כרע"ם ביום בהיר

ממצעד המספידים של חבר הכנסת המנוח, סעיד אלחרומי, ניתן היה לחשוב שמדובר באחד מעמודי התווך של המפעל הציוני. התבטאויות העבר הבעייתיות וההספדים מרעידי הלבבות – לזכרו של יקיר הקואליציה

צילום: דוברות הכנסת

כרעם ביום בהיר הלך לעולמו השבוע חבר הכנסת ממפלגת רע"ם, סעיד אלחרומי, לאחר שלקה בליבו בפתאומיות בגיל 49. אלחרומי כיהן כחבר כנסת משנת 2017 ובכנסת הנוכחית שימש כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. בשנים האחרונות כיהן גם כיו"ר ועדת ההיגוי העליונה לערביי הנגב, והיה ממובילי מאבקה של החברה הבדואית להכרה ביישובים הבלתי מוכרים בנגב. בהלווייתו שהתקיימה ביישובו שגב שלום השתתפו יו"ר הכנסת מיקי לוי, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, יו"ר רע"ם מנסור עבאס, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וחברי הכנסת מסעוד גנאים ועיסאווי פריג'. בביקורי התנחומים ביקרו והתבטאו שרים ומנהיגים נוספים שאזכיר בהמשך.

 

פטריוט פוליטי

ח"כ המנוח אלחרומי נמנה עם מובילי המאבק של החברה הבדואית נגד הריסות בתים ולמען הכרה ביישובים הלא-מוכרים בנגב. אלחרומי היה פעיל עד כדי כך שכמעט והצליח לסכל את הקמת הממשלה החדשה שעברה על חודו של קול: 60 ח"כים תמכו בה מול 59 שהתנגדו. הקואליציה המורכבת משמונה סיעות אמורה הייתה למנות 61 חברי כנסת, אך איבדה ערב הקמתה את קולו של אלחרומי שהחליט להימנע, אחרי שאיים להתנגד לממשלה בגין סוגיית הריסת הבתים הלא חוקיים בנגב.

התבטאויותיו של ח"כ אלחרומי בתקשורת וברשתות החברתיות הביעו חמלה, אמפתיה ואהדה לא מבוטלת גם לעוכרי ישראל. להבדיל מהצביעות של אי אילו מנהיגים יהודים, ידע אלחרומי להתבטא ברהיטות ובבהירות, ולהביע את דעותיו באומץ בעד המאבק הערבי- פלסטיני ונגד אכיפת הריבונות והמשילות הישראלית בנגב כמו גם ביתר שטחי "פלסטין הכבושה", במחילה.

אלחרומי היה פטריוט ערבי ופלסטיני כהגדרתם של חבריו, שפעל באומץ במסגרת מפלגתו ובכנסת אליה נבחר. ידע הוא לפעול בפיקחות רבה, לרתום בהתנהלותו החביבה כאדם את חברי הכנסת היהודים ולהילחם על דעותיו. זאת ועוד באמצעות הכלים שהעניקה לו הדמוקרטיה הישראלית המכבדת, המכילה והסופגת, תוך שהוא מרדים את מי שעלולים היו להיות יריביו מקרב ההנהגה הציונית, לכאורה.

על מנת להבין את דרכו ולעמוד על דעותיו, תוך פליאה מעצם העובדה שהדברים לא עוררו הדים בקרב מנהיגים ציונים המוקסמים מיכולותיו וקיסמו של האיש, די כי אציין כמה ממעשיו וממיטב ציטוטיו ברשתות החברתיות:

ביום 22/8/21 הגיע ח"כ אלחרומי למפגן הזדהות ותמיכה ברוצחי היהודים ומבצעי הפרעות בעכו והלינץ' האכזרי במור ג'נאשווילי במהלך פרעות תשפ"א ומבצע "שומר החומות".

ביום 28/7/21 המשיך ח"כ אלחרומי לשבת בהפגנתיות במליאת הכנסת בעת שכל חברי הכנסת, נעמדו בכדי להוקיר את זכרו של מקס-דונלד שטיינברג הי"ד, חייל בודד ולוחם גולני שנהרג בקרב בסג'עייה במהלך מבצע "צוק איתן", שבני משפחתו הגיעו מארה"ב למליאת הכנסת לציון זכרו.

ביום 29/10/19 פרסם אלחרומי פוסט לציון יום הזיכרון השנתי לאירועי כפר קאסם, בו טען כי ממשלת ישראל ממשיכה כל העת במעשי רצח.

ביום 05/10/19, פרסם אלחרומי הזמנה לאירוע של התנועה האסלאמית וכתב: "ניפגש היום בערב ברהט יום זיכרון להתקוממות ירושלים ואל-אקצא, רחמי אללה לשהידי עמנו".

ביום 01/10/18 העלה אלחרומי פוסט תמונה עם "שהידים" מאירועי אוקטובר 2000, ובו נכתב: "אלוהים תרחם על כל שהידי עמנו הצדיקים, אלוהים תרחם על כל שהידי עמנו מכל זמן ומכל מקום".

בפוסט מיום 15/05/18 שפורסם במקביל לצעדות הטרור שארגן החמאס ברצועת עזה, כתב אלחרומי כי בהתפרעויות מתו 58 'שהידים' וכתב כי: "הפתרון הוא עצירת המצור וזלזול בכיבוש, תהילה ונצחיות לשהידי עמנו הצדיקים".

ביום 16/12/17 העלה אלחרומי תמונת אדם נכה עם דגל אשף על רקע הצעדות האלימות בגבול עזה וכתב: "אלוהים כיער את הכיבוש השנוא. אתה מתת מות קדושים והם נכים פושעים, אלוהים תרחם על אבראהים אבו סרייה פגע בו הכדור הרע כמו הכיבוש, לגן העדן הנצחי אתה וחבריך, השהידים של העם היקר".

ביום 18/04/17 פרסם אלחרומי פוסט תמיכה ב-1200 מחבלים ששבתו רעב, וכתב בין היתר: "חופש, גאווה וכבוד לאמיצים שלנו". בפוסט הוצגה גם תמונתו של המחבל מוחמד ברגותי, מפקד הזרוע הצבאית של הפת"ח.

ביום 28/04/17 פרסם אלחרומי פוסט תמיכה נוסף במחבלים ששבתו רעב וקרא להמון להגיע להפגנת תמיכה בחופש האסירים הפלסטינים.

ביום 16/11/16 פרסם אלחרומי קריאה להמון להגיע להפגנת תמיכה בשייח הכלוא ראאד סאלח, שתנועתו הוצאה מחוץ לחוק.

ביום 17/6/16 פרסם אלחרומי פוסט המשבח ומהלל שלושה רוצחים ערבים שפלים שרצחו באכזריות רבה יהודים תמימים בחברון במאורעות תרפ"ט, נתפסו והוצאו להורג על ידי הבריטים בתקופת המנדט.

 

שלב ההספדים

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, ספד לחברו אלחרומי: "הוא הבן של שגב שלום, הנגב, העם הערבי וכל העם הפלסטיני. הוא עשה הרבה ולא החמיץ הזדמנות לעזור לתושבים. ראינו בחודשים האחרונים בהנאה כיצד ביצע את תפקידו במסירות, בשקדנות ובסבלנות. הוא היה אהוב על כולנו. הוא היה רגוע וסבלני. הוא היה בעל תבונה פוליטית וגמישות, אדם יציב שמכיר את זכויות עמנו והחברה שלנו. שאלוהים ירחם עליו".

עוד הספידו עבאס באומרו: "הוא רצה להשיג יותר בכל מה שקשור לנגב, במיוחד הפסקת הריסות ומתן פתרונות של הסדרה ליישובים. הוא אמר לי 'אני לא יכול להצביע בעד ולא יכול להצביע נגד' על כינון הממשלה, אנחנו מדברים והוא פונה ואומר לי 'אתה רוצה שאצביע בעד? אני אצביע בעד, אבל קבל את ההתפטרות שלי מן הכנסת'. אתה מבין איזה בן אדם? הוא לא קשור לכיסא, הוא קשור לעיקרון שהוא צמוד אליו, לציבור שהוא משרת אותו הוא היה מוכן לוותר על הכהונה שלו. הוא היה אדם ערכי". אולי בכל אופן יכולים כמה ממנהיגינו היושבים בממשלה ובכנסת ללמוד דבר או שניים גם מאדם "ערכי" זה, כפי שרומז בדבריו ח"כ עבאס.

מהתנועה האסלאמית נמסר: "שאלוהים ירחם על סעיד המנוח היקר שלנו, ותנחומינו לבני משפחתו ולשבט בנגב ולכל בני התנועה האסלאמית והעם הפלסטיני שלנו".

השר שמחפש תיק, אלי אבידר, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלילה הלך לעולמו אח יקר שלי, סעיד אל-חרומי. אציל בן אצילים שהלך בטרם עת. תנחומים מעומק הלב למשפחה".

חבר הכנסת מוסי רז ממרצ אמר: "עצוב וכואב על מותו של חברי, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, חבר הכנסת סעיד אל חרומי. אבידה קשה לשותפות היהודית ערבית ולכל אזרחיות ואזרחי ישראל".

ומה היה לממלא מקום ראש ממשלת ישראל ויו"ר יש עתיד, שר החוץ יאיר לפיד להגיד על אלחרומי: "‏צער גדול על מותו בטרם עת של ח"כ סעיד אלחרומי שהיה שותף לדרך, ואחד האנשים שבזכותם הוקמה הממשלה. איש הנגב, אוהב אדם שהאמין שאפשר לשנות ולקדם את החברה הישראלית. שולח תנחומים למשפחתו, לכל שבט מסעודין אל-עזאזמה ולמפלגת רע"ם. יום עצוב". השר לפיד כנראה שכח שח"כ אלחרומי כמעט וסיכל את הקמת הממשלה בה הוא חבר ובראשה עתיד הוא לעמוד, כפי שהוזכר קודם לכן, אבל למה לתת לעובדות לבלבל את הדברים הכואבים?

הגדיל לעשות, לדבר ולהגדיש את הסאה השר יאיר לפיד, עת הגיע ביום חמישי לנחם את משפחתו של אלחרומי באומרו: "הוא נפל בקרב. הוא לא מת ממחלה. הוא נפל בקרב, מפני שהוא האמין במשהו כל כך. הוא התיש את עצמו. הוא עבד יומם ולילה. הוא נלחם על האנשים שלו. על המשפחה שלו, על השבט שלו, על הדברים שהוא מאמין בהם". בנוסף פנה השר לפיד לח"כ עבאס שעמד לצדו באוהל האבלים ואמר: "אנחנו לא נשכח ונמשיך לעבוד ביחד, וזו המורשת של סעיד. זה שאנחנו עומדים פה ביחד היום כולנו. אתם חלק מהממשלה, אתם שותף, אתם שווים. אנחנו לומדים מכם, אנחנו נמשיך ללמוד מכם, אני למדתי המון מסעיד אלחרומי, אני לומד ממך מנסור, אני לומד מהקהל שיושב פה".

מה למדנו?

במסכת אבות פרק ד, משנה א נכתב: "איזה הוא חכם הלמד מכל אדם", על כן כל שנותר לנו הוא לתהות מחד מה בדיוק למד השר לפיד מח"כ אלחרומי, בדרכו לראשות הממשלה, ומאידך עלינו לתהות האם יש עתיד, תרתי משמע, שעה שאלו הם מנהיגנו.

למדנו על מנהיג ומשרת ציבור חרוץ ובעל ערכים, לדידם של חבריו ותומכיו מכל המגזרים. אדם שדבק בערכים שעליו היו מקובלים מבלי למצמץ, להתנצל או לקרוץ ליהודים, גם אם אלו אינם תואמים ומכבדים את העם והחוק במדינת ישראל. למדנו שאפשר להיות חבר כנסת המעודד בנייה בלתי חוקית, המזלזל בזכרם של יהודים ובכבודם, התומך ברוצחי יהודים בני כל הזמנים, ועדיין…. להיות מוערך, מקובל ומחוזר על ידי פוליטיקאים ואנשי תקשורת ישראלים חסרי חוליות, צבועים או מבולבלים.

למדנו שיעור בכבוד לאומי יהודי שנרמס שוב ושוב תחת רגליהם של חברי הכנסת הערבים, הצוברים תעוזה וחוצפה, שעה שמרשים הם לעצמם להלל מחבלים ורוצחים כמו גם עבריינים מכל הסוגים, בהתאם לחוק ובעידוד חברי הכנסת ושרי הממשלה הציונים לכאורה או שלא, שבשעה שמטילים מים על ראשיהם, בטוחים הם כי הנה החל הגשם לטפטף.

למדנו שיעור בצביעות של מנהיגים כמו גם של תקשורת המצנזרת את עצמה, המעלימה חלקים נרחבים מ"התמונה" המרכיבה את דמותו של מנהיג, המתחנפת ומתרפסת לאלו החפצים בסופו של דבר בחיסולה של מדינת ישראל כמדינת היהודים בארץ ישראל.

