שקט, מדיחים

ניסיון ההדחה שמוביל בנט נגד פרופ' איינהורן הוא תרגיל פוליטי מובהק ונבזי בעל השלכות מטרידות ומרחיקות לכת

נפתלי בנט (צילום: Tomer Neuberg)

בשקט בשקט, בלי יותר מדי כותרות ובחסות האירועים הסוערים האחרונים ושלל מחדלי ממשלת בנט, מתרחש לו מתחת לפני השטח אירוע לא פחות מטריד. הוא החל להתגלגל לפני כעשרה ימים עם ידיעה שולית יחסית ב'ידיעות אחרונות' אשר בישרה על זימונה לשימוע של פרופ' טליה איינהורן, החברה בוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, וזאת בשל מה שהוגדר כשיתוף ברשתות החברתיות של "פוסטים פוליטיים המבקרים את הממשלה".

חווה ניסיון הדחה מסוכן ודורסני, פרופ' טליה אינהורן

לכאורה מדובר בעוד הליך בירוקרטי אפרורי וטכני, אלא שהמשמעות המסתתרת בין השורות מדאיגה מאוד: ראש הממשלה בנט מבקש למעשה לנצל את כוחו על מנת להדיח מתפקידה את מי שאמורה להיות אחת מ"שומרי הסף" של מינוי הבכירים בישראל, ועוד עושה זאת מתוך מניעים פוליטיים מובהקים ורק בשל דעותיה האישיות. פרופ' איינהורן, יש לציין, היא משפטנית ותיקה ומוערכת ברמה העולמית, חברה קבועה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי, וכן – אישה שמעולם לא הסתירה את דעותיה בנוגע להתנהלות מערכת המשפט והחוק בישראל, גם מעל דפי אתר זה. קריירת המחקר וההוראה הענפה שלה והמוניטין הרב שצברה בתחום מוכיחים בוודאי כי מינויה כאחת מנציגי הציבור בוועדה נעשה בזכות רבה, ולא משום חסד.

 

תפקידם של חברי הוועדה למינוי בכירים הוא לבחון את כשירותם והתאמתם של מועמדים לתפקידים בצמרת שירות המדינה כמו למשל הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש המוסד ועוד, וסמכותה העיקרית היא ייעוץ לממשלה בנוגע לטוהר המידות של המועמדים, כחלק מתפיסה אותה הגדיר בית המשפט העליון כ"חשיבות הביקורת המנהלית כאמצעי לבחינה מעמיקה ויסודית". בפועל, הליך מינוי הבכירים בישראל הפך בשנים האחרונות לסוג של תיאטרון אבסורד, ומחולות שדים שונים התרחשו לא רק לגבי מינוי המפכ"ל למשל אלא אפילו סביב מינוי החברים לוועדה עצמה. בהקשר הזה הטלתי בעבר ספק לגבי עצם קיומה ויכולתה לתפקד כראוי, אלא שכעת נראה כי נפתלי בנט מבקש להכתים עוד יותר את תהליך המינוי וכאמור עושה זאת מסיבות פוליטיות קטנוניות ובטקטיקת סתימת הפיות האופיינית לו.

 

מעבר לנזק האישי והציבורי שנגרם לשמה של פרופ' איינהורן הנכבדה, ומעבר לפגיעה הברורה בחופש הביטוי והמחשבה, למהלך המלוכלך של בנט עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת ומפחידות. חשבו למשל על חברים אחרים בוועדה, בבואם לבחון למשל את מינוי ראש השב"כ אותו מציע ראש הממשלה כמועמד. כיצד יהיו יכולים חברי הוועדה, תחת הידיעה שהדחתם עשוה לעמוד הפרק בכל רגע נתון, לדון ולקבל החלטות ללא משוא פנים? כיצד יחושו בטוחים להביע את דעתם האישית במקרה הזה וגם בנושאים אחרים? היכן תשמע עמדתו של הציבור הרחב, אותה אמורים סביב שולחן הדיונים לייצג חברים כמו פרופ' איינהורן?

