לקורא יאיר לפיד, להלן: אנטישמיות

תמיר ורצברגר, מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה, משיב לנאום האנטישמיות התלוש מהמציאות של שר החוץ, יאיר לפיד

יאיר לפיד ומזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג (צילום: נאט"ו)

"האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט. האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות. האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ-20 מיליון מוסלמים אחרים. האנטישמים הם דאעש, ובוקו חארם. האנטישמים הם אנשים שהורגים במכות צעירים מהקהילה הלהט״בית. האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם".

את הדברים הללו לא אמר פעיל בי.די.אס או פרוגרסיבי שונא ישראל בארצות הברית. את הדברים הללו אמר שר החוץ של מדינת ישראל בכנס שעסק במאבק באנטישמיות. מזה כעשור נעשים מאמצים עילאיים, הן על ידי ארגונים ופעילים שעוסקים במאבק באנטישמיות והן על ידי חוקרים באקדמיה, להגדיר את האנטישמיות החדשה ולמצוא נוסח אחיד שיהיה מוסכם ומקובל על קשת רחבה ככל הניתן בקהילה הבינלאומית. עד המאה ה19 היה נהוג לכנות את התופעה פשוט כשנאת יהודים אולם גם כאשר המונח "אנטישמיות" הפך לשגור יותר, ועל אף שבעמים השמיים נמנים גם העמים הערבים, עדיין היה ברור ומוסכם כי המונח "אנטישמיות" מתייחס אך ורק לשנאת יהודים.

האנטישמיות לבשה במרוצת השנים תצורות שונות, שהשוני בניהם היה בעיקר בצורת הביטוי אבל לא מאפיינים, קרי הסימפטומים והמניעים היו אותם סימפטומים ומניעים אבל השיח שונה בהתאם לזמנים.

נהוג לחלק את האנטישמיות לשלושה סוגים עיקריים:

הסוג הראשון מוכר כאנטישמיות הקלאסית. אנטישמיות שהמוטיבים בה הם מוטיבים דתיים ומקורה מושרש בלידתה של הנצרות. יש חוקרים שמתארכים את האנטישמיות הקלאסית לתקופות מוקדמות יותר אבל להבדיל ממלחמות וסכסוכים קדומים בין עמים, על טריטוריה ומשאבים, הנצרות, כדת מונותאיסטית שניה ליהדות, ראתה ביהדות "מתחרה" ולידתה הולידה גם את שנאת היהדות ושנאת היהודים, שהוטמעו והושרשו באמצעות עלילות דם ומסעות צלב.

עם כינון שלום וסטפליה, בשנת 1648, וסיום מלחמת שלושים השנה באירופה החל הליך היפרדות של המדינות מהכנסייה, וכחלק מזה החל גם הליך פיתוח של זהויות לאומיות והבדלים גזעים בתוך אירופה. כחלק מהשינוי שעברה אירופה גם האנטישמיות התפתחה בהתאם וההבדלה של היהודים החלה אט אט לקבל גם גוון גזעי/לאומי, ששיאו כמובן עם תורת הגזע הנאצית והשואה.

עלילות הדם על היהודים שרצחו את ישו ואופים מצות מדם של ילדים לפסח התחלפו (או נוספו להם) עלילות דם עם גוון לאומי/גזעי, דוגמת עלילת הדם נגד אלפרד דרייפוס ומידת הנאמנות של היהדות למדינה מחד גיסא והפרוטוקולים של זקני ציון והכוונה של היהודים להשתלט על העולם מאידך גיסא. שואת יהודי אירופה הותירה צלקת עמוקה בעולם המערבי אבל אנטישמיות היא וירוס, וגם לוירוס הזה יש וריאנטים. עם היווסדה של מדינת ישראל ובהינתן העובדה שאנטישמיות הפכה לעבירה פלילית ברוב המדינות המערביות, לצד קהילות יהודיות קטנות ומוחלשות שנותרו באירופה, הפכה מדינת ישראל למטרה הבאה של האנטישמים.

