הקרב הבא: הונגריה – חלק ב'

הפוליטיקה ההונגרית מראה קווי דימיון רבים לזו הישראלית, והקרב עליה הוא שלב נוסף בהתנגשות הגלובלית בין המחנה השמרני למחנה הפרוגרסיבי. חלק ב' בסדרת הכתבות של תמיר ורצברגר.

קווים מקבילים, ישראל והונגריה

בשנים האחרונות הפכה הונגריה לאחת מבעלות הברית החשובות והקרובות ביותר של ישראל באירופה ובעולם כולו. ממשלתו של ויקטור אורבן ומפלגת פידס הצליחה בעשור האחרון למגר את האנטישמיות, שהרימה את ראשה במדינה והגיעה לשיא בשנת 2012, וליצור ברית איתנה עם ישראל, שבמסגרתה הפכה הונגריה לחומת המגן של ישראל בזירה הבינלאומית, ובעיקר באיחוד האירופי.

אולם כעת, כאשר שנת בחירות בפתח והמפלגות מעלות הילוך, נראה שלא רק שלטונו של אורבן בסכנה אלא גם הברית עם ישראל והמדיניות הפרו ישראלית ופרו יהודית המובהקת של הונגריה תחת איום כאשר, כפי שמסתמן, אותה מפלגת 'יוביק' נאו נאצית, שהייתה הגורם המרכזי לעלייה באנטישמיות לפני עשור, מסתמנת ככוח המרכזי שמוביל את גוש אנטי-אורבן, ועלולה לא רק להיות חלק מהממשלה שתחליף את אורבן אלא אולי אפילו תהיה זאת שתוביל את הממשלה.

לאחר שבשנה וחצי האחרונות התגבשה לה בהונגריה קואליציית "רק לא אורבן" בהונגריה, שכוללת מפלגות מהשמאל, המרכז וגם מהימין הקיצוני, דוגמת 'יוביק' הנאו נאצית, נראה שמאז 2010 – השנה בה נבחר אורבן לקדנציה השנייה שלו כראש ממשלה ומאז הצליח לשמור על המשכיות ויציבות שלטונו – שלטונו של ויקטור אורבן ומפלגת פידס ניצב בפני איום ממשי.


בשנה וחצי האחרונות התגבשה לה בהונגריה קואליציית "רק לא אורבן" בהונגריה, שכוללת מפלגות מהשמאל, המרכז וגם מהימין הקיצוני


אולם חילופי שלטון בהונגריה יבשרו רעות לא רק למחנה השמרני בהונגריה ובעולם אלא גם למדינת ישראל והקהילה היהודית בהונגריה. מרכיבי קואליציית "רק לא אורבן" כוללים את הסוציאל דמוקרטים והירוקים משמאל, את מפלגת 'מומנטום' מהמרכז ואת מפלגת 'יוביק' מהימין הקיצוני, לה מאפיינים ועבר (לא רחוק בכלל) אנטישמיים מובהקים ומוצהרים.

במהלך חודשי הסתיו צפויים להתקיים בחירות מקדימות (פריימריס) בקואליציית "רק לא אורבן" על מנת לבחור את מועמד הגוש לראשות הממשלה. בסקר אינטרנטי שנערך השבוע ובו נשאלה השאלה "אם הבחירות למועמד גוש האופוזיציה לראשות הממשלה היו מתקיימות ביום ראשון במי היית בוחר?"

לא פחות מ 47.31% מהמשיבים הצביעו עבור נשיא 'יוביק', פטר יאקאב. הרחק מאחור, עם 20.43% נמצא ראש עיריית בודפשט הנוכחי, גרגיי קראצ'וין ובמקום השלישי קלרה דברב ממפלגת הקואליציה הדמוקרטית הסוציאליסטית, שהתפצלה ב 2011 מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית ההונגרית.

