בצה״ל מעדיפים לשנות את הגדרת הבעיה במקום להתמודד איתה

דרג הפיקוד הבכיר בצה״ל מסרב להישיר מבט אל המציאות ואל האיומים ההולכים וגוברים בחזיתות השונות, ומגדיר לנוחיותו את איום הייחוס

הגדרת איום הייחוס לא תשנה את האיום עצמו | אלוף הרצוי הלוי והרמטכ״ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה״ל)

מהו איום הייחוס הסביר על מדינת ישראל בשנים הבאות? את מתן המענה לשאלה זו לקח זאת על עצמו צה״ל, אך במקום להתאים את המענה את ויכולותיו בהתאם לאיום הייחוס, כפי שצריך היה לעשות בנוהל תקין, הצבא מתאים את איום הייחוס הסביר על ישראל לפי המענה האפשרי שלו, ולא להפך.

דפוס פעולה מדאיג זה מביא את צה״ל להתכונן לאיום ייחוס מוקטן ולא ריאלי. בצורה זו צה״ל יכול תמיד לומר שהוא מסתדר עם האיום על מדינת ישראל, וזאת עד שתפרוץ המלחמה ושם עלול להתברר שהדברים נראים לגמרי אחרת.

לדוגמה, בקדנציה של הרמטכ״ל גבי אשכנזי (2007-2011) התפיסה בצה״ל גרסה כי המלחמות הגדולות הסתיימו, והיות שמצרים וירדן הן מדינות המצויות בשלום איתנו הן הורדו מאיום הייחוס האפשרי על מדינת ישראל ולא נלקחו כלל בחשבון במבנה הצבא וגודלו בעימות העתידי האפשרי. זאת על אף כי במשך שנים בונים המצרים צבא חזק מאוד, ולנו נותר רק להתפלל שלא יהיה שינוי בעמדתם כלפי ישראל.

בנוסף, בצה״ל לא לקחו בחשבון את האיום הסורי האפשרי בעתיד וגם לא את האפשרות לפריצת אינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון שתצריך ריכוזי כוחות גדולים, כפי שאכן קרה במבצע ׳חומת מגן 2׳ באינתיפאדה השנייה. בבניית גודל הסד״כ (סדר הכוחות) של צה״ל נלקח בחשבון רק איום הייחוס של שתי מליציות טרור קטנות – החמאס והג׳יהאד בעזה וחיזבאללה בלבנון – ועל סמך זה הוחלט על מבנה וגודל סד״כ הצה״לי שאף עבר קיצוצים חריפים ביותר באותן שנים, ללא כל ראיית הנולד כי המצב יכול להשתנות מקצה לקצה לרעתנו במזרח התיכון.

את גודל סד״כ של הצבא לא בונים על פי איום הייחוס העכשווי כאילו הזמן עומד מלכת. ביחס לאיומי העתיד חובה לקחת בחשבון את השינויים הצפויים ובהתאם לכך לבנות את הצבא כדי שיוכל לתת מענה סביר לשינויים אלה.

ואכן, לאחר שנים מועטות בלבד, הפכו מיליציות הטרור בעזה ובלבנון לצבאות טרור המחייבים צבא גדול יותר מכפי שנבנה. גם הסורים, שלא נלקחו בחשבון, חזרו לזירה ובתהליך מהיר הופכים כיום לאיום ממשי. מאז חזרתם של הסורים לזירה אחרי מלחמת האזרחים בשנת 2016, בצה״ל היו צריכים לקחת בחשבון את האיום הסורי לגבי גודלו של סד״כ צבא היבשה, מתוך הנחה שאיום זה ילך ויתעצם, כפי שקורה לנגד עינינו. אך לא רק שהדבר לא נלקח בחשבון, אלא אף קרה בדיוק ההפך: מאז חזרתו של האיום הסורי לגבולנו הצפוני קוצצו מצה״ל – מהצבא הקטן שנבנה אל מול שתי מליציות טרור קטנות – עוד מאות טנקים ומספר אגדי ארטילריה בהחלטת הרמטכ״לים שכיהנו אחרי גבי אשכנזי.

