כישלון ידוע מראש

בריחת המחבלים מכלא גלבוע לא אמורה הייתה להפתיע אף אחד, ובוודאי לא את האמונים על הנושא. זוהי כרוניקה ארוכת שנים של רפיסות והעלמת עין מחגיגת המחבלים בבתי הכלא הישראליים

השר בר-לב בכלא קציעות (צילום: דוברות שב״ס)

בריחת אסירים מבתי כלא אינם דבר חדש ואף לא תופעה נדירה. אסירים ברחו מבתי כלא שמורים בתאילנד בהודו, בדרום אמריקה, בארה"ב, ברוסיה בצרפת ועוד. במובן הזה ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע אינם מיוחדים ובטח לא המציאו את הגלגל. הם גם לא ברחו מאלקטרז, עם כל הכבוד. יחד עם זאת בריחתם מעידה על תקלה חמורה בהרבה ועליה צריך לדבר.

 

תקלה במערכת ההפעלה ותקלה בתפיסת עולמו של המפעיל. תקלה של חוסר תפקוד עמוק שמתחיל בראש ויורד עד השומר האמור לעלות למגדל. תקלה שממנה לא סובלים רק סוהרי כלא גלבוע, אלא של כל שירות בתי הסוהר, כל הנוגעים בדבר בשב"כ, וגם עובדי המשרד לביטחון פנים כולל השרים שכיהנו כאן בשנים האחרונות. בוודאי של השר לשעבר גלעד ארדן, מפני שהיה האחרון שכיהן בתפקיד לאורך זמן. חמש שנים ליתר דיוק (2015–2020) ואשר במשמרתו צצו כפטריות אחר הגשם שלל הכשלים והתקלות שהיו אמורות לעורר את המערכת משנתה ולא תוקנו עד היום.

 

הבעיה שכל המוזכרים לעיל שותפים לאותו אינטרס והוא להשתיק את העניין ולחזור לשגרה כמה שיותר מהר. עדיף מבלי להביט אחורה. אצלם קידוש השקט התעשייתי הוא מהות הכל. אי אפשר להתווכח על זה.

 

מה הם לא עשו כדי לרצות את המחבלים השפלים, אשר חלקם מרצים את עונשם בגין מעשי רצח אכזריים ביותר, כדי שחס ושלום לא ירימו ראש ויפריעו להעביר את הזמן.

 

עשרות תלונות של סוהרים לשעבר התקבלו לאורך השנים בתיבת המייל והטלפון של אם תרצו. פעם אחר פעם חשפנו מידע על תנאים מפליגים של מחבלים, שימוש במתקני ספורט יוקרתיים באגפים, ארוחות מפנקות הכוללות בשר אדום ופירות טרופיים. "אזורים בטוחים" בהם אגפי מחבלים מחולקים לפי שיוך ארגוני טרור ומנוהלים באופן אוטונומי מבלי שלסוהרים הזכות לדבר עם איש מהתא למעט "השוואיש", הוא הדובר הרשמי שהמחבלים בחרו. משחקי טלוויזיה וסוני פלייסטיישן, ערוצי ספורט וסרטים, שייקים קרירים, מצננים ומאווררים ומאות שקלים לבזבוזים בקנטינה. טלפונים בכיף.

 

שורה של הכחשות

בתחילה נתקלנו בהכחשות מביכות וניסיונות להמעיט במקרים ובאירועים, כך גם לאחר שנחשפה פרשת הסוהרות-בכלא גלבוע בהן סוהרות נשלחו לתאים של מחבל באישורו של קצין המודיעין שאף הודה במעשה, אך לא פוטר עד היום אלא רק הועבר מתפקידו.

 

יחד עם נציגים מפורום 'בוחרים בחיים' של המשפחות השכולות קידמנו את הנושא מעל כל במה ומול כל מי שרק אפשר. ברשת החברתית, בתקשורת, בוועדות הכנסת, ישירות מול השר ועוד.

 

כאשר בחודש יוני 2018, לאחר פעילות ציבורית אינטנסיבית, הודיע השר ארדן שבכוונתו להקים "ועדה ציבורית לבחינת התנאים שבהם מוחזקים אסירים ביטחוניים בבתי הסוהר בישראל." חשבנו שעשינו היסטוריה והנה בא לציון גואל.

 

במסגרת עבודת הוועדה ערכו חבריה סיורים בבתי סוהר ונפגשה עם גורמים רבים, ביניהם בעלי תפקידים שונים בשב"ס בשב"כ, במל"ל, במשטרת ישראל ובמתפ"ש. אפילו עם נציג רשות המים, שכן המחבלים נוהגים להשאיר את הברזים פתוחים באופן קבוע כחלק מתרבות "ההתנגדות" שלהם. (גילוי נאות: ראש אגף המחקר בתנועת אם תרצו אלון שוורצר רואיין אף הוא על ידי הוועדה).

 

מסקנות הוועדה יש לציין היו מקובלות על דעת רוב הסוהרים והבכירים לשעבר שהתייעצנו עמם. הוועדה המליצה והשר התחייב ליישם את הפסקת האוטונומיה בבתי הכלא, את חלוקת האגפים לפי שיוך ארגוני. התחייב לבטל את מוסד ה"שאוויש", לקצץ בכספים המופקדים בבתי הכלא עבור המחבלים לקנייה בקנטינה, הבטיח שיופסק הבישול באגפי הכליאה ועוד.

