מי ישמור על שומרי החומות?

כוחות הביטחון הישראלים עוברים מסכת השפלות בהר הבית וסביבתו, כמעט מידי יום, והמדינה מונעת מהם להגיב ולשמור על בטחונם וכבודם. הפתרון, מסתבר, מאוד פשוט.

תקיפת השוטר בהר הבית (צילום מסך: טוויטר)

מערכת "שומר חומות" מול ארגוני הטרור בעזה יצאה להפסקה, אך ירושלים הייתה ונותרה על ראש שמחתנו.
הפלסטינים וערביי ישראל הרואים עצמם כפלסטינים, שעבורם "אל-אקצה" תמיד בסכנה, והקרב שלהם על שחרור "פלסטין" וירושלים בירתה רק עלה מדרגה, ממשיכים בקרב על התודעה שטרם הוכרע ובו ידינו אינה בהכרח על העליונה. קרב בו הריבונות על הר הבית הופקרה, המשילות ברחבי המדינה אבדה וההרתעה של מערכות המשפט והאכיפה נשחקה, או חמור מכך- נעלמה.

הפורעים ממשיכים לצאת לרחובות העיר העתיקה שחוברה לה יחדיו לפני 54 שנה בתהלוכות ניצחון ושמחה, עם דגלים אסלאמיים ירוקים ושחורים כשהמתונים רק עם דגלי "פלסטין". קוראים הם קריאות לאומניות, מתגרים ללא מורא ומגדפים ללא בושה את לוחמי מג"ב והשוטרים – אותם הפקידה מדינת ישראל להיות שומרי החומות.

בתגובה לאלימות ולתהלוכות הלאומניות, הקללות, הדחיפות והיריקות המשפילות נדרשו אותם שומרי החומות לובשי המדים, להבליג ולהכיל, משל היו הם בתרגיל סטרילי, או לכל היותר בהפגנה של ארגון שלום שליו, אוהב ואזוטרי.

יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, שריפת רכבים ואף תחנות משטרה, מכות ודחיפות, יריקות וקללות, הטרדות מיניות של שוטרות ולוחמות הפכו לספורט לאומני ערבי, הזוכה לתהילה בחשבונות הטיקטוק והמדיה החברתית הערבית, בהעדר תגובה מידית ומוחצת בכל מובנה של המילה, ולא תגובה אחרת, לא מתוקשרת וצנועה – כזו שיצאה מהקשרה, אינה רלוונטית וכפי הנראה – לא בהכרח מרתיעה.

הסרטונים המופצים בימים אלו על ידי ערבים ברשתות החברתיות בהם נראים שומרי החומות מושפלים ומבוזים תחת הוראת הפיקוד להכיל ולהבליג כביטוי הזוי לשליטה ולעוצמה, מעלות בי מספר תהיות.

"מי נתן את ההוראה?"

אם ההוראה שניתנה לשומרי החומות הייתה לעמוד בשורה הצמודה לקיר, להבליג ולהכיל כל התגרות, אזי מה עשו הם שם מלכתחילה? האם הייתה זו, רחמנא ליצלן, סדרת חינוך לאיפוק, או שמא אימון בהבלגה או בכלל מסדר כבוד לסיום המערכה?

האם לאור ההבלגה וההכלה נוכח מעשי האלימות וההתגרות סבור מאן דהוא בממשלה או בפיקוד המשטרה שכך מייצרים ומשמרים הרתעה במזרח התיכון? הבלגה שכזו נתפסת כביטוי לעוצמה רק בקרב אלו המנותקים מהמציאות שרואים בעצמם נאורים וסובלניים.
הגיע העת ליישם את כלל הברזל של הסוציולוגיה באשר היא: כשניגשים לנתח קבוצה באוכלוסייה – יש לנתחה מנקודת מבטה שלה, ולא של מה שהיינו רוצים שתהיה, ובשיכון המזרח, ברור לכל בר דעת, הדבר הינו ביטוי לחולשה המלווה בבושה וחרפה המזמינות את התקיפה החמורה הבאה במהירה.

