מתן כהנא העיר את מחנה המסורתי

מתן כהנא ושאר חברי הממשלה שנדמה כי הם שואפים לטשטש את זהותה היהודית של מדינת ישראל, מבצעים – במקביל למסע ההרס שלהם – פעולה הדומה לזו של האנטיביוטיקה והמחנה המסורתי מתחיל לשחרר נוגדנים

המחנה המסורתי מתעורר (צילום: חופשי)

כשמתן כהנא התחיל לדבר על רפורמות בכשרות, בגיור ובנישואין, התהפכה לנו הבטן – איך בשם אלוהים יכול אדם, בוגר ישיבה שכיפה מעטרת את ראשו, לבקש ולפגוע כך בקודשי ישראל?

הציבור המסורתי, זה שחלקו הגדול אוהב לפקוד את בתי הכנסת בערבי שבת או חג, ציבור שחלקו האחד מקפיד קצת יותר וחלקו האחר מקפיד קצת פחות, הרגיש שמישהו הניף יד מאיימת ומבקש לגדוע את החיבור שלו אל השורשים. אל המעט שמחבר אותו אל בית אבא ואל כלל העם היהודי. וכאילו לא די בזעזוע הזה, הגיעה אחריו ההתעלמות הכמעט מוחלטת ובמקרים מסוימים גם ההשלמה של חלקים רבים בציבור הדתי לאומי והחרדי עם גזירות הדת. הציבור המסורתי ציפה שהדתיים על כל גווניהם יתקוממו ויזעקו את זעקת היהדות והתורה והם… כלום. כאילו אין הדבר נוגע להם כלל ועיקר.

לדתי החרדי או הסרוג יש את המסגרת, את הישיבה, את הרב ואת הקהילה. כל אלו שומרים ומגנים על החיבור שלו אל עולם הערכים של היהדות והוא לא חש עצמו מאוים או מוטרד מדי ממכת הגזירות הצפויה. לעומתו עומד הציבור המסורתי ומוצא עצמו מודאג. מודאג מאוד אפילו. מדובר בציבור שחשוף, לכל התכנים, והמסרים הפרובוקטיביים המצויים בכל מדיה אפשרית ואף ברחובה של עיר. זהו ציבור ששולח את ילדיו לחינוך הממלכתי, שם לצערנו מנשבות רוחות פרוגרסיביות המכרסמות בצדקת הדרך ומטשטשות את הזהות היהודית ולא אחת אף גורמות לדור הצעיר להתכחש אליה ולהתבייש בה.

התעוררות

לכן כשהמסורתיים שחלקם מתקרא בטעות "חילונים", רק משום שאינו חובש כיפה, החלו לזעוק את הזעקה ולהשמיע קריאות שמע ישראל וקבלת עול מלכות שמיים בהפגנות הימין האחרונות, החברה מהציבור הדתי לאומי הוכו בתדהמה, והחברה המסורתיים הוכו בתדהמה מהתדהמה שאחזה בסרוגים.

פתאום הסתבר שלכל אורך הדרך, היה צד אחד שראה בחיבור של הציבור המסורתי, הפריפריאלי, אל הציבור הסרוג, חיבור פוליטי ולא חיבור של שותפות גורל וערכים משותפים. בעוד שהציבור המסורתי ראה בסרוגים, מודל ומופת לחיים של תורה ועבודה, חיים של חלוציות ויישוב הארץ, חלק נכבד מהסרוגים כך מסתבר, ראה וחלקו עדיין רואה בציבור המסורתי, "ביביסטים" – אנשים שעבורם מנהיג המחנה הוא חזות הכל, הרחוקים מתורה ומצוות שלכל היותר נהנים מפולקלור הפקות של ערבי הפרשת חלה והשתטחות על קברי צדיקים. פערי התפיסה הללו יצרו ובצדק, תחושה של התנשאות מגזרית ושימשו את כל מי שקרע בין שני הציבורים הללו יכול לשרת אותו, כקרדום להעמיק בו את הקרע.

מהלכי הממשלה הנוכחית הובילו, אולי לראשונה מאז נכרתה הברית הבלתי כתובה הזו, למפגני מחאה משותפים ולמפגשים בינאישיים של פעילים ואישי ציבור משני הצדדים לשיח משותף ופתוח.