על אף שביטויי השנאה למדינת ישראל בהחלט מזכירים את הסימפטומים המזוהים עם אנטישמיות הסכסוך הישראלי-ערבי והשיח הפרוגרסיבי בשנים האחרונות הפכו את הביטויים הללו למקובלים ולגיטימיים באצטלה של ביקורת על מדינת ישראל והמדיניות שלה אל מול הפלסטינים. יחד עם זאת בעשור האחרון יותר ויותר חוקרים ומומחים בנושא מזהים את אותם ביטויי שנאה למדינת ישראל כסוג שלישי של אנטישמיות ומגדירים אותה כאנטישמיות חדשה, המבוססת על אלמנטים ומוטיבים לאומיים.

אחד הארגונים המרכזיים שעוסק בחקר האנטישמיות ובגיבוש הגדרה מוסכמת היא הברית הבינלאומית לזכר השואה. על פי הברית הבינלאומית לזכר השואה האנטישמיות החדשה מאופיינת היום גם בהתקפות לא מדתיות ולא מאוזנות כלפיי ישראל, מתוך הבנה שמדינת ישראל מאגדת את הקולקטיב היהודי הגדול ביותר והמשמעותי ביותר בעולם. כך מפורטים באתר האינטרנט שלהם בעברית דוגמאות לאנטישמיות:

    1. קריאה לעזרה או הצדקת הרג יהודים או פגיעה בהם בשם אידיאולוגיה קיצונית או בשם ראייה דתית קיצונית.
    2. העלאת התייחסויות זדוניות השוללות מיהודים את אנושיותם, עושות להם ד-הומניזציה, דמוניזציה או מייחסות להם סטריאוטיפים כיחידים או כקשורים לעוצמה של היהודים כקבוצה – כמו, אם כי לא באופן בלעדי, המיתוס על מזימה יהודית עולמית לשלוט על התקשורת, הכלכלה, הממשלה או מוסדות אחרים של החברה.
    3. האשמת היהודים כעם בהיותם אחראים למעשים שליליים, אמיתיים או מדומים, שבוצעו ע"י אדם יהודי אחד או קבוצה, או אפילו למעשים שבוצעו ע"י לא-יהודים.
    4. הכחשת קיום, מטרת, המכניזם (למשל תאי-הגזים) והמגמתיות של השמדת העם היהודי בידי גרמניה הנאצית, תומכיה ובני בריתה במהלך מלה"ע השנייה (השואה).
    5. האשמת היהודים כעם, או את ישראל כמדינה, בהמצאת השואה או הגזמת ממדיה.
    6. האשמת אזרחים יהודים, שאינם חיים בישראל, בהיותם נאמנים יותר למדינת ישראל או בהעדפת האינטרסים של היהודים ברחבי העולם על פני האינטרסים של המדינה בה הם חיים.
    7. הכחשת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית, בין היתר באמצעות הטענה שקיומה של מדינת ישראל היא יוזמה גזענית.
    8. ישום סטנדרטים כפולים כלפי ישראל בדרישה ממנה לנהוג באופן, שאינו צפוי או נדרש מכל אומה דמוקרטית אחרת.
    9. שימוש בסמלים או בדימויים הקשורים לאנטישמיות הקלאסית (כמו למשל הטענה, שהיהודים הרגו את ישו או עלילות-דם) כדי לאפיין את ישראל או ישראלים.
    10. השוואה בין מדיניותה העכשווית של ישראל לבין זו של הנאצים.
    11. ראייה קיבוצית של היהודים כאחראים לפעולותיה של מדינת ישראל.

בהגדרה של הברית הבינלאומית לזכר השואה לאנטישמיות החדשה הכירו כבר מרבית מדינות אירופה, כולל הפרלמנט האירופי בשנת 2016 והמגמה של יותר ויותר מדינות היא לאמץ את ההגדרה הזו כהגדרה המוסכמת והמקובלת לאנטישמיות החדשה.

אחרי כל האמור לעיל הזעזוע מהדברים של שר החוץ הישראלי הוא גדול עוד יותר. מה שעשה יאיר לפיד הוא לא פחות מפיגוע במאבק באנטישמיות. לקחת את השנאה הכי עתיקה, הכי רצחנית והכי מוכוונת קולקטיב ולהפוך אותה לנחלת הכלל זה קודם כל להותיר את דמם של הקורבנות היהודים הבאים – כי אם הכל אנטישמיות אז אין בעצם קווים אדומים וגבולות גזרה ושום דבר בעצם זה לא אנטישמיות.

דבר שנית זו זילות בלתי נסבלת בתופעה שעלתה לעם היהודי מיליוני קורבנות במשך אלפיי שנים, ששמה על אותו משקל את היהודים, שנשלחו לגזים ולמשרפות באושוויץ כצאן לטבח, עם מלחמות שבטים ברואנדה או סוריה.

הבעיה היא שכאשר הדבר מגיע משר החוץ הישראלי זה לא יעצר שם. שונאי ישראל יושבים בצד ומחככים ידיים בהנאה – למה מגיע להם כל הטוב הזה? מאיפה הביא להם לפיד את המתנה הזאת כי למה בעצם שיאשימו את ישראל שהיא מדינת אפרטהייד או מדינה פאשיסטית אם אפשר, על פי שר החוץ שלה בכבודו ובעצמו, להאשים אותה באנטישמיות?

כשאדם לא חש בטוב הוא מגיע לרופא ומבקש אבחון על מנת לקבל את הטיפול המתאים. לפני שדוקטור לפיד מאבחן את כל הכאבים של כל הפציינטים שלו תחת מחלה אחת כדאי שילמד קצת על אותה מחלה.

ולפני שהוא קובע מיהו אנטישמי כדאי שיידע מה היא אנטישמיות.

תמיר ורצברגר הוא מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. לפיד כמה נמוך עוד תרד. אומנם אתה טוב בדיבורים ודמגוגיה, אבל למה להרוס ולמה השנאה הזו כלפי בני עמך?????
    הרי מחר כל שונאי ישראל יצטטו אותך, ואתה עוד תהיה גאה בכך.
    אתה בושה.
    העם צריך לצאת למרי אזרחי

    1. העניין הוא שהוא לא מבין בעצמו את מה שהוא אומר ולכן, ברצינות גמורה אני כותב, קשה באמת להאשים אותו.

      בשפה המשפטית זה נקרא (בערך): האיש אינו כשיר לעמוד למשפט מכיוון שאיננו מסוגל להבין את מעשיו.

      להבדיל, ילד שעושה מעשה "אסור" ומעירים לו / מסבירים לו והוא מתקן את המעשה ומבין את המשמעות אזי הכל תקין. מותר לעשות טעויות, כולנו עושים, אך טעויות ברמה לאומית כזאת לצערי מגיעות בעקבות כשל הבנתי של בוחריו, אלה שהביאו אותו לתפקיד לא לו.

    2. רונן,
      מסכים עם כל מילה.
      השאלה הגדולה היא, מה יעשה כאשר יקבל לידיו את ראשות הממשלה.
      זה מה שקורה כאשר חסר השכלה מקבל תפקיד ממלכתי.
      מעניין מה חושבים עליו מצביעיו, 17 מנדטים, ורובם נחשבים למלומדים, לגבי נאום זה.

  2. כל הכבוד אחלה כתבה סופסוף כתבה יפה לרוחי ממש תענוג גדול לקרוא היה כתבה לעניין! יישר כוח מעריצה אנשים כמוך תודה על עבודת הקודש שאתה עושה למען מדינת ישראל היהודית!

  3. אני מצפה מעתון מכובד לבדוק ידיעות לפני שמפרסמים תגובות אליהן. קראו את הנאום המלא של לפיד ותראו שהוא כלל לא אמר את הדברים בהקשר שמייחסים אותם אליו.