תפיסה שגויה שהתחילה כבר בימי אשכנזי | הרטמכ״ל גבי אשכנזי (צילום: מיכאל שבדרון, דובר צה״ל)

כתוצאה מראייה צרה זו של הפיקוד הבכיר בצה״ל, קיימת סבירות גבוהה כי במלחמה הרב-זירתית הבאה יצטרך צה״ל להילחם בארבע זירות לחימה במקביל: שני צבאות טרור גדולים – החמאס והג׳יהאד בעזה והחיזבאללה בלבנון – מגובים באלפי אנשי קומנדו ובמעל ל-200 אלף טילים ורקטות, שמתוכם מאות טילים מדויקים לטווחים של מאות ק״מ בעלי ראשי נפץ של מאות ק״ג לכל טיל (לא עוד מיליציות טרור קטנות שלפיהן בנו את גודלו ויכולותיו של צה״ל). הזירה השלישית היא רמת הגולן מול הצבא הסורי. הזירה הרביעית אותה יש לקחת בחשבון היא אינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון, שיש היתכנות שתפרוץ במלחמה הרב-זירתית הבאה, שכדי להתמודד עימה יידרשו כוחות גדולים.

כאמור, כל גידול באיום הייחוס הזה על ישראל לא נלקח כלל בחשבון, ואיך צה״ל מתגבר על הבעיה? הוא פשוט יוצר מציאות מדומה, חי איתה בשלווה ומקטין ומתאים את איום הייחוס לגודל הצבא. אחרת, הוא יצטרך לתת הסבר כיצד הגענו למצב כה חמור עד כי הסד״כ של צה״ל ביבשה מספיק בקושי לגזרה וחצי, בעוד שקיימת סבירות גבוהה שהוא יצטרך להילחם בארבע גזרות – מצב שיגרום לבעיות קשות בהגנה בגלל חוסר סד״כ משמעותי ובוודאי שלא יאפשר לצאת למתקפה משמעותית.

צרות בצרורות

לכך יש להוסיף גם את בעיות הכשירות של יחידות המילואים, שהן רוב הסד״כ היבשתי, אשר לא מתאמנות כראוי, אינן מטמיעות אמצעי לחימה חדשים ואינן משולבות כראוי בתכנית הרב שנתית (תר״ש) ״תנופה״. אם זה לא מספיק, בסקר שנערך על ידי ממד״ה (מערך מדעי ההתנהגות של צה״ל) יחסית לאחרונה, התברר כי רבים מהמפקדים של יחידות המילואים איבדו את אמונם בפיקוד הבכיר של צה״ל. תוצאה כזו לא זכורה לי מאז הקמתו של צה״ל.

הפיקוד הבכיר בצה״ל מדבר היום על ניצחון האויב באמצעות הצבא הסדיר שיוכל להכריע בעצמו את החיזבאללה בלבנון, כאשר עיקר יחידות המילואים יישארו מאחור. ואני שואל – מי יעמוד מול הסורים שבונים צבא חדש ומודרני עם מטוסים חדשים, טנקים חדישים וחטיבות קומנדו וחי״ר המצוידות בכמויות גדולות מאוד של טילי נ״ט? כאשר צבא המילואים קוּצץ לממדים בלתי מובנים ורוב היחידות הנותרות אינן בכשירות ראויה, מי יעצור אותם, הסדיר? מי יתחזק את אמצעי הלחימה החדשים במחסני החירום, לאור החוסר הקריטי בכוח אדם מקצועי שנוצר לאחר שאיבדנו את רוב הנגדים המנוסים והמקצועיים עקב הקיצוצים הלא-מבוקרים בתר״ש גדעון?