 

אם ראש הממשלה נעלב בקלות כזו מכל ציוץ בטוויטר, ולוקח לעצמו את הכוח להשתיק דעות שאינן נאות לאוזניו, התשובה לשאלות האלו תהיה ברורה גם אם לא תאמר בגלוי. התוצאה תהיה פגיעה חמורה בהליך התקין ואף חשש ממשי למינויים של אנשים שאינם כשירים לתפקידים החשובים ביותר בשירות המדינה. השרים לפיד וסער למשל לא חיכו וכבר מינו מקורבים שונים לתפקידי שגרירים מפנקים ברחבי העולם או תפקידי ניהול בכירים אחרים, גם אם אינם עומדים במרבית הקריטריונים הדרושים. אפשר רק לדמיין כיצד יראו המינויים האחרים כאשר בוועדה שאמורה לבחון אותם ישבו אך ורק עושי דברו של הממנה, ללא שום ביקורת.

 

אצל נפתלי בנט ואיילת שקד זו כאמור כבר שיטה מוכרת. צמד העסקנים עלה לגדולה בזכות שילוב מנצח של יכולת תעמולה ויחסי ציבור מרשימה, יחד עם כשרון לא פחות לתרגילים פוליטיים מפוקפקים והשתקת יריבים. כך היה למשל בעלילות הבית היהודי, המפלגה עליה השתלטו והותירו אותה חרבה, כך היה במקרים כמו הדחת הדיין מנחם פשיטיצקי לאחר שפסק בעד הוצאת המסתננים מישראל, בתדרוכים הנבזיים נגד ח"כ שיקלי שהעז להמרות את פיהם וכמובן בתמיכתם בתועבה המכונה 'חוק ישראל היום'. בכל האירועים התרחיש היה דומה: מתקפת הדלפות והכפשות אישיות, תרגילים בירוקרטיים למיניהם ושימוש דורסני וחסר פשרות בכוח השררה.

 

בתוך אלה שזור כחוט השני גם מוטיב חוזר: חוסר יכולת מוחלטת לסבול דעות אחרות והצורף הדחוף להסות אותן בכל האמצעים. גם במקרה הנוכחי היה ניתן לחשוב שלראש הממשלה יש דברים חשובים יותר לטפל בהם בתחומי הבריאות והביטחון למשל, אלא שכנראה שהשתקת הביקורת והדחה ספק-חוקית נמצאות גבוה יותר בסדר העדיפויות שלו. בנט כמו בנט רואה בעצמו אדם שלעולם אינו טועה ונמצא מעל כל ביקורת, תמיד נכון לשלוף את הספין המתאים מול כל מחדל ומי שלא מתיישר – חוטף.

 

צבועה לא פחות היא תגובת התקשורת לציד המכשפות. כתבי ופרשני המשפט שידעו בעבר לצווח כמקהלה על "פגיעה חמורה בשומרי הסף", "מות הדמוקרטיה" ו"תהליכים אפלים", כעת לא רק שמביטים מן הצד על הדחה והשתקה פוליטית למהדרין שמבצע ראש הממשלה לאור יום, אלא אף מריעים לה בתשואות עידוד. כך למשל צייץ כתב חדשות 13 אביעד גליקמן כי ניסיון ההדחה של פרופ' איינהורן "מוצדק ביותר" משום שבהתבטאותיה עשתה "דה לגיטימציה לממשלת ישראל".

 

פעם נוספת מסתבר אם כן כי למחנה "הנאור" והערכי אין שום בעיה עם ניסיונות השתקה של דעות אחרות, עם רמיסת חופש הביטוי ועם דריסת ההליך התקין – כל עוד האדם שנדרס הוא לא משלנו. כעת נפתלי בנט חובר למכונת ההשתקה הפוליטית המשומנת של השמאל כקומיסר הראשי, ודוהר עליה בשמחה במורד מדרון חלקלק מאוד.

 

אמיר לוי הוא עורך מידה לשעבר.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. בואו נראה את תפקיד ההוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. נבחר דווקא בהגדרה שכתב העליון:

    "עיקר תפקידה של הועדה המייעצת הוא, איפוא, לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה, והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי."

    לפיכך, המסקנה היחידה שתיתכן, היא שבנט מתכוון למנות בניגוד לטוהר המידות.

    זה שזה תואם את עולמם של רוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו – זו הסיבה מדוע זו תהיה הקדנציה האחרונה של הפאשיסט בניטו (סילוק שומרי הסף על מנת למנות בניגוד לטוהר המידות, זהו פאשיזם בהגדרה).

  2. הכל מפוזיציה, כבר אמרנו? סוף סוף יש משילות, יש ממשלה שמחליפה פקידים כדי למנות בחירים כהוויתם. זה הקו של 'מידה' הוותיק. אבל, 'אופס', אם מזיזים לי את הגבינה של החברה, זה כבר…מסריח.

    1. במיוחד עבורך בני, נצטט שוב את תפקיד הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה (פרט שולי שבוודאי פיספת, כאשר הגעת לכאן כדי לגדף), כפי שניסח אותו העליון:

      "עיקר תפקידה של הועדה המייעצת הוא, איפוא, לבדוק את המינוי המוצע מבחינת טוהר המידות במובנו הרחב של מושג זה, הן מבחינת האדם המוצע לתפקיד, הן מבחינת הגורם הממנה, והן מכל היבט אפשרי אחר שעשויה להיות לו נגיעה לשאלת טוהר המידות הכרוך במינוי."

      כלומר, תפקיד הועדה לאתר דברים כגון, ניגודי עניינים – למשל, ניסיון למנות נגיד בנק ישראל אשר הינו בעל שליטה באחד הבנקים. כיוון שאני בטוח שלא תבין, בני – אני אעזור לך ואפרשן: או שיש ניגוד עניינים או שאין. זו הסיבה מדוע זו ועדה מייעצת. שיקוליה אינם לבחור את המועמד הטוב ביותר – את זה עושה הממשלה – אלא לגלות ולדווח על דברים מוגדרים מאוד, אם וכאשר נמצאו.

      אני בטוח שכל דבר משפטי, ניתן להפוך לויכוח (כפי שהמחנה שלך עושה במשך עשרות שנים, ע"מ לתקוע מקלות בגלגלי ממשלות ימין שהיו כאן). אך זו בדיוק המטרה של מנגנון אחר בדמוקרטיה – הבחירות, אשר באמצעותו ניתן לראות שרוב הציבור בישראל, רואה באופן ברור את השימוש שהמחנה שלך עושה ב"חקירה" וב"משפט" (להזכיר לך את פרשת "חקירתו" של גל הירש או שאתה מכיר את המחטף שביצעתם, כפי שמכירים אותו כל האנשים שגרים בארץ?) ולכן, לא הצלחתם לחזור לשלטון, עד אשר תשלום שוחד (לא משפטי) ל-2 נרקסיסטים ממפלגת "ימינה", אשר בגדו לשם כך במצביעיהם ועוד כמה פאשיסטים ממפלגה קיקיונית, אשר מנסה לחוקק חוקים פרסונאליים, החלים בדיעבד – בדיוק כפי שהיטלר חוקק.

      אז כל עוד המחנה שלך לא ימציא פגיעות בטוהר המידות יש מאין, אין מחלוקת על כך שעבודת הועדה במסגרת תפקידה (עוד מחלה של המחנה שלך, זה לגנוב תפקידים שלא שייכים לביורוקרט שאתה ממליך למציל העולם ולרוץ לתקשורת שהנה – נגיד בנק ישראל עוזר לאשר את החיסון כנגד נגיף הקורונה) –

      אף אחד בימין, בשמאל (אתם בסמול לא שייכים אליו) ואפילו 2 נציגי המרכז שיש בישראל – מעולם לא טענו, שיש למנות מועמדים כנגד טוהר המידות.

      אם יש – תצטט כאן את המאמר המדויק באתר זה ואם לא, תמסור לשוקן שעלו על השקרים שלך ואתה נדרש להחזיר לתומכי רצח הישראלים עבור פרסים מאוסלו, את התשלום שקיבלת על הכפשות חסרות שחר.