האם יש מי שסבור כי הגאווה הלאומית והתדמית של מדינת ישראל משתפרת נוכח הרפיסות המופגנת בבירת ישראל כבכל עיר וחבל ארץ אחר? כיצד משרת הדבר יהודים בכל מקום בארץ ובעולם שהפכו למטרת תקיפה? מי שאינו מבין את הקשר בין תגובה ישראלית – ציונית הולמת לבין תקיפת יהודים באשר הם, מוזמן לבדוק את יכולותיו בערים המעורבות, בכפרים הערבים וברחובות ניו יורק, לוס אנג'לס ולונדון.
אם פגיעה בסמלי שלטון כשוטרים, לוחמי מג"ב וחיילים הפכה לכאורה למותרת או לכל הפחות למקובלת במדינת ישראל, אזי למה יצפה כל אזרח, תושב או תייר יהודי הנתקל בערבי לאומני או בגוי אנטישמי.

השלכות הביזוי וההשפלה עלולות להתבטא בירידה במוטיבציה לגיוס ולשירות ארוך טווח ומשמעותי במשטרה ובמג"ב, מקום שזכה עד לאחרונה לביקוש רב וליוקרה בקרב מתגייסים צעירים, בזכות עשייה ברוכה של מפכ"ל המשטרה ולשעבר מפקד מג"ב. אף לוחם או לוחמת לא ירצה לשרת במקום בו הוא מותקף, מושפל ומבוזה על ידי מחבלים ופורעים שפלים ללא יכולת התגוננות ומענה. מה תהא ההשפעה על גיוס בני המיעוטים הזוכים לקיתונות של קללות, גידופים ואיומים עליהם ועל משפחותיהם, הרבה יותר מכל אחד אחר.

מסקנות והמלצות

המסקנה המתבקשת הינה כי מי שלא מכבד עצמו, לא ראוי לכבוד ועל כן לא יכבדו אותו במזרח התיכון.

קוד הכבוד באזורנו מבוסס בין היתר על הפגנת עוצמה, נחישות ודבקות באדמה ובמטרה. הפגנת איפוק, סלחנות וחמלה עלולים להיתפס כחולשה וכהזדמנות להתנפלות על היריב, כאילו היה חיה פצועה במצוקה.

לאור זאת אמליץ לשנות את כללי המשחק לא רק מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, כפי שעשו בעבר בלבנון, בסוריה ובעוד אי אלו מדינות ברחבי המזרח התיכון, אלא גם מול ערבים פורעים ברחבי מדינת ישראל.

מוקד העימותים, הר הבית (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

ראשית יש לאכוף את החוק במדינת ישראל האוסר על פגיעה או העלבת עובד ציבור בהתאם לחוק העונשין סעיף 288 ולהחילו גם על חיילי צה"ל ומג"ב: "המעליב בתנועות, במלים או במעשים, עובד הציבור, או דיין או פקיד של בית דין דתי או חבר ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968, כשהם ממלאים תפקידם או בנוגע למילוי תפקידם, דינו – מאסר ששה חדשים".  בנוסף יש ליישם את סעיף 288א(1) לחוק העונשין לפיו: "העושה אחת מאלה, דינו – מאסר שנה: מפריע ביודעין לעובד הציבור או למי שהוסמך למלא תפקיד של עובד הציבור במילוי תפקידו על פי דין".

כן יש לאכוף במלואו את סעיף 382א תקיפת עובד ציבור (תיקון מס' 105) תש"ע-2010: "(א) התוקף עובד הציבור או מי שממלא חובה או תפקיד המוטלים עליו על פי דין או מי שנותן שירות לציבור מטעם גוף המספק שירות לציבור, והתקיפה קשורה למילוי חובתו או תפקידו של הנתקף, דינו – מאסר שלוש שנים.   (ב)  העובר עבירה לפי סעיף קטן (א) ונתקיימה בו אחת מאלה, דינו – מאסר חמש שנים: (1) התכוון להכשיל את הנתקף בתפקידו או למנוע או להפריע אותו מלמלאו; (2) היה מזויין בנשק חם או קר;  (3) התקיפה היתה בצוותא של יותר משני אנשים.

