האם האירועים האחרונים יהפכו את מנהיגי החמאס לבני מוות מבחינת ישראל?

האיום והעמידה מאחוריו, מעידים כי חמאס אימץ את שיטות הטרור התודעתי של חיזבאללה ונסראללה. השאלה הגדולה כעת היא האם ישראל רואה בהנייה וסנוואר בני מוות או לא

האם ישראל תשנה קונספציה? (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בעשורים האחרונים התפיסה הביטחונית סביב מדינת ישראל נעה בלעומתיות כמעט מושלמת. מצד אחד, התפיסה האסטרטגית של מדינות ערב וזרועותיהן, בדמות ארגוני הטרור השונים, התגבשה לכדי התובנה כי במישור צבאי אין להם כמעט שום סיכוי להכריע את ישראל, לא כל שכן להוות איום קיומי צבאי אמיתי (לאיראן יש שאיפות, לא יכולות). בצד השני, התפיסה הביטחונית של ממשלות ישראל השונות הביאה מדיניות הכלה והתמגנות שרק הולכות ומתעצמות עם הזמן.

מסיבה זו בדיוק, החיזבאללה, ובהמשך גם ארגוני הטרור הפלסטינים אימצו את האיום הרקטי כטקטיקה ראשונה במעלה, וזאת מתוך תובנה כי נקודת התורפה של מדינת ישראל, בדומה לכל מדינות המערב המפותחות, היא בעורף האזרחי.

שם הם פועלים, לשם הם מכוונים את כל יהבם.

גם כשנעשית פעולה נגד כוחות צה"ל, המטרה הראשונה במעלה היא הניצחון התודעתי – לא זה הצבאי, והמרדף אינו אחר הניצחון, כי אם אחר 'תמונת הניצחון'.

 

איסמעיל הניה וסגן יו"ר מפלגתו של ארדואן, ד"ר נומן קורטולמוס (קרדיט: Mehmettorun, תורכיה)

במשך עשרות שנים, מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בנה לעצמו מוניטין של אדם העומד מאחורי מילתו, וככזה המנהל קרב תודעתי ישיר מול אזרחי ישראל – כך עשה בנאום קורי העכביש המפורסם, כך עשה בהבטיחו טילים שיגיעו ויעברו את חיפה וכך עשה לאורך מרבית דרכו כמנהיג חיזבאללה.

נאומיו התדירים של נסראללה זוכים לתהודה נרחבת בכלי התקשורת הישראליים וברשתות החברתיות, ובכך, הלכה למעשה, דווקא גורמים ישראלים הם אלה אשר מסייעים לחיזבאללה במלחמת התודעה אותה מנהל נסראללה באומנות של ממש.

היום, לראשונה, אימץ חמאס, את הטקטיקה הזו בהצבת האולטימטום הראשון לשעה 18:00 – יעד בו עמד ואז המשיך והציב שעת יעד נוספת ב 21:00. בעשותו כך, משליט החמאס שלטון טרור תודעתי על אזרחי ישראל, אשר כל יהבם מכוון לשאלה האם יהיה מטח נוסף בזמן היעד ולאחר שחמאס הוכיח כי גם ירושלים נכנסה למעגל האיום הרקטי – השאלה היא גם לאן יגיע המטח הבא והאם גם ישובים שלא היו עד כה בטווח האיום יכנסו אליו הערב.

בניגוד לחיזבאללה, לחמאס, המשמש כזרוע בשליחות תורכיה ולג'יהאד האסלאמי הפועל בשליחות איראן, אין עדיין את התשתית או את הנכסים ההסברתיים דוגמת רשת הטלוויזיה 'אלמנאר' או העיתון 'אל-עהד', הפועלים בארבע שפות (ערבית, אנגלית, צרפתית וספרדית), אך מהלכיו של חמאס היום מעידים על אימוץ נדבך נוסף של תורת הלחימה של חיזבאללה והטמעתו והתאמתו לחמאס בפרט ולשאר ארגוני הטרור הבולטים בגדה ככלל.

