אסטרטגיה וטקטיקה בהקמת ממשלה: מי ממצמץ ראשון

במו״מ על הקמת הממשלה מנצח מי שעוצם עיניים לזמן רב יותר וממשיך לדבוק באסטרטגיה שלו גם בדקה ה-90

מי ימצמץ ראשון | רה״מ בנימין נתניהו, יו״ר ׳ימינה׳ נפתלי בנט (צילום: אבי אוחיון, עמוס בן גרשום, לע״מ)

כולנו מכירים את הדקה הזו שבה כל עם ישראל מגלה שנתניהו שוב שלף שפן מהכובע וחולל את הבלתי אפשרי. חצי מאיתנו מקללים, חצי מאיתנו מסננים ״איזה מלך!״, אבל כולם שותפים להרגשה – הוא ליגה מעל כולם בטריקים של הדקה ה-90. אפשר וכדאי להבין מה הופך את נתניהו למוצלח כל כך בקמפיינים ובמו״מ, ולמה כל מה שראינו מול עינינו בשבועות האחרונים – הוא אחיזת עיניים אחת גדולה.

לנתניהו שתי תכונות משמעותיות: משמעת ברזל שמסייעת לו להישאר צמוד לאסטרטגיה שלו, גם תוך כדי מעבר בין טקטיקות שונות, ועצבים מברזל שמאפשרים לו לשחק כל משחק, פעם אחרי פעם, עד הדקה ה-90, ולפעמים אפילו קצת אחרי.

כיצד מגבשים אסטרטגיה לבניית ממשלה? פוליטיקאי צעיר, או כזה שירצה לסמן את עצמו כמישהו מזן ״הפוליטיקאי החדש״, ינסה לסמן לעצמו יעד שאפתני לסיים במהירות את כל המו״מים בתוך 48 או 72 שעות ולהקים ממשלה במהירות ״כדי לצאת מהבלגן בו המדינה נמצאת״. אבל מי שיודע להחזיק חזק יותר יודע שהמו״מ האמיתי מתרחש ביום האחרון של המנדט. אולי אפילו רק בשעות האחרונות. ואפילו בדקות. ולכן הוא בונה אסטרטגיה הרבה יותר ארוכה והרבה יותר קשה לניהול.

אסטרטגיה שכזו עשויה להיראות כך: הוא צריך לייצר ספין שילווה את השבוע הראשון של המנדט, מתוך הנחה שתוך מספר ימים יתברר שהספין הזה לא עובד. לאחר מכן הוא יוכל לטעון שהוא ניסה, ואז הוא יצטרך לצאת לשבוע קשה של התכנסות בה כמעט ולא מנוהלים מו״מים, כדי ליצור אווירת אנדרדוג. בשבוע השלישי יישלפו ההצעות המוזרות והמופרכות, כדי להכין את הציבור לסיטואציות או ויתורים מפתיעים שעלולים לקרות בהמשך. בשבוע הרביעי ינוהלו שיחות ומגעים עם אנשים רחוקים ומופרכים עוד יותר, וסקרים הזויים יישלחו לציבור ויודלפו לתקשורת כדי לסמן ״לשותפים הטבעיים״ שיש המון חלופות שונות.

למה נועד כל המהלך הארוך הזה? כדי ליצור מסך עשן מושלם שלא יאפשר לאף אדם לדעת מה באמת נבדק ומתוכנן. ״השותפים הטבעיים״ יותר ייכנסו מיידית אל מתחת לאלונקה, והטבעיים קצת פחות – יסכימו להוריד מחירים כדי לוודא שאף אחד לא יתפוס את מקומם ברגע האחרון.

לבנט וסער יש יותר מה להפסיד מסיבוב בחירות נוסף | יו״ר ׳תקווה חדשה׳ גדעון סער (צילום: משה מילנר, לע״מ)

כל עוד נתניהו מצליח למצמץ אחרון ולוודא כי כולם יבואו אל שלחן המו״מ חבוטים ומוכים – הוא מצליח לייצר תוצאות טובות יותר עבורו בשורה התחתונה. תפיסת העולם של נתניהו, שדי הוכיחה את עצמה לאורך השנים (לפחות מול הבייס שלו) היא שאם תהיה ראש ממשלה טוב – ישכחו לך את הטריקים, השטיקים ואפילו השקרים שליוו את תהליך עלייתך לראשות הממשלה. האסטרטגיה גוברת על הטקטיקה, הטווח הארוך גובר על הטווח הקצר, והצלחות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות גוברות על הפכפכות ואף נחשיות. הציבור מעדיף תוצאות ולא הבטחות.

