דעה: ביידן נגד המורשת

ממשל ביידן בהחלטה נוספת בשאיפה למחיקת מורשתו של הנשיא הקודם, הפעם זה נוגע גם לישראל. פלר חסן-נחום בטור דעה.

מוחק את מורשת טראמפ, ג'ו ביידן (צילום: Daniel Schwen)

השבוע פורסם בעיתונות הזרה כי ממשל ביידן קיבל החלטה להסיר את המונח "הסכמי אברהם" מכל מסמך רשמי של ממשלת ארצות הברית. הנשיא ביידן הורה להשתמש במסמכים הרשמיים במונח "נורמליזציה" בלבד.

למרות שגורם רשמי בממשל, אשר אמון על תהליך קבלת ההחלטות, אישר את הידיעה, לא פורסם שום הסבר ממשי להחלטה השנויה במחלוקת הזו. אני מניחה שביידן, כחלק מלא מעט מהלכים שכבר ביצע עם כניסתו לתפקיד, מנסה למחוק כל זכר למעשיו של קודמו.

דובר משרד החוץ הדגיש כי "אנו מתייחסים להסכמים שנקראו במקור הסכמי אברהם ככאלה," והוסיף "הממשל הזה לא מתמקד באיך שקוראים להסכמים האלה אלא למה הם מתכוונים.".

המשמעות של המהלך הזה: הקטנת חשיבותם של ההסכמים שישראל חתמה עם מדינות ערב- אמירויות, בחריין, מרוקו וכיוב. אחד מהדברים הכי משמחים שקרו באזור שלנו בעשור האחרון אלה "הסכמי אברהם". הם הקפיצו את מדינת ישראל וכל האזור לעתיד משותף שיסייע לצדדים עם אתגרים מהותיים כמו: כלכלה, ביטחון, אוכל, מים ואנרגיה. ערך עצום למדינת ישראל.


ביידן, כחלק מלא מעט מהלכים שכבר ביצע עם כניסתו לתפקיד, מנסה למחוק כל זכר למעשיו של קודמו


בשנה שעברה, ממשל טראמפ תיווך בהסכמי אברהם שאפשרו לישראל לנרמל את היחסים עם איחוד האמירויות הערביות, בחריין ובהמשך גם סודן ומרוקו. בהצהרה שפרסמה מחלקת המדינה בבית הלבן נכתב:

"אנו, החתומים מטה, מכירים בחשיבות של שמירה על חיזוק השלום במזרח התיכון ובעולם על בסיס הבנה הדדית ודו-קיום, כמו גם כבוד לכבוד האדם ולחופש, כולל חופש הדת. …. אנו מעודדים מאמצים לקידום דיאלוג בין-דתי ובין-תרבותי לקידום תרבות של שלום בין שלוש הדתות אברהם וכל האנושות… אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם אתגרים היא באמצעות שיתוף פעולה ודיאלוג וכי פיתוח יחסים ידידותיים בין מדינות מקדם את האינטרסים של שלום מתמשך במזרח התיכון ובעולם….ברוח זו אנו מקדמים בברכה ומעודדים אותנו מההתקדמות שכבר עשתה בכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לשכנותיה באזור על פי עקרונות הסכמי אברהם. אנו מעודדים מהמאמצים המתמשכים לאחד ולהרחיב יחסי ידידות כאלה המבוססים על אינטרסים משותפים ומחויבות משותפת לעתיד טוב יותר".

פעמיים הזכירו את אברהם אבינו כבסיס להסכמים הללו.

ביום ראשון חזרתי מדובאי, ממפגש צמרת עם אנשי ונשות עסקים וחיבורים בין המדינות בתחום התיירות. בעת הביקור יצא הפרסום על החלטת ביידן, שלא התקבלה בחמימות בצד האמירתי. צריך להבין כי גם באמירויות מאד מתרגשים מהסכמי השלום (כן, שלום) בין המדינות ופיתחו, משמעותית, את העסקים המתקיימים בין המדינות.


היום זה "נורמליזציה" ומחר זה ביטול היחסים לגמרי


למרות שכמה ימים קודם היו עימותים בין יהודים וערבים ברחבי הארץ, וכמובן חילופי אש בין חמאס לישראל, עדיין בדובאי חשתי את ההתרגשות של שיתוף הפעולה עם ישראל והרצון לבנות עתיד משותף בתחומים שונים ומגוונים.

