רכבת השוויון של הורוביץ: בריאות העם מוקרבת על מזבח השמאל

שר הבריאות, ניצן הורוביץ ביטל את האיסור על תרומות דם של גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. בין ענני החגיגות וצהלות הנאורות מסתתרים נתונים שלא מותירים ספק: השר הורוביץ מסכן את בריאות אזרחי ישראל בשם הנאורות.

החלטה פופוליסטית והזויה. שר הבריאות, ניצן הורוביץ (צילום: Heinrich-Böll-Stiftung)

עוד לא מזמן ניצן הורוביץ עוד זעק בכיכרות והפליא הקולות השבר בעודו צורח מעל הבמות את קריאות הקרב: "מנותקים, נמאסתם". קריאתו הדהדה בגוש הדגלים השחורים, במחנה השושקות ובשאר בעלי תחפושות הפורים האחרות. כעת על רקע אלפי חולים ומאות מתים, שר הבריאות החדש מחליט לקדם את חזונו האישי וגורר את המדינה כנגד רצונה לתוך התהום.

 

בניגוד לבנט ולשאר פורשי מחנה הימין והמרכז המדומה, השמאל התאקלם די מהר בכיסא הקואליציוני. בזמן שבנט היה צריך דחיפה תזכורת בכתף כל אימת שפנו עליו בתור "ראש הממשלה", מנסור עבאס כבר מילא את הקופה של התנועה האסלאמית.  בזמן שאלקין הצטלם בפוזות מוזרות ומעוררות תהיות לכתבה עם אשתו, זנדברג כבר השיגה יותר ממיליארד שקלים למאבק במשבר האקלים ולתוכנית סביבתית בחברה הערבית (כן, מסתבר שהאקלים הוא אכן סקטוריאלי!). בזמן שלפיד היה במשלחת הצילומים מדינה אפריקאית כלשהי, הורוביץ כבר פתח את המפעל האנטי-ציוני שלו במשרד הבריאות.

עם התוספת של שני מיליארד שקל לתקציב המשרד, עם ראש הממשלה ובג"ץ בכיסו, מר הורוביץ החליט לא לבזבז זמן וישר להתחיל לפעול למען חזונו. כמובן לא מדובר בפעילות שולית ואפורה כמו טיפול במגפה. השליחות של ניצן הורוביץ היא תיקון עולם. או לפחות תיקון ישראל.

מתחילים ממחדל

ממשלת השינוי נשבעה אמונים בתאריך ה – 13 ביוני. חמישה ימים מאוחר יותר, מאות נוחתים בישראל נתקעו בתור ענק לבדיקת קורונה. אין לדעת אם זו הייתה טעות טכנית, לוגיסטית או ניהולית. גם שר הבריאות הטרי לא מיהר לברר את זה ופשוט שיחרר מאות הנוחתים ללא בדיקה.

בסוף חודש יוני מקדם ההדבקה התחיל לעלות, שישה נדבקים הפכו לעשרים, למאה ו בראשון ליולי הגענו למספר של 297 מאומתים חדשים. באותו יום נתניהו פנה לשר הבריאות במכתב, בו הבהיר כמה חשוב להזמין את החיסונים ולתת אותם ל2- מיליון אזרחים. אך באותו יום במרצ היו עסוקים בהקפאת הריסת הבניה הלא חוקית בשכונת סילוואן במזרח ירושלים.

בתאריך ה – 6 ביולי כבר נחצה רף 500 החולים המאומתים החדשים, אך ככל הנראה גם אז שר הבריאות לא היה פנוי להסתכל על נתוני ההדבקה. על חוצפתה של התקשורת, אשר העיזה לסקר את התחלואה, הורוביץ ענה בציוץ זועם, בו הצהיר כי אין בכוונתו להמליץ על הגבלות חתונות או אירועי תרבות.

גם שבוע לאחר מכן, כאשר מספר הנדבקים עלה עוד יותר, שר הבריאות לא היה פנוי לנושא. הוא  חגג את אישור של חוק הפונדקאות על ידי בג"ץ ונערך לטפל בנושא שלדעתו היה הבוער ביותר במשרד הבריאות –  "קבלת בקשות לפונדקאות מגברים".

ב-12 ביולי, בדרך ל- 1000 נדבקים, נתניהו שוב אמר לממשלה החדשה, כי היא צריכה להיות "אובססיבית" עם החיסונים. אך חברי הקואליציה הטריים, בשלב הזה עדיין שייכו את עצמם למחנה "רק לא ביבי" ולא לממשלה. ניצן הורוביץ לא היה אפילו קרוב ל"אובססיית" החיסונים. בציוץ שלו הוא לעג לנתניהו: "מתלבט אם נאום ביבי במליאה עכשיו יותר מצחיק או יותר מביך. האיש שניהל את הקורונה לפי שיקולים פוליטיים ולפי החליל של שותפיו החרדים. האיש ששם את האינטרסים האישיים שלו לפני בריאות הציבור, מאשים אותנו בספינים ושיקולים זרים. בדיחה".

בזמן שהורוביץ צחק מנאומו של נתניהו, ישראל הגיעה למאות מתים ועשרות אלפי חולים חדשים. רק בחודש האחרון הגענו ל-305 מתים וכיום אנחנו עומדים על 63 אלף חולים פעילים.

סטטיסטיקה זו אפליה

ביום חמישי שעבר, כאשר כמות החולים הקשים חצתה את 600, עם ישראל קיבל בשורה אחת טובה. השר הורוביץ הכריז: יבוטלו ההגבלות על תרומת דם של הומואים.

כיום גברים יכולים לתרום דם רק אם הם מתחייבים בשאלון לפני תרומת הדם כי ב-12 החודשים לפני למועד התרומה לא קיימו יחסי מין עם גבר אחר. הורוביץ ביטל את הסעיף הזה והוסיף סעיף אחר, לפיו "לאחר קיום יחסי מין בסיכון גבוה* עם שותף/ה חדש/ה או שותפים מרובים, יש להמתין 3 חודשים עד תרומת הדם הבאה".

שר הבריאות הצהיר: "מהיום, כל תורם דם שמגיע במטרה להציל חיים, יקבל יחס שווה, לא משנה מה מגדרו או נטייתו המינית, אם הוא להט"ב או סטרייט". וכאן כדאי לקראו את האותיות הקטנות של "ההישג".

אם ניצן הורוביץ היה עושה את שיעורי בית בכניסתו לתפקיד של שר הבריאות, הוא היה מגלה, כי ה-"אפליה" נגד ההומואים נובעת מנתוני הדבקה במחלת HIV, ולא בגלל ה-"ליצמנים" או "סמוטריצ'ים". ב-2020 בישראל התגלו 361 מקרי HIV, כאשר 71.5% מהנושאים הם גברים וקבוצת הסיכון הגדולה ביותר (כ-35%) הם גברים הומואים.

זאת הסיבה שעד עכשיו נשים וגברים הטרוסקסואלים יכלו לתרום דם בכל עת אם הם עומדים ביתר הקריטריונים של מד"א. אך שר הבריאות לא רק שלא הקל על הומואים אפשרות לתרום דם, אלא גם צמצם את כלל התורמים הפוטנציאליים. הורוביץ החריג מתרומת דם כל אדם שקיים יחסי מין עם שותף לא קבוע בשלושה חודשים שקדמו למועד התרומה. סביר להניח, כי מדובר בעיקר בצעירים, אשר מהווים  75% מהתורמים.

כך, כדי למנוע את ה-"אפליה" שהייתה מבוססת על נתונים אפידמיולוגיים, שר הבריאות הכיל את כלל האוכלוסייה לנהלי התרומה. בהנחה ורוב התורמים לא ישקרו בשאלות של מד"א על חיי המין שלהם, כמות התורמים תצטמצם באופן משמעותי. ניצן הורוביץ פוגע במערכת הבריאות עליה הוא אמון, אבל העיקר שישראל התקדמה צעד נוסף לעבר החזון הפרוגרסיבי של השר הנאור.

ציבור בשירות השמאל

אז מה אם המדינה שוברת את שיאי העולם במספרי הנדבקים? אז מה אם ילדים, הורים ומורים לא יודעים איך תיראה השגרה שלהם בעוד שבועיים? אז מה אם מנהלי בתי החולים הפכו לבני ערובה של ראש הממשלה?

רכבת השוויון של ניצן הורוביץ גוררת את המדינה לאוטופיה הפרוגרסיבית, למקום ללא גבולות וללא צער. למקום שקיים רק במאמרים מפוקפקים של מדעי החברה. למרות שכל יום מתים כמה עשרות חולים, למרות שרופאים מתחננים לתגבור, ולמרות שיש תהום מקדימה, הרכבת ממשיכה לנסוע. אף אחד לא יודע לאן, אבל אין ברירה. השלטון שייך לשמאל וכל העם צריך לשרת את החזון החדש.