    2. שנים שהשמאל מתנגד לימין כשהימין רוצה לקדם אנשים משלו(עוד מאז שאהרן ברק פסל שופטת מסוימת כי ״יש לה אג׳נדה״).
      כנראה שבאתיקה של השמאל זה בעייתי-אז קדימה, תעמדו מאחורי זה ואל תקדמו אנשים הדוגלים באג׳נדה שלכם.

      לעומת זאת, בימין בהחלט מעודדים גיוון של ועדות וקידום אנשים מכל גווני הקשת(כל עוד הם לא מסיתים/פועלים כנגד המדינה)-אז מה הבעיה שהימין יעשה מה שהוא דוגל בו?

  3. בנט הוא פשוט תואם ביבי. כשביבי היה ראש ממשלה הוא התפנה מכל עיסוקיו החשובים בשביל לדאוג לכתבות מכפישות על אשתו של בנט. בנט הבטיח 'שינוי' אבל ממשיך את המסורת הקלוקלת. עד שהימין לא יפטר מהצמד ביביבנט חאן אל אחמאר לא יפונה הפורעים הערבים והבדואים יקבלו יחס מכיל והציבור ימשיך לסבול.

    1. ההבדל הוא שנתניהו דאג לדחוק החוצה אנשים שבאמת הוכחו כפועלים נגד ערכי הימין(גם אם הציבור גילה את זה רק מאוחר יותר, מתברר שביבי ידע מה הוא עושה).
      בנט טוען להיותו ימני ומפטר אנשי ימין.
      הצביעות והשקר הופכים אותו להרבה יותר גרוע.

  4. נשאלת שאלה בסיסית מי מינה אותה ?
    לפי מה שאני קורא באינטרנט : באוקטובר 2018 מינתה הממשלה את משה טרי וטליה איינהורן לשמש כנציגי הציבור בוועדה .
    אם הממשלה מינתה אז מדוע היא לא יכולה גם לפטר או להחליף ?

    אין שום תמימות במנוי ממשלתי , וממומלץ שכותבים כתבה לבדוק למה מונה אדם זה או אחר ע"י ממשלה מסוימת לתפקיד ? ותמיד נגלה בדעותיו של מי שמונה זהות או קירבה לגוף הממנה ! אם ככה מותר לממשלה אחרת למנות מי שקרוב אליה ולא מי ששולל את קיומה .

    1. אף אחד לא טען שזה אסור.
      הכתב עשה את עבודתו וחשף את העובדות הפשוטות: ראש הממשלה הנוכחי אינו דמוקרט ואינו מעוניין לכבד את האופוזיציה בתרבות דיון(לא שזה מפתיע אחרי הרכבת הועדות)-חשוב שמתי שיגיעו הבחירות הבאות ידע כל בוחר פוטנציאלי למי הוא מצביע.

    2. הבנתי.

      כלומר, אתה מבקש לסלק את מי שיפריע לך למנות מינויים בניגוד לטוהר המידות?

      מי שמינה זו הממשלה – זה "השיקול היחיד", ודאי ודאי יצחק.

    3. מכיוון שהמינוי הוא לשמונה שנים וזאת על מנת לשמור על עצמאות חברי הוועדה. המינוי הוא של הממשלה אבל מטרת המינוי הוא נציג הציבור.

  5. זה מקובל בעולם הפשע, במיוחד במאפיה.
    כאשר אתה הופך ל'ראש הכנופיה' אתה מחסל את כל יריבך.
    ללא רחמים.
    זה גם הובא על ידי הוריהם של הבוגדים האלה מאירופה, ו'יורשים' הם ממשיכיהם.
    שיטה של הקומוניסטים.
    במקום ק.ג.ב, יש את בית המשפח הבזיון. הכל 'נקי' וע"פ הפירוש הרע שלא 'אין חוק'

    זוכרים את ליל 'הסכינים הארוכות', רק זה ללא דם, כרגע.