החלטה מסוג זה של ביידן משמעותה הכרזת תיגר על ההסכמים ומעלה את שאלת הלגיטימיות של ההסכמים ואין ספק שגם בצד הישראלי וגם בצד האמירתי הרגישו את העלבון. אין אחד שם שהבין את המהלך.

כישראלית, מאוד מרגש אותי להיות חלק מחיזוק קשרים חמים ואוהדים עם שכנינו הערבים. תמיד חשקנו בשלום ולראשונה בתולדותינו אנו רואים כי הרצון לשלום הוא הדדי. ברמה האנושית, כולנו נרגשים מאוד להיות בעידן זה וניתנה לנו הזדמנות זו לשפר את המצב באזור. ברמה המעשית, אני מאמינה שנוכל להמשיך לצפות לקשרים עסקיים מרגשים שיכולים להביא לשגשוג עצום לאנשינו ולהפוך את האזור שלנו למעצמת על.

מודאגת מממשל ביידן, חסן נחום (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

אני רוצה להאמין שממשל ביידן לא יזרוק משהו טוב וחיובי לפח במחי יד ובהחלטה שרירותית שאין לה אחיזה במציאות. היום זה "נורמליזציה" ומחר זה ביטול היחסים לגמרי. אנחנו לא עוד מספר או סימן במפה, אנחנו בני אדם. שלום מגיע לידי ביטוי דרך האנשים ושיתופי הפעולה ביניהם, לא רק דרך פוליטיקאים. אנו רואים את זה בעסקים, בתרבות, ביזמות החברתית. מתחילת "הסכמי אברהם" השגנו כמעט חצי מיליארד דולר בתעשיית העסקים בין ישראל לאמירויות והיד עוד נטויה.

השם "הסכמי אברהם" מדבר על עבר משותף ואבא משותף לנו ולמוסלמים וכמו שאנו רואים היום, גם עתיד משותף. יש לו משמעות של קשר עמוק אלפי שנים אחורה. לכן המשמעות של השם "הסכמי אברהם" נחוצה ורלבנטית. 

פלר חסן-נחום היא משנה לראש העיר ירושלים ויו"ר המועצה לעסקים אמירויות-ישראל ויו"ר פורום נשות עסקים במפרץ.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. בהתחשב בתזמון, מיד אחרי שפרקטית הסתיים עידן נתניהו. אני לא בטוח שטראמפ הוא המנהיג היחיד שביידן רוצה לקעקע את מורשתו.

  2. למען האמת, יש במהלך הזה הגיון.
    כפי שנכתב לקראת סוף המאמר ההסכם התבסס במידה רבה על המורשת המשותפת.
    אבל בתפיסה הגלובליסטית(בה ביידן מאמין) אין מקום לזהות אתנית ואפילו משותפת לקבוצת עמים. הזהות הלגיטימית היחידה היא 'אדם'.
    וזה נהיה אפילו יותר מפריע כשהזהות הזאת מוכחת ככלי מוצלח לקידום השלום יותר מאשר התפיסה הפרוגרסיבית.

