האמנם תגובה לא פרופורציונאלית?

ההחלטה להקים ועדת חקירה בין-לאומית נגד ישראל שתחקור את אירועי מבצע "שומר החומות" היא מופע הצביעות והבורות המסורתי סביב ישראל, האם אכן התגובה הישראלית אינה פרופורציונלית?

עלות תחזוקה עצומה, כיפת ברזל (צילום: נחמיה גרשוני-איילהו)

המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת קונסרבטיבס גלובל, אנו מודים להם על הרשות לתרגמו.

מבצע שומר החומות הוא מבצע צבאי של ישראל שנמשך 12 יום ושתכליתו הייתה להסיר את איום הטילים של ארגון חמאס מרצועת עזה כלפי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. משנת 2001 ועד היום ירו ארגונים פלשתינים מעל 25 אלף רקטות וטילים שמטרתן היא אחת : להשמיד כמה שיותר ישראלים. אם מדובר בנשים וילדים הרי שמבחינת ארגון הטרור הרי שזה מבורך. במהלך המבצע ירה חמאס יותר מ – 4000 רקטות שגרמו למותם של 9 ישראלים וביניהם ילד בן 6, מוות ששבר את ליבנו. בתוך הטרגדיה הזאת נהרגה גם אזרחית מוסלמית אך גם עובדת זרה מהודו ושני עובדים מתאילנד. ליבנו עם המשפחות שלהם ואנו חולקים שותפות גורל עצובה. 357 ישראלים נפצעו.

מאידך, ישראל ביצעה יותר מ – 1500 התקפות, בעיקר של חיל האוויר הישראלי, על מנת לסכל את הטילים הללו, על מקומות הייצור של הטילים, על מפקדות טרור ועל מנת להשמיד מנהרות טרור שתכליתן עוד פגיעה בחפים מפשע. מהצד הפלשתיני נהרגו 266 איש וביניהם מספר ילדים ו – 5000 לערך נפצעו.

הגנה על אזרחים מול רצחנות חסרת מעצורים (צילום: מקור לא ידוע, לפי סעיף 27א')

מבקריה של ישראל, התוקפים אותה בעיקר כאשר היא מגנה על עצמה, כועסים. אפילו מאוד. הם לא מצליחים להבין את מה שהם מכנים "תגובה לא פרופורציונאלית" לטילים של חמאס והטענה הזאת מגוחכת. לא רק משום שאין אף מדינה נורמלית בעולם שכאשר יירו על אזרחיה כל כך הרבה טילים לא תעשה הכל על מנת להגן עליהם אלא גם משום שכאשר בוחנים את הסוגיה לעומק הרי שהתגובה של ישראל לא פרופורציונאלית במובן שהיא הייתה קלה מדי. אולי יותר מדי.

כרוניקה של בורות וצביעות בינלאומית

בראש ובראשונה צריך להזכיר שהעימות בין ישראל לחמאס הוא לא רק עימות בין מדינה דמוקרטית לארגון טרור אלא גם שמדובר במאבק מול מדינה שמקדשת את ערך החיים על בסיס היהדות לבין ארגון טרור שמקדש את ערך המוות. ישראל משקיעה הון עתק ברפואה, במדע, בשיפור איכות החיים ואף השקיעה מיליארדים בחיסונים כנגד קורונה. חמאס מאידך מקדש את המוות. באמנת היסוד שלו הוא קורא למלחמת ג'יהאד. במשך שנים הוא שלח מתאבדים לבצע פיגועים והוא מחנך את ילדיו למות עבור המטרה שהיא שחרור פלסטין.

בהקשר הצבאי ישראל השקיעה הון עתק בטיפוח מערכת כיפת ברזל שפשוט מסכלת ירי טילים. לולא כפית ברזל היו נהרגים אלפי ישראלים. חמאס מאידך קיבל מיליארדי דולרים ממדינות ערביות וממדינות מערביות והשקיע את הכסף בפיתוח טילים שנועדו להרוג כמה שיותר ישראלים ובנה מערכת מנהרות תת קרקעיות שנועדו לשמש בסיס ליציאה של טרוריסטים לחדירה בכיוון ישראל ובהרג המוני של ישראלים ככל שניתן.