שנית, יש להגדיר בחוק כי פגיעה במרחב האישי של עובד ציבור/חייל דינה כדין תקיפה פיסית, ובכך לאפשר לחייל המותקף להגן על עצמו, בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותו. כך, כל שוטר ולוחם מג"ב יוכל לפעול מול כל המתריס מולו או מול חבריו בטווח של סנטימטרים עם אצבעות לעיניים או אצבע משולשת לפנים, כפי שארע בסוף השבוע בסמטאות העיר העתיקה, כך שהאחרון יסיים את יומו בצליעה עם אצבעות "מנוטרלות" במקרה הטוב. ככל שננהג כך, תגבר ההרתעה ותמנע פגיעה בחפים מפשע בשגרה כבעתות חרום ומלחמה.

אבקש להבהיר כי מעצר לילי של המחבלים והפורעים הינו אפשרי ודורש הוא גיבוי של מערכת השפיטה על מנת שלא ישתחררו כעבור זמן קצר. כן יש להבין כי המאבק התודעתי אינו מצטלם בדיעבד אלא חייב להיות ברור ומיידי. צדק צריך להיעשות ולהיראות מוקדם ובסמוך ככל הניתן בהקשר לעבירה.


השלכות הביזוי וההשפלה עלולות להתבטא בירידה במוטיבציה לגיוס ולשירות ארוך טווח ומשמעותי במשטרה ובמג"ב, מקום שזכה עד לאחרונה לביקוש רב וליוקרה בקרב מתגייסים צעירים. אף לוחם או לוחמת לא ירצה לשרת במקום בו הוא מותקף, מושפל ומבוזה על ידי מחבלים ופורעים שפלים ללא יכולת התגוננות ומענה.


 

שלישית, השימוש במושגים כ"הבלגה" ו"הכלה" היו מהגורמים לעת החירום הזו, או אם תרצו למלחמה האחרונה. בין אם מדובר בהבלגה להתגרויות של ערבים בכוחות הביטחון בירושלים, בערים המעורבות ובדרכים המרכזיות, ובין אם הבלגות לבלוני תבערה וחדירות מרצועת עזה – שחקו אלו את ההרתעה, לא הקרינו שום עוצמה מלבד בזיון ותבוסה. אלו עודדו את ההשפלה הבאה שהונצחה ברשתות ונסכה בטחון בקרבם של צעירים ערבים אלימים כמו גם בקרב ההנהגה הלאומנית המקומית.

לא זו אף זו, בסופה של כל תקופת הבלגה והכלה מתמשכת שכזו, מגיעה לה ההתפרצות, וכשזו מגיעה – הופכת היא לקטלנית, ממושכת וקשוחה יותר מקודמתה, בה הסיכון לחיי אדם גובר לאין שיעור ועמו הנפיצות האזורית המתרחבת לגזרות נוספות ולא בהכרח נשלטות ומוכלות.
בהתאם לזאת, מוטב כי מי שנכווה ברותחין יזהר עתה בצוננין ויגיב בחומרה – לאלתר ולא בדיעבד באפקטיביות ובעוצמה – לכל פורע חוק המאתגר את לוחמי משמר הגבול, צה"ל והמשטרה.