למדנו שיעור בחנופה בזויה, בהתעלמות מעובדות מביכות, מעיוות המציאות ומאיוולת הזויה של כמה וכמה פוליטיקאים בחליפה, שחייבים ללכת בהקדם לבדיקות ראייה, שמיעה והבנת הנקרא, בטרם יחזרו מהפגרה לכהן כחברי כנסת, שרים ובעתיד, יש הסוברים, אפילו כראש ממשלה במשרה מלאה!

לסיום, על ח"כ המנוח סעיד אלחרומי אללה ירחם, ושעל עם ישראל אלוקים ישמור!

 

הערת המחבר: מאמר זה מוקדש לרפואתו של הלוחם בראל חדריה שמואלי שנפצע קשה לפני כשבוע ועודנו נלחם על חייו, ולרפואת כל פצועי צה"ל וכוחות הביטחון.

אל”מ במיל׳ טל בראון הוא יועץ אסטרטגי, בעל תואר שני בלימודי צבא וביטחון, ביצע שורת תפקידי פיקוד במגוון יחידות לוחמות, שירת כמג״ד, כמפקד בה״ד ורמ״ח איסוף הקרבי. חבר בתנועת ׳הביטחוניסטים׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. הממשלה הזו שוברת שיאים בקצב מדהים
    לא להאמין שאנשים "ימניים" מוכנים להקריב הכל אבל ממש הכל משנאת ביבי
    בסדר, הדחתם את ביבי אבל מה אתם עושים למדינה שלנו?

  2. והוא עוד נחשב בפי עתונאי הימין ועסקניו לימין רך או מרכז.
    אנחנו במו פינו ומקלדותינו מכשירים את השרצים.
    אתמול קראתי במאמר קטגוריה על הערבים ע"י עיתנאי ימני שגם הוא לא שכח לכתוב "לא כולם".
    אתם מכירים ערבי אחד שהוא נגד מדינה פלשתינית וכל מה שכרוך בכך? אולי אחד אולי! אך עדיין זה כוווולם.

  3. ואל המשפחה של בראל חדריה (שה׳ ישלח לו רפואה שלמה) אף אחד לא טרח להגיע.
    צבועים, חלשים, חסרי זהות ומכילי אויבים.

    על האיש הזה צריך להגיד ימח שמו וזכרו ולא להלל אותו. הוא לא רק דאג להסדרה עבור הבדואים (שזה גם לא לגיטימי כשהם עוברים על החוק אבל נו בסדר את זה אפשר להבין כשזה נעשה בדרכי שלום), הוא היה חבר בתנועה האיסלאמית והצטרף אליה תוך כדי לימודי פיזיקה באוניברסיטה (בישראל כמובן).
    מי שמזלזל בהפגנתיות במוות של חייל בודד שבאמת נפל בקרב ראוי לכל גינוי תוך כדי חייו ואחרי מותו.

  4. חחח…
    סעיד אלחרומי "נפל בקרב, הוא התיש את עצמו"-
    אכן הוא התיש את עצמו! הרי האיש מת בזרועות נערת ליווי…
    לפיד הוא סוס טרויאני שהושתל ע"י נוני מוזס לתוך הפוליטיקה הישראלית כשליח הפלגנות והשיסוי על מנת להיפרע מנתניהו שפגע במעמדו כממליך ראשי ממשלה וכבעל העיתון שהייתה לו מדינה… וככה אנחנו הופכים לאט אך בטוח למדינת לפידוסטן. הכול בה למכירה כל העקרונות וכל הערכים של אבות המייסדים. מכירת חיסול של סוף העונה

  5. בסופו של דבר זו פוליטיקה
    האמירה של לפיד מקוממת, אבל האם זו הבעיה של המדינה כעת?
    לגבי אלחרומי, או ראשי מגזר ערבי אחרים והפצת דיעותיהם, בסופו של דבר יש לבדוק האם עברו על החוק ואם כן ,יש מספיק ארגונים שיגישו תביעה נגד, לחלופין רוב המדינה ימנית ופשוט ישנו את החוק.

  6. לסופרנו היקר והאנושי א.ב. יהושע. שנת בריאות והחלמה.
    בזכות עליונותנו הצבאית,מתקיימים חיינו, דה פאקטו
    בקנטונים. גם אם נוותר על שרשינו 'המטאפיסיים '
    והרליגיוזים , עקב הישגי המדע של עולמנו המודרני,
    הם לא יוותרו על ננו מ'מ, משרשיהם האמיתיים והמדומים.
    בטח לא על שאיפותיהם.
    הגיגיך כאלקטרונים במעגלים סגורים, ללא גרעין של
    התכנות,בעתיד הקרוב. שנה טובה ומבורכה לכלם.🌹