זו הסיבה לכך שכל מי ששמע חדשות בשבועות האחרונים – בזבז את זמנו. כל ידיעה ששמענו בחדשות הייתה רק כלי ביד הפוליטיקאים לשחק את המשחק הזה ולהעביר את הזמן עד למאני טיים, לדקה ה-90, לזמן בו יש לפקוח את העיניים ממשחק הצ׳יקן ולהחליט מתי כבר חייבים להסיט את המכונית ממסלולה כדי שלא תתנגש.

בדרך-כלל נתניהו ניחן ביותר אורך נשימה מיריביו. הוא מצליח לעייף אותם, לשסות אותם זה בזה, לפלג ביניהם, ובסוף ״לקנות אותם בזול״. הפעם היחידה בה הצליח בנט להשאיר את עיניו עצומות ברוגע במשחק הצ׳יקן המפורסם דקה אחרי שנתניהו כבר פקח אותן ונבהל עד מוות – אפשרה לו למנות את שקד לשרת המשפטים. אבל זה היה היוצא מן הכלל שאינו מלמד על הכלל.

נראה כי בסבב הזה בנט יחד עם שותפיו השונים החליטו לשחק את המשחק עד הסוף. הם מאיימים ולא מתכוונים למצמץ ראשונים. מצד אחד – יש להם יותר מה להפסיד מסיבוב בחירות נוסף. לנתניהו יש בייס חזק של כ-30 מנדטים בו קשה לפגוע, בעוד המנדטים של בנט וסער פריכים לחלוטין. ובכל זאת, נראה שהפעם לנתניהו יש יותר מה להפסיד. הוא פרנואיד וחושש מהפסד השלטון.

המכוניות של בנט ושל נתניהו דוהרות האחת מול השנייה. לכל אחד יש מה להפסיד, ומי שמפחד יותר – ימצמץ ראשון. ביבי מנוסה יותר אך לבנט נשק מפחיד יותר. אוטוטו המשחק האמיתי מתחיל.


נדב רט הוא יועץ ארגוני המתמחה בקבלת החלטות אסטרטגיות בארגונים ובקריירה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

  2. מה שהכי מפחיד , שנתניהו נתן לגיטימציה לשבת עם הערבים. ועכשיו כל פעם שלגוש שמאל + ערבים יהיה 61 פירשו כמעט אוטומטית שיהיה לו גם ממשלה.
    תארו לכם את מועד ב' שבמונחים של היום זה ממשלה מתפקדת לשמאל ולערבים.
    שקד צודקת , והוא ואשתו באמת בעלי תעוות כוח מוחלטת וטובת המדינה בחיים לא מעניינת אותם , מנהיג ימין אמיתי היה מבין שהוא עשה סתימה למערכת והיה הולך לנוח כמה שנים ולא מחפש להטוטים פוליטיים כאלה מסוכנים כמו נתניהו. (התחיל בהחרבת חוק יסוד הממשלה יחד עם גנץ והמשיך לערבים).

    1. א.לפיד כבר הכשיר מזמן ישיבה בממשלה הנתמכת על ידי הערבים כך שהחשש ממשלת שמאל-ערבים אינה דבר חדש.
      ב.יש הבדל גדול בין עידוד רע"מ המתונה שמראה התקדמות בכיווננו לעידוד כוחות אנטי-ישראלים.
      ג.מנהיג ימין אמיתי מבין שעדיף קואליציית ימין גרועה על פני אין קואליציה ומראה מוכנות להתפשר במקום לעשות סתימה למערכת ולירות על חבריו לגוש כמו שבנט ושקד עושים.
      ד.כי לשמור על חזקת החפות, כח הרוב(דמוקרטיה) ומששילות הממשלה מול התקשורת ומערכת המשפט זה לא טובת המדינה? או שאולי ראשי המפלגות ה'ימנים' שמוכנים לשלם את כל המחיר הזה ובלבד שהמועמד הפופולרי יפול הם אלו שמלאים בתאווות שלטון וחוסר אכפתיות מהעם.
      ה.ממתי שקד היא ימין? היא קידמה את חוק ישראל היום, אישררה את המינוי הבעיתי של מנדלבליט, חיזקה את היועמ"ש ושוב ושוב טענה ללא שום נימוק או ראיות שנתניהו אשם כאילו חשוב לה יותר להפיל את המתחרה החזק על משרד רה"מ מאשר שיהיה ימין חזק ומאוחד. וזה בלי לספור נזקים אחרים כגון הגנה על רות דוד והפקרה של מנחם פשיטיצקי, חיזוק יו"ר לשכת עו"ד מושחת, פספוס הזדמנות למנות שופטים ימנים בכמות משמעותית ומה היא בדיוק השיגה לימין? כלום.

