תעמולת דאע”ש: גם בתקופת הקורונה

למרות מצב אי-הוודאות, אובדן השטחים האסטרטגיים ומגיפת הקורונה הפוקדות אותו, דאע”ש ממשיך בהפצת מסרי התעמולה שלו, בדגש על הטיק-טוק הפונה לקהל הצעיר, בעל פוטנציאל הגיוס לארגון

צועד יחד עם הקידמה הטכנולוגית ומנצל את יתרונותיה | דא״עש (קרדיט: ויקיפדיה)

מאז הקמתו ב-2014 שאף דאע”ש לטרנספורמציה של טריטוריה וחברה, לשיקום כבוד המוסלמים ולהשלטת האוטופיה של ח’ליפות אסלאמית “המובלת בצדק”. הח’ליפות תוארה כ”פלא היסטורי שנועד לסלול את הדרך למלחמה הגדולה” נגד הכופרים. במסגרת פעילותו, דאג דאע”ש להקים מערך הסברה ותעמולה גלובלי מתוחכם ומקצועי שהפיץ אלפי סרטונים, נשידים (שירי דת), כרזות וכתבות במגזינים וכתבי עת, לצד מסרים ברשתות חברתיות, בלוגים ופורומים, משחקי וידאו ועוד. הפעילות התעמולתית בשפות השונות חתרה להגיע לקהלי יעד שונים לשם הגברת המודעות לפעילות הארגון בעיצוב חיים מוסריים-דתיים ולעידוד פעילים להצטרף אליה. ארגון הטרור פנה למוסלמים ברחבי העולם בקריאה לשנות סדרי יסוד ולפתח את הח’ליפות האידיאלית.

גם לאחר אובדן השטחים בהם שלט בעיראק ובסוריה, אי-ודאות לגבי עתידו ומשבר הקורונה, ממשיך הארגון להפיץ את תכניו האוטופיים לתיקון עיוותי מציאות ולהקמת מסגרת אסלאמית על-מדינתית מאחדת המושתתת על השריעה. לתפיסתו, הח’ליפות תשרוד ותתפתח בעזרת אללה, דבקות בקוראן ומסירות לוחמים בקרב. ואכן, למרות התהפוכות שחווה דאע”ש מאז התפרקות הח’ליפות, הריגתו של המנהיג הכריזמטי אבו בכר בגדאדי ב-2019 והתפרצות מגפת הקורונה – נשמרה יכולתו להפיק ולהפיץ מסרים בערוצי התקשורת השונים.

ניתן לראות שבתקופת הקורונה ממשיך הארגון ומציג אוטופיה בשילוב טכנולוגיות מתקדמות. הוא עושה מאמצים לשמר את רעיון תחיית הח’ליפות מחד גיסא, ולהפיק תועלת מהפיתוחים במדיה מאידך גיסא. הארגון משמר מערך הסברה משוכלל, פועל באמצעות מוסדות תקשורת, ומעורב באופן פעיל למדי במרחב המקוון.

דאע”ש ממשיך לעשות שימוש נרחב במאפייני עידן המידע, יותר מכל ארגון טרור אחר בעולם, ולנצל כלים טכנולוגיים חדשים לתועלתו. אחת הכרזות של הארגון עוד ממרץ 2018 קראה לתומכים לצאת ולבצע ג’יהאד נגד כופרים ועובדי אלילים “באמצעות כספיכם, באמצעות ידיכם, ובאמצעות לשונותיכם”, כלומר באמצעות המילה המדוברת והכתובה. לצד מטבעות זהב ולוחם חמוש, הופיעו בכרזה סמלי פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ומחשב המדגישים את חשיבות ההסברה.

כך פועל הארגון באופן מושכל במרחב הסייבר במטרה למקסם את הפוטנציאל הגלום בממד זה להפצת מסריו, ולהקיף קהלי יעד מגוונים במדינות מוסלמיות ובמערב. מוצרי התקשורת מופצים לרוב בשפה הערבית, אך גם במגוון שפות זרות כגון אנגלית, צרפתית, רוסית, גרמנית, ספרדית, איטלקית, סינית ועוד. רשתות חברתיות ופלטפורמות מסרים (פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וטלגרם) התמלאו בתכנים שנועדו להטפה של סלפיה-ג’יהאדיה, לדרשות, שיח ודיונים בנושאי דת. דאע”ש מדגיש את היותו של איש ההסברה “לוחם ג’יהאד” מפני ש”המערכה ההסברתית אינה חשובה פחות מהמערכה בשדה הקרב”.

