יותר טוב מנתניהו,
    זאת לא דיבה?
    הבן אדם כתב פוסטים ללא כוונת רווח, ללא הסתה.

    נו טוב, היהודי בהיר העור היה צריך פיצוי כספי.

    לדעתי עם הזילות הזאת הערך של השקל ירד עכשיו ב99.4 אחוז

  8. האם זה אותו בוז'י שסירב להעיד בפרשת העמותות של ברק.

    האם זה מעיד על נקיון כפיים.

    אשמח מאד אם אדון בוז'י יועיל להסביר לנו מה באמת קרה שם פן נהיה לבוז.

  9. הרבה פעמים אתם עושים עבודה חשובה ומאזנת וכבוד. אבל הפעם מצטער אי אפשר להגן על איציק בעיקר אם קוראים את פס"ד. יהיה טוב יותר לכולם אם הווליום של הדיון הציבורי יהיה מתון ורגוע יותר ואנשים ישקלו את דבריהם לפני שמפיצים אותם ובמקרה זה ממציאים אותם ("התבלבלתי", "שכחתי", "קראתי את זה במקום אחר").
    אני רואה לפעמים מן הצד השני עלילות. פשוט עלילות דם ושמח שיש כל מיני שלהם ששילמו כסף טוב כולל תומרקין לפני אלף שנה שנתבע על ידי ישראל אלדד ז"ל כי כתב עליו "אס אס יהודי" שזה די דומה למה שכתב מגן . אליקים העצני יבדל"א תבע את תומרקין גם כן על דברים דומים עם חומרה פחותה ממקרה זה. הכסף לפי הרשת נתרם לארגון רווחה כלשהו. אריק שרון תבע את העיתונאי בנזימן . בעידן הרשתות עם ההפצה נדרשת הגנה על בני אדם וגם על שליחי ציבור גם כאלו שרחוקים מאוד מעמדותנו.

  10. זה מה שקורה במערכת המשפט כשמיליונר ואכזר כמו בוז'י יכול לשכור עו"ד ולתבוע אדם עני שאין באפשרותו לשכור עו"ד על טעות שכתב העני ושהוא מתנצל עליה בכל אופן שיתבקש. מה עוד שהעני הינו ימני. מי לא עושה טעויות? סדיזם טהור. המסקנה: מי שלא מיוצג על ידי עו"ד ומייצג את עצמו תמיד יפסיד בבית המשפט, צדק או להיפך. אכן בוז'י גם אמלל אדם יותר ממה שהיה, גם הגדיל את הונו ב-% 0.0001, וגם ישן טוב בליילה.

  11. מה כבר כתב היהודי הזה? לא העליב לא קילל לא טינף. אז הרצוג הגדול (בעיני עצמו כמובן) תבע. אז תבע. הפליאה הגדולה היא – השופט. כרגיל, אין צדק בישראל. אין רחמנות, אין חמלה. אנשים מורמים מעם. מנותקים מהמציאות. חיים בוואקום. יש לציין שיש כמה צדיקים ביניהם. היה יכול לגמור את העניין במשהו סימלי, לטובת עמותה נזקקת, לא לטובת פוליטיקאי, מדושן בערימות של כסף.

  12. האם כתב יודנראט חזיר גרמני או לא? הוא לא זוכר? אם הוא לא מכחיש מכל וכל אז כנראה שנהג לכתוב דברים כאלה…מי שכותב דברים מסוג כזה ראוי שיתבע…וצריך היה לפבוק לו את כל ה 250 אלף, בלי שום הנחה!

  13. יפה, שאנשים ילמדו בכוח. אין חופש ביטוי מוחלט להטיל רפש בכל אדם בישראל. אולי עכשיו אנשים ילמדו לנצור את לשונם ולנהל שיח קצת יותר תרבותי.

  14. השתיקה בפרשת העמותות אין בה די ?? הרי ברור לעין היה שלא היה תמים. התשקה בחקירה בחקירה אמתיתי ולא מטעם היתה מוגדרת כהודאה. הודאה בה היה נופל גם הוא וגם ה"בוס" אהוד ברק. מר טפלון.
    יש מורמים מעם ויש מושפלים. למושפלים אסור להעז להתבטא.
    נסיון השתקה שלא עובד על הצד השני. לראש הממשלה נתניהו אפשר לקרוא בכל שם גנאי אפשרי בלי להיענש. ליצור תמונה שלו עם חבל תליה. לראותו בשירותים. קריאות נגדו ומשפחתו כולל קריאות לרצח במקרה הטוב נגמרות בנו נו נו. פרשת משפטים בושה

  15. ככה זה כשכל אינסטלטור חושב שהוא יכול לטנף על שר.

    על עבריין הוא היה יותר שומר על הפה שלו.

  16. בכיין. הוצאת לשון הרע על בנאדם, תשלם. לא משנה אם זה הרצוג, ביבי, או כל אחד אחר.

  17. על טעויות משלמים! לא ידוע לכם על כך, מידה? החמור שיש אנשים שמוכנים לעזור למרושע הביביסט. החמור עוד יותר שאתם תומכים בו עיתון מידה. עיתון חסר ערכים שנזכר במצפון רק כשמדובר בנתניהו!

  18. הכתבה לא משקפת נכון את הענין.
    אני לא מציע לבסס טיעונים כנגד הרצוג על איציק מגן

  19. כל הסיפור קפקאי,
    אך מה שמעניין שסופו לא ידוע

    האם הרצוג פתח תיק הוצאה לפועל? האם האיש הנכה סולק מדירתו?
    לדעתי שני אלה לא יקרו.