בנוסף לצבא הסורי, אנו עדים להתבססות הולכת וגוברת של האיראנים באדמת סוריה באמצעות מיליציות שיעיות פרו-איראניות, הכוללות גם אנשי חיזבאללה, ואשר מקבלות מהאיראנים אמצעי לחימה ואימונים ומתבססות מול גבולנו ברמת הגולן וגם בעומק סוריה. כלומר, ההפצצות של חיל האוויר הישראלי בסוריה בשנים האחרונות לא הביאו לתוצאה המיוחלת ולא עצרו את ההתבססות האירנית בסוריה. האם שמעתם בתוכנית ״תנופה״ מילה על האיום הסורי בגיבוי האיראני והדרך להתכונן לכך?

מי יכריע במלחמה רב-זירתית את החמאס והג׳יהאד בעזה שלא יפסיקו לשגר טילים ורקטות, אשר ביניהם יש גם כאלה שביכולתם להגיע לתל-אביב? בכל הסבבים מולם מעולם לא הצליח חיל האוויר שלנו לעצור את שיגור הטילים והרקטות מעזה. ברצונם התחילו וברצונם הפסיקו את ירי הרקטות. מי יכריע את עשרות אלפי אנשי התנזים ביהודה ושומרון אשר ייצאו לרחובות, לצירים ולישובים היהודיים ויחלו לירות לכל עבר?

במלחמה הבאה הטילים עלולים להגיע מכל עבר | מיליציות פרו-איראניות בעיראק (צילום מסך)

לא רק שחיזבאללה הוא כבר מזמן לא האויב המשמעותי היחיד העומד בפני ישראל, אלא בנוסף לכך הפך בשנים האחרונות העורף הישראלי לזירה החמישית, העיקרית והמאוימת ביותר. במלחמה הבאה, קיימת סבירות כי ישוגרו לעבר העורף הישראלי בין 2,000 ל-4,000 טילים ורקטות מדי יום. למרבה האבסורד, דווקא העורף לא זכה לטיפול והכנה מצד צה״ל והמדינה ב-15 השנים האחרונות ונפל בין הכיסאות. העורף לא הוכנס כלל לתכניות הרב שנתיות של צה״ל – ״גדעון״ בתקופתו של הרמטכ״ל גדי איזנקוט ו״תנופה״ בתקופתו של הרמטכ״ל כוכבי, ונמצא בלתי מוכן למלחמה בשתי ביקורות קשות מאוד של מבקר המדינה בשנים 2019 ו-2020. התקפה של צה״ל נגד החיזבאללה בלבנון לא תעצור את שיגור טילי האויב מכל עבר. שיגור הטילים מלבנון, מעזה, מהמיליציות השיעיות מתימן, מעיראק ומסוריה לא ייפסק, לשם כך צריך היה לגבות את חיל האויר בטק״ק (טילי קרקע-קרקע).

גם בכך לא די. רק לאחרונה התפרסם מאמרו של יואב לימור ב׳ישראל היום׳, בו כתב לימור כי “לדברי ראש אמ״ן היוצא, אלוף תמיר הימן, לחיזבאללה בלבנון יש כיום כמה עשרות טילים מדויקים”.

רבים מהמומחים, וכן מקורות זרים, מדברים על מאות טילים מדויקים הנמצאים בידי החיזבאללה בלבנון, וכן על כך שקצב הסבת הטילים הסטטיסטיים בעלי ראשי נפץ של מאות ק״ג לטילים מדויקים בעלי טווח של מאות ק״מ עולה בקצב מואץ מדי שנה באתרים לדיוק הטילים שבנה החיזבאללה בלבנון – אתרים שחיל האוויר לא מפציץ מחשש להתפרצות מלחמה אזורית.

במלחמה הבאה עלול לחוות עם ישראל על גופו את יכולתו של צה״ל ״להסתדר״, כדבריו.