    1. רק שלפיד עצמו בחר לצטט את זה ללא הקשר או הבהרה בפוסט אינטרנטי ובכך למעשה העביר בדיוק אתהמסר הבעייתי אליו מתייחסת הכתבה ולמעשה הבהיר שזו המשמעות אליה הוא מתכוון.
      מודה שלא קראתי או שמעתי את הנאום במלואו אבל נראה שאתה זה שלא הבין את השר לפיד.

    2. הנאום שלו מצוטט מתוך הפייסבוק שלו עצמו, ואפילו מקושר בכתבה כך שאתה לא צריך לחפש.
      הוא אמר את הדברים האלה בצורה מפורשת… אתה בטוח שקראת את הנאום?
      אשמח אם תסביר לי איך אפשר להוציא את המשפט הבא מהקשרו: "האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי.".

    3. הדברים צוטטו מעמודו הרשמי של לפיד בפייסבוק, בהם הוא עצמו ציטט את נאומו.

      הדברים מובאים במלואם וההקשר היחיד שיש פה, שכמו כל סמולני, אתה רוצה לקחת משפט שהוא אמר "שחור זה לבן" ולשקר שההקשר הוא בכלל שלום קוסמי ופלורליזם מלודי עם דמוקרטיה מינורית של ארונות חוקיית (או כל בליל מילים אחרות, הלקוחות המילון לסמולן השקרן).

      גם אם חסר תעודת הבגרות, התכוון למשהו אחר לגמרי – זה מה שהוא אמר במלואו ומשמעות הדברים היא החלפת הסיבה לשואה, בנקודות להפיץ בתקשורת במימונו של סורוס.

      זה שסמולנים גונבים שימות קיימים, על מנת להחליף את משמעותם במה שסורוס מממן להפיץ – זו עובדה מוגמרת. לשקר שזה לא כך, אתה יכול למי שלא מכיר שקראת לרצח ישראלים – שלום עם קורבנות.

    4. היו בנאום עוד כמה דברים. דוקטור לפיד סיפר איך הוא רכב על דולצינאה אל קופרניקוס היווני ובדרך נתקל בפסל ברונזה של איש הרנסנס ג'קומטי שהסביר לו שהכתובה היהודית היא המסמך הכי מיזוגני בהיסטוריה ושאפילו ארבעת האבות הקרויים באנגלית הלפידית FOREFATHERS לא הצליחו לחבר את החוקה האמריקאית עד שבא ג'ון אדמס ותירץ את כל הקושיות, ואיך הוא – דוקטור לפיד – הציל את מצעד הגאווה הראשון בתל הביב בעזרת שקית נקניקיות חזיר מהאטליז הידוע בבן יהודה. בום, השעון צלצל והתעוררתי. ואת מי אני רואה? את דוקטור לפיד טוחב את אפו אל בין דדיה של עינת שרוף ומחפש שם את האנטישמיות של כו-לם ומוצא במקום את דגל ליבריה-דה-לה-אפריקה עם הכוכב האחד שנפל מהחלל ישר לחיקו של הדוקטור שראה בכוכב הזה לא כוכב אחד, אלא 50 כוכבים, ולא המתין אפילו רגע לפני ששלח אותו לאחיו ואחיותיו הדמוחארטים-פרוגרסיביים בארה"ב.

  4. לפיד לצערנו מביא לחורבן המדינה היהודית..פשוט אוויל משריש. שונאי ישראל עכשיו מלחכים את ידם בהנאה..חסר ההשכלה בלי תעודת בגרות לא יודע מה זה אנטישמיות..ממשלת הזדון שקמה בחטא ע’’י הנוכל המגולמן בנטיטוס חייבת ליפול מהר..חודש כבר נזקים גדולים בפתח.
    לצערנו בנט שקד סער אלקין וכל החנפנים מובילים את ישראל לדרך ללא מוצא.
    בנט לפיד מנסור עבאס זה הרפתקאה מסוכנת

  5. חשוב לזכור שמדובר על בן של ניצול שואה!
    טומי לפיד מתהפך בקברו.