היום, בניגוד לעבר הלא רחוק, סרוגים רבים מתחילים להבין כי אם החיבור שלהם אל היהדות מגיע דרך קביעת עיתים לתורה והקפדה על שלוש תפילות ביום, הציבור המסורתי-ספרדי מתחבר אל היהדות דרך הרגש, אמונת חכמים ואהבת התורה והמצוות, גם אם אין הוא אמון על קיום ההלכה על כל פרטי דקדוקיה. אם נרצה להשוות בין התפיסות, ניתן יהיה לומר שבעוד שהמגזר הדתי לאומי שם את יישוב הארץ בראש סדר עדיפויותיו, הרי שהציבור המסורתי-ספרדי, הניח את הזהות היהודית שלו באותו המקום בדיוק.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. צריך לתקן טעות רווחת שגורמת לחלק ממסקנות הביניים שכתבת. הציבור הסרוג מאד אידאולוגי והחרדי מאד תורני אבל ברובם הגדול הם לאורך שנים היו גם מאד נאיביים החרדים אפילו יותר מהסרוגים. גם אלה וגם אלה הבינו שהתקשורת משקרת ביחס אליהם כי הם חיו את ההיפך, אבל בכל תחום אחר הם האמינו לה ויש כאלה שגם עד היום מאמינים או סופגים את המסרים בתמימות של איש מרכז ממוצע. אני מכיר אותם. מצד אחד חשיפה לא מוגנת לכל הזבל במדיה היא בעיה כמו שתיארת. מצד שני זה נתן לציבור המסורתי נוגדנים שלציבור הדתי לא היו. עכשיו במפגשים בלתי אמצעיים כמו שתיארת הם מתחילים לראות את האמת ולהבין את השקר במסרים שחלחלו אליהם. הבעיה היא שיותר מדי אנשים בתקשורת הימין, דנים אותם לכף חובה כי לא מבינים את השורה התחתונה – בן אדם יכול להיות שיא האידאולוגי ושיא המאמין ועדיין נאיבי לגמרי ביחס למה שקורה במדינה או ביחס לציבורים אחרים. נקווה שהתהליך שתיארת ילך ויגבר והברית תתחזק לשם שמיים.

  2. לא יודע מי הכותב אבל בהחלט אפשר להיות רפורמי/קונסרבטיבי/רקונסטרקציוניסט וגם ימני לאומי.
    הרפורמות של השר כהנא אמורות להיות מבורכות על ידי ימנים המאמינים בשוק חופשי, זכויות טבעיות ,אינדיבידואליזם ושלטון מוגבל מול מוסודת ממשלה ריכוזיים-כוחניים.
    אין דבר כזה מונופול על יהדות והסירוב של האורתודוקסיים ברבנות ובממשלה לשחרר את המדינה מעידה על האידיאלוגיה האמיתית שלהם – זה לא ימין על מלא מלא.
    אולי במקום לריב כל הזמן, שכל הזרמים ישבו ויסכמו על סטנדרטים משותפים על גיור ומחלוקות נוספות, אחרת מאלצים את בגצ להתערב ואז בוכים כל הליכוד והציונות הדתית.

    1. הרבנות הראשית מעולם לא חייבה אף עסק לקבל תעודת כשרות ולא תמכה בשום רצח אופי למי שלא רוצה.
      הרבנות הראשית תמיד איפשרה את קיומם של בד״צים נפרדים ואפילו נתנה לרבים מהם תמיכה גלויה.
      הרבנות הראשית מעולם לא פסלה את האפשרות שגופים פרטיים יציעו כשרות ובעלי עסקים יתלו את התעודות הללו על קירותיהם כל זמן שתהיה הגנה מזיופים של חתימת הרבנות.
      הרבנות הראשית מעולם לא דחפה אף חוק שכופה את השקפת עולמה(חוק הנישואין מונע מצב של מגילות יוחסין וחלוקת העם ולא מונע מאיש לנהוג כרצונו באופן קיום הנישואין בנוסף לביקורון קצר ברבנות).
      הרבנות הראשית בנויה על הסכמה של מגוון רחב של זרמים ומונהגת בידי ועדה המורכבת באופן מגוון אך לוקח בחשבון את גודלם היחסי של הזרמים השונים. ביחד, זרמים אלה מהווים מעל חצי מהעם ולכן יש להם סמכות דמוקרטית.

