חג או באג?

בעיר שנעה בין חגיגות חגים נוצרים לבין רדיפת דוכני תפילין, רוני ססובר מצאה אי קטן של שפיות יהודית-לאומית. מסע קצר של איבוד זהות.

הולכים ומאבדים זהות (צילום: Peachyeung316)

במוצ"ש האחרון נחגג חג ההאלווין, ליל כל הקדושים הנוצרי עם שורשים פגאנים, בשכונה שלנו בצפון תל אביב ובשכונות נוספות בעיר.

יותר מאשר הילדים, שמן הסתם לא הכירו זאת קודם, היו אלה ההורים שרצו לחגוג. כנראה שנעמה להם המחשבה לקשט, לאפות ולחלק ממתקים למתדפקים על דלתותיהם המקושטות. ואם לא יסכימו הבתים שנרשמו לחגיגה, לתת ממתק, או אז מצפה להם ברדק בבית.

בשנים האחרונות אנו עדים להתרחקות משמעותית יותר ויותר של משפחות יהודיות מהמסורת היהודית ומהיהדות בכלל. כל בית כנסת שכונתי שמוקם מקפיץ אותם, כל קריאה להשתתפות באירוע הקשור ביהדות מקבל מיד התייחסות מחשידה פן יעשו וודו לילד הרך בשנים והוא יחזור בתשובה רחמנא ליצלן או שאולי אפילו מדובר בפדופילים, טורפים מיניים, שיפתו אותם עם ממתקים לשמוע מעט דברי תורה.

הפחד של האנשים הללו מובן במידה מסוימת, הם פשוט לא מכירים. לרוב, גם בבתים שלהם הייתה התעלמות מהיהדות במקרה הטוב, או שהייתה דחייה והתנערות במקרה הרע. כל אדם בביתו יעשה כל העולה על רוחו כמובן ויחד עם זאת, עלינו לזכור שמדינה יהודית יש רק אחת.

במצב בו ההורים לא יודעים או מבקשים להתנער מכל שיוך כזה, מה עושים? איך נלמד את הילדים, את דור העתיד, לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ולא מדינת כל אזרחיה כשאת הוריהם זה בכלל לא מעניין? הם בכלל מתייחסים לזה כאל עוד סיבה למסיבה. מה נעשה עם הדור שלא יודע לשאול?

בדמוקרטיה מתוקנת אנחנו לא יכולים להיכנס לבתים, לשטחם הפרטי של המשפחות, ולהכריח אותם להרביץ תורה בילדים. אומנם לאור כל מה שקורה היום במדינה, קשה לקרוא למדינת ישראל דמוקרטיה, ואנחנו נעים יותר לכיוון דיקטטורת כל אזרחיה, אך חשוב לשים לב כי אנחנו מאבדים את דור העתיד לטובת זהות מרוקנת ממסורת ומאבדים את כל מה שסבינו וסבתותינו לחמו עבורו, גם אם חלקם ביקשו לבעוט בדלי תוך כדי הלחימה.

אנחנו, בשכונה שלנו, למשל, יזמנו שיעור קצר שהעביר בעלי, גיל, על חגי ישראל ומשמעותם. קצת יידישקייט כולל ופעילויות יצירה לכל הגילאים. כאן, אצלנו, לפחות הייתה אלטרנטיבה לשדים ולרוחות הרודפות את הוריי הילדים שהשתתפו בחגיגת ההאלווין.

 

עו"ד רוני ססובר היא מנכ"לית עמותת שותפות מגן ישראלית, מועמדת מפלגת הימין החדש לכנסת ה-21 ולכנסת ה-22 וציר מטעם הימין החדש בקונגרס הציוני


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. הבעיה אינה רק הבורות של ההורים אלא דחייה עקב תהליך של השנאת הדת.
    במסגרת המלחמה בימין (שהדת היהודית נוטה אליו באופן מובהק) עברנו בעשור האחרון הסטה פרועה אנטי-דתית בדמות קמפיין ההדתה ולצידו רצח אופי של המתנחלים והחרדים והאשמה פרועה ומנותקת מהמציאות(או ממודעות עצמית) כאילו מישהו רוצה לכפות מדינת הלכה ללא ביסוס עובדתי.
    אך כמובן שחברת הימין החדש לא תודה באשמת הפוליטיקאים ושותפיהם בתקשורת כשראש מפלגתה החליט לתמוך בקואליציה המחזקת דווקא אותם.

    אגב, ישנם גופים רבים וגם יוזמות פרטיות רבות דומים למופיע בסוף המאמר, כך שכל המעוניין להצטרף יכול. ולפי עדויות של פעילים מכל הארץ יש דווקא ביקוש עצום.

    1. היא דווקא יצאה לאחרונה במכתב פובי נגד המהלכים של בנט והתנערה מכל הכיוון של המפלגה

  2. ״אנשים טובים עושים דברים טובים, ואנשים רעים עושים דברים רעים. אבל שאנשים טובים יעשו דברים רעים, זה מצריך דת.״ — סטיבן ויינברג

    1. אכן כך. דת מכל סוג. כולל דת הקומוניזם, דת השלום, דת ה- PC, וכעת הדת הצומחת ביותר – דת גאיה.

  3. רעיון של השיעור קצר שאתם מעבירים על חגי ישראל ומשמעותם וקצת יידישקייט כולל ופעילויות יצירה לכל הגילאים כפי שנכתב – זה רעיון אדיר הלוואי ובעוד שכונות יעשו כך

  4. איזו כתבה מטומטמת. אפילו מילה אחת פה לא נכונה.

    המיעוט של דבילים חוגגי חגים כופרים כמעט ולא קיים, ובטח שהוא לא מאפיין את כל תל אביב ואת כל התל אביבים.
    המקור לטמטום הנוראי הזה הוא לא סלידה מהיהדות, אלא טמטום בלבד.

    האמת היא – שהחילונים האולד סטייל הם זן נכחד. עוד דור או שניים לא ישאר אפילו אתאיסט אחד בארץ, ובעוד 3 דורות לא ישאר אפילו חילוני אחד בארץ. הם זן נכחד, וזה דבר מבורך.

    מספיק לנסות להפחיד. תצאו לחזק את היהדות, לא להפחיד מפני המיעוט ההזוי שחוגג חגים נוצריים.

  5. באירופה של ימי הביניים נהגו הנוצרים להרוג יהודים בחג הזה, שכן היהודים שייכים לכנסיית השטן על-פי הכתוב בברית החדשה בספר Revelation. גם כשהתחילו לחגוג את החג בארה"ב, בהגיע המהגרים האירים והסקוטים למדינה, נהגו החוגגים לעסוק במעשי קונדס ותעלולים שגלשו במקרים רבים לוונדליזם ומעשי אלימות קשים. בתוך כך, נהגו להכות יהודים. רק בשנות הארבעים למאה הקודמת נרגעו קמעה הרוחות בשל המלחמה שהתחוללה באירופה והרצון להמנע מנזקי רכוש ונפש. בשנות החמישים החג החל להיות נחוג על ידי ילדים שהתחפשו לרוחות רפאים, מכשפות, וכו' ושהלכו מדלת לדלת באומרם Trick or Treat, כלומר: הבו לי מטעם או שאעולל איזשהו מעשה קונדס. העובדה שיהודים במדינה היהודית היחידה בעולם חוגגים את החג הזה מורה על הבורות וחוסר הרצון ללמוד על אודות חג שהתחילו פתאום לחגוג. או שמא הם יודעים את מקורות החג ובכל זאת חוגגים אותו מפאת חוסר איכפתיות והרצון להדמות לגויי העולם? הדבר מהווה חיקוי מתוך התבוללות. האם החלו גם לחגוג את חג המולד? הלא מדובר בחג שכיף, כביכול, לחגוג אותו, עם עץ אשוח יפה, קישוטים ואורות לרוב, וגם סנטה קלאוס חביב… דרך אגב, גם בשנות השבעים והשמונים למאה הקודמת היו מעשי וונדליזם מאד רצינים והצתות ברחבי ארה"ב בלילה הזה ומעשים אלימים לא חדלו עד היום – המצאות ברחובות בשעות לילה מאוחרות נחשבת למסוכנת במיוחד בליל ה-31 באוקטובר.

  6. אפשר לקחת את הלווין בגרסתו העברית "ליל כל השכנים" לנבואות קשות, ואפשר להקליל. אף אחד לא מתעניין בנוצרים שתפסו עליו טרמפ אולי בשורשים הפגאנים שם החושך מקדים לבוא ששיאו בחנוכה הבא עלינו לטובה

    1. אם אתה כבר לוקח חגים ובוחר מהם רק מה שנח לך-למה להתמקד דווקא בחגים של עמים אחרים ולא להתמקד במורשת שלך?
      אם כבר, חנוכה קרוב יותר לרעיון שציינת.

  7. יש פה נימה מתנשאת.
    אם ישנה התרחקות מהדת זה בוודאי נובע מבורות ולא מהעובדות בשטח.

    בנתיים בשטח אנחנו רואים שיש לנו תעשיה שלמה של גברים בריאים שמקבלים כספים ותקציבים בתמורה לכך שהם זועקים גוולד בכל פעם שמישהו חושב לבצע עבודות תשתית בשבת.

    רוצים לקרב את החילונים ליהדות?
    אנא הוציאו את החרידים לעבודה ונהגו בהגינות בכל הנוגע לקצבאות.

  8. אפשר להיות יהודי מבחינת לאום וחילוני מבחינת הדת.
    אפשר להיות יהודי ציוני מבלי לחגוג את חגי ישראל.
    "בורא פרי הגפן" ו"נותן גשמים בעיתם" לא תואמים לעולם המדעי והעדר אמונה דתית אינו מנתק את האדם מההיסטוריה של עמו ומההעדפת הצביון הלאומי של מדינתו.