אלוף (במיל׳) יצחק בריק שימש בתור נציב קבילות החיילים, מפקד גיס, מפקד המכללות הצבאיות ומפקד אוגדה סדירה 36.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. כי תצא למלחמה על איבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם כי יהוה אלהיך עמך המעלך מארץ מצרים

  2. צהל חייב להיות ערוך לכל תרחיש
    כולל מצרים וירדן וכל מדינה באיזור
    על צהל לעבור לצבא סדיר מקצועי התנדבותי
    כל חייל יקבל משכורת מלאה ותנאי שחרור מעולים.
    הצבא יגייס את חייליו לפי צרכיו למשל
    סטודנטים לרפואה ישוחררו.חרדים ישוחררו.
    הצבא ישען רק על חיילי קבע ומתנדבים ושכירים.
    הם ישרתו עד גיל 40 ואז יצאו לפנסייה מוקדמת.
    כל חייל ישרת 20 שנה או 22 שנה.
    הצבא יגדל ל300 אלף חיילים זמינים.
    מילואים יהיו רק בפיקוד העורף.
    כל האזרחים המשוחררים יופנו לשבס.משטרה.מגב.
    יחידות מגב יורחבו ויתוגברו בכלי נשק כבדים
    נגמשים.מקלעים האמרים.והם יהיו כח לחימה לכל
    דבר וכח עזר במלחמה.
    צהל ירכוש טנקים רבים מתקדמים.
    ויחזיק אלפיים טנקים חדישים ממוכנים לכל צרה.
    צהל יחזיק בדרום שמונה מאות טנקים
    בצפון 800 טנקים.ועוד ארבע מאות במזרח.
    כשהם מוכנים ומזומנים לכל תרחיש מיידי.
    צהל ישקיע בציוד.באבטחה.בשמישות הכלים.
    באימונים יומיומיים.בגיוס שכבות מכל העם
    וגיוס מתנדבים מכל העולם.

    1. בליל של שטויות. אין מצב של "גיוס מתנדבים מכל העולם" שכירי חרב יברחו בזמן אמת.

    2. מתנדבים יהודים מכל העולם.
      חסרה מילה אחת.

  3. ישראל צריכה להשקיע בפיזור האוכלוסיה
    רכבת לאילת.הקמת נמל התעלה באילת.
    שיקום ים המלח.שדרוג כביש 90.
    הקמת נמל תעופה בנבטים.שדרוג נמ"ת חיפה.
    שדרוג נמ"ת מחניים.הקמת העיר כסיף.
    העתקת בסיס המודיעין לנגב.הקמת בית חולים
    נוסף בנגב.העתקת מפעלים מהמרכז לפריפריה.
    שדרוג כל כבישי הפריפריה.חיבור כל הישובים
    במסילת רכבת.

  4. יתכן שבריר צודק, אך הוא מתעלם במאמרו המפחיד מטענת מתכנני תוכנית ההתחמשות הנוכחית – שעדיף מספר מצומצם של יחידות עם דרגת קטלניות גבוהה יותר, כלומר היכולת לאתר מטרות אוייב ולפגוע בהן, מאשר יותר יחידות עם ציוד לחימה נחות. לכאורה אם חטיבה מודרנית מסוגלת לפגוע באויב כמו אוגדה בעבר, הרי אפשר להסתדר עם פחות אוגדות – אחת לכל גזרה.

  5. את המלחמה במדינות אויב צריך לבסס על ארסנל גרעיני גדול, כמו קוריאה הצפונית.

  6. לדעתי שורש הבעיה הוא התפקיד שלקחו על עצמם המערכות המשפטיות והעיתונאיות – דבר שגורם לכל רוה"מ סביר לא לבנות על צבא היבשה.

    למעט מבצע חומת מגן ביו"ש מול אויב חלש – ללא טנקים, ללא חיל אוויר, ללא ארטילריה – צה"ל לא ניצח שום מלחמה מאז 1967.