דמיון רב לפוליטיקה הישראלית. ויקטור אורבן (צילום: European People's Party)

בהנחה ותוצאות הפריימריס יהיו זהות הדבר צריך להדיר שינה מעיניהם של הרבה מאוד אנשים במשרד החוץ הישראלי ובקהילה היהודית בהונגריה. מועמד לראשות ממשלה המייצג מפלגה עם מאפיינים נאו נאצים, באחת המדינות הידידותיות ביותר לישראל, זה לא רק תקדים מסוכן באירופה, שנותן לגיטימציה למפלגות קיצוניות עם רקע כל כך בעייתי, במידה וקואליציית "רק לא אורבן" אכן תצליח לנצח ולהחליף את ממשלת אורבן מדובר יהיה בלא פחות מפגיעה אסטרטגית ביחסי החוץ של ישראל.


הקרב הבא: הונגריה – חלק א'


עד כמה מפלגת 'יוביק' היא בעייתית עבור ישראל והיהודים?

בהונגרית המילה "יו" משמעותה טוב ואילו המילה "יוב" משמעותה ימין כך שהשילוב "יוביק" יוצר משמעות כפולה של "טוב יותר" ו"ימין יותר". 'יוביק' נוסדה בתחילת שנות האלפיים, תחילה כתנועת נוער ולאחר מכן הפכה להיות מפלגה פוליטית, כאשר המצע העיקרי שלה עוסק ברדיפה של מיעוטים בהונגריה כגון הצוענים, היהודים, הומוסקסואלים וקומוניסטים במטרה ליצור "הונגריה צודקת". במרבית שנותיה הוביל את המפלגה מורה להיסטוריה בשם גאבור וונה.

בשנת 2013 כאשר הקונגרס היהודי העולמי התקיים בבודפשט, בירת הונגריה, 'יוביק' קיימה תהלוכת מחאה של 'המשמר ההונגרי', אותו ייסדה כארגון ממשיך ל'צלב החץ' הפאשיסטי, שאחראי על רצח עשרות אלפיי יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך אותה מחאה אמר וונה למפגינים: "הכובשים הישראלים, הגוזלים הללו, צריכים לחפש לעצמם מדינה אחרת בעולם בגלל שהונגריה היא לא למכירה".


ג'יונג'יושי, שנה לפני כן, עוד הספיק להגיש הצעה בפרלמנט לניהול רשימה של כל היהודים החיים במדינה בטענה שהם מהווים "איום לאומי".


מי שהיה אז דובר המפלגה וחבר פרלמנט מטעמה והיום סגן נשיא המפלגה ונציג המפלגה בפרלמנט האירופי, מרטון ג'יונג'יושי, הוסיף לדבריו של וונה ואמר: "המדינה שלנו הפכה להיות עבד נרצע של הציונות. היא (קרי; הונגריה) הפכה להיות מטרה לקולוניאליזם בזמן שאנחנו, הילידים, משמשים רק כנספחים".
אותו ג'יונג'יושי, שנה לפני כן, עוד הספיק להגיש הצעה בפרלמנט לניהול רשימה של כל היהודים החיים במדינה בטענה שהם מהווים "איום לאומי".

מנגד הגישה של 'יוביק' תמיד הייתה פרו-איסלאמית ווונה בעצמו טען בעבר ש: "האסלאם הוא התקווה האחרונה של האנושות באפלה של הגלובליזציה והליברליזם". 'יוביק' תמיד הפגינה אהדה לפלסטינאים ואיראן וגאבור וונה בעצמו ראה בחמאס וחיזבאללה ידידיו.

'יוביק' הגיעה לשיא כוחה בבחירות ב 2012 עם 17% תמיכה, מה שהפך אותה למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט, אולם מאז היא לא הצליחה ממש להתרומם מעבר לכך, מה שגרם למנהיגי המפלגה ובראשם גאבור וונה, לנסות למתן מעט את הרטוריקה האנטישמית ולנסות להתפייס עם היהודים ולהתמרכז אולם דיבורים לחוד ומעשים לחוד.

