אויב הציבור הרחב

החייל מספר 1 לשעבר, מתגלה כפוליטיקאי מהזן הישן של מפא"י. בתקופה האחרונה הוא הביא שורה של החלטות שמטיבות עם קבוצות לחץ קטנות, וכרגיל – האזרחים משלמים.

המפא"ניק החדש, בני גנץ (צילום מסך, Adhy Savala)

"אין ימין אין שמאל, יש רק ישראל לפני הכל".

זו הייתה סיסמת הבחירות הראשונה של שר הביטחון בני גנץ. מי שהתיימר לייצג את הציבור הרחב והחליף את השלטון שהיה קיים לפניו הולך ומתגלה כמי שישראל היא ממש לא לפני הכל. גנץ לא מפספס קבוצת לחץ להיכנע בפניה, הכל על חשבון הציבור הרחב.

 

קצת לפני מערכת הבחירות האחרונה ולאחר התפטרותו של אבי ניסנקורן מונה גנץ לתפקיד שר המשפטים. בחלקו נפלה הזדמנות היסטורית לחתום על תקנות השקיפות באגודות העות'ומנית – ארגוני עובדים ומעסיקים שקיבלו החרגה מחוק העמותות ומנהלים כספים שנגבו בכפיה ללא שום סטנדרט מינימלי של שקיפות. את התקנות פרסמה בזמנו שרת המשפטים דאז איילת שקד, אוחנה לא יכול היה לחתום עליהן כיוון שמדובר היה בממשלת מעבר, ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות לשעבר, מנע כמובן את חתימת התקנות והנה נפלה ההזדמנות בחלקו של גנץ לחתום עליהן. לא כזרו קמפיין ציבורי, שאלות עיתונאים ואינספור פוסטים וציוצים, גנץ נמנע מלחתום על התקנות. לאחרונה אגב, שר המשפטים גדעון סער חתם עליהן.

 

גנץ כבר לא שר המשפטים אבל גם בתפקידו כשר הביטחון גנץ לא ממשיך באותו קו. היום יעלה גנץ לישיבת הממשלה דרישה להכשיר בדיעבד את "הגדלות הרמטכ"ל". מדובר בנוהג שהשתרש בצבא, להגדיל לפנסיונרים בעלי פנסיה תקציבית את הפנסיה בשיעור של עד 9%. בכדי לסבר את האוזן, מדובר במי שיוצאים לפנסיה בסביבות גיל 40, כמעט 30 שנה לפני השוק הפרטי עם פנסיה תקציבית שעומדת על כ- 18,000 ₪, כמעט פעמיים השכר הממוצע במשק. בפועל 98% מפורשי צה"ל מקבלים את ההגדלה הזו, שעולה לנו כ- 1.5 מיליארד שקלים בשנה. בעקבות עתירה של עמותת "רווח נקי", נאלצת המדינה להסביר מה המקור החוקי לחלוקת המתנת הזו. כיוון שאחד כזה לא קיים, גנץ מבקש כעת לחוקק אותו. בקיצור, בעוד אזרחי ישראל עוסקים בשאלה איך מפחיתים מעול הפנסיות התקציביות גנץ תוהה איך ממשיכים לחלק כספים לחברים מהצבא.

חלוקת כספים היא לא כל מה שגנץ עושה, למעשה הוא נאבק כעת באחת הרפורמות החשובות שהממשלה הזו מעלה: הפחתת גיל הפטור מגיוס לצה"ל. כיום מי שמצהירים שתורתם אמנותם חייבים להישאר במסלול ישיבתי עד גיל 24 לאחר מכן הם פטורים מגיוס לחלוטין. המצב אכן מקומם ומאפשר לחלקים באוכלוסייה לא לשרת בצה"ל. אולם מצד שני, הוא כולא את האוכלוסייה החרדית במלכודת עוני עליה משלם הציבור הרחב כולו. מחקרים שונים מראים שהורדת גיל הפור מגיוס לגיל 24 סייעה ליותר חרדים להשתלב בשוק העבודה והוציאה אותם מעגל העוני. כדי להבין מדוע צריך להבין את אורח החיים בחברה החרדית. לרוב בגיל 24, גיל הפטור מגיוס הנוכחי, צעיר חרדי כבר נשוי עם ילד או שניים. בתנאים כאלו מאוד קשה להתחיל לרכוש השכלה ולהשתלב בשוק העבודה היטב. זו אחת הסיבות לכך שמגמת ההשתלבות של החרדים בשוק העבודה נבלמה וששכרם של חרדים עובדים עדיין נמוך משמעותית משל יהודים לא חרדים. נראה שבממשלה הנוכחית יש קונצנזוס להורדת גיל הפטור מגיוס. כלומר כמעט, שר הביטחון, אחת הדמויות המשמעותיות לחקיקת החוק מתנגד בתוקף, את מחיר כליאת החברה החרדית במעגל העוני ישלם הציבור הרחב.