    במלחמת יומה"כ – צה"ל יצר תיקו מול הצבא המצרי – שלאחריו ישראל הפסידה בהסדרים שלאחר מכן וחוזה הכניעה למצרים כשמצרים מקבלת כסף במיליארדים מארה"ב בכל שונה ובונה צבא שמיועד רק למלחמה בישראל – אם מסתכלים על מצרים אין עליה שום איום מלוב, סודן או אתיופיה. היא בונה צבא היטקי שנועד להלחם בישראל קל לראות מי איום היחוס של מצרים. למה ישראל קרסה מול מצרים בגלל התקשורת הדוברת עברית שיצאה מכליה בביקור קטן של נשיא מצרי – סאדת צוטט שאומר לאנשיו: באתי להגיע להסדר על קבלת חצי סיני – ראיתי את ההתרפסות של היהודים וכעת אדרוש את סיני כולה והיהודים המטומטמים יתנו לי. רוה"מ שהאליטה הישנה הכפישה רצה את קרבתן של מערכות השלטון (משהו אמר משהו על סיקור חיובי?) אבל לא הבין שהוא חייב לשלוח הביתה את הפקידות הישנה ולמנות את אנשיו – לא עשה ועד היום אותה אליטה שמקבלת בבחירות 11 מנדטים (מרץ-עבודה) מושלת במדינה ובמינויים לפקידות שבפועל מנהלת את המדינה.

    מה עושה ישראל? מטפחת חיל אוויר וזהו.

    לגבי צבא היבשה, הפיקוד הבכיר של צה"ל להערכתי מבין שאף אחד לא יתן לו להפעיל את צבא היבשה בכמעט שום תרחיש.

    למה? כי כשאתה מפעיל מאות אלפי חיילים, אלפי טנקים, מאות שיירות אספקה ביום לגזרות השונות – מישהו יעשה איפשהו טעות. משהו יפול בשווי, משהו יאבד את העשתונות.

    ומה יקרה אז? התקשורת דוברת העברית (שים לב לא כתבתי ישראלית) תיקח כל מקרה של כשלון נקודתי וקטן ותהדהד אותו שוב ושוב ושוב. כל תקלה נקודתית וקטנה, כל שקול דעת שגוי שהתקבל ע"י קצין זוטר ללא שינה, ללא ידיעת התמונה המלאה, במצב של ערפל שדה הקרב – יהפוך לטראומה לאומית ע"י פרשנים באולפנים פתוחים.

    כשנסראללה דיבר על "קורי עכביש" – זו בדיוק מדינת ישראל שהוא דיבר עליה. נסראללה לדעתי רואה את שידורי ה"תקשורת" דוברת העברית וחשב לעצמו שמה שהוא רואה הוא שיקוף של העם.

    אם ניקח לדוגמא את מקרה "גלעד שליט" – מקרה של תקלה מקומית של צבא היבשה (במקרה דינן של חיל השיריון) של כמה חיילים שנפלו בקרב באותו היום ואף אחד לא מדבר עליהם. חייל אחד שלא תפקד ונפל בשווי בשם "גלעד שליט" – התקשורת יום יום ספרה את הימים שהוא בשבי ודרשה שישראל תוותר על הכל בשביל לשחררו. איך העניין הסתיים – קצת הפגנות על מחירי דיור שערורייתים להערכתי גרמו לרוה"מ נתניהו להכנע לאליטה התקשורתית ולשחרר 1,000+ מחבלים שחלקם מאז הרגו ופצעו הרבה יותר מאותו חייל שלא תפקד. ומה עשה אותו רוה"מ הלך להצטלם עם חזרתו של גלעד שליט – כאלו מדובר בלוחם דגול שחוזר מהשבי – לדעתי רוה"מ בפועלו זה ביזה את מדינת ישראל כשאקורד הסיום הוא אותה תמונה של רוה"מ שעומד וממתין לגלעד.

    האינקה היו מוכנים לפדות בכל מחיר את מלכם מפסיארו – דבר שלא עזר להם כי הציביליזציה קרסה לחלוטין (בדיוק באופן בו המערכת המשפטית מובילה את ישראל לקריסה). מדינת ישראל נדרשת לוותר על הכל בתמורה לחייל אחד – לא מיוחד כלל. מי שלא לומד מההסטוריה היא חוזרת על עצמה. ואם עד עכשיו שלמנו 1000+ מחר נידרש לשחרר 10,000 ולפנות את העיר העתיקה בירושלים – אם היהודים מטומטמים למה לא לדרוש?
    תארו לכם שעל הדרישה הזו – 100 מחבלים היו נתלים באותו היום עם הודעה שאם מחר לא ישוחרר יתלו 100 נוספים. מה היה עובד טוב יותר בסחיטה המזרח תיכונית? כמובן שאיום חייב להיות מלווה בלהיות נכון לבצע.

    המסקנה עד כה שישראל מקרינה חולשה עד אבסורד. לא לחינם נסראללה דיבר על קורי עכביש. ההסטריה הזו גרמה שמזה 40 שנים אף רוה"מ לא יבחר להפעיל טור משוריין שגם מול אויב חלש יכול להפוך ל- 4 הלוויות מסוקרות עד פסיכוזה בשידורי הערב.

    עד עתה דברתי על מערכת העיתונות שהיא מונוליטית ונתונה בידי קבוצה שלא מקבלת 10% מקולות הצבור בבחירות אבל ברצונה מרוממת, ברצונה מעלימה ידיעות וברצותה מהדהדת ידיעה כנגד מי שלא פעול על פי הנחייתה.

    הצרה היותר גדולה מהעיתונות (להבנתי) היא מערכת המשפט. מדינת ישראל לא שולטת בגבולותיה, עשרות אלפי מוסלמים (שדוברים ערבית מצויינת במבטא אריתראי או סודני) נכנסו בין גבול סיני לשכונות דרום ת"א ועושים בהם כבשלהם – לפני שאתה מדבר על צבא של טנקים וחיילי קומנדו – תדאג שתוכל לשלוט בגבולות המדינה. צה"ל להבנתי כשל כשלון חרוץ במקרה הזה – כי ברב צבאות העולם זרם של מהגרי אויב היה נענה בירי אזהרה, לאחר מכן ירי על מנת להרוג.
    שנינו מבינים שפעולה שכמעט כל צבא בעולם כולל צבאות לא מצוידים ולא מאומנים אבל כאלו שמבינים את תפקידם היו עוצרים פלישה למדינה גם אם הדבר משעמו 2 מבריחים בדואים ו- 30 מהגרי אויב כגופות. היה נעשה פעם אחת, מקסימום פעמים היית פותר את הבעיה בכללותה ב- 4 מחסניות רובה צרה שעלתה לנו עד היום מיליארדים. אתה רואה היום חייל שילחץ על ההדק כשהוא מודע לטרור המשפטי בישראל? חייל יברח מעימות ולא יענש ויבזה את המדים אותם הוא לובש אבל אם יפעל כמו שמצופה מחייל בסבירות גבוהה ימצא את עצמו בפני שנה של משפטים. רק כדוגמא לאחר הטעות של אלאור אזריה – המערכת בעלות עצומה גייסה עו"ד מהשורה הראשונה – לדעתי, יש להתחיל בכל מקבלי ההחלטות שתעדפו עו"ד מהשורה הראשונה לכזה מקרה – מה הצבא פועל בסביבה של עודף משאבים כספיים? איך נסגר המקרה? אביו חטף שבץ מוחי. חיו נהרסו. אם היה לא מתפקד כלל בארוע – לא היה נענש (ללא קשר לאבוד העשתונות לאחר התקרית).
    כנסת ישראל בעלויות אדירות מנסה להפטר מאותה צרה שקרתה בדרום ת"א – כולל דרך מדינות אפריקה שיקבלו תשלום במאות מיליוני $ על מנת לקלוט את אותם מהגרי עבודה מוסלמים – ביהמ"ש שוב ושוב ושוב מבטל חוק שמחוקקת הכנסת להסדרת העניין.