אחרי הכישלון בבחירות 2018 גאבור וונה פרש מהנהגת המפלגה ומי שהחליף אותו הוא פטר יאקאב. על אף שיאקאב "מתפאר" בשורשים יהודים מהתבטאויות קודמות שלו ניתן לראות כי הדי.אן.אי האנטישמי של המפלגה לא פסח עליו. כך במכתב פתוח לרב שלמה כובש, רב הקהילה היהודית ההונגרית המאוחדת, כתב יאקאב ש"האומה ההונגרית לא חייבת דבר ליהודים. לא חרטה ולא פיצוי. אם אתה לא חושב כך, גם אני מודאג. בתור אזרח פשוט. כהונגרי להונגרי". המשפט הזה הגיע קצת אחרי שיאקאב התנער מאחריות הונגריה לשואה באותו מכתב.

קצרה המקלדת מלהכיל את כל ההתבטאויות האנטישמיות של הדרגים הבכירים ודרג הביניים ב'יוביק'. בשנת 2015 פגשתי בבודפשט את צ'נאד סגדי, מי שהיה בעבר בכיר מאוד ב'יוביק' ואף הוא זה שייסד את 'המשמר ההונגרי', עד שגילה שהוא יהודי וסבתו היא ניצולת אושוויץ וחזר בתשובה. שאלתי אותו בפגישתנו, בתור אחד שהיה בפנים ומכיר את הנפשות הפועלות, כמה רחוק 'יוביק' יכולים להגיע עם השנאה שלהם?


קצרה המקלדת מלהכיל את כל ההתבטאויות האנטישמיות של הדרגים הבכירים ודרג הביניים ב'יוביק'


התשובה שלו הייתה מעניינת מאוד אבל מדאיגה לא פחות. לדבריו הדרג הבכיר במפלגה הם פוליטיקאים שמוכרים מוצר שיש לו ביקוש אבל דרג הביניים והפעילים הזוטרים במפלגה יכולים להגיע הכי רחוק שהם יוכלו. נותר רק לתהות – אם הנהגת יוביק מכרה את ה"מוצר" הזה שנקרא אנטישמיות בהצלחה כל כך גדולה סביר להניח שהם גם האמינו במידה כזאת או אחרת ב"מוצר" שהם מכרו.

ואם הם בסך הכל "אנשי מכירות" כמה השינוי שלהם כלפיי חוץ הוא כן ואמיתי ומה תהיה מידת ההשפעה של דרג הביניים והפעילים הזוטרים ביום ש'יוביק' יתפשו את השלטון?

כמדומני זה לא יהיה יהיר להניח שיש מישהו בישראל או בקרב יהודי הונגריה שמעוניין באמת לבדוק את הסוגיה במבחן המציאות כפי שזה לא יהיה יהיר להניח שיש מישהו בישראל או בקרב יהודי הונגריה, שבאמת היה מעוניין להעמיד את הברית בין ישראל להונגריה ואת רשת הביטחון של הקהילה היהודית בהונגריה בסכנה.

תמיר ורצברגר הוא מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אורבן הוא אבי הרעיון החדשני של "דמוקרטיה לא ליברלית" – מונח שגם אנשי המדע התקשו להבינו. הוא ממנה שופטים לפי שיקול דעתו, מדכא מיעוטים, ממנה את אנשי שלמו לתפקידי מפתח, סכסכן ומסתי, וכן, הוא גם תומך נלהב של ישראל. בניגוד לכותב, לא כל מי שמצדד בפשעי מלחמה חייב להיות חבר שלי.

