איפה תלך נפתלי

מפלגות השמאל הן לגיטימיות, אבל כשנפתלי בנט עומד לכרות איתן ברית אחים צריך לשאול: מי אתה נפתלי בנט, מה אתה מייצג ובשם אילו ערכים אתה שלוח?

נפקד מהמאבק האמיתי כיום | יו״ר ׳ימינה׳ נפתלי בנט (צילום: לע״מ)

כשהייתי ילד בקיבוץ דתי בדרום, נהגו באותם הימים נשות הקיבוץ להסתובב במשק כשהן לבושות חלוקים חסרי שרוולים, ואלו אשר כיסו את ראשן נחשבו ליוצאות מן הכלל. יחד עם חבריי, הלכתי לרחוץ בבריכת הקיבוץ. שעות פתיחת הבריכה נחלקו לשלוש משמרות: "שעת גברים", "שעת נשים" ותאמינו או לא – "רחצה מעורבת".

אינני זוכר את המעמד אבל אני זוכר את המילים איתן הסביר אחד מה"גדולים", אחד מעמודי התווך של התנועה, כיצד יכול להיות שאדם דתי ירחץ באותה הבריכה עם נשים לבושות בגד ים.

שעת הרחצה המעורבת לא הייתה פשרה, היא הייתה ההיפך מפשרה, היא הייתה אידאל. אנחנו, ילדי הקיבוץ היחפים שכיפה סטנדרטית קיננה בסבך תלתליהם, היינו משאת הנפש. אנחנו היינו התוצרת. תנועת הקיבוץ הדתי, מחוברת בשורשה ל"בני עקיבא" ולמפד"ל, חרטה על דגלה תורה ועבודה. הקיבוץ הדתי כיוון גבוה. חלמנו והגשמנו להיות יהודים יראי שמים, ציונים, חלוצים, סוציאליסטים והומניים. ראינו עצמנו חלק בלתי נפרד מהציבור החילוני-ציוני, ועם יותר משמץ התנשאות ראינו את עצמנו כחוד החנית של הציונות הלאומית הישראלית, אלה שעליהם מוטל יותר.

חיי השיתוף, הסוציאליזם והערבות ההדדית חייבו רחצה מעורבת. היינו אתחלתא דגאולה, בהכרה, בגאון, נשים וגברים מעורבים יחד בבניין הארץ. הרחצה המעורבת בבריכת הקיבוץ לא הייתה פשרה ולא הייתה ויתור, היא הייתה ערך.

ההקדמה הארוכה הזאת לא באה לספר על תרבות הפנאי ביישובי צפון הנגב, אלא להראות שהיינו מחנה. הייתה לנו דרך, ידענו מאין באנו ולאן אנחנו הולכים, ויותר מהכל – הייתה לנו הנהגה. ערכית, נחושה, כזו שאינה מתביישת להורות, לפסוק, להצביע על כיוון חדש ומיד לאחר מכן להתחיל ללכת לאן שהורתה האצבע.

האווירה המרחפת מעל ניסיונו של נפתלי בנט להגיע למשרד ראש הממשלה כשהוא עומד בראש מחנה השמאל היא בלבול. בלבול כללי, הן אצל תומכיו והן אצל מתנגדיו, כל צד ועצמת המבוכה שלו. דומני שאיש אינו מחכה בקוצר-רוח לשני השקלים שלי בעניין הרכבת הממשלה הבאה, לפיכך אציע פרשנות לרקע הנפשי הקולקטיבי של התנהלות מפלגת ׳ימינה׳ וציבור מצביעיה.

נפקדות אידאולוגית

בתהליך איטי ומכמיר לב עברו אנשי הכיפות הסרוגות מעמדת המנצח על התזמורת אל עמדת נגן הכינור השני. כינור שני לחרדים, לליכודניקים ולאצולת מפקדי הצבא. אשמח אם מישהו יתקן אותי, אבל אין תחום בציבוריות הישראלית הכללית שבו ניכרת הנהגה דומיננטית ומורת-דרך של בני הפועל המזרחי.

הפעם האחרונה שדבר דומה לזה קרה הייתה במאבק על ההתנתקות. החברה הישראלית הביטה בהשתאות איך מאות אלפים מבניה לובשים כתום ויוצאים לרחובות להיאבק. על מה? לא על כסף, לא לקבל דבר ש"מגיע" אלא על רעיון, על ערך ואמונה. אולי זה אירוני ואולי רציונלי להחריד, אבל את מקומם של הכתומים בחזית המלחמה האידאולוגית תפסו מפגיני בלפור ואנשי "לך" שעמדו רועדים מקור בצמתי ערינו בחורף האחרון.