    להבנתי, הריבון הוא מי ששולט בגבולות ובמקרה דינן במדינת ישראל הריבון (שלא נושא בשום אחר אחריות למעשיו, לא לנזק הרחב לצבור בדרום ת"א, לא לעלויות האדירות על תקציב המדינה, לא לפשיעה שמהגרים אלו מחוללים – כגלוי נאות לאחר שעברתי כמה פעמים רגלית בדרום ת"א לא אתן לעולם שמי מילדי ולא חשוב גילם שיעברו שם באור יום) – הריבון להבנתי במדינת ישראל הוא מערכת המשפטית (מן דיקטטורה שבה חבריה ממנים את ממשיכיהם ואת בעלי הדעות הנכונות – הרי לא ניתן לקבל אשת שמאל כמו פרופ גביזון כי הרי יש לה אגנדה – אולי גם ניתן לממשלה ולכנסת תפקיד בקביעה מי יהיו חברי הכנסת הבאים וחברי הממשלה הבאים? למה יש לקיים בחירות? מה ח"כ או השרים מחליטים? ובכלל, תמיד ניתן לבטל חוק יסוד ע"י 3 אנשים ונשים שלא נבחרו).

    בצה"ל יש מחלקה משפטית שע"פ אתר מידה תפקידם למדוד ולהרוס כל בניה יהודית שיש ספק לגביה בשטחי C ביו"ש – גם אם קיימת תמונה מ- 1950 של 2 חמורים על גבעה וכיום עומד שם בית של יהודים. לצידם נבנים אלפי מבנים בשנה בשטח C ע"י הערבים שאינם מטופלים. איך אתה מגדיר זאת? לי יש הגדרה ושמה: מחלה אוטואימונית. אנחנו רואים מערכת של גוף שתוקף את עצמו. צה"ל מחזיק במחלקה המשפטית הזאת שכוללת אנשי קבע עם השכלה משפטית ושכרם גבוה – לאחר שתיעדף את אחזקתם לצה"ל אין מספיק מכונאים וטכנאים לתחזק את מערך השיריון, ההנדסה והארטילריה שההוא קטן ביחס לדרישות במאמרך. אנא הסבר אם אלו פני הדברים מי מתעדף את היחידות בצבא? מי היה מוכן להוציא מאות מיליונים על מחלקה משפטית ולא לשים את המשאבים הללו על תחזוקה של כלי מלחמה? מדובר בלקוי מאורות לא של איש אחד אלא פסיכוזה של המערכת כולה כבר עשרות שנים.

    אסיים במשפט של רוה"מ רבין שאמר שהוא נאלץ להביא רב מרצחים שהרס את ירדן עד המלחמה של הצבאות הבדואים ב- 1970 וגירושם מירדן ללבנון. הכנופיה הזו הרסה את לבנון עד היום – מדינה שהיתה עשירה וקוסמופוליטית. תחת החוסר משילות מי שיכול לברוח מלבנון בורח. מדינה שהשנה אפילו הרעב הגיע אליה. לפני תותחים, טנקים ובולדוזרים – אנחנו בכוון של להפוך למדינת לבנון. מדינה ללא שלטון וללא חוק. מדינה בה כל דאלים גבר. מדינה שלא שולטת בגבולותיה. מדינה שכל מי שיכול בורח ממנה.

    רבין אמר שעשה זאת כי הם יטפלו בערבים האחרים – "בלי בג"צ ובלי בצל"ם" – אם הבעיה היא בג"ץ ובצלם – טפל בבג"ץ ובבצל"ם – למה להביא רב מרצחים מטוניסיה ללב הארץ?

    קרי מערכת משפטית שללא זכות עמידה נותנת לגופים הממוננים בידי מדינות זרום לנהל את מדינת ישראל דרך אולם ביהמ"ש – למה לשכנע את הממשלה הנבחרת? למה להפגש עם פקידים כשכל מה שדרוש הוא עתירות עד בלי גבול והפעלה של מחלה אוטואימונית שהגוף הזה ושמו מדינת ישראל סובל ממנה מאז המהפך של 1977.