    1. א. מה ההיגיון לעצם התערבות כזו או אחרת של ביידן בהסכמים לא שלו, במקרה הזה הסכמים בין מדינת ישראל הריבונית לבין מדינות ריבוניות אחרות וזאת לאחר שמדובר בעובדה מוגמרת? אלא אם כן, הממשל החדש עושה כול מאמץ לגמד את מדינת ישראל הריבונית ולהחליש אותה בכול דרך אפשרית. אם ע"י החזרה אל הסכמי הגרעין הכושלים של אובמה מול משטר האייטולות והזרמת מימון לרשת הטרור האסלאמיסטי איראני, ואם ע"י הניפוח מחדש של הבלון "הפלסטיני" לאחר שכמעט רוקן כבר מכל האוויר שבו, ושיבה אל הסיסמה השחוקה של "2 מדינות ל-2 עמים" שגם בכירי הרש"פ רואים בה הונאה. לא של האמריקנים אלא זו שלהם .
      ב. בשנים האחרונות לפי הדירוג השנתי של ה-US News and World Report, בדירוג המדינות החזקות ביותר בעולם ישראל מדורגת במקום ה-8;
      רק מי שלא מודע לקפיצה המדהימה שביצעה מדינת ישראל בכל הפרמטרים בעשור של נתניהו כראש הממשלה, ועדיין סבור שישראל היא גם היום מדינונת מדרג ז', שאין ביכולתה לדחות כל דירקטיבה של המונארך ביידן הראשון, יכול לתמוך בגישה כזו של הממשל הנוכחי בוושינגטון.
      ג. "הסכמי אברהם", הם ההסכמים על שמו של אברהם המקראי, הדמות המקשרת בין הדתות האברהמיות. ההגדרות "הדתות האברהמיות" ו"מורשת משותפת" אינן מתייחסות לאתניות. כך למשל ליהודים ולנוצרים במערב בהחלט יש מורשת משותפת ובהחלט מקור דתי משותף. עם זאת אין להם זהות אתנית משותפת.
      כול הרואה בסיפור המקראי את הבסיס המדעי לאיתור זהות אתנית, מבצע חידוש בקנה מידה עולמי באנתרופולוגיה. לצורך זה כדאי להזכיר שהמונח המקראי "בני שם" הועתק אמנם לתחום הלינגוויסטיקה כבסיס להגדרת השפות הנקראות "שפות שמיות" אך אין לכך שום קשר לזהות אתנית. הראשון שהמציא את ההבל הזה במונח "אנטישמיות" היה וילהלם מאר שביקש לעטות על שנאתו ליהודים מסווה מכובד אקדמי. מכאן שאין בנמצא "עמים שמיים" ואין בנמצא זהות אתנית שמית. אי לכך, הטענה של "הפלסטינאים" להיותם "שמים" חסרת כול בסיס.
      ד. באשר לגלובליזם, מדובר בתפיסה לגיטימית למי שבוחר לאמץ אותה. עם זאת זה לא מחייב את המדינות האחרות לקבל אותה על עצמן בכניעה ובשפלות הרוח כגישה הלגיטימית היחידה שאין בילתה.
      חשוב לזכור שהגישה הגלובליסטית מבלבלת בין המרכיב הליברלי של זכויות אדם לבין המרכיב הדמוקרטי ויוצרת את הרושם שהדמוקרטיה היא בהכרח בצד המדברים בשם זכויות אדם,
      בעודם יוצאים נגד חסידי מדינות הלאום (הגם שהן דמוקרטיות). אלא שהגלובליזם כסדר בין-לאומי יעדו הסופי הוא: 1) ריקון הדמוקרטיה מתוכנה, 2) נטילת הכוח הפוליטי של האזרחים מידיהם וזאת בעקבות 3) העתקת הריבונות הלאומית אל גופים שאינם נבחרים ואל מוסדות חוצי גבולות. מה שפוגע בסוף בזכויות הליברליות. בהקשר זה מומלץ להיזכר בגישה אינטרנציונליסטית שהיא הגירסה המוקדמת של הגלובליזם בן ימינו אשר האשימה את הלאומיות בכל הצרות והמלחמות בעולם. במשטרים סוציאליסטיים-אינטרנציונליסטיים חיסלו לא רק את הלאומיות אלא גם את הדמוקרטיה והולידו טוטליטריות רצחנית הדומה מאוד למשטרים לאומניים קיצוניים.

  3. ביידן מהיום הראשון של כניסתו לבית הלבן התחיל לזרוק לפח הזבל כול הטוב שהשיג ממשל טראמפ. הוא הפסיק את פרויקט הפקת הנפט מפצלים שהעניק לארה"ב עצמאות אנרגטית וחוסר תלותו של המשק האמריקני בסחטנות יצרניות הנפט של חברות אופ"ק. הוא הפסיק את בניית הצינור להעברת הנפט וברגע חתך עשרות אלפי מקומות עבודה שהפרויקט הזה העניק. ביידן עצר את בניית החומה בגבול מכסיקו ונתן אור ירוק למיליוני מסתננים מהמדינות הנכשלות באמריקה הלטינית ובעצם לכול מי שחושק בכך בעולם בכלל לגנוב את הגבול לתוך ארה"ב. בהם גם עבריינים, פושעים וגורמים עוינים אסלאמיסטיים. הדבר כמובן יצר מהר מאוד משבר עם כניסת כ-2 מיליון מסתננים לשטח ארה"ב אבל ביידן וסגניתו קאמלה האריס ממשיכים בשלהם. ואצלנו, ממשלת החרפה והשיסוי שהוקמה בישראל על בסיס הונאת הבוחרים מובילה כל הדרך להחייאת הנוסחה הכושלת "2 מדינות ל-2 עמים" שיש לה מן הסתם רוב בממשלה הכושלת הזו.
    כדאי לחכות ולהביט בפרצופי חברי ימינה וחבריו של סער כאשר יבואו לפנות אותם מבתיהם ביו"ש "למען השלום"…