הכיפות הסרוגות נפקדות מהמאבקים הערכיים המתרחשים בפומבי הישראלי, לעיתים נדמה שרק מאבק על אינטרס צר ומובהק יביא את האוטובוסים מיו״ש ולעיתים נדמה שגם זה לא.

הדוגמאות רבות אבל אדבר על הראשונה שבהן, החשובה מכל. המאבק על דמותה של מדינת ישראל, הניסיון לפגוע בדמוקרטיה הישראלית על ידי הפלת ראש ממשלה מכהן מתרחש מחוץ לחלון של כולנו, אי אפשר שלא לראות. ואף על פי כן, בכל הפגנת ימין נשאלת השאלה האם הדתיים יגיעו הפעם, ובכל הפגנת ימין התשובה היא אותה התשובה.

הציבור הדתי לאומי מחולק היום בין שלוש מפלגות. לא בדקתי, אבל לא יהיה מופרך לומר שהמפלגה עם ציבור המצביעים הגדול ביותר בקרב הכיפות הסרוגות היא ׳הליכוד׳. שאר הציבור מצביע ל׳ימינה׳ ולמפלגתו של בצלאל סמוטריץ'. רק העובדה הזאת מצביעה על שבר רעיוני שאי אפשר להתעלם ממנו. מדובר על אבדן דרך. הילד שהייתי בקיבוץ היה מצפה מתנועת הפועל המזרחי להיות הנחשונים, לעמוד בראש המחנה הלאומי, לשלהב, להתגייס, לעשות נפשות בלהט למען עם ישראל וארצו, למען תורת ישראל ולמען הדמוקרטיה. במקום זה יושבים אנשי הציונות הדתית על הגדר ומחכים שמשהו יקרה.

ניסיון הגעה לראשות הממשלה, אך משמאל | יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

המהלך של נפתלי בנט, ככל שהוא חריג וקיצוני, היה צפוי. כל קבוצה הסובלת מבעיית זהות קולקטיבית, זועקת את זעקתה בתחום האסור. בדרך כלל מדובר על שבירת כלים בתחום הפלילי, ובמקרה של אנשי ׳ימינה׳ התחום הפוליטי הוא מגרש המשחקים והכלים שנשברים הם הערכים שרק אתמול היו מקודשים.

כל מפלגות השמאל בישראל הן לגיטימיות, על כך אין בכלל שאלה, אבל כשנפתלי בנט עומד לכרות איתן ברית אחים השאלה איננה האם זה לגיטימי, השאלה היא מי אתה נפתלי בנט? את מה אתה מייצג? בשם אילו ערכים אתה שלוח ומה היא תכלית מעשייך? כל אלו שאלות פתוחות כפצע.

אמרתי "אבדן דרך" ואני עומד מאחורי האמירה הזאת, אבל אני לא יכול לסיים את המאמר הזה ללא מילת זכות על האנשים בקרבם גדלתי והתחנכתי. לתנועת הפועל המזרחי הישגים לאומיים שיהיה זה עוול לשכוח. ללא חלקה של התנועה במסד הרעיוני של שיבת ציון איש מאתנו לא היה כאן היום. מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון ובגוש קטיף רשום על שמם וזוהי זכות וגאווה גדולה למחנה. היחידות המובחרות בצה״ל מוצפות חיילים חובשי כיפה, ומהיכרות אישית אני אומר לכם שזהו מיטב הנוער. קלישאה או לא, זו המציאות.

בכל מקרה, אנשי הכיפות הסרוגות לא צריכים איש שיזכיר את ההישגים שלהם ואת החשיבות הדרמטית של תפקידם הערכי והפוליטי. דווקא בגלל זה הלב כואב. בגלל הפוטנציאל המתבזבז, בגלל השעה הדוחקת ובגלל כל האנשים הטובים והיקרים שמחפשים מורה ומבקשים דרך.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. “ כל מפלגות השמאל בישראל הן לגיטימיות “ ??
    גם אלו הכוללות תומכי טרור ותומכי מחבלים מוצהרים ומובהקים ?
    ועליהם נפתלי בנט מתכוון להשען מבפנים או מבחוץ
    זהו איבוד מוחלט של השפיות של בנט
    וגם של כותב המאמר שמתעלם בצורה גמלונית מהפיל שבחדר ומנסה להכשיר בשתיקה את היוזמות הפסולות של בנט

    1. הכותב מבקר מפורשות את הבגידה של בנט בבוחריו.
      אבל העובדה ששותפות איתן אינה לגיטימית לאור הדרך לשמה נבחר בנט לא אומרות שבפני עצמן המפלגות הללו לא לגיטימיות לבוחרים כאלה ואחרים.

  2. לא מובן למה חותר המאמר הזה. אין כל הבהרה והסבר מדוע וכיצד אפשרי במובן הנפשי לבנט לחבור לשמאל. האם בנט בכלל שייך למה שהמחבר מכנה הפועל המזרחי, או שהוא אך טפיל הרוכב על גבה. אין התייחסות לעובדה המתגלה לעינינו שכיום רבים מן הציונות הדתית מעוניינים שנתניהו ילך, אחרים ולא מעטים אף תומכים בבנט ומעשיו. (ראה מקור ראשון, וכותבים אחדים בישראל היום. ו"הוגה הדעות" ישראל הראל הצטרף לאמיר השכל בקריאת לך)

    כן, המחבר מצביע בצדק על התנשאות של חבריו, אך מה הקשרה למה שקורה עתה? דיון? מה גם שהתנשאות זו אין לה יסוד אלא בהבל רוחם של חבריה, ואך מבטיחה את היותה של הציונות הדתית בשוליים של החברה הישראלית. אולי יש בה להסביר את מעשהו הפרברטי של בנט שנובע מהתנשאות שינק מחברת ה"פועל המזרחי" עם הצלחתו הפיננסית.

  3. בנט/שקד/ימינה מעולם לא אמרו שמפלגות הסמול אינן לגיטימיות. אין כל נימוק לפיו יש לפתוח את המאמר בכשל לוגי מסוג איש הקש. כמו כן, גם לא בסיסמאות ההתקרבנות של הסמול – נוסח "שוקן שוקן נפתלי אמר לי שאני לא לגיטימי אאאאאאאאה".

    לגיטימיות רלוונטית להרכבת הנהגת המדינה, בדיוק כמו רצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו – רלוונטי לשלום. פוליטיקה בדמוקרטיה ייצוגית, מתנהלת עפ"י ערכים/אמונה של כל סיעה + הדרכים השונות לטפל בסוגיות שעל שולחן המציאות.

    הדימיון בין הדרכים למשל, לטיפול ברוצחי החמאס ברצועת עזה – בין לוחם סיירת מטכ"ל לבין כתבן "במחנה", דומות רק אם מתחילים לעשן את מר"צ. לפיכך, המסקנה המתבקשת היא שראשי ימינה ויתרו על דרכם ועקרונותיהם, תמורת כסא. אם זו הממשלה שתקום, תינתם להם כמובן, האפשרות להוכיח שהם ראו משהו שאנחנו (הציבור) לא ראינו – אבל כרגע, הבטיחו לעצם חברי "ימינה" היעלמות בבחירות הבאות.

  4. הנקודה היא שאנשי הכיפות הסרוגות דווקא כן צריכים שיזכירו את תרומתם.
    הסיבה שהליכוד איבד את התמיכה של הציבור הזה וכן של העדה הדרוזית היא בגלל שראשי הימין נכשלו בלהראות הכרת הטוב.
    הציבור שלנו לא איבד את דרכו והתפרק למפלגות על גבי מפלגות סתם. זו תוצאה של שנים של השקעה ללא תמורה.
    אנחנו חונכנו ללכת בדרך של ׳נבחרת׳(שימו לב שהטענה היא שהציבור הסרוג הוא נבחרת, לא הנבחרת היחידה!) כלומר דרישה מעצמנו להשקיע ולתרום בכל מקום אפשרי מעל ומעבר. השקענו בעולם התורה, בצבא, באקדמיה, בפוליטיקה, במערכת המשפט ועוד ועוד ואכן הצלחנו להתברג וליצור ולקדם.
    ומה קיבלנו בתמורה? יריקות!
    עולם התורה? החרדים לא סופרים את עולם התורה שלנו ואף קיבלו מציפי לבני לגיטימציה לשלוט על מינוי בעלי תפקידים תורניים(ואגב התוצאה היא השנאת הדת שרק מתסכלת אותנו יותר).
    התישבות? רק אזכיר את גוש קטיף, עמונה ומגרון אבל יש עוד דוגמאות למכביר.
    צבא וחינוך? הצטיינו, התקדמנו ובסוף מאשימים אותנו ב׳הדתה׳…
    משפט, אקדמיה, תרבות ותקשורת? במקומות הללו אין אפילו בושה להפלות על רקע דעות פוליטיות ובכך למנוע מאיתנו להתקדם ולהשפיע.