      אז אל תאמין לשקרים של השר כהנא כאילו היה חסר שוק חופשי.
      מה שהיה חסר הוא כח לקבוצות קטנות שמסרבות לקחת עצמן בפרופורציה(ע״ע רחבת הכותל) וידועות כהרבה פחות סובלניות(אתה מדמיין שההומניסטים או הירוקים היו מראים חצי מהסובלנות שתיארתי לעיל?).
      לא מפתיע כשמדובר על אדם שתוצך בראש מפלגה שלושב שעם 6 מנדטים יש לו זכות לדרוש ראשות ממשלה וזכות לדרוש ממעל 50 מנדטים לוותר על המועמד שלהם לראשות הממשלה בלי להציע משהו בתמורה).

    2. לימני:
      לרבנות הראשית בהחלט יש כוח כפייה גדול, זאת מפני שכל עסק שעובד עם גוף ממשלתי חייב בתעודת כשרות שתאושר ע"י הרבנות הראשית, שכידוע עושה כל דבר כדי להכביד בדרישות שבינן לבין יהדות אין שום קשר. במדינה שבה עבודה עם רשויות ממשלתיות היא מטה לחמן של עסקים כה רבים כמו ישראל מדובר בכוח כפייה שאין לזלזל בחשיבותו, ולפיכך לא יכול להיות מותאם להשקפת עולם של מיעוט שמחזיק ביהדות של "מגדל השן" אשר מנותקת המציאות אותה חווה העם. הדרישות של הרבנות הראשית הזויות עד כדי כך שרבים מהעסקים שפעילים באזורים של "ישראל השנייה" מעדיפים כשרות פרטית (לעתים קרובות מדובר בכשרות שאינה מוכרת ע"י הרבנות הראשית כמו זאת של "צהר"). לא אני אומר את זה. אבישי בן חיים המומחה לענייני "ישראל השנייה" אומר את זה. https://www.youtube.com/watch?v=3UqdqdgGEeU. הרפורמה בכשרות אולי תעלה טיפה יותר בטווח הקצר אבל תוזיל עלויות ותחזק את אמון הציבור שומר המסורת בכשרות בטווח הארוך (הכוונה היא לחלק בו שלא חשוף להנדסת התודעה של הליכוד והמפלגות החרדיות על בסיס קבוע).
      יש לה (לרבנות הראשית) גם כוח כפייה גדול בכל מה שקשור לנישואין וגירושין. זוג שרוצה להתחתן שלא דרך הרבנות (או שאינו יכול להתחתן דרכה מסיבות שונות) חייב לטוס לחו"ל ולשלם יותר כדי שיכירו בנישואין שלו בישראל (ומיסוי שמטרתו היא חינוך הוא תבנית שמזוהה עם השמאל הכלכלי). ל"ידועים בציבור" יש פחות זכויות בכל מה שקשור לגידול ילדים (על אחת כמה וכמה אם מדובר בזוג חד-מיני) ואלו מביניהם המבקשים להיפרד כמעט כולם חייבים לעבור דרך הרבנות, שכידוע היחס שלהם לנשים אשר עוברות הליך גירושין הוא גיהינום שאין דומה לו.
      הליכי הגיור של הרבנות הראשית גם הם מנותקים מהמציאות. גם בתחום זה באה מדיניות "מגדל השן" של הרבנות הראשית לידי ביטוי. מערכת הגיור שלהם כל כך מנותקת מהמציאות שנפתח ביקוש לבתי דין פרטיים לגיור, וברגע שהמדינה החליטה להכיר בבתי הדין הפרטיים של האורתודוקסיה מעוותת היהדות, בג"ץ פסק (אחרי 15 שנים) שהמדינה חייבת להכיר גם בגיורים של בתי דין קונסרבטיבים ורפורמים לצורך סוגיית האזרחות