סיכום דבר

מדינת ישראל חייבת לחזק את מימד ההרתעה לא רק כלפי חוץ, כי אם גם כלפי פנים, כפי שהוכח בשנים האחרונות ובשבועיים האחרונים ביתר שאת.
יש לטפל בתקיפות ובחומרה רבה במחבלים ובפורעים על ידי רשויות החוק ולא להפגין עוד שום הכלה, חמלה או הבלגה המתפרשות כתורפה, רפיסות וכניעה.
בעת חירום ומלחמה יש להחריף את צעדי האכיפה גם במחיר קטלניות מרוכזת וגבוהה כדי לאפשר לכוחות מעטים יחסית להשליט סדר ברחובות הערים ובדרכים ובכך למנוע מאזרחים חפצי חיים להקים מיליציות ולקחת את החוק לידיהם באין מענה ומגן אפקטיבי, יעיל ורלוונטי.
מחובתנו לחזק את ידי כוחות הביטחון ולא לכבול את ידיהם. יש לחזק את עוז רוחם, נחישותם וביטחונם במקום להחלישם ולהפחידם באיומים, בחקירות והשעיות אם לא ישכילו להבליג ולהכיל את המתקפות הנלוזות כלפיהם. יש לאפשר לכוחות לפעול כמיטב יכולתם ובהתאם לחוק, נוכח כל איום והפרה בוטה של הנורמה הנדרשת מכל אזרח ותושב במדינה. לשם כך נועדו, הוכשרו ואומנו במשך תקופה לא קצרה.

ממשלת ישראל נדרשת לגבות את שומרי החומות אותם שלחה להגן על המדינה. עוד צריכה היא להחיל ריבונות מעשית, להפגין משילות ולתקן עתה את שכשלה בו במשך 54 שנה בירושלים הבירה, עת ויתרה הלכה למעשה על ריבונותה בהר הבית, כמו על נכסים נוספים של יהודים בשכונות כשיח' ג'ראח שנכבשו ונבזזו על ידי הערבים לפני למעלה מ- 73 שנים.


אל”מ במיל׳ טל בראון הוא יועץ אסטרטגי, בעל תואר שני בלימודי צבא וביטחון, ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, שירת כמג״ד, כמפקד בה״ד ורמ״ח איסוף הקרבי, וחבר בתנועת ׳הביטחוניסטים׳.
הערת המחבר: תודה והערכה רבה לשומרי החומות הניצבים יומם וליל על משמר העם והארץ. חיזקו ואימצו.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. כל מילה בסלע. אין ספק שיהיה לכך רב בכנסת מרב המפלגות הציוניות. הבעיה הייתה ונותרה מערכת המשפט.
    ברגע שלוחם קומנדו מוסר את נשקו במהלך ניווט לשני ערבים, במקום לירות בהם, הוא עושה זאת מפחד הבג"ץ.
    שלוחם סיירת גולני בורח מעמדה לפני שמחבל משליך עליה בקת"ב, הוא עושה זאת מפחד הבג"ץ.
    שלוחמי מג"ב לא יורים כדי לחסל מחבלת עם סכין, הם עושים זאת מחפד הבג"ץ.
    שקציני מילואים רודפים אחרי גנבים בדואים ולאחר מכן מודחים, זה משדר פחד ללוחמים אחרים מהבג"ץ.
    הכל מתחיל נגמר במערכת המשפט. שראש ממשלה צריך אישור מהשליט בפועל- "היועץ" המשפטי, לצורך הצלת יהודים בלוד ורמלה עם כוחות צבא, אתם מבינים מי מנהל את המדינה.
    אף שוטר ולוחם צה"ל לא רוצה להיות שנים בחקירות כי ירה ונטרל מחבל כדין בגלל הבג"ץ.
    הניצחון יתחיל בכך שנחזיר את מערכת המשפט לצורתה הטבעית והמקורית. שניתן ללוחמים שלנו גב משפטי לפרק להם את הצורה. יש מוטיבציה, יש אמצעים ויש כוח אדם. פלוגה אחת של מג"ב שהייתה פותחת באש, הייתה חוסכת 11 פלוגות של דחלילים מנוטרלים. עצוב אבל זו המציאות.

  2. את כל התקנות הללו יאכפו מול יהודים בלבד, במיוחד ממגזר או מגזרים מסוימים ולעולם לא מול הקבוצות שדרושה עמידה נחרצת מול הפרות החוק הרווחות בם.

  3. צודק,שמוותרים ומבליגים הצד השני(=הערבים) מפרש את כחולשה!
    הרי באף מדינה ערבית לא היו נתנים לאחד לקלל ולעשות אצבע משולשת מול פרצוף קצין משטרה,כי היו מפרקים לו את הצורה!
    צריך לשנות פאזה!
    וגם קנס גבוה! ואם אפשר גם גירוש המשפחה שלו מהארץ!