  6. הוא באמת חושב שלהוביל את יחסי החוץ של המדינה זה עמו לכתוב טור בידיעות. והאיש הזה הולך להיות ראש ממשלה.

    1. כשהמשיח יבוא, הוא יהיה חייב בבידוד ויחסנו אותו בכוח, את החמור יכניסו לצער בעלי חיים

      גזען, אתה באמת לבן!

      לפיד עלה לשילטון בצורה דמוקרטית כמו מנהיגים אחרים שהביאו חורבן לארצותיהם. מספיק לצווח כמו תרנגולות שחוטות – צריך להפנים שיש בישראל מיעוט משמעותי ביותר של יהודים המצביעים בעקביות בשביל מפלגות שרוצות בסיום הניסוי הישראלי (כל המפלגות היהודיות כרגע בממשלה). המצביעים האלה לא רק שלא יודו בעמדה זו אלא אפילו יגחיכו אותי על מסקנה מטורפת שכזו – "הרי יש בהם רמטכלים ואנשים שחרפו נפשם וכו'.

      ובכן, לא חשוב מה האנשים אומרים ומה שהם עשו בעברם. חשוב בעד מה הם מצביעים. והם מצביעים בעד אנשים שבוחרים בחלופות שרעות ליהודים ומתחברים לאלה שמממנים פעילות להשמדה של ביתם. זו דת ה-WOKE שסירטנה את בני עמנו שמצביעים להתאבד או לכל הפחות להביא לחורבן ישראל עבור נכדיהם.

  7. תעשו לעצמכם טובה ותקראו את עיקר דבריו. עיקר דבריו נאמרו בסוף –

    "המאבק אינו בין אנטישמים ויהודים, המאבק הוא בין אנטישמים וכל מי שמאמין בערכים כמו שיוויון, וצדק ואהבת האדם."

    יאיר לפיד בעצם הגדיר פה את כל האופוזיציה שמתנגדת לערכים אלו כערכי יסוד, כאנטישמים. הוא עוד מתבייש להגיד "נאצים" אבל זה לא רחוק, עוד יבוא היום וזו תהיה ההגדרה שלנו.

    זה משחק מסוכן, הרבה אנשים מטומטמים בסמאל לוקחים את דבריו ברצינות רבה, ואם יאמצו את ההגדרה הזו, הם יחושו שנאה קיצונית כלפינו עד כדי רצון לרצוח.

    כפי שהמשיך לפיד לאיים, כדבריו:

    "אם לא תעזור לנו היום להלחם נגד האנטישמיות, מישהו עלול בעתיד להסתכל על הילד שלך ולהגיד לעצמו, ״אני שונא אותו, אני רוצה שהוא ימות.״"

    זה מביך גם שהוא מתייחס לממשלתו כממשת אחדות וריפוי, והוא יושב ומגדיר את כל האופוזיציה (חוץ מהמשותפת כמובן) כנאצים כמשתמע.

    אתם פספסתם את העיקר והתמקדתם בטפל. זה שהוא לקח את האנטישמיות להיות כאחת מכל השנאות, ניחא. חמור, אבל ניחא.

    הוא ישב והגדיר פה אותי ואת משפחתי כנאצים!

    ואף אחד מהקואלויציה לא זועק!

    1. זה, כיוון שפלוגות הסער שלו כבר מזמן מכנות את החושבים שונה מהחמאס – נאצים.

      לא רק שזה מעולם לא הפריע ללפיד ואכן, הוא מנסה לספק להם עוד תירוצים בנאומו השקרי, אלא שממשלת לפיד חתומה על ניסיונות חקיקה החלים בדיעבד, כנגד יריב פוליטי – זהו פאשיזם בהגדרתו.

      על זה, לא תשמע נאומים מדיקטטור חסר תעודת בגרות.