בחוק השבות. לא מדובר בפסק דין אקטיביסטי אלא בפירוש של חוק השבות כפי שהוא – יעיד על כך מתנגד האקטיביזם השיפוטי דניאל פרידמן (https://danielfriedmann.com/blog/supreme-court-interpretation-on-conversion-is-appropriate). בין הדרישות ההזויות של הרבנות הראשית בהליך הגיור: לבקש מזמרת שעוברת גיור להפסיק עם העיסוק שלה, כל זאת כאשר בפועל אפילו על פי האורתודוקסיה מעוותת היהדות בגרסתה המקורית האיסור הוא לא על האישה לשיר אלא על גברים שאינם ממשפחתה לשמוע את שירתה. בקשר ליחס של הרבנות הראשית לעולי חבר העמים המבקשים להתגייר אין שום צורך שארחיב. רפורמת הגיור שהקואליציה הנוכחית מקדמת מבקשת להעביר את סמכות הגיור לרבני ערים. כולם קבלו אמנם את הסמכתם על פי דיני האורתודוקסיה מעוותת היהדות, אבל הם לפחות חיים בתוך עמם ובתוך בני עירם, וידעו כיצד לגייר את המבקשים באופן שישמור על "ההלכה" אבל מצד שני יהיה מקרב ולא מרחיק.
      ובכלל, כל כך הרבה שחיתויות התגלו ברבנות הראשית (בדו"חות שונים של מבקרי המדינה) ובגופים הנתונים למרותה ועדיין לא נעשתה שום רפורמה בתחומים שתחת סמכותה. כל זאת כאשר רוב הציבור היהודי בישראל אינו מחזיק בהשקפה הקיצונית על היהדות שבה מחזיקים רבני הרבנות הראשית, זאת שכגוף שממומן מכספי המדינה אמורה לפעול למען כלל תושביה היהודיים של מדינת ישראל. עכשיו הגיע מתן כהנא ועושה קצת סדר. הבעיה עם מתן כהנא ועם הרפורמות שלו היא לא שהוא מבקש ללכת איתן רחוק מדי, אלא שהוא לא הולך רחוק מספיק. אחרי ההתנגדות הקיצונית לשינויים והשחיתויות שהתגלו ברבנות הראשית, צריך היה להפקיע ממנה את הסמכות להיות אפילו רגולטור בתחומים שתחת אחריותה ופשוט לתת לה להתחרות עם הגופים הפרטיים המוסמכים לכך (בתנאי שקבלו חותמת כשרות "הלכתית" ממשרד הדתות). אבל כעת יש תחומים שבהן ניתן להסתפק גם ברפורמות שכהנא מציע כעת. בשנים האחרונות הרבנות הראשית כל כך התנתקה מהעם והשפיעה על הפוליטיקה של היהדות כל כך חזק (המפלגות החרדיות לא יכלו לקבל אפילו את מתווה ניסים!) כך שלבית המשפט העליון לא הייתה ברירה אלא לפסוק יותר יותר לטובת הציבור החילוני, ציבור שהוא רוב בציבור היהודי בישראל אבל הוא רוב מדוכא. כך יצא שבתחומים רבים הייתה התרחקות מהיהדות. אז עכשיו גם הציבור הדתי, גם הציבור המסורתי וגם הציבור החילוני הרוויחו פעמיים: גם תישמר האפשרות לחלופה שאינה דתית כלל (או חלופה רפורמית שגם היא עיוות של היהדות רק מהצד הליברלי) וגם תיפתח אפשרות מאירת פנים שקרובה יותר ליהדות האמיתית (התורה שבכתב כפי שהיא) באופן ממסדי ע"י המדינה. בסופו של דבר הרבנים והפוליטיקאים החרדים באו לקלל אבל יצאו מברכים.