  6. שלושתכם טועים באותו הדבר:
    כל פוליטיקאי בכיר נבחר על מנת לקדם דרך כלשהיא. היות והצלחתו תלויה בגורמים רבים, ברור שצריכה להיות לו הסמכות למנות הרבה מהאנשים המקיפים אותו ובכירי משרדו והגופים הכפופים לו. אין צורך לומר שיש תפקידים בהם חשוב שיהיו משרות אמון, יש כאלו שלא שייך לדבר בהם על זה ויש מגוון באמצע ויש לבחון כל מקרה לגופו.
    כמובן, שבשם ההסכם הקואליציוני נדרש כל פוליטיקאי להתפשר מעט על עמדות בוחריו אך כמובן שחובתו כלפי בוחריו היא לבחור שותפים שלא יאלצו אותו להתפשר יותר מדי.

    ולענייננו:
    א.כפי שהעיר פה אחמד פעמיים: לא ברור כלל שמשרה זו צריכה להיות תואמת לדעת הממשלה שהרי תפקידה לייצג את העם ולא את הממשלה.
    ב.אפילו אם נניח שכן-בנט נבחר על בסיס התחיהות לערכי הימין ולכן אין לו הזכות לפטר על רקע ימניות בעלי תפקידים שהיא בגידה של ממש בבוחריו. ובניגוד לביבי, אין לו את הטיעון של הסכם קואליציוני כי בעוד ביבי בחר תמיד את השותפים הימניים ביותר האפשריים-בנט, סער וליברמן נכנסו מרצון לקואליציה עם השותפים מהגוש ההפוך לאידיאולוגיה שבשמה נבחרו כאשר האפשרות להצטרף לגוש התואם אותם עמדה מול עיניהם(ועדיין עומדת). אתה לא יכול גם לקשור את ידי עצמך וגם להתנצל שהן קשורות.
    דני.

  7. פעם הנחתי שבנט נחוש לגאול את מדינת ישראל. היום כשאני רואה אותו חיוור, כאשר ליברמן סער לפיד זורקים עליו את כל המשימות אשר מרחיקים אותם מ״העשייה״ ה״ציבורית״
    מכירת ג׳ובים סתמורה רבה, וכל המרבה לעשות לביתו שהרי זה משובח. זה המוטו הבסיסי של השמאל ה״עולה״ עד שהספינה המחוררת סוף סוף, תשקע והלוואי שכך ממש באחת, יעלם מאיתנו חלום הבלהות, לפיד לא ראוי להיות שר בממשלת ישראל״כל מה שהותיר אביו, ממש נראה המו הכיעור שהיה בימיו הפוליטיים, הייתי מבויש לראות אותו מדבר בטלוויזיה. כאזרח המדינה, והנה כמו בחונטות המזרח אירופאיות ובאותן השיטות המזוהמות שלא מצליחים בכח. מפעילים עוד כח מניפולציות עברניות שליברמן בעיקר. אך לב הרעלניות מגיע ממשלחת סער -אבן צירוף מדאיג, של יעני שר משפטים, ואשת תקשורת איומה בלתי נצפית בעליל, כל מה שמחזיק את שניהם. הם הקשרים של גברת אבן הממצמצות בכוונה תחילה להכעיס כל אישה אשק צופה בה, אני בורח בשלט כמו מאש כאשר היא עורכת איזו תכנית. אין מכרו לנו עשורים, פייק אנשים כמו סער – אבן? איך לא בדקנו את החתירה מתחת לעור, על הנטייה האכזרית שלהם ממש לפעול נגד החוק, להכין מניפולציות עברייניות( מישהו בודק בכלל? זה המחדל הגדול, שהם מראש פועלים המחתרת. אנרכיסטים אנטי סוציאליים, כולם ברביעייה וגאולה אבן שימשה אתם פעולה למכביר בקשריה הענפים( כאישה כמובן, אמנם גוף של ילדה!?!?) האם זה מה שמדרדר את סער ותהומות שהכין לעצמו מבלי לקחת פסק זמן ולחשוב כאדם, ולא הכורדי מבויית על הטרף שלו. תורידו ממנו את החזות אותה הוא מנסה למכור לנו? בסטיונר כורדי מהעם. ומה עוד? תחפשו בגוגל ובטח גרם בפייסבוק יספרו לכם מי זה הסער הזה