    1. "דמוקרטיה לא ליברלית" פירושו דמוקרטיה לא מהותנית. כזאת שעקרון 'שלטון הרוב' מוביל.
      כזו שהרוב ממנה בה אנשים שתואמים את שיקול דעתו ולא רק כאלה שתואמים את דעת המיעוט השמאלני מתייחסים לכל דעה אחרת כפרופוגנדה סכסכנית ומסיתה. במילים אחרות, זו בדיוק הגישה שהליכוד ונתניהו מקדמים בישראל.
      בהתחשב ברמת הפנאטיות של השמאל וחוסר תרבות הדיון שלהם, לא מפתיע שאנשי האקדמיה מתקשים ו/או לא רוצים להבין את זה.

      כמובן, יש גם טענות שהוא מתנגד לחופש העיתונות והמידע אבל בהתחשב ברצח האופי שנעשה לטראמפ ונתניהו במסגרת ניסיונות ההפיכה אני מתקשה להאמין טיעונים הללו.

    2. אולי די אם הצדקנות.

      זוכר עיתונאי ממוצא טורקי בשם חשוגי (ע"ע שמו), ע"פ המצוטט בתקשורת הזרה האיש נכנס על 2 לקונסוליה סעודית באיסטנבול ויצא משם חתוך בצורת קבאב – לא זוכר עם התיבול היה טורקי אותנטי.

      האם יאה? האם נאה?

      בשל אינטרסים פנימיים של המשטר המלוכני בסעודיה אזרח נכנס על 2 ויצא פרוס בפרוסות (לכאורה, ע"פ דווחי התקשורת).

      כעת אומר לך, שנניח ואותו משטר סעודי יחד עם שאר המפרציות מסיבותיו הוא מחליט שהוא מפסיק את החרם על ישראל, משתמש בצנור נפט אילת – אשקלון על מנת להעביר נפט לאירופה, מעדיף להשתמש בנמל חיפה והרכבת לבית שאן על מנת להעביר סחורה מאירופה, טורקיה ורוסיה דרך ישראל כולל תוצרת חקלאית שפחות נפוצה במדבריות ערב אבל יש משמעות לזמן ההובלה בהובלה ימית. בנוסף אותו שלטון סעודי עוזב את הערבים ששאלו את השם פלישתים (שכידוע היו רבים אדומי שיער מתוכם ומוצאם איי דרום אירופה סביב תחילת עידן הברזל) בישראל לאחר שהעביר להם עשרות מיליארדי $ וזכה מהם לבוז וכפיות טובה. הוא מאפשר למטוסים ישראלים בגלוי לטוס למזרח מעל סעודיה ואם צריך בחירום מטוס ישראלי יכול לנחות. יש משרד אינטרסים גלוי סעודי בישראל וישראלי בסעודיה. ישראל חולקת מודיעין עם סעודה בעניין אירן ולהפך.

      האם גם אז היית אומר, לא מוכן, עד שסעודיה לא תהפוך לדמוקרטיה ליבראלית עם זכויות נשים ע"פ התפיסה "שלך"?

      אם התשובה שלך, היא אחרת מאשר: "מה זה קשור? שיעשה הסעודי מה שהוא מבין בביתו." – לדעתי מדובר בצביעות, תמימות וטמטום.

    3. אין שום קשר הכרחי בין דמוקרטיה לבין ליברליזם, למעשה הדמוקרטיה התחילה (ביוון העתיקה) כבלתי ליברלית בעליל ואחר כך היה ליברליזם (באירופה) בלי דמוקרטיה. המחשבה שאורבן המציא את הרעיון מגוחך בעליל.
      גם התיאור של מעשיו של אורבן מדהים בניתוקו מהמציאות. אורבן אמנם רחוק מלהיות הדמוקרט המצטיין, אבל קשה לתארו כמסית ובכך הוא חריג מאוד בנוף ההונגרי.

    4. "ממנה שופטים לפי שיקול דעתו, מדכא מיעוטים, ממנה את אנשי שלמו לתפקידי מפתח, סכסכן ומסתי, וכן, הוא גם תומך נלהב של ישראל" – נשמע כמו הגדרה מדויקת של דוד בן גוריון