    שלא תבינו לא נכון, איננו רוצים לשלוט על אחרים ואנחנו מזמינים את כל הרוצה להחזיק בהגה לצידנו(רוב הסרוגים מצביעים למפלגות מעורבות עם חילונים). אנחנו בסך הכול רוצים לראות שההשקעה שלנו משתלמת ומוערכת.
    אם תבינו את זה, תוכלו להבין למה דתיים לאומיים רבים מצביעים במחשבה של ׳אם הליכוד וכו׳ דורכים עלינו, בא נדפוק אותו חזרה. עדיף שכולם יפסידו ובלבד שלא נשאר הפראיירים שצוחקים עליהם׳.

    1. אם זו גישתך, אז אם ממשלת השמאל תפנה אותך מביתך אל תתפלא אם תישאר לבדך…

      אכן השמאל הצליח לפלג את מחנה הימין לפחות ברמה הפוליטית (אני עדיין חושב שציבור הימין עצמו מחובר מאד) כי זוהי תכליתו לפלג, לשסות, ולהשניא את העם היהודי….

      אבל לנו יש את הקב"ה ונעבור גם את זה ב"ה

    2. עולם התורה . הציונות הדתית זה מפעל ליצור חילונים . 50 אחוז נשירה.
      מעט מאוד תלמידי חכמים . חלק חכמולוגים שהכניסו את הלאומיות לתוך הדת היהודית. אין דבר יותר מופרך מלאומיות והדת היהודית.
      ארץ ישראל שייכת למי שמקבל על עצמו את כל התורה . אם היה מגיע חיזר מהמאדים והיום נותנים לו לקרוא את התורה והתורה שבעל פה והיום שואלים אותו האם יש קשר בן הציונות הדתית ליהדות ? התשובה ברורה . אין קשר . בטח לא לדתיים המודרנים

    3. לאנונימי-אני באמת מודה לה' כל יום שהם עוד לא הגיעו ליישוב בו אני גר ושהפילוג עוד לא הצליח להרוס את העם.
      אבל למה אתה חושב שאשאר לבד? כפי שכתבתי יש נבחרות אחרות(העדה הדרוזית והתנועה הקיבוצית קופצות לראש) ואני מבטיח לך שאני מראה להם יותר הערכה והכרת הטוב מהליכודניק הממוצע. או שאתה מתכוון להסתה של השמאל שאוהב להציג ימנים באור מעוות ופוגעני?

      ליהודי-
      א.ממש לא 50%. הגזמת. וחוץ מזה, כפי שכתבתי הציבור הזה מרוסק ומתוסכל-אתה מצפה שיהיה קל לשכנע ילדים להמשיך בדרך הזו? אני בהחלט כועס מאוד על הרבנים שהפכו את ההשפלה העצמית והגשת הלחי השנייה לאידיאולוגיה(בלי שממות מפאת כבודם) וסרסו לחלוטין את הנהגת המגזר. הם אשמים בהחלט במצב הזה ואני מודה שזו אחריותנו כמגזר.
      ב.יש הרבה יותר ת"ח משאתה חושב. מה לעשות שרבני המגזר שלך החליטו לחלק את עולם התורה לבתרים ומנעו משני הצדדים היכרות אמיתית זה עם זה.
      ג.כי אתה חושב שנאמנות לצורת ההתנהלות של לפני 300 שנה זו יהדות אותנטית יותר? מבטיח לך שאם היית מביא היום את רבי עקיבא הוא לא היה מזהה את הרב קנייבסקי כיותר יהודי מהרב מדן. אין מה לעשות, דת זה דבר שמתקדם(כמובן שצריך להיזהר לא לשבור את הגבולות וכו').

    4. לאדון שגיא
      יש שני אפשריות או שהתורה שלנו ניתנה משמים וזה האמת המוחלטת או שזה תורה שכתב אותה חס וחלילה נוכל רוצח המונים משה רבנו .
      אנחנו לוקחים את התורה כתורת אמת . ולכן כל דיבור על קידמה הוא שטות של רפי שכל . מי שמתעמק בתורה רואה את השכל האין סופי שנמצא בתוכה .
      ההתייחסות של הציונות הדתית לתורה כמעין המלצה בעלון של העולם הקטן היא היא שגורמת לנשירה של 50 אחוז . מי שפרסם את הנתונים זה מחקר שפורסם בערוץ 7 .
      יש נשירה של כ 8 אחוז בחברה החרדית . אבל רוב הנושרים נמצאים על הרצף . הציונות הדתית עצמה נמצאת על רצף אין סופי לאותם 50 אחוז שכן מגדירים את עצמם דתיים .
      הלאומנות גרמה לחשמונים להעלם מההיסטוריה היהודית לחלוטין . סופם שלא נשאר להם זכר . זה בתהליך של הציונות הדתית.
      ממליץ לך ללמוד ולהבין את הפילוסופיה של הדת היהודית ואז היית מבין שזה תורת חיים . זה מה שהשאיר אותנו 3000 שנה . לא גולני ולא f35 . רק התורה הקדושה היה הליבה של העם היהודי . מי שלא מבין את זה סופו שיעלם . האמת תמיד תשאר .

  5. בראש המאמר נמצא ההסבר, ציבור שמוותר על הדתי עבור הלאומי סופו שיוותר על הלאומי עבור הפוליטי.

    1. סופו שיעלם לחלוטין כמו החשמונאים שבחרו הלאומיות במקום בתורת ישראל .
      סופם ששני אחים משושלת חשמונאים ששמם לא היה קרוב לשם יהודי התיונו לחלוטין נלחמו על ירושלים . ובטקטיקת מלחמה גרמו להפסקת קורבן התמיד . ( האמת מזכיר קצת את בנט הילדון המתוחכם ומהטכליסט שצריך גננת צמודה לחשיבה הימנית הילדותית שלו )

  6. בנט הינו ההוכחה שפרט לכיפה, אין הבדל בין דתי לחילוני, כאשר תאוות השלטון, הנקם והבצע מקדשים את הטריקים, ולישראל יהיה ראש ממשלה ש-5.1% אחוז מהמצביעים הצביעו עבורו, אך שניים מהמצביעים עבורו, מנדלבליט וחיות שווים כל אחד ואחת 100%. כלומר 205.1% מהמצביעים בחרו בבנט. שיא עולמי.

  7. 1. הגיע הזמן להתקוממות עממית ומהפכה אזרחית נגד הדיקטטורה הבולשביקית האנטישמית השיפוטית שנותנת גב לאויב הפנימי!
    2. הגיע הזמן להקים מליציות יהודיות ולנקום (כמו שסבא עשה בשנות ה-50)!

  8. מאמר מביך למדי. יש בו כמה דברים מדוייקים במאמר, אבל תיאור מעמדו של 'הפועל המזרחי' בעבר, הוא יותר התרפקות נוסטלגית מאשר תיאור המציאות. (מבלי להמעיט כהוא זה מזכויותיה העצומות של תנועה יקרה זו). והתיאור של הבריכה המעורבת בקיבוץ כאידיאל הוא פשוט מופרך ומגוחך.

  9. זה הולכת להיות ממשלה לא טובה לציבור, נבואה שתגשים את עצמה כאשר לא תמלא את ימיה!!!

  10. היהדות היא לא דת לאומנית . הציוני הראשון היה אחאב שניסה לנתק את הקשר של עם ישראל לארץ ישראל והתורה . הוא קרא לאליהו הנביא עוכר ישראל . אליהו הנביא הסביר לו שמי שלא מקיים את המצוות הוא עוכר ישראל . והמלבי"ם מפרש שמי שלא מקיים את המצוות הופך את עצמו לגוי.
    הרבה יותר חמור להכנס לבריכה מעורבת מאשר למסור את כל יהודה שומרון. בנט הוא פשוט תוצר של לאומיות שסופה התבוללות . לא פלא שהנשירה מהציונות הדתית זה 50 אחוז . זה כמו בנק שאתה מפקיד מליון דולר ומקבל בסוף רק חצי מליון דולר .