    ולכן, התשובה לשאלתך במאמר היא: אין טעם להשקיע מיליארדים בצבא (קרי לחזק שרירים) כשהגוף סובל ממחלה אוטואימונית – מן סרטן שאוכל את הגוף ומשאביו בעצמו ע"י אבריו. כל עוד לא תפתור את מחלת הסרטן אין מה להשקיע באמוני כושר קשים – אין טעם בכך. הגוף הולך ונמק. כולם רואים אבל אף אחד לא עושה.

    נתניהו רוה"מ כבר דור שלם – ראה את המערכת המשפטית, ראה ולא עשה כלום דור שלם.

    התקווה היחידה שלאחר לכתו של נתניהו יגיע משהו אחר (לאו דווקא מהלכוד) שיעמיד את מערכת המשפט במקומה. יגמד אותה לגודלה הראוי. ידאג כי המדיניות של המדינה לא תנוהל מאולמות ביהמ"ש ע"י גופים ועמותות שעותרים שוב ושוב ושוב. ידאג שהשוטרים לא יפחדו מהעבריינים ויטפל בפשע הרב שממנו סובלת ישראל (עבריינות רכוש, רכב, סחיטה באיומים, שוד, תשלומי "פרוטקשיין", פשיעה חקלאית,….). ע"פ המפורסם המערכת המשפטית כולה כולל במשטרה השקיעה כ- 250,000,000 ש"ח בתיקי נתניהו – שמיטב עו"ד כותבים שמדובר בתפרית תיקים ביד גסה – מי החליט לתעדף את ההוצאה הזו על פני סתם לטפל בפשיעה פשוטה כמו סחיטה באיומים או שוד פשוט?

    רק לאחר מכן, לאחר שהגוף (אבל בעיקר הנשמה) יבריאו ניתן לדבר על חיזוק השרירים כי כרגע זה חסר טעם.

    1. תגובה מצוינת . האם אלוף בריק קורא תגובות?

  7. קל ליפול על הפיקוד הבכיר.
    גם החיילים הפשוטים גם במילואים וגם בסדיר במצב על הפנים.
    המצב הרבה יותר גרוע ממה שחושבים.

    הקצינים התרגלו לתרחיש שהם מחלקה נגד 2-3 מחבלים ויש להם סיוע וחילוץ ומה לא.

    המ״פים וכנראה גם המג״דים היום פשוט רקובים מהיסוד בלי מקצועיות ובלי חיילות פרט.
    העיקר שיש גאדג׳טים וצעצועים נוצצים.

  8. לפי איך שזה נראה כל המערכות רקובות
    אני חושש שאזרח ישראלי
    מוטב לו לחיות את חייו בלי להתגייס
    לצבא שלא מגן עליו כי הוא סורס.
    בלי להצביע לכנסת שאין לה שיניים
    בלי להצביע לעירייה שלא פועלת למענו
    ראה עיריית תל אביב
    ולצערי מי שכן רוצה לדאוג לך
    הוא חסר כח ושיניים כי אין לו תמיכה גדולה.
    שכל אחד יחיה את חייו יעזור לקרוביו ושכניו
    למשפחתו לידידיו וחבריו.
    לצערי זה הכיוון הראוי
    ממילא המדינה כבר מחוררת ולא מתפקדת

  9. צה"ל אוסף מיליציות ומפקדי צה"ל היו בצעירותם אחלה מפקדים של חבורת נועזים בסיירת אבל כמפקדים בכירים הם חושבים רק על הקריירה שלהם, אין להם מושג ירוק בניהול מלחמה כוללת, וסוחרי הנשק מפתים אותם לקנות שטויות.

  10. משיח שקר.
    רואה שחורות ומעלה ״עובדות״ מעוותות.
    עצם זה שהצנזורה נותנת לו את במת הפירסום של דעותיו – מוכיח כי חלקן ורובן שטויות של משיח שקר מזדקן.