גנץ אמנם שר הביטחון אבל אחד מבכירי משרדו וסגנו במשרד, אלון שוסטר, פועל כבר שנתיים כנציג הלובי החקלאי בממשלה. כשר חקלאות הוא עשה כל שניתן כדי לשרת את הלובי החקלאי על חשבון הציבור הרחב. כיום, הוא הוביל את גנץ וסיעתו להתנגד לרפורמה בחקלאות. רפורמה שתחסוך  לציבור הרחב 2.7 מיליארד שקלים בשנה, תעודד את החקלאות בישראל להתחדש ולהתמקד ביתרון היחסי שלה. הממשלה תתמוך בחקלאים מכספי משלם המיסים בהיקפים חסרי תקדים לצד פתיחה של השוק בייבוא, ממש כפי שנהוג באירופה. את המהלך מוביל בגאון שר האוצר ליברמן אולם נכון לעכשיו, המתנגדים הגדולים מקבלים את גיבויו של גנץ.

 

מהבטחה גדולה לשים את ישראל לפני הכל, גנץ הפך ללוחם עבור קבוצות לחץ קטנות ומקורבות אליו, ממש כמו מפ"אי הישנה והטובה. את המחיר של גחמותיו של גנץ, ישלם, כרגיל, הציבור הרחב.

אלעד מלכא הוא מנכ”ל ומייסד ‘האינטרס שלנו – הלובי שלך בכנסת’


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. ליצנות,
    במימד החמישי גנץ שם את השחיתות לפני הכל
    ובשיפוץ היקר של ביתו הוא שם את הנהנתנות לפני הכל.
    גנץ הנכלולי, העלוב, הטיפש וחסר עמוד השידרה טינף את נתניהו ורקח עיסקאות עם היועמ"ש המושחת על חשבון בריאות הציבור.

    1. אני רק שאלה: מה קורה עם חקירה בדבר קבלה במירמה סכום של כמה מיליונים כשבנמין בנץ עמדבראש המימד החמישי שמסר נתונים כוזבים על נסיון שלא היה ולא נברא. הכסף הלך ולא חזר. יש תיק פתוח? גנץ נתן הסבר כל שהוא על המרמה וקבלת הכספים האלה?
      גנץ, אתה רמאי, שקרן, קיבלת כספים במירמה. אם אלה דברי לשון הרע מזמין אותך שתתבע אותי על הוצאת לשון הרע וסיבה עליך.

    2. כתבה חובבנית ומניפולטיבית, פנסיות תקציביות רק של אנשי הקבע עולות 1.5 מיל' זה כלום לעומת 20% מהטוכלוסיה שעובדים בשאר המגזר הציבורי ועולים הרבה יותר מ1.5
      אז מה הקשר ליבוא חקלאי?? זה עולה לאזרח ?? שטויות במיץ

    3. א.מסכים שיש עוד הרבה בזבוז כספים במגזר הציבורי. אבל זה לא אומר שצריך להתעלם פה.
      ב.אתה מתעלם מניגוד האינטרסים הזועק לשמים.
      ג.ודאי שהחקלאות תעלה לך כסף-מאיפה אתה חושב מגיע הכסף לסבסוד(ועם יבוא, תהיה קריסה בתחום שתכריח יותר סבסוד)? מהמיסים של כולנו!
      חוץ מזה, ייבוא מוסיף עוד עלויות(תשלום ליבואן וכיסוי הוצאותיו) וזה ייקר את המחיר. ואל תשכח שהסבסוד מבטיח פחות מוטיבציה להשקיע מצד החקלאים כך שלא יהיה מספיק ייצור מקומי להתחרות בייבוא.

  2. אין גבול לצביעות?
    במשך שנים נבחרי הציבור החרדים מנעו את ההורדה של גיל הפטור ל-21 כשהיו בקואליציה ובממשלה, הכול כדי לשמור את הציבור שלהם עני ובור, כדי שלרבניו המטורפים יהיה קל יותר לשלוט בהם. גם אם חלק מהם תמכו בדעתם האישית במהלך כזה, הם לא עשו זאת, כי הם ידעו שביום שבו יצביעו בעד זה בגלוי זהו סוף הקריירה הפוליטית שלהם, שכן מועצת הרכבת הרשימות תעיף אותם. מדוע עליהם לא מובעת שום ביקורת במאמר או בכלל באתר על כך שמנעו את הורדת גיל הפטור?
    בני גנץ, ששירת שנים במערכת הביטחון, רואה ככפיות טובה עבור הציבור הכללי את ההחרגה שכרוכה בהורדת גיל הפטור של החרדים ל-21 כל עוד קיים גיוס חובה לשאר האוכלוסייה. המניעים שלו שונים. אבל אפילו הוא מוכן לפשרה שתכלול שירות אזרחי של בני החברה החרדית בתמורה להורדת גיל הפטור. אם לחרדים יש בעיה לשרת בצבא (ובצדק), מה מונע מהם לעשות שירות אזרחי במסגרת הקהילה שלהם או קהילה דומה? אפשר לחלוק על העיקרון לפיו אזרחי המדינה צריכים לתרום לה כדי לקבל ממנה, אבל כל עוד מאמינים בו, ההסדר שהוא מציע לפחות כרעיון עליו צריך לבנות את המתווה הוא ההגיוני ביותר שאפשר.
    אנא מכם כותבי אתר מידה, היו אובייקטיבים ועקביים אם אתם רוצים שהקוראים ייקחו אתכם ברצינות.

  3. לגבי אנשי הקבע-
    חבל שהדיון(לא רק במאמר) מתמקד בתפל-גובה הפנסיות ולא בפיל שבחדר: האפשרות למאת לפנסיה בגיל צעיר להחריד במקום לתרום לשוק העבודה.

    1. חשוב להבהיר: אני לא בעד להשאיר אנשיפ מיותרים בצבא. אם הצבא לא רואה צורך להשאירם(לא תמיד בצדק)-שישחרר אותם.
      אבל למה המדינה מבזבזת כח אדם?
      אני מכיר כמה אנשים שיצאו לפנסיה מוקדמת(לא רק מהצבא) והחליטו לא לעבוד כדי לא לאבד פנסיה וכי קשה להם מגי למצוא עבודה.

      הפתרון הוא חוק שימנע מאנשים לקבל כספים מהפנסיה שלהם לפני גיל 65 ללא קשר לגילם בעת היציאה לפנסיה. בתוספת להגנה על הפנסיה במקרה של מציאת עבודה.
      ואני לא בטוח מה אפשר לעשות עם אנשי כח אדם שלא מעריכים נסיון.

  4. האפס הזה סיכן את הבן שלי בגולני בשביל לא לפגוע במחבלים של חמאס.
    שאר הבנים שלי לא יהיו בצבא השמאלני הפוסט ציוני הזה!

  5. מדובר על פנסיות צוברות ולא תקציביות.
    אתר הזוי שמפיץ פייקים.

  6. זה לא משנה מי יהיה בשלטון בסופו של דבר .
    מי שקובע לאן חשראל תלך זה בגץ.

    היום באופן לא רשמי המדינה לא שולטת בנגב וצפונית לחיפה הכל תודות לבתי המשפט הרופסים שמשחררים מחבלים .

    גנץ הוא סתם אשכנזי שפל בדיוק מאותה אליטה
    אשכנסית סמולנית ששולטת במדינה.

  7. זה מה שקורה שחבורה של חולה נפש מנהיגים את המדינה, חולה נפש אגואיסטים , השם ירחם על עם ישראל..

  8. זאב קם מדווח בטוויטר שגנץ כשר הביטחון מתכוון לאשר בניה פלסטינית בשטחי C על בסיס קבוע ולא כאירוע חד פעמי.

    מאידך, הח"כ מרשימת "יש עתיד" רם בן ברק, בראיון לגל"צ אצל יעקב ברדוגו, אמר שהוא מייחל למינויו של ערבי גם אם הוא חבר בתנועה האסלאמית לסגן ראש המוסד. הוא מנה את התנאים לכך: ישראל כמדינה שבה יש 9 מיליון אזרחים כאשר כ-80% או 78% מתוכם הם יהודים. ובכן, אלה התנאים שקיימים כבר היום.
    הנה השידור בגל"צ (לקראת סוף הראיון):
    https://glz.co.il/%D7%92%D7%9C%D7%A6/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA/%D7%95%D7%99%D7%9C%D7%A0%D7%A1%D7%A7%D7%99-%D7%90%D7%AA-%D7%91%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%92%D7%95/%D7%97%D7%9E%D7%A9-%D7%91%D7%A2%D7%A8%D7%9110-08-2021-1701

    בקצב הזה הם יבחרו בעבאס כראש ממשלת ישראל ויממשו את חלומם של הערבים להביא את הקץ על המדינה היהודית בארץ ישראל.