  3. דוברו של יאיר גולן השמאלנאצי:

    "כנראה שהימין מבין רק כוח. אולי אם יתחילו להתפוצץ אוטובוסים בתל אביב מישהו יבין שאי אפשר לשלוט על מליוני אנשים ולקוות לטוב".

    השמאלנאצים תומכים בפיגועים!
    השמאלנאצים רוצים מלחמת "אחים"!
    הגיע הזמן לטפל באויב הפוסט-ציוני הפשיסטי הבוגדני הפנימי, לעמיד אותם לדין, ולתלות אותם בכיכר העיר!

  4. נראה שנתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה, והאסטרטגיה החכמה ביותר לעשות היא להוריד את הכוח של גוש מתנגדי נתניהו, בכך של גוש של נתניהו יתמוך בבנט מבחוץ ולהצר אותם מקבלת תיקים ותפקידים משמעותיים למשל סער לאוצר במקום למשפטים, ליברמן לחוץ במקום האוצר ועוד. גם האפשרות להחליש את הגוש המרכז השמאל עם ליברמן סער ולפיד תהיה בכך שיתאפשר לפצל אותם , כך שממשלה זו לא תסיים כהונה מלאה!!!!

    1. ממשלת שמאל-מרכז לא תקרה כי גם ליברמן וגם בנט יודעים שזו התאבדות פוליטית והם לא יספיקו לקצור את פירות ההשקעה.
      מכאן של נתניהו סיכוי טוב להרכיב את הקואליציה הבאה לא פחות מכל מועמד אחר.
      לכן, ההצעה שלך לחזק את גוש המרכז ולהעביר אליו את הכח מגוש הימין אינה מהלך חכם לימין. עדיף כבר להמשיך מבחירות לבחירות.
      למעשה, זה רק יחריף את המשבר שהרי הגורם למשבר הוא גוש מרכז שמסרב להכיר בכוחו המנדטורי ולהצטרף לאחד הגושים ללא דרישות שערורייתיות. אני שמח שנתניהו החליט סוף-סוף לומר ״די, הגזמתם״ גם אם חבל לי שזה היה צריך לדרוש ממנו אינטרס אישי.
      האסטרטגיה הנכונה היא להמשיך את המשבר עד לנקודה שגנץ ולפיד יבינו שבנט וליברמן הם בעיה גם בשבילם ויתחילו לירות גם הם על המרכז. בנקודה זו אפשר יהיה לשתף איתם פעולה כדי ליצור חלוקה חזקה לשני גושים ואני מאמין שהימין יוכל לנצח.

      כל זה בלי להזכיר את המחיר של כניעה מצד נתניהו: ויתור על עקרונות המשחק הדמוקרטי(דעת רוב) ועל חזקת החפות, חיזוק מורלי של החונטות המשפטית והתקשורתית, נתינת הכשר למצב בו כל ראש מפלגה קטנה דורש דרישות לא פרופורציונליות ופוגע באחדות ויציבות הקואליציה(מה שגם ככה מוכשר במידה רבה מדי כרגע) והכנסת מנדטים שבגלוי לא מכילים חלקים אחרים מהקואליציה ויפגעו ביכולתה לפעול.

    2. ליברמן יודע שלהיכנס לממשלת מרכז שמאל התאבדות פוליטית??? בנט יוותר על ראשות הממשלה לטובת האחריות שהברנז'ה תגלגל לכיוונו הליכה לבחירות חמישות? איפה אקטואליה שלך??

      זה ממש לא התאבדות פוליטית לליברמן ללכת לממשלה כזו בשל קהל מצביעיו, ולבנט יש חשיבה אסטרטגית לכיוון המרכז הפוליטי. ובעיקר לשניהם איבה אישית לנתניהו האיש, ללשכתו, והמיליה הפוליטי התומך שלו לו רוחשים בוז עמוק.

      הסיכוי שהגוש השני הנגדי יקים ממשלה בסבירות לא נמוכה, ומה שנשאר לביבי לעשות היא תקיעת מקלות בגלגלים . כולם היו מעדיפים שלפיד ייכשל והמנדט יחזור לכנסת אבל זו הימור לא מעשי לחכות לרצוי כשיש מצוי!!!!

  5. שום אסטרטגיה בנט סגור עם השמאל והמשותפת עוד לפי הבחירות הכול הצגה של בנט . שלא נדבר על סמוטריץ האטום .