שינוי הקונספציה בצד הישראלי

בשנים האחרונות, ומתוך הנחת העבודה כי ארגון החיזבאללה מצוי במשבר אמון מול הקהל הלבנוני, החלה ישראל להתייחס בכובד ראש לאיום התודעתי ולהקצות משאבים הולכים וגדלים במלחמת התודעה, בעיקר מול ארגון הטרור הצפוני, וכך היא מנהלת קרבות תודעה של ממש המכוונים ישירות לקהל הלבנוני, בין היתר על ידי שימוש נרחב של דובר צה"ל בטוויטר וברשתות החברתיות בלבנון ובעולם הערבי, סיוע בתרגיל ההונאה בגבול הצפון, הפצת מנשרים בתוך לבנון והופעות תדירות ברשתות הטלוויזיה הערביות, ובכך לגרום לחיזבאללה להסב משאבים גם פנימה – אל תוך לבנון.

במקביל, מבינה ישראל כי גם מול עזה, על שלל ארגוניה ומורכבותה, הדרך להתנהל אינה רק צבאית ו/או מדינית, אלא עליה להשקיע מאמצים ומשאבים גם במלחמה על התודעה הפנים עזתית, שכן קווי הדמיון בין הנעשה בלבנון ובעזה מתחזקים מיום ליום.

בדומה לחיזבאללה שבצפון, גם החמאס רואה את עצמו לא רק כארגון צבאי, אלא כארגון אזרחי, הדואג לרווחת האוכלוסייה בתוכה הוא פועל וכך הוא מחזק את מעמדו, מגייס תומכים לשורותיו ומעמיק את התלות האזרחית בו. עם זאת, מעמדו של החמאס – שוב, בדומה למעמדו של החיזבאללה – נשחק בשנים האחרונות וצה"ל מזהה את הסדקים אליהם הוא חייב לחדור, בדרך להעמקת המשבר שבין החמאס לבין נתיניו.

בעת הזו, כל שניתן לתהות הוא על ההבדל שתפיסה הטקטית מול מנהיגי ארגוני הטרור. בעוד חסן נסראללה הוא בן מוות מבחינת ישראל ונמצא בבנק המטרות שלה מול החיזבאללה, עד כה מנהיגי החמאס ברצועת עזה, יחיה סנוואר וראש הלשכה המדינית, איסמעיל הנייה נהנו משקט יחסי בכל הנוגע לחייהם.

חסן נסראללה נמצא כבר שנים, וכבדרך קבע, בבונקרים מתחת לפני האדמה, מחשש אמיתי לחייו. בניגוד אליו, ראשי החמאס ושדרתו הבכירה יורדים אל מתחת לפני האדמה בעיקר בעתות לחימה או הסלמה רגעית. עליית המדרגה שעשה החמאס היום, גם אם לא גבתה חיי אדם עד כה, סביר שתגרור שינוי בגישה הישראלית בנוגע לבנק המטרות העזתי, וייתכן וגם בהיבט זה יתקרב הדמיון שבין החיזבאללה לחמאס ומנהיגיו יהפכו לבני מוות מבחינת ישראל ויגרמו להם להסתתר מפני ישראל לאורך זמן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. אמן כן יהי רצון שתהיה התייחסות ראויה לחמאס.אנחנו מאפשרים לחמאס לשגר רקטות לשרף שדות להציב אולטימטום ,לקבל כסף,דלק,סחורות סיוע רפואי .
    עד מתי? אגב שכחנו אל אדר גולדין ז״ל במשך 7 שנים בעזה.

  2. חמאס לא בהכרח אימץ משהו חדש. זה דובריו ברדיו ובטמבלויזיה המשודרים מתוך מתוך ישראל, איבדו כל רסן והחלו לצטט את החמאס ללא שום גבולות. כל מילה שמנקה עיזים בחמאס מוציא, דובריו בתחנות השידור מתוך ישראל – חוזרים עליה ללא הפסקה, בכל הערוצים, שידורים, תוכניות ואתרים, במשך שבועות.

    תחנה שמדבררת את החמאס בקצב כזה, יכולה מבחינתי לפרסם רק יצרנים של חגורות שהיד. אני לא אקנה שום דבר, שדוברי החמאס מפרסמים. או שירגיו וימצאו גבולות סבירים מבלי לדברר כל נפיחה שחמאסניק מוציא או שהם יכולים לשדר, לעזה בלבד.

    1. הזמן לטרנספר היה לפני 70 שנה. תודה לכל המייסדים ששכנעו/החזירו ויישבו את ערביי ישראל במו ידם.
      אין לי ספק שמנהיגי החמאס הם לא בני מוות: אם יש משהו שרמטכל הפלאיירים של צוק איתן מירי אותנו עד הסבב הבא. איך נפלנו הם מנהיגים כאלה אפסים בצבא , במשטרה ובפוליטיקה.

  3. האם נתניהו יתנקש בראשי החמאס?

    היהפוך כושי עורו?
    היהפוך נמר חברבורותיו?

    נתניהו בגיל 73 פתאום ישנה מדיניות עקבית שהוא נוהג בה 30 שנה?

  4. * הגיע הזמן למשטר צבאי! אנחנו נמצאים במלחמת עצמאות 2!
    * להקים מליציות יהודיות בכל עיר בארץ ולחסל את כל הכפרים של ערבים!
    * לעלות את כל הערבנאצים שלא נלחמים נגדנו על אוטובוסים וישר לגרש לירדן!

    הגיע הזמן להתקוממות עממית יהודית נגד האויב הפנימי השמאלני האנטישמי שנתן גב להערבנאצים להרים את הראש מאז אוסלו!

    הגיע הזמן לנכבה 2.0!

  5. צו מלכותי ראשון, של מלך החוק בישראל, המלך אביחי ה-6:

    לפי פס"ד חמא"ס 14/1948: אסור לממשלת מעבר, להגן על אזרחי ישראל כיוון שזה לא סביר למנוע שלום עם קרובנות.

  6. הפתרון היחיד – השלמת גירוש ערביי ישראל שהתחיל ב- 1948.

    מי שהשאיר כמה ערבים טובים ברמלה ולוד בגליל ובנגב – קיבל את הבומרנג לאחר 50 שנה.
    בן גוריון לא חשב מספיק קדימה.
    כעת 75 שנה אחרי, השלמת מלחמת העצמאות -היא בלתי נמנעת. לכאורה ביבי לא מתאים להחלטות אמיצות. אנחנו כעת נלחמים על עצם הקיום, (ממש לא על השמנת – בזה ביבי אלוף), לא בעצם הקיום: בזה הוא חלשלוש. פחדן. מוג לב, עלוב, רופס. בושה.
    כעת ערביי הפנים נותנים את חלקם במאמץ המלחמתי הכולל להשמדת ישראל – יחד עם ערביי החוץ. זה לא מהומות ולא פשעים. זה מלחמה שמטרתה להשמיד את היהודים. בדיוק כמו שהנאצים רצו, עם סכינים ואש.
    אם לא נטפל תחילה בערביי הפנים – "והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שונאינו" – התממש כאן ועכשיו. לא חשש שווא של מעצמה פרעונית מול מיעוט קטנטן של עבדים, אלא חשש של מדינה בת 5 מיליון יהודים נאמנים מול כל העולם.
    במצב זה לא נוכל לסבול את ערביי הפנים כגייס חמישי, שמממש את האיום. גיס חמישי יכול למנוע גיוס מילואים, לרתק כוחות פנימה וכו', וערביי החוץ יכו אותנו מבחוץ – כפי שקורה כעת מעזה. ואם נגלה חולשת קורי העכביש – נסראללה יצטרף וגם איראן וערביי ירדן לא יטמנו ידה בצלחת (נזכיר – ערבים ירדנים פלשו ב- 1948 כי שמעו שהערבים שוללים שלל בהתקפה על שיירות).
    הפתרון היחיד – גירוש גירוש גירוש. זה לא יבוא מרצון – אלא הפצצות מהאויר בשאריות הפצצות שיחזרו מעזה על שכונות הפורעים והפושעים – אותם מתחמים שהמשטרה לא מעיזה להיכנס. עם ירי חי ע"מ להרוג כל מתפרע. לא יפציצו המטוסים ולא יירו השוטרים והחיילים – ערביי הפנים יעלו על שדות התעופה שכל כך קרובים לרמלה ולוד. בהליכה הם יעלו עליהם! וכל ה- F- 15 לא שווים כלום. וערביי הנגב יעלו על הבסיסים של ה-F- 35. ראו הוזהרתם. זה כבר קרה בעשור האחרון – בסוריה.
    כל ערבי יגורש מכאן עם תחתון ארוך וגופיה מקסימום. אפילו לא עם תעודת זהות. הכל יישאר כאן, ויופקע לטובת פיצוי הנזקים שעשו כאן משך 75 שנה. לקליטת עלייה. לעזרה לזוגות צעירים שנשארו בלי יכולת לרכוש דירה כי כל הכסף הולך לערבים או להתמגנות מול ערבים. נמאס!
    בשמחה הייתי שולח איתם את פטרוניהם מחונטא = התקשורת, בגץ, פרקליטות, פקידות בכירע, צבע ומשטרע ( = החונטא) ונראה איזה כבוד יעשו להם בעזה…
    למה נראה לכם שהחונטא תגן על היהודים, כשבין ראשיה בוגרי קרנות שכל מטרתם להחליש את ישראל ולתכנן את השמדתה במסגרת מחאה אזרחית כביכול. שימו לב שהערבים וונציגי הקרנות כבר עשו אין ספור תרגילים על יבש וגם על חם (רכבו על גלי מחאה כמו האתיופים שבכלל לא שלטו בהפגנות ובחסימות אלא רק נוצלו לעמוד בחזית ההפגנות).
    ויפה שעה אחת קודם. חבל על כל היהודים שייפגעו בגלל חולשת המנהיגים והחונטות.

  7. נתניהו יגיב בעוצמה כמו שהוא פינה בעוצמה את חאן אל אחמאר וכמו שהגיב בעוצמה בפרשת המגנומטרים

  8. אין לי שום ציפיות או תלונות לראש ממשלה שיודע ש:
    א.אין לו 61 מנדטים לכלום(כי הימין המתון מעדיף לדפוק את כולם ובלבד שלא לתת לו הישגים כפי שכבר הוכח).
    ב.מערכת המשפט ממילא תקשור לו את הידיים.
    ג.התקשורת תנצל כל תירוץ דחוק כדי ללכלך עליו וכרגע הדימוי של הימין עומד על כרעי תרנגולת.

  9. חזרנו לימי הבריטים…

    זה מה שקורה כשמערכת המישפח תומכת בפוגרומים של הערבים בגלל שופטים מזוייפים ומושחתים מהשמאל הקיצוני ושופטים ערבים איסלמיסטיים מקרב האזרחים המזוייפים והמתחזים זו מערכת משפט שאינה לגיטימית כרגע עד שייעצרו המושחתים ויעמדו לדין על בגידה ויחזרו לשפוט כראוי ולא לעבור על החוק הקיים תוך המצאות ושקרים סילופים ועיוותים שלו כדי לכפות את עמדות השמאל הקיצוני על המדינה.

    עם ישראל לא ייתן למשתפי"ם של האוייב בתוכנו לסייע בפוגרומים על היהודים , עד כאן!

    הערבים היום שרים בדיוק כמו ששרו בזמן המנדט : "השלטונות עמנו " הם מרגישים שיש להם הגנה ולגיטימציה ממערכת המישפח בישראל שמהווה כיום את השילטון במדינה בפועל. היא זו שקובעת .

    הפרקליטות השמאל-נאצי קיצונית פרו מוסלמית מטפלת ביהודים ביד קשה, ליהודי אסור להגן על עצמו כמובן

    לא יהיה מנוס מהקמת מילציות אזרחיות של תושבים יהודים להגן על עצמם.
    נגמר המשחק איתם חיי המשפחות שלנו עומדים על הפרק.

  10. הקרנות הזרות,האיחוד האירופי והשמאל הקיצוני ממערכות המשפט והפרקליטות הם האויב!!!!!
    צריך לחסל אותם!

  11. למי שעדיין לא מבין……….

    (((((((((( זה מלחמת עצמאות חלק ב׳ ))))))))))

  12. בשעה 14:30 יתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בלוד לגבי ערעור על הארכת המעצר של תושב לוד שירה למוות בפורע ערבי.

    כולם להגיע לדיון ולשחרר אותו בכוח!!!!!

  13. בית המשפט המחוזי אישר את המשך מעצרם של שלושת היהודים שירו שלשום לצורך הגנה עצמית!

    דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!