אלכס ברגמן היא סטודנטית למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן ופעילת שטח בתנועת 'אם תרצו'.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. שישמור את הזוהמה למשפחה שלו
    נבל
    המציאות במדינה היא: אנארכיה וחוליגאניות מבית היוצר של בית המשפט העליון, ועד אחרון מחבלי הקואליציה.

  2. אני חושב שכדי להזדהות עם אוכלוסית הלהטב כפי שקוראים להם בתקשורת. צריך לשמור דם של הומואים רק לשמאלנים

  3. כתבה מבולגנת ולא רצינית מספיק.
    כדי לדבר על נושא תרומות הדם של הומוסקסואלים יש צורך בנתונים, וצריך גם לדעת לקרוא אותם.
    יש לא מעט מאמרים בכתבי עת רפואיים שעוסקים בשאלה ומגובים בנתונים.
    צריך לקחת בחשבון את השינויים הטכנולוגיים (שהפחיתו את חלון הזמן לגילוי של HIV, HBV ו HCV), את אחוזי הגילוי של הבדיקות (גבוה, אבל לא 100%), את הסיכוי להיות נשא לפני ואחרי הבדיקה, את הסיכוי להדביק דרך תרומת דם ואת סך השינוי לסיכוי להדביק עם ובלי השינוי בתקנות.
    זה חישוב מסובך. את התוצאה צריך לשקול גם מול הצורך במנות דם (יכול להיות שנגרום להדבקה של אדם אחד כל כמה שנים, אבל בינתיים נציל חיים של רבים אחרים?)
    רק בסוף, צריך להביא את הנושא הערכי של "שיוויון".

    לצערי, גם שר הבריאות וגם הכותבת לא טרחו להעמיק בנושא.
    באופן דומה, גם הכותבת ירו את החץ הרבה לפני שידעו איפה המטרה. (למעשה, לכותבת היה ברור- המטרה נמצאת בלשכת השר).

  4. מדוע לא שומעים את דעתם של הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות???

  5. כדי שהשמאל יראה כמה הוא בעד אוכלוסית הלהטבים (כך הבנתי שקוראים להם), אז צריך לשמור דם של הומואים לשמאלנים בלבד!

  6. רגע ציפיתם לאכפתיות מחיי אדם מהממשלה ש:
    א.הביאה חיסונים לפני שהם קיבלו אישור.
    ב.מעדיפים לתת לאנשים למות מקורונה מאשר לתת לאנשים לאכול קצת מהחסכונות שלהם.
    ג.טסים לחו״ל באופן פזרני(ביקור שורשים באתרי תיירות במרוקו, הבאת זמר ישראלי להופעה פרטית, פגישות שהיו יכולות להתנהל בטלפון, הבאת ילד פונדקאות שהבעל היה יכול להביא לבד בלי ליווי של שומרי ראש וכו׳) כשיש חשש שכל מי שנוסע יחזור עם קורונה.
    ד.נותנים לראש הממשלה ליסוע לוושינגטון בשביל לייקים בידיעה שזה קושר את ידי הממשלה בזמן שהמצב הבטחוני בהדרדרות.
    ה.מפזרת כסף למי שעלולים לתמוך בטרור(מהתנועה האסלמית ועד מנגנון העברת הכספים לעזה שיצר גנץ) בלי כל יכולת פיקוח.
    ברצינות???

  7. חשוב לשים לב שמדובר במחטף.
    מישהוא משלה את עצמו שבממשלת הימין הבאה, שר הבריאות(מן הסתם ליצמן) יבטל את הרפורמה בתרומות הדם? או אפילו יוכל להציע את זה?

    1. אם יש לכך הצדקה לשמירה על בריאות הציבור, בהחלט כן.
      אבל אני לא חושב שיש לזה משמעות כל מנות הדם נבדקות
      בכל מקרה לרשימה ארוכה של נגיפים ומריעין בישין.

  8. הורוביץ ומיכאלי הם גם חסידים גדולים של כת ה"מגדר"(התיאוריה הקווירית) .
    הפרוגרסיבים הם סכנה לילדי ישראל ולעתיד המדינה .

  9. וואו מאמר מאוד יפה, נהניתי מכל שורה ושורה, בעיקר הפתיחה, מאוד מדויקת וקולעת, כל הכבוד.
    ישראל תמיד במקום האחרון של מר הורביץ..

  10. החיסונים של נתניהו לא עובדים

    כמה גלים את צריכה ?

    עד שתביני את זה

    1. עד אשר תבין, שגם חברות התרופות שיצרו את החיסון הנוכחי, לא ירפאו את הדחף שלך לרשום "נתניהו" בכל פסקה.