  8. מזמן היבנתי שהלפיד של לפיד כבוי , היגיע הזמן להבין

    שמי שלא יודע מי היה קופרניקוס גם לא ידע להגדיר אנטישמיות . לכן מר לפיד צריך רק לפתוח מילון .

  9. הצהרתו של לפיד תואמת לחלוטין את מדיניותו של סטלין במהלך מלחמת העולם השנייה ואחריה. נטען כי לא רק יהודים נהרגו במחנות המוות ולכן אין צורך להדגיש את הטרגדיה של העם היהודי. גורלם של יהודים שנהרגו ונקברו בחיים רק בגלל היותם יהודים הוצע שלא להיחשב למשהו מיוחד. גישה אנטישמית זו נוקטת על ידי שר החוץ הישראלי. פלאים !!! שר יהודי אנטישמי !!!

  10. לפני כמה שנים, יאיר לפיד רואיין לתכנית "HARD-TALK" של ה-BBC העוין. בתאוריה, התכנית הייתה אמורה להיות מאוזנת ולשאול שאלות קשות את המרואיינים שיגרמו להם לנוע באי-נוחות ואפילו להתפוצץ מזעם, לכן השם. למעשה, אחרי שהמציג ("פרזנטר" למתיוונים) המקורי (TIM SEBASTIAN) עזב, התכנית הפכה ל-WOKE-TALK, כלומר, אם המרואיין הוא מהימין, השאלות היו קשות ופרובוקטיביות, אם הוא WOKE, אז השאלות ה"קשות" הן משהו כמו "אבל אתם לא מצליחים להעביר את המסר שלכם".

    ובכן, המראין השמאלני STEPHEN SACKUR שאל דווקא שאלה קלה את לפיד: "למה שישראל תנסה להגיע לפשרה עם (האנשים שנקראים בתרמית) ה"פלסטינאים" כי המנהיג שלהם (אבו עבס) אמר אז שישראל "יכולה לקרוא לעצמה איך שהיא רוצה, אנחנו לעולם לא נכיר בה כמדינה "יהודית". מה שענה אז לפיד פקח את עיני.

    הוא ענה: "I DON'T NEED THE PALESTINIANS TO TELL ME THAT I AM JEWISH". כלומר – זה שהצד השני לא מכיר בזכותי להתקיים כפי שאני – לא צריך לעצור אותי לחתום אתם הסכם שלום – ומשתמע מכך גם שיש לעשות וויתורים לצד השני שמסכנים את ישראל, הכל למרות אי ההכרה בזכות של ישראל להגדרה עצמית.

    למה הדבר דומה? פלוני תוקף פיזית את אלמוני במשך עשורים וכותב בדף ספר-הפנים שלו שאלמוני הוא בר-מוות ושאין לו זכות לחיות. במשך עשורים, אלמוני מתגונן מבלי להרוג את פלוני, ואלמוני יוצא מהתקיפותיו של פלוני בחבלות יחסית קלות, למרות שפלוני מנסה לדקור את אלמוני עם סכין ארוכה. לפיד מוכן להתחבק עם פלוני מבלי שפלוני מכיר בזכותו לחיות.

    אז או שלפיד אידיוט או שהוא אובדני. ברי שלפיד הוא אדם מצליח במשך עשורים בחייו הפרטיים, רהוט, נראה טוב, מתבטא בבהירות. לא אידיוט בכלל.

    1. מעניין אם לדעתו גם הקהילה הגאה לא צריכה הכרה חיצונית…

  11. האנטישמיות החלה עם היוונים ההלניסטית של אלכסנדריה שנאבקו ביהודי אלכסנדריה. הבסיס הוא השמצות ועלילות דם על רקע דתי. הנוצרים ירשו זאת מהיוונים, המוסלמים ירשו זאת מהמיצרים.

  12. לפיד יושב באותה הממשלה עם מי אשר הצהיר כי לדעתו צריך להוביל את היהודים החרדים במריצות. למה אתה מצפים? מה מקור ההפתעה.