    3. לא אי אפשר. ואין ״זרמים“ ביהדות במובן הנוצרי. רפורמים או קונסרבטיבים זו לא יהדות אלא חרטא שחותרת תחת יסודות העם הזה. לא רוצים להגיע להסכם עם חרטא ולא רוצים לקדם חרטא. יהדות היא מסורתיות, דתיות לאומית, או חרדים וחסידים וזהו. אלו הגישות שמכבדות את המסורת ואת יסודות היהדות כמו כשרות שבת ואמונת חכמים ותורה גם אם מבצעות בפועל ברמה שונה את הפרטים. בלי זה, אין יהדות ואין הסכמה.

    1. מהמם..
      כשרוצים למחוק את הזהות שלנו, צריך לחזק אותה..

    2. ונהייתי מסורתי יותר כתוצאה מהממשלה הזו עם החתרנות האסלאמית שלה להרוס את הזהות היהודית.

  3. הרפורמה בכשרות לא פוגעת בשום צורה ב"קודשי ישראל", אלא אם הכותב סבור שהמנגנון המסואב והרקוב של הפיקוח על הכשרות בישראל הוא הדיבר האחד עשרה.

  4. זה נחמד שיש מסורתיים בהפגנות הימין האלה- אבל הן קטנות מאוד ממילא. אם אתם באמת מנסים להיתלות בהפגנות האלה, מצב הימין רע מאוד.
    ועכשיו, לא הגדרת מה זה "ציבור מסורתי". בסוף המאמרון הזה, אולי רשימה קצרה, כתבת "פריפריאלי" ו"בית אבא", אז כנראה אתה מתכוון "מזרחי", ולמסורתיות במובן שהתפתח בארצות צפון אפריקה והשתכלל בארץ. אתה אפילו מחדד- לא העירוניים בטעות, אלא המושבים והעיירות והערים הקטנות שרחוקים מהמרכז.
    בואו נהיה כנים ובוטים: הם לא חברים שלכם.
    אם הם היו מעריכים אתכם, הם היו מתעקשים להיות חלק מהחינוך שלכם. אבל בעצמך אמרת שהם הולכים לחינוך הממלכתי.
    אתם פוגשים אותם פעמיים, בהתנדבות במסגרות הפוסט-על-תיכוניות, שירות לאומי והתנדבות במסגרות ההסדר והמדרשה, ובצבא. בשניהם אתם "אליטיסטים" בעיניהם, ולמעשה במקרה שלכם זאת הגדרה עובדתית נכונה. ציבור מתבדל, למדני, נפרד ומטופח למנהיגות. הם לא אוהבים אליטיסטים, אם הח"כים של הליכוד לא היו בוטים מספיק. מה גם שבדיוק הגעתם לכל עמדות ההשפעה כפי שרציתם (אלופים בצה"ל, מפכ"לים, פרקליטי מדינה, ראשי וסגני מל"ל, שב"כ ומוסד, תקשורת, מוזיקה, מעלה הביא אתכם לחזית של סדרות הטלוויזיה, וראש ממשלה כמובן). אתם מיינסטרים. אתם המרכז.
    פריפריה זועמת ומקופחת לא אוהבת את המרכז. וכל הבנים והבנות שלכם, בוגרי ההסדר והמדרשות, הולכים לצבא ומחפשים מהר-מהר את הצפון תל אביבים הכופרים כדי ליצור איתם חזית מאוחדת בדיוק נגד "המסורתיים הפריפריאליים" שפתאום החלטתם שחברים שלכם. וגם כדי שיהיה להם עם מי לדבר על נטפליקס, מוזיקה, לימודים אקדמיים וחוויות נעורים קשות בלחץ אטומי של שלוש מגמות ובגרות חמש-חמש. כן, כן, גם בוגרי עלי. גם בוגרי עצמונה. גם בוגרי קרנ"ש ומרכז הרב ואיתמר.
    אם מפלגת הציונות הדתית תבחר בנתיב הפוליטי של "המסורתיים", היא סתם תיכחד. הנוער היקר והיפה שלכם לא שם, הוא עמוק במודרנה, גם אחרי הרגרסיה בחינוך של מוסדות הקו. הם יוצאים ממוסדות הקו ופשוט ממשיכים הלאה בחיים. גם אופציית המיינסטרים של המפד"ל על גלגוליו לא קיימת עוד.
    חוץ מזה, למה ש"המסורתיים הפריפריאליים" יהיו חברים של מי שנזכרו בהם רק אחרי הפסד צורב, כמוצא אחרון? חרות והליכוד לפחות פנו אליהם בהתחלה, וגם היו אאוטסיידרים כל הזמן.

    1. די להסתה-מה הופך אותנו הסרוגים לאליטיסטים? זה שאנחנו דוחפים את עצמנו בכל מקום? זה שלא הצלחנו להביא הרבה רבנים לפריפריה כי תעשיית הג׳ובים של ש״ס חוסמת אותנו? זה שיוצאי עדות המזרח פשוט לא באים לישיבות שלנו ואז מתלוננים שהם לא שם(ידעת שבראש אחת מהישיבות הגדולות והותיקות ביותר במגזר הסרוג עומד הרב חיים סבתו והוא גם ממיסדיה? או שבאחת אחרת הצליח הרב ברוך גיגי לטפס לראשות הישיבה)?
      רוב המזרחיים מקבלים על עצמם מפלגה הנשלטת על ידי המיעוט החרדי שבתוכם ואז מתלוננים על חוסר התחברות עם המגזר הדתי לאומי-מה אתם רוצים?
      תזכורת: הציונות הדתית הציעה מזמן עסקה לש״ס, אתם תתמכו במינוי הרבנים האשכנזים שלנו ואנו נתמוך בשלכם. אבל ש״ס בשם החרדיות של דרעי והנקמנות של הרב עובדיה זצוק״ל(הוא עצמו הודה מספר פעמים שהוא לא סלח לזבולון המר ז״ל על ההחלטה להריץ את הרב אליהו לרב ראשי במקום לתמוך ברב עובדיה לקדנציה נוספת) תקעה לנו סכין בגב ועזרה לחרדים(אלה שאקטיבית חסמו השתלבות של מזרחים עד כדי אילוץ ליצור מפלגה חרדית-מזרחית נפרדת) להשתלט על הרבנות ותמכה בצמצום קיצוני של כמות הסרוגים בועדה למינוי דיינים.
      תשאל את הרב אמסלם שליט״א ואת הרב יעקה יוסף זצ״ל(הבן של…) מה קורה לש״סניקים שנוטים קצת לממלכתיות.
      השיא הוא כמובן ההסתה של הרב כהן(״כי יד על כס יה״) שעליה, ש״ס מעולם לא התנצלו.
      פלא שבסוף חלק מהציונות הדתית התחילה לחפש חברים במקום אחר? אגב, בנט נתמך על ידי מיעוט קטן במגזר הדת״ל.
      מזל שההפסד גרם לחלק מהמסורתיים סוף-סוף להתקרב אלינו מחדש. ביחד עם ההתפטרות של דרעי, אולי סוף-סוף נראה שינוי מגמה בציבור המזרחי, בעזרת ה׳.