חמאס מאידך מקדש את המוות. באמנת היסוד שלו הוא קורא למלחמת ג'יהאד. במשך שנים הוא שלח מתאבדים לבצע פיגועים והוא מחנך את ילדיו למות


באופן מטפורי יהיה זה מדויק לומר שחמאס משתמש באנשים על מנת להגן על מערכות הנשק שהוא בנה. אחרי ככלות הכל, הוא העמיד משגרי רקטות במקומות ציבוריים וליד אנשים חפים מפשע משום שהוא יודע שישראל נמנעת מפגיעה חפים מפשע ככל שניתן. לעומת זאת, בישראל משתמשים במערכות הנשק שלנו על מנת להגן על אזרחי המדינה. יותר מכך, ישראל מקפידה על אבחנה בין אוכלוסייה אזרחית לאנשי טרור. ישראל תקפה מעל 1500 פעמים ברצועת עזה ולמרות זאת מספר האבדות הפלשתיניות נמוך יחסית. ישראל מתנצלת מעומק הלב על הרג חפים מפשע ולא מעט פעמים העדיפה לא לפגוע במנהיגי חמאס משום שהם שהו בקרב אוכלוסייה אזרחית. חמאס נהנה מחיבוק חם מארגוני "זכויות אדם", אך גם גדולי מבקריה של ישראל חייבים להבין: יש נקודה מסוימת שהיא קריטית ועליה ישראל לא תוותר או תהסס לפעול בה.

בית הדין הבינלאומי בהאג הודיע שיחקור את פעילות ישראל במבצע שומר החומות. בעשותו כן הוא נותן רוח גבית לטרור של חמאס. הוא נותן לגיטימציה להרג של ישראלים חפים מפשע ולמעשה הופך את התכלית שלשמה הוא קם וזה מאוד אירוני וטראגי. במקום שיתמוך בישראל הוא למעשה מחזק את חמאס וסופו שהטרור של חמאס יופנה יום אחד נגדו. לא רחוק היום ששופטיו של בית הדין בהאג יצטערו על כך, רק חבל שהם יבינו זאת ברטרוספקטיבה.

 

אלי ורד חזן הוא מנהל אגף קשרי החוץ של תנועת ׳הליכוד׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. הם כבר קראו לגולדסטון ולעדים שלו ממר"צ שוב או שהפעם נראה נוכלים חדשים?

    1. הם לא יקראו לגולדסטון-הרי הוא חזר בו מהדו"ח שלו.
      העדים שלו זה כבר סיפור אחר.

  2. אנשי שמאל בחו״ל טוענים בבורות וחוצפה שהחמאס לא מתחבא מאחורי אוכלוסיה אזרחית כי גם לצה״ל יש בסיסים במרכזי ערים. זה שבסיסי צה״ל מסומנים ומופרדים ממבני ציבור כי זה צבא שומר חוק בעוד שחמאס מחביא טילים בבתי חולים כי הם ארגון טרור זדוני זה לא מעניין אותם. עם כשלים לוגיים אפשר להתמודד. אם בורות זדונית שמונעת משנאה אי אפשר.

  3. ישראל נדרשת "לשחק" לפי כללים שחלים עליה בלבד, ודגל "תגובה לא פרופורציונאלית" הוא אחד מאותם כללים. לפיכך אין מקום להסביר שאנחנו "בסדר" כפי שעשה כותב המאמר. התגובה צריכה להיות אחת – ישראל לא תשחק לפי כללים שמחייבים רק אותה!
    אם רוצים להתמודד עם הדגל הספציפי הזה של "תגובה לא פרופורציונאלית" אזי התגובה צריכה להצביע על שתי הנקודות הבאות:
    1. מהי ההגדרה של "תגובה פרופורציונאלית"? מכיוון שלא קיימת כזו הרי שלא ניתן לדבר כלל על תגובה שאינה עונה להגדרה שאינה קיימת.
    2. היכן ועל-ידי מי נקבע מהי "תגובה לא פרופורציונאלית"? מכיוון שאין אמת מידה כזו הרי שלא ניתן לדבר כלל על "תגובה לא פרופורציונאלית".
    לא צריך להסביר, צריך לתקוף את מי שמנגח את ישראל!