המסרים של מערך ההסברה מתייחסים בעיקר לפעילות הג’יהאד המבורכת נגד “כופרים” ו”נוטשי אסלאם”, להעלאת מוטיבציה בקרב לוחמים ותומכים להקרבה עצמית ולמוות למען אללה בעת הצורך, ולשאיפה לחדש את הח’ליפות. חומרי התעמולה מתמקדים ברעיונות פשוטים ומובנים להמון, בסגנון “מוות לכופרים ולצלבנים”, ובסיסמאות בסגנון “יש לדבוק באמונה”, “יש להיאבק עד לניצחון המובטח”. יש חזרה שיטתית על אותם מסרים קליטים.

“באמצעות כספיכם, באמצעות ידיכם, ובאמצעות לשונותיכם” (קרדיט: מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית)

מנגנון התעמולה מתוכנן לשכנע קהלי יעד שונים, לסחוף אותם ולתפוס את עולם המושגים הרגשי שלהם בעזרת גיוס ממדים חזותיים, קוליים וחושיים. הרעיון האוטופי בדבר איחוד האומה ממשיך להלהיב מוסלמים רבים ברחבי העולם החולמים על החייאת ימי “אלסלף אלצאלח” (“האבות המייסדים הצדיקים”) מימי הנביא מוחמד.

מאז סוף 2019-תחילת 2020 ניתן לזהות מגמה חדשה של שימוש מתרחב באפליקציית שיתוף הווידאו ׳טיק-טוק׳, הפופולרית בעיקר בקרב צעירים – קהל יעד חשוב עבור דאע”ש. באפליקציה סינית זו מפיץ מערך ההסברה של הארגון ותומכיו בעולם קטעי וידאו המציגים “ג’יהאדיסטים גאים”, סמלים כגון הנפת דגל שחור, החזקת נשק או סכין, קריאות להישבע אמונים, להצטרף לארגון, להזדהות עם הג’יהאד ומאבק בכופרים. בשונה מפלטפורמות אחרות המאופיינות בקבוצות וקהילות של משתמשים, אפליקציית טיק-טוק מבוססת על זרם בלתי פוסק של תכנים חדשים למגוון רחב של צופים.

חשוב לציין שאפליקציה נפוצה זו פונה בעיקר לילדים ובני נוער, דור ההמשך של הארגון. לכן הפצת מסרי תעמולה בטיק-טוק, גם אם הם קצרים, עלולה להשפיע על עיצוב תודעת הצעירים ועל פוטנציאל ההצטרפות שלהם לדאע”ש. קטעי הווידאו נערכים בקפידה, מותאמים לצפייה של צעירים ומכוונים למשוך את תשומת לבם באמצעות חריזה, מוזיקה קצבית ושירה, סימני לבבות, והעברת מסרים קצרה ודינמית הנחרטת בזיכרון. השימוש בטיק-טוק מדגים עד כמה דאע”ש צועדת יחד עם הקידמה הטכנולוגית ומנצלת את יתרונותיה.

נראה אפוא שאף במצב אי-הוודאות, אובדן השטחים ומגפת הקורונה, ממשיך דאע”ש בהפצת מסרי תעמולה רבים. הוא הפך לארגון הטרור המדובר והוויזואלי ביותר המשתמש בצורה מתוחכמת באמצעים הסברתיים מגוונים. הרעיון האוטופי אודות כינון מחדש של הח’ליפות בזמננו בו דוגל דאע”ש היווה וממשיך להוות כוח משיכה לקהלי יעד שונים, כולל קהילות וירטואליות.


ד”ר גלית טרומןצינמן מלמדת בבית הספר למדעי המדינה וביחידה למצוינות אקדמית באוניברסיטת חיפה, ועוסקת בחקר קונפליקטים אלימים, לאומיות אתנית ודתית, וארגוני טרור אסלאמיים. המאמר פורסם לראשונה בסדרת ׳מבט מבס״א׳ של מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר