ועדת חקירה ממלכתית לאירועי מירון – בלי שופט מהעליון

הדרישה לוועדת החקירה לאירועי האסון בהר מירון ראויה ונחוצה, אך מי שתקבע מי יחקור – מצויה בניגוד עניינים מובהק.

אמונה על מינוי החוקרים, הגב' אסתר חיות (צילום: מערך הדוברות של הרשות השופטת של ישראל)

אתחיל מבראשית: האסון בהר מירון הוא אסון נוראי, המצריך הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור עד היסוד את המחדלים שנעשו.
אזכיר: מי שמחליט על הרכב חברי הועדה היא נשיאת בית המשפט העליון, כלומר, היא ממנה אותם. במקרה של אירועי מירון יש לומר ביושר: אסור לתת לנשיאת העליון, אסתר חיות, למנות את ההרכב משום שמדובר בניגוד עניינים מובהק שיחטא למטרה ויטיל צל על כל מסקנותיה של הועדה.

המציאות הייתה ידועה לכל מי שהגיע למירון. במשך שנים כולם ידעו שיש בעיה בתפעול המקום בעת ההילולה. שנים שאנשי ביטחון התריעו כי מבחינה בטיחותית המקום מועד לפורענות וכי האסון בוא יבוא.

בניגוד לנרטיב השולט היום, ממשלות ישראל השונות לא היו אדישות למצב: עוד ב – 2008 התפרסם דו"ח מבקר המדינה בדבר הבעייתיות של המקום. "ריבוי המחלוקות והתביעות המשפטיות על הבעלות על מתחם הרשב"י ועל ניהולו מונע זה שנים רבות הפעלה יעילה ותקינה של המתחם ומקשה את פיתוחו", כתב מבקר המדינה דאז השופט אליעזר גולדברג. "רמת התחזוקה של מבנה הרשב"י נמוכה ואינה הולמת את קדושת המקום".


בגצ הפך את החלטת הממשלה להפקיע את האתר וקבע כי יש לבחון חלופות אחרות, וזאת על אף טענת המדינה


לפי החלטת בג"צ מאותה שנה ניהול מירון התחלק בין מספר גורמים אשר חילוקי הדעות ביניהם השפיעו מאוד על ניהול המתחם ובעצם חסמו כל יכולת אמיתית של שינוי. הממשלה החליטה שהמצב הבלתי אפשרי לא יכול להימשך וביקשה להפקיע אותו לשליטה ולבעלות המדינה. כמובן, עתירה לבגצ הוגשה שלוש שנים לאחר מכן על אף שהמדינה הצהירה שאיננה מתכוונת לשנות את אופי המקום או לפגוע בקדושתו.

בגצ הפך את החלטת הממשלה להפקיע את האתר וקבע כי יש לבחון חלופות אחרות, וזאת על אף טענת המדינה בדיון שהתקיים כי זאת הדרך הראויה ביותר לנהל את האתר לטובת אלו שפוקדים אותו. ב – 21 באפריל 2016 קיבלו שופטי בג"ץ החלטת ביניים לגבי ביטול צו הפקעת קבר רבי שמעון בר יוחאי (הרשב"י) והציעו כי "בשלב הראשון, יש לבנות מודל ניהול ניסיוני במקום מימוש ההפקעה". למעשה, כך למדנו בדיעבד, הורו שופטי בגצ על ניסיון בחיי אדם, והניסיון עליו הם עצמם הורו – כשל כישלון חרוץ שעלה בעשרות הרוגים.

תחקור את הגוף עליו היא אמונה? אסתר חיות (צילום: מארק ניימן)

כמובן שאלו שאשמים באמת באסון בירכו אז על ההחלטה. אך צריך לשים לב: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לא מנע את המצב. בעוד היועמ"ש הקודם ויינשטיין עמד לצד המדינה וביקש להפקיע את המקום הרי שמנדלבליט עמד מנגד. כלומר, מנדלבליט הפך את עמדתו של ויינשטיין. לא זו אף זו, בג"צ החריף את המצב בעוד ממשלות ישראל שונות ניסו למנוע את האסון. הן ראו את הנולד. חשוב להזכיר : הממשלה עומדת לביקורת וטוב שכך. היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט הגבוה לצדק חסינים מביקורת. זהו מצב אל נורמלי ולא בריא.


מדובר בניגוד עניינים מובהק מהדרגה הראשונה, כאשר אחד הגורמים המעורבים ביותר, חייב להיות בין הנחקרים


מדובר בניגוד עניינים מובהק מהדרגה הראשונה, כאשר אחד הגורמים המעורבים ביותר, חייב להיות בין הנחקרים. העשורים האחרונים הרגילו אותנו לכך שבית המשפט ככלל ושופטי העליון כפרט עומדים מעל החוק והם אלה שקובעים את מסלול חייהם של הנתינים, פשוטי העם. עם זאת, מחובתנו לעצור את הנוהל המסוכן הזה, לפיו כולם אשמים – פרט ל"שומרי הסף", שככל שחולף הזמן, מתגלים ככאלה השומרים בעיקר על עצמם ועל הקליקה השיפוטית בישראל.

אסון מירון הוא פצע כואב בחברה הישראלית. ראוי וצריך לחקור אותו ליסוד, ללא מורא וללא משוא פנים. אך חשוב לעשות זאת בצורה עניינית, שכן ועדת חקירה ממלכתית שכזאת ומסקנותיה חייבות לכלול את כל הגורמים המעורבים בפרשה, ולהיות מקובלות על כלל העם ולא על חלקו הקטן. אם נשיאת העליון תמנה את חבריו זה בוודאי לא יקרה.

אריק זיו ויזר הוא עורך האתר 'ליכודניק'.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

  

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. בג"צ ומערכת המשפט מערערים את יסודות המדינה והדמוקרטיה אין מקום ולא יישאר מקום להעלות את כל מה שמתרחש בשל התערבותם – מדינת ישראל הולכת לאבדון בגלל התנהלות לא נורמלית של קומץ של אנשים שלקחו לעצמם את ניהול המדינה מאחורי חומות בצורות ובמסתרים

  2. בג"צ ומערכת המשפט מערערים את יסודות המדינה והדמוקרטיה אין מקום ולא יישאר מקום להעלות את כל מה שמתרחש בשל התערבותם – מדינת ישראל הולכת לאבדון בגלל התנהלות לא נורמלית של קומץ של אנשים שלקחו לעצמם את ניהול המדינה מאחורי חומות בצורות ובמסתרים

  3. מברך את אתר מידה על סיפוק מידע אודות הכותבים באתר. כך יש לעשות וחבל שלא נעשה עד עכשיו.
    עקב כך מצער לראות שנמשכת הפניית הביקורת באופן תדיר אל בג"ץ, ומנגד אין שום נימה ביקורתית אמיתי כלפי שאר הגורמים, לא כלפי הממשלה ובוודאי שלא כלפי גורמים שונים בחברה החרדית. מדוע באתר מידה חוששים כל כך מפרסום ביקורת ברורה כלפי גורמים אלו, כגון העסקונה והאליטה החרדית? לביקורת כזו באתר מדה יהיה ערך רב הרבה יותר מאשר אם תפורסם בבמות כמו ה"ארץ" ו"ידיעות אחרונות", שכן כותב ימני מובהק שיפרסם ביקורת כזו ישפיע על קוראיו הימנים. חוץ מזה, הכותב מלין על וועדת חקירה ממלכתית בטענה שלא תייצג את העם ולא תחקור את כל הגורמים, אך האם היה יוצא נגד וועדת חקירה שבה שר הפנים החרדי ושר הדתות החרדי הם אלו שממנים את חבריה? ומה אם וועדת חקירה ללא שופט עליון (שלכאורה מייצגת את העם) הייתה מותחת ביקורת כנגד העסקונה והאליטה החרדית, האם אז היה מקבל את המסקנות? עולה כאן נינוח חזק של סימון מראש של בית המשפט העליון ורצון עז להאשים אותו בכוח, בעוד ש"אלו שאשמים באמת באסון" לא זוכים לטיפול מעמיק מצד הכותב, והוא לא מרחיב עליהם, לא מספר מיהם, לא מבקר אותם כלל. אין שום יציאה מהפוזיציה הפוליטית.

    1. אתה לא מצפה מאתר מידה שיעשה את החקירות יגיע למסקנות ימליץ המלצות, זה צריכה לעשות ועדת חקירה.
      אולם היית מצפה שנשיאת העליון תהיה בעלת יושרה ותדיר עצמה מניגוד עניינים חריף, בו היא נמצאת.
      אתא לא יכול לחקור את עצמך אם אתה חלק ממושא החקירה.
      ואלה ה"נאורים" בעיני עצמם, הכס הקדוש.

  4. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

  5. (((((( באיזה שלב בדיוק הימין מתכוון להוציא את האנשים לרחובות ? )))))

  6. יום יבוא, מי יתן ולא ירחק הוא, ונבוא חשבון עם אויבי העם והארץ, מבית ומחוץ. (השמאלנאצים וערבנאצים)!

  7. בגצ זה מקור הכח של הערב רב!
    בשביל לחסל את הערב רב = צריך לרסק את בגצ!

  8. עורכי הדין שבחרו עצמם בעצמם לשופטי בג"צ הם האשמים בהרג של 45 אנשים במירון ולא אף אחד אחר הגיב:

    רק בג"צ אשם בכל האסונות הצרות וחיסול המדינה היהודית צעד צעד.

    עכשיו תשב לה זאת – נאור – שהיתה חלק מאלה שהחליטו לבטל את ההפקעה הממשלתית של מירון על מנת לטפל באופן כולל בבטיחות שם – ותיקבע שאיזה שוטר מסכן או איזה שר מסכן אשם.

    בג"צ מחזיק את המדינה בגרון וחונק אותה למוות!

    רק בג"צ אשם בכל אסון ובכל בעיה.

    כנופיה של 15 זקנים שאיש לא בחר ושבחרו את עצמם, שמאלנים קיצוניים שיהדות ומדינה יהודית זה לא הקטע שלהם עשרות שנים – מנהלת לנו את המדינה והחיים ומבטל אותה כל יום עוד.

    מתי יגיע הסוף למעשה גניבת השלטון הזה ולחיסול המדינה הזאת?

  9. אמנם דברים כדרבנות ונכוחים, אך אדם שאינו מהמשוכנעים ממילא לא ישתכנע, כי לא יקדיש זמן רב הנדרש לקרוא טקסט ארוך.

    אתם צריכים ליצור גירסה קלה ותמציתית של כל מאמר