  4. על זריקת נעל בשופטת – בלשכה מוגנת הזורק קיבל כמה שנים בכלא – ובצדק – לבזות את השופטת בדין משמע לבזות את המדינה.

    יריקה על שוטר שלובש את מדי המדינה – היא פגיעה בסמל הריבונות אפילו יותר מזריקת נעל על שופטת בלשכה ממוזגת ומוגנת.

    הפתרון הוא יחיד, החלפת כל הממסד שהוביל את מדינת ישראל אל התהום או בשפתו של נסראללה – מדינת ישראל עשויה מקורי עכביש.

    כשהייתי חייל צעיר היה תלוי שלט קטן בבסיס – זכויות וחובות החייל. השלט אומר מפורשות כי אסור לבזות חייל.

    מצב בו יורקים על שוטר\חייל, מראים לו אצבע משולשת ומעלים לתיק – תוק לא בלשכה ממוזגת אלא ברחוב בו גם נשפקת להם סכנת חיים.

    מדובר באובדן המשילות במדינה ויש לבצע reset.

    יש לשחרר מיידית את כל צמרת המשטרה והפרקליטות וכן את מרבית השופטים ולמנות אחרים תחתיהם. כאלו שמבינים שהם חלק משלטון החוק של המדינה היהודית ולא שלוחה של "הנאורים" באירופה. ממש לא מעניין אותי מה יאמר "הנס" או "פיטר" בטרקלין אירופי מהודר לשופט "עליון" המושל על הילידים במזה"ת.

    בישראל החלשה פיזית אבל חזקה ברוח של שנות ה- 50 את הבוגדים הורידו על הברכיים וירו להם בעורף בלי יותר מדי טקסים.

    ערבי שאנס יהודי נתפס ואשכיו נחטכו בסכין חלודה.

    עם כל המלל הפסאבדו אינטלקטואלי. מדינת ישראל סורסה עד היסוד.
    מצב בו אויב מרשה לעצמו לירוק על שוטר אמור היה להיות נורה במקום – עצם העובדה שהשוטרים הבליגו משמע סוף לשלטון החוק.

  5. שום דבר לא יעזור למעט דיכוי אלים, אפילו אכזרי, של המרד הערבי. צריך לשבור את ההבלגה – היום כמו לפני 90 שנה כשהוקם האצ"ל בדיוק בגלל זה. זאת אומרת, אחת מהשתיים: או שמוקמות יחידות מיוחדות, בלתי רשמיות, לטיפול בפורעים הערבים, מהסוג של פלוגות הלילה בזמן המנדט, ובמקביל מחמשים באופן המוני את האזרחים היהודיים ומאשרים להם שימוש בנשק חם להגנה עצמית, או שמשנים את הוראות הפתיחה באש של אנשי כוחות הביטחון ויורים אש חייה באספסוף הערבי היוצא לאיד'בח אל-יהוד. או שתי האופציות גם יחד. ברגע שיתחילו להיערם גוויות של פורעים יש סיכוי שהמרד יסתיים במהרה, ולא – הוא יתרחב ויתפתח למלחמת אזרחים שבה אנחנו חייבים לנצח בכל מחיר, לשבור את הצד הערבי ולהביא לבריחתו או לגירושו כמו בתש"ח. יש עוד הרבה אמצעים אחרים הכלולים בתקנות החירום – עוצר, סגרים, מחסומים, מעצרים מנהליים לתקופות ארוכות, הגליות. וכמובן: יש להטיל חרם טוטאלי על הכלכלה הערבית, בייחוד של יישובי הפורעים כגון א"א פחם, ישובי הפורעים האחרים בוואדי ערה, הכפרים שסביב נצרת, טמרה, כפרי המשולש, מרכזי הטרור והפשיעה בנגב, ירושלים הערבית וכפרי הפורעים מסביבה כגון עיסאווייה, ג'בל מוכבר, בית חנינא, שועפט וכו'. כמובן, יש לפטור מכך את הישובים הדרוזיים והצ'רקסיים וגם ישובים ערביים ידידותיים כגון אבו גוש, נין וכד'. יש לעצור גם את תוכנית ההשקעות במגזר הערבי ואת כל הפריבילגיות כגון אפליה מתקנת בעבודה ובמוסדות ההשכלה הגבוהה. כתנאי לקבלה לעבודה או ללימודים יש לדרוש הצהרות בכתב של מועמדים על אי-השתתפות בשום הפרות סדר ופעולות נגד המדינה שיישלחו לבדיקת המשטרה והשב"כ, ובמקרה שיתגלו כהצהרות שקריות יגרמו אוטומטית לפיטורים או לסילוק מהלימודים ולהעמדה לדין בשיפוט מהיר. אז ייתכן שתישרט קצת התדמית הליברלית-דמוקרטית שלנו, אבל נציל את המדינה ואת חיינו כאן שזה הערך העליון שכל דבר אחר כפוף לו.