    2. מה הופך את הדתיים הלאומיים לאליטיסטים?
      תקרא עד הסוף את התגובה. חברה שמבוססת על לימודים והצטיינות אקדמית ותורנית כאחד. ושעל הדרך גם מחנכת לשאפתנות והנהגה בכל תחום. זה לא עניין להתווכח, זאת עובדה. וזה לא משהו רע, זה חינוך מצוין.
      אבל בדיוק כמו שנער דתי לאומי ימצא יותר מכנים משותפים עם נער חילוני מצפון תל אביב מתיכון טוב ותובעני, מאשר עם נער חילוני ממעמד סוציו אקונומי נמוך בהרבה שאפילו לא חושב על תעודת בגרות מעל המינימלית, ובטח לא על לימודים גבוהים- כך הוא לא יתחבר לנער "מסורתי" מהפריפריה שמעמדו הסוציו אקונומי נמוך בהרבה ועדיין תופס את עצמו כחלק מציבור מקופח שנדפק על ידי המדינה. או אם נהיה בוטים ומכלילים לשם ההמחשה בלבד- הנוער שלכם לא הולך להתחבר עם צעירי איה נאפה המפורסמים.
      ויותר משאתם לא באמת קשורים לציבור "המסורתי", אם לא רחוקים שנות אור, הציבור המסורתי הזה לא חש שום קשר אליכם. לא יותר מאשר ל"צפון תל אביבים הכופרים". כולכם היינו הך בעיניו.
      ולא רק שהצעירים שלכם לא יחזרו אחורה אל "המסורתיים", הם גם ככה הופכים לליברליים יותר ויותר. בטח ילידי שנות 2000 והלאה.
      בנוגע לחרדים- נו, כאן יש הסכמה רחבה. אין לכם ברית איתם כבר המון שנים באשמתם.
      אז כל ציר דת"ל- מסורתי- חרדי הוא פיקציה מוחלטת.
      ולמה הרבה מסורתיים הצביעו ש"ס? כי ש"ס עממיים ונתפסים דומים להם. בדיוק למה הם לא יתמידו בהצבעה לציונות הדתית של סמוטריץ'. אם הם הצביעו לו בבחירות האחרונות זה כי הם בכלל לא ידעו מה המצע שלו ומיהו ורק שמעו "שמרנות" ו"לאומיות". מה לעשות, ריבוי בחירות יותר בלבול.

  5. הכתבה מערבבת בן הקבוצה המסורתית (קידוש ותפילות בחגים, אך גם טלויזיה בשבתות) לבין הקבוצה הדתית-לאומית. המסורתיים שומרים על כשרות, אך לא ידקדקו איזו תעודה יש לדוכן הפלאפל, ובעלי העסקים הקטנים שבתוכם יודעים מהו העול הכלכלי והאטימות של הרבנות הראשית.
    המסורתיים לא ירצו שילדיהם יתחתנו עם גוי, אך גם רוצים להקל על הגיור של עולי חבר העמים והכנסתם לעם ישראל. היו בעבר רבנים דתיים-לאומיים (כדוגמת הרב גורן זצ"ל) שהקלו על הגיור, אך הרבנים של היום מתקנאים בחרדים ומקשים על הגיור. הוקמה בעבר וועדת השר משה ניסים שהגיע להסכמה רחבה על מנגנוני הגיור, אך משום מה הצעותיה לא נכנסו לתוקף. ההלכה מעולם לא היתה עשויה מעור אחד, לא בארץ ולא בגלות, ותמיד היו רבני קהילות שמצאו דרכים להקל על צאן מרעיתם, ובלי להיות רפורמיים. אם הרבנות ממררת את חייהם של בני ישראל, אז אפשר לחזור לרב הקהילה.

    1. הרבנים הדת״ל עדיין מנסים להקל-ע״ע הרב נחום אליעזר רבינוביץ׳ זצ״ל.
      הבעיה היא שאיבדנו שליטה על הרבנות(בעיקר תודות לש״ס ורצונה להתקרב לגישה החרדית ולהחנף לראשי המגזר החרדי, בעיקר הליטאי).

  6. מתן הג'ובים: השר הפירומן רוצה להדליק מדורה חדשה / דוד ברמן
    מערכת JDN
    י״ד בטבת תשפ״ב – 18.12.21
    פורסם: 20:55
    עודכן: 20:55
    5 תגובות

    מדורה חדשה רוצה השר הפירומן מתן כהנא להדליק, שההדלקה במירון תהיה בידי "רב ממלכתי" ולא בידי האדמו"ר מבאיאן שליט"א המעלה את האור בחזקת אבותיו.

    מה ירוויח השר המוזר הזה אין לי מושג, אולי עוד ג'וב לחלק כדי לעבור את אחוז החסימה, זה בכלל לא בסמכותו לחלק הדלקות, ולציבור עדיין יש את המילה האחרונה, ולא יתנו לטמא את האירוע הנעלה הזה. אבל כותרת השר הפרובוקטור הזה עשה, ואולי הרוויח חצי קול. הרי למעט שנאת חרדים והשנאת הרבנות הוא לא עוסק בכלום, בזה מסתכמים בעיותיו במדינה שכמעט בשליטת מנסור עבאס בגללו.

    לצערנו אנו רואים שוב ושוב, כמה רחוק ראו עיני גדולי ישראל שהזהירו מפני בנט בזמנו "כבית של גויים", ההתעללות הכי חמורה בדת דווקא עושים אלה המתיימרים להיות "ממלכתיים" ומתיימרים להמשיך את דרכו של הרב קוק ע"ה, שהקים את הרבנות.

    "ההלכה לא רקובה"

    "הרבנות רקובה" "הכל ג'ובים לחרדים שלא מאמינים ברבנות" ושאר השמצות מנופחות. מה שרקוב ומושחת עד העצם זה מערכת המשפט והפרקליטות, שאפילו גוף ביקורת אסור היה להקים, ומי שפוצה פה נגדה הוא מיד "אויב הדמוקרטיה". אבל הוא עסוק ברבנות.

    הרבנות הוא גוף מתפקד היטב, אין גבול למצוינות, תמיד יש מה לשפר, אבל בעיקרון הוא גוף ענק שעובד טוב יחסית. כל הטענות של האינטרסנטים הללו, זה נגד ההלכה המסורה, שהרבנות איננה מוכנה לקבל את "הקולות" של גופים פשרניים כצהר, בענייני עגונות ועגונים וכדומה, אז בתמורה הם משמיצים שהכל "רקוב". ההלכה לא רקובה. אתם רקובים !

    הזיזו להם את הגבינה

    חמישים שנה הרבנות הייתה תחת שליטתה הבלעדית של הציונות הדתית, מסחטת ג'ובים ענקית זו הייתה, לחרדים לא הייתה שמה דריסת רגל. בעשרים השנים האחרונות הכח האלקטוריאלי של המפד"ל פחת והלך, ושל החרדים עלו, מאז יש 'גם' חרדים שמה, שלאט לאט העלו את הרמה של הרבנות, שיפרו בה המון בכל התחומים. כשרות. נישואין. ערובין. מקוואות. ועוד ועוד.

    אבל מאז חלק מהציבור הדתי לאומי לא מפסיק להתבכיין שהזיזו לא את הגבינה, ומאז באופן פתאומי הרבנות נהייתה "רקובה ומושחתת". "ג'ובים לחרדים שלא מאמינים ברבנות" – ( זו הרי ממש אפיקורסות… יותר גרוע מלקרוע חלק מהכותל לרפורמים).

    הרבנות מלכתחילה איננה עשוייה בשבילנו, אלא בשביל העם הרחב, מסורתיים ועמך ישראל, שיהיה פה מינימום מדינה יהודית. לא נדרש להם להיות ברמה המחמירה של עדה החרדית, זה לא הקהל יעד, זה לא המטרה, אלא שזה יהיה כשר כמו שצריך באופן סביר ונדרש.

    ולשם כך, הרבנים החרדים יותר טובים, ובוודאי לא פחות טובים, מחלק מהרבנים הסרוגים, ואין לכך שום קשר אם אנחנו בעצמנו אוכלים בשר רבנות או לא. צריך להיות רב טוב. לא לקוח טוב. אני יכול לעבוד נניח בחברת סובארו ולדעת שעדיין רכב וואלוו הוא רכב יותר מוצלח… זה לא סותר.

    מי שמקנטר שזה ג'ובים "לחרדים", זה בגלל שבשבילו הרבנות היא ג'ובים… כי את היהדות היא מזמן זרק מתחת לגלגלי האוטובוס.

    ניאו רפורמים

    השר כהנא, מבטא מה שנהיה עם חלק – בהחלט לא כולו – אבל חלק ניכר מהציבור הדתי לאומי. שעוסק באובססיביות הזוייה לפרק את הרבנות הראשית, בכדי להחליפה בניאו רפורמים מארגון צהר. שהם זייפנים כפול מהרפורמים הרגילים. אלה רק מזייפים יהדות, וצהר מזייפת גם את האורטודוקסיה וההלכה. תחת מכבסת המילים הצבועה והשקרנית של "קולות".

    שאינם אלא בדרך כלל דעות יחידאות נשכחות שלא פסקו כמוהם בכל הדורות, ובמצב פיקוח נפש ממש אולי היה קצת מה להיאחז בכך, ובתפיסה הרפורמית של רקדני מה יפית מצהר "להתאים את התורה לזמננו" מוחקים את כל ההלכה הפסוקה, לכתחילה כפי אותם מצבי פיקוח נפש, אם בכלל. בקצב הזה, החילונים בכלל מקיימים את הדת, והחרדים "מרחיקים ועושים חילול השם". הגיון רפורמי צרוף.

    שנה ופירש קשה מכולם

    מעל חמישים אחוז מבוגרי מוסדות הציונות הדתית עוזבים את הדת. או נהיים "לייט" מה שנקרא. ומחלק זה יש לנו הכי הרבה בעיות. רק בוגר המוסדות הסרוגים כמו יועז הנדל מסוגל להגיע לרמת התנשאות וטפשות בו זמנית, להוריד שפכטל על גדולי ישראל הטורחים לפוגשו ! אין די מילים לתאר את הביזיון של השר הביזיוני בממשלה הסופר-ביזיונית הזו.

    רק בוגרי מוסדות סרוגים, נפתלי בנט, מתן כהנא, ניר אורבך, זאב אלקין, אלעזר שטרן, עידית סילמן, והרשימה בממשלה הזו מהם מאוד ארוכה, להקים ממשלת זדון, ושמד, נוכלות, ורמאות, ושוד, ולנתק את טיפת היהדות האחרונה שנשארה בצביון המדינה, לעבר מדינת כל רפורמיה, ואזרחיה, מתבולליה, וערביה, ופלסטיניה, לפורר את כל המרקם החברתי.

    אבל אנו לא רבנים ממלכתיים…

    על המעמד המקודש של ההדלקה במירון לא יחליט לנו איזה שר רקוב ופוליטיקאי כושל. שיחליט קודם איזה קאדי ינאם בהר הבית, ואיזה כומר בכנסייה. אחרי זה יבוא ויתערב בחוצפה גסה בנושא שהוא רחוק ממנו ת"ק פרסה.

    1. אני רק רוצה להזכיר שהטקס השנתי בהר מירון הוא למעשה פולחן אלילים, שעל פי היהדות האמיתית (התורה שבכתב כפי שהיא) אין לה מקום. אני לא מדבר על החג ל"ג בעומר עצמו (אין שום בעיה עם חגיגה של חגים שקשורים בהיסטוריה היהודית ולא בתורה שבכתב) אלא בפולחן האישיות שמגולם בטקס בהר מירון. צדיק ככל שהיה רבי שמעון בר יוחאי, אסור על פי היהדות לסגוד לאדם (גם לא אחרי מותו) אלא רק לאלוהים עצמו – לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי.
      ואחרי שההפקרות שהייתה בפולחן הזה בשנה שעברה גרמה לאסון בדמות 45 הרוגים, יש למדינה לא רק את הזכות אלא גם את החובה להתערב בכל פרט שקשור בפולחן הזה כאשר ייערך בעתיד. אחרי הכול, פולחן אלילי שנוגד את היהדות זה נחמד, אבