מסע ההרס הבינלאומי של יאיר לפיד עולה צפונה

לפיד ממשיך במסע ההרס המדיני שלו, והפעם שבדיה על הכוונת. תמיר ורצברגר, מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה, פותח צוהר למתרחש בארץ הצפונית

לפיד מנהל מסע הרס חוצה גבולות (צילום: W.carter)

יענקל האשקרס נולד בכפר סיימיאטיצ'זה, לא רחוק מביאליסטוק שבפולין. בשנת 1941 הוקם הגטו בביאליסטוק ויענקל נשלח לשם עם משפחתו, כמו שאר יהודי האזור. ב 1943 הנאצים התחילו לטהר את הגטו ולשלוח את היהודים להשמדה במחנות מיידאנק, אושוויץ וטרבלינקה. בעקבות הטיהור התחילה התקוממות של היהודים נגד הנאצים בגטו. מאות יהודים נהרגו במהלך ההתקוממות וכמאה הצליחו לברוח ולהצטרף לפרטיזנים, בניהם יענקל. במהלך טיהור הגטו הופרד יענקל משני אחיו, אחותו ושני ילדיו, אותם לא זכה לפגוש עוד לעולם, וייתכן וגורלם היה זהה לגורלם של שישה מיליון יהודים אחרים שנשלחו למחנות ההשמדה. לאחר המלחמה היגר, כמו יהודים רבים אחרים, לשבדיה, שם מצא מקלט ושם הקים מחדש בית ומשפחה.

נכדתו של יענקל האשקרס היא אנג'ליקה בנגטסון, חברת פרלמנט מטעם מפלגת השבדים הדמוקרטים. אנג'ליקה, כפי שניתן לנחש, גאה בשורשיה היהודים ובסבה ומעולם לא ניסתה להסתיר אותם או את תמיכתה הבלתי מתפשרת במדינת ישראל. כמוהה חבר נוסף במפלגה, שעד 2018 גם הוא כיהן כחבר פרלמנט מטעם מפלגת השבדים הדמוקרטים, קנת' אקרט – יהודי גאה שבמשך כמעט עשור היה הקול התקיף והחזק ביותר בפרלמנט השבדי נגד הממשלה ושרת החוץ, דאז, מארגוט וולסטרום, ובעד ישראל.

עליהם ועל חבריהם למפלגה אמר השבוע השגריר הישראלי החדש לשטוקהולם, זיו נבו-קולמן, שאין לו שום רצון לקשר איתם כיוון שהם בעלי "שורשים נאצים". את דבריו חיזקו במשרד החוץ, שאמרו בתגובה "לא חל כל שינוי בעמדת ממשלת ישראל, הנמנעת מכל מגע עם נציגי מפלגות ימין קיצוני, שמקורן בתנועות ניאו-נאציות. כך נהוג במקומות אחרים באירופה, וכך נהגו גם קודמיו של השגריר הנוכחי".

קיבעון מחשבתי

ראשית כל מדובר בבורות מוחלטת, שנובעת מקיבעון מחשבתי במשרד החוץ. קיבעון שמתיישב היטב עם המדיניות של שר החוץ החדש, לפיד, שגורסת שכל מי שהוא ימין קיצוני הוא בהכרח נאו נאצי. תפיסה שמשקפת היטב את הכת הפרוגרסיבית, שחרם ודמוניזציה לכל מי שחושב או נוהג אחרת מהם הם אבני יסוד בכפייה האלימה שלהם את השקפותיהם ומדיניותם אבל מפלגת השבדים הדמוקרטים הם לא קיצוניים, ודאי שלא נאו נאצים. אמנם למפלגה, כמו מפלגות רבות אחרות באירופה מימין ומשמאל, ישנה היסטוריה בעייתית אבל בכל הנוגע לשבדים הדמוקרטים מדובר בתופעה שמיוחסת לשנות השמונים ותחילת שנות התשעים. בניגוד למשרד החוץ השבדים הדמוקרטים התקדמו. הם סילקו משורותיהם את הגורמים הבעייתיים ושינו לחלוטין את הקו הערכי והאידיאולוגי של המפלגה עד לכדי כך שגם יהודים גאים מוצאים את מקומם בצמרת המפלגה והמפלגה מתקבלת כחברה מלאה לברית השמרנים והרפורמיסטים בפרלמנט האירופי, קבוצה פוליטית שהקימו השמרנים הבריטים ב 2009 בהובלת ראש ממשלת בריטניה, דאז, דיויד קמרון והיא ממוקמת בימין מרכז האירופאי, אי שם בין מפלגת העם האירופאי ומפלגות החירות.

שנית, כל מדיניות הרשימות השחורות שמנהל משרד החוץ סותרת לחלוטין את כל מהות הדיפלומטיה. מטרת הדיפלומטיה היא בניית גשרים וקשרים בין מדינות. לא ברור באיזה עולם מדינת ישראל הקטנה מרשה לעצמה לנהל רשימה שחורה כנגד מפלגות שתומכות ואוהדות את ישראל? האם יש לנו את הפריבילגיה להפנות עורף לבעלי ברית פוטנציאלים? על אחת כמה וכמה כשזה נעשה בשביל לרצות ולספק את אחת הממשלות הכי אנטי ישראליות באירופה? ממשלה שהייתה הראשונה להכיר במדינה פלסטינית וששרת החוץ שלה, עד לא מזמן, מרגוט וולסטרום, ראתה בישראל מקור כל הרוע וסבל בעולם והאשימה את ישראל בטרור באירופה?

מדובר כאן על הרבה מעבר לקות חמורה בהבחנה בין טוב לרע אלא על קצרות ראי וחוסר הבנה מהותית את הלכי הרוח והפוליטיקה השבדית. מפלגת השבדים הדמוקרטים נמצאים כבר עשור במגמת התחזקות והיום הם המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט השבדי. הדבר היחידי שמנע הקמת ממשלת ימין בשבדיה, לאחר הבחירות האחרונות, הוא חרם מסורתי של כל המפלגות בפרלמנט על השבדים הדמוקרטים אבל החרם הזה מתחיל להיסדק בקדנציה האחרונה ושיתופי פעולה בין השבדים הדמוקרטים למודרטה הפכו יותר ויותר לשכיחים ומקובלים. לא מן הנמנע שבבחירות הבאות או באלו שלאחריהן נראה את השבדים הדמוקרטים, כמפלגה שניה או שלישית בגודלה בפרלמנט, מקימה קואליציה עם שאר מפלגות הימין. איך אפשר להחרים מפלגה שיכולה להיות מפלגת שלטון בעתיד הלא רחוק בכלל?

לבסוף יש לתהות לגבי ההאשמות חסרות הבסיס הללו והאם האנטישמיות בשבדיה היא כל כך קיצונית עד לכדי החרמת מפלגה פוליטית. על פי סקר שערכה הליגה לפעולה והגנה באירופה בנוגע לעמדות אנטישמיות ב 16 מדינות באיחוד האירופי, שתוצאותיו פורסמו מוקדם יותר החודש במסיבת עיתונאים בבריסל, שבדיה היא אחת המדינות הכי פחות אנטישמיות באירופה עם מעל 90% מהאוכלוסייה שאינם אוחזים כלל בעמדות אנטישמיות קלאסיות ומודרניות.

מאחורי מהספרים

יחד עם זאת כשמסתכלים על תוצאות הסקר בשאלות שנגעו לאנטישמיות החדשה, קרי היחס לישראל, התוצאות בשבדיה הרבה פחות מעודדות. למשל על האמירה "כאשר אני חושב על הפוליטיקה הישראלית אני מבין למה אנשים שונאים יהודים" 25% מהמשיבים הסכימו או נטו להסכים. 26% מהשבדים סבורים שישראל מתייחסת לפלסטינים כמו נאצים 30% מהשבדים מסכימים שהמדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים מצדיקה חרם על ישראל.

המסקנה המתבקשת מתוצאות הסקר היא שהבעיה בשבדיה היא לא מפלגה שתומכת בישראל אלה מפלגות שחברים בהם דמויות כמו מרגוט וולסטרום. אבל המסקנה הזאת לא מעניינת את שר החוץ הישראלי. לפיד ממשיך במסע ההרס שלו את יחסי החוץ של המדינה. יצא לי לתהות על קנקנו של לפיד בשבועות האחרונים ועל התנהלותו כשר חוץ. על הנזק שהוא עושה אין עוררין אבל קשה לדעת עדיין האם מדובר במדיניות שהיא חלק מאידיאולוגיה פרוגרסיבית סדורה, שלפיד הוא נציגה ושליחה בישראל, או רצון אובססיבי להיות אהוד ומקובל על ידי הנאורים והערכיים "שבאו מהמקום הנכון" כדבריו.

ייתכן מאוד שמדובר בשילוב של השניים ועל מנת להתקבל למועדון ה"מקובלים" צריך להיות קודם כל פרוגרסיבי.

אסיים באנקדוטה קצרה שממחישה את הפרדוקס שנקרא ממשלת ישראל. לאותו כנס בבריסל, שהתקיים ב 12-13 לאוקטובר, הוזמן שר התפוצות נחמן שי כנואם. ברגע האחרון החליט השר שי לבטל את הגעתו לכנס בבריסל וזאת לטובת כנס אחר, גם הוא בנושא אנטישמיות, שהתקיים במקביל בעיר מאלמו בשבדיה בנוכחות מלך ומלכת שבדיה, ראש הממשלה ומנהיגים מכל העולם. ומי לא הוזמן לכנס בשבדיה שעסק באנטישמיות? נציגי הקהילה היהודית.

הסיפור הזה הוא דוגמה לסדרי העדיפויות הלקוי של ממשלת ישראל, שמתעסקת ביחסי ציבור במקום בפרקטיקה. שמעדיפה תמונות עם ראשי מדינות על פני מדניות ומעשים. הוא על מדינה שמעדיפה לרצות ולספק את הגורמים לאנטישמיות על פני תומכי ואוהבי ישראל. את היחסים שלפיד שובר לחתיכות גם באיקאה יתקשו להרכיב.

 

תמיר ורצברגר הוא מנהל יחסי החוץ של הליגה לפעולה והגנה באירופה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. בגידה היא פשע של תקיפת רשות ממלכתית שאליה אתה חייב נאמנות. זה כולל בדרך כלל מעשים כגון השתתפות במלחמה נגד ארץ מולדתו(שמאלנים), ניסיון להפיל את ממשלתו(הנבחרת), ריגול אחר צבאו, דיפלומטיו או שירותיו החשאיים למעצמה עוינת וזרה (אירופה, אמריקה), או ניסיון להרוג את ראש המדינה (הפריצה לבלפור). אדם המבצע בגידה ידוע בחוק כבוגד (שמאלני,קומוניסט, פרוגרסיבי).

  2. בשבדיה יש מיליון מוסלמים מתוך כתשעה מיליון תושבים. מאלמו עצמה כבר כמעט עיר מוסלמית לחלוטין. זו תמימות לחשוב שמספר המוסלמים הגדול שם לא משפיע על מקבלי ההחלטות . זה לא כל כך משנה מה ממשלת ישראל עושה או לא. כל עוד יש בשבדיה ממשלה ושרים פרוגרסיביים שמחריביים לאט אבל בטוח את המדינה שלהם עצמם. כנ"ל בגרמניה.

    1. מצד שני, מספר המוסלמים הגדול (והתרבותשהם מייבאים איתם) מחזק גם את הימין החזק.

  3. יאיר לפיד הוא פיגוע מדיני. הוא מטען צד שהופעל מרחוק ע"י נוני מוזס אשר החליט להריץ לפוליטיקה הישראלית את לפיד בדיוק כמו שהמאפיה נוהגת להציב "קוף" שנועד להציג כלפי חוץ פרצוף המסתיר את האינטרס של הבוס… לפיד החלול, הכתב הבינוני של ידיעות אחרונות, שחקן לעת מצוא, שכולו בורות ובערות נועד להיות הפיגוע המדיני נגד נתניהו. נוני מוזס נוקם את נקמתו.

  4. לפיד וכל המפלגה שלו הם אויבים, בוגדים, תומכי טרור….וכל הבוחרים שלהם גם.

  5. לפיד הוא בוגד בעם היהודי ובציונות!
    יש לשפוט אותו על כך ולהעניש אותו במאסר עולם

  6. הבטיחו לנו בידוד מדיני לא ? אז הנאצים השמאלנים אמרו אם הבידוד לא יגיע נביא אותו בכח זוהי כל מטרת קיומם