 

בפועל כלום לא קרה ודבר לא התקדם. צמצמו קצת את בזבוז המים, אבל מביך לקחת את זה ברצינות. טלפונים נייחים יש תמיד, ומרשים להבריח פנימה ניידים כמה שרוצים. עד היום מסקנות הוועדה לא הובאו לאישור הקבינט. ארדן לא התעקש בזמן כהונתו ואפילו לא טרח לשלוח תזכורת למי ממשיכי דרכו, אולי ימשיכו את מה שכביכול התחיל.

רפיסות בשם השקט

השב"ס המשיך גם הוא בקלקלתו – היא קידוש השקט התעשייתי והשקר. בתחילת 2020 נמסר לארגון לביא כי התקבלה החלטה לבטל את מוסד השאוויש, אך במענה לחופש מידע נחשף כי המסגרת של הדובר ממשיכה בשגרתה.

 

בנושא הפקדת הכספים, חשפנו כי משפחות המחבלים הפקידו בשלוש השנים האחרונות לא פחות ממאה מיליון ש"ח בחשבונות המחבלים בכלא, זאת בהסכם שכולם מרווחים ממנו בין בנק הדואר לבין השב"ס.

בעיתון ה'ארץ' מכנים אותם לוחמי חופש, המחבלים שברחו מכלא גלבוע

גם תוספות הבשר נמשכות לרגל החגים. כאשר חשפנו כי אשתו של המחבל ואליד דקה אשר רצח חייל בעינויים, התרברבה שהתעברה לאחר שהבריחה זרע מבעלה תחת אפם של הסוהרים ואלו הכחישו נמרצות, הגיע העיתונאי לירן לוי וחשף מקרה אחר המראה שאכן הברחות כאלו מתרחשות כעניין שבשגרה.

 

קידוש השקט התעשייתי, השואף לפייס את מיטב שונאנו הגרועים ביותר, הוא מטורף. הוא מעודד טרור, הוא מראה כמה ישראל נתונה במצב של חוסר תפקוד. לא רק שלא חותרת לניצחון והכרעה, אלא נמצאת במצב של תרדמת מסוכנת ואף עושה הכל כדי לא להתעורר ממנו.

 

כחוט השני עובר הקו המחבר בין הכשל שבו עסקינן לבין הכשל שגרם למותו של הלוחם בראל חדריה שמואלי הי"ד. חבריו הלוחמים מבכים גם היום את העובדה שקשרו את ידיהם וגם במקרה זה הכחיש הרמטכ"ל ואמר שמי שיטען שיש בעיה עם הוראות הפתיחה באש הוא שקרן.  גם הכשל העמוק של ההתמודדות עם ממדי האלימות הבלתי נתפסים במגזר הערבי, אלו שמאיימים לכלותינו מבפנים בכל עימות עם ישויות אויב חיצוניות יונק מאותם מקורות של סגידה לשקט התעשייתי.

 

הרפיסות, השומן והיוהרה שמאפיינים רבים מאד מן השדרה הביטחונית והפוליטית במדינת ישראל, יחד עם תודעה פוסט ציונית שפשטה במחוזות מעצבי תודעה רבים בישראל עד שפשוט מכלה אותם בהדרגה, חייבת לעורר את הציבור לדרוש שינוי דחוף, פן יהיה מאוחר מדי. אפשר להתחיל בדרישה ליישם את מסקנות וועדת ארדן לצמצום תנאי המחבלים המפליגים בכלא. וכדאי להתחיל עכשיו.

 

מתן פלג הוא יו״ר תנועת ׳אם תרצו׳.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. הכל נכון, חוץ מזה שגלעד ארדן לא ״הראש״. הוא היה שר בממשלה, ולממשלה יש ראש ממשלה.

    1. לא זכור לי שכינו אותו כך בכתבה…

  2. פששששש
    את כל זה ידעתם ובכל זאת רציתם שביבי ישאר בשלטון ???
    אתם לא שפויים.

  3. וואוו כתבה באתר מידה שאומרת אמירה מוסרית נוקבת ונכונה. כל הכבוד. מקווה ששאר הכתבים באתר ילמדו מהכותב.

  4. ברגע ש-29 חברי ליכוד בכנסת עסוקים כל היום בפילה מיניון ומסיבות בוילות, ככה המדינה נריאת ותמשיך להיראות. הייתי מצפה מהאופוזיציה לארגן הפגנות יום יום מול בית הנוכל, סגניתו, בית השופת חיות וביתו של המוחזק בגרון שנרדם מאז קמה הממשלה הפלסטינית הראשונה. ככה לא מפילים ממשלת זדון. הליכוד פשוט שבע ועייף- זו האמת. יש גבול כמה אדם מבוגר בן 73 יכול לסחוב על עצמו לבד (נתניהו). בקיצור, לקיים פריימריז דחוף. להעיף את כל הזקנים מדושני העונג ולהכניס צעירים רעבים במקומם!!!

    1. או שפשוט בימין יש אחריות לאומית ומבינים שלעשות הפגנות באמצע גל מגיפה זה דרך מצוין להפיץ אותה ולסכן חיי אדם.

  5. איבדנו את זה. המחבלים מנהלים את שבס .הערבים השתלטו על המדינה באמצעות אלימות .מרגישה לא בטוחה במדינה שלי הרופסת והמכילה וההומנית .