  6. הרעל הפרוגרסיבי שהזריקו הפרוגרסיבים באמצעות בג"צ,האקדמיה, הקרנות האנטישמיות והתקשורת מפורר את השלטון, המשילות,והאחדות ומאיים להחריב את מדינת ישראל.
    אם לא נתעשת נחיה תחת כנופיות טרור ג'יהדסטיות שמשתוללות בחסות בג"צ והתקשורת תוך הפקרת בטחון הפנים וחזרה לזמן גרוע בהרבה מהאינטיפדה השניה או מאירעות טרפ"ט.
    רק הימין בישראל יכול להציל את המדינה מאחר והשמאל הפך לשונא המדינה כמדינה יהודית והוא בעד"מדינת כל אזרחיה" שפרושה חורבן המדינה נוסח לבנון.
    המרכז מגלה אופטיות מוחלטת וחוסר מודעות ואחריות.
    אם הימין לא יתאחד וילחם זה הסוף.
    המטרה הראשונה חייבת להיות ביטול הדיקטטורה של בג"צ וזה המטרה העיקרית בבחירות הקרובות.
    הרפורמה במערכת המשפטית היא עניין של חיים ומוות לא רק למדינה אלא ממש לכל אחד שחי פה ולילדיו.

  7. ואחרי זה אתר מידה ימשיכו לתמוך בראש הממשלה, כשברור לכולם שזה הוא שעומד מאחורי מדיניות ההכלה שמעלה אותנו.
    אם ראש הממשלה נקרא ימין, אני לא יודע מה זה שמאל.

  8. בתי המשפט לא שייכים לך ולא למדינת ישראל , הם עובדים אצל מישהו אחר וכל עוד זה לא ישתנה הם ימשיכו לעבוד אצלם ולא אצל מדינת ישראל , ולא לטובת מדינת ישראל ,
    אגב זה המצב בכל המדינות המערביות יש לסיטרא אחרא העולמי 6 זרועות עיקריות שהוא מגייס לשרותיו
    בקלות ובזול :1.בתי המשפט, 2.התקשורת , 3.האקדמיה , 4. אנשי הבוהמה , 5. הבכירים להשכיר, 6. והאספסוף המזדמן במקרה הזה הפורעים הערבים], ,כל מי שהשמאל העולמי יכול לשכור לשירותיו , עושה בשם הצדק , הנאורות , השלום ,חופש הביטוי וכו', את הנזק הגדול ביותר שהוא יכול לגרום , במחיר הנמוך ביותר שהוא יכול לשלם

  9. בשביל להגיב בעוצמה. צריך שהמערכת תגבה את פעולות השוטרים בשטח ולא תמדוד אותם בזכוכית מגדלת

  10. הסכסוך בין ישראלים ל׳פלסטינים׳ היא לא סכסוך בין שתי ישויות לאומניות, היא סכסוך בין שתי דתות-היהודית והמוסלמיות.

    זה או אנחנו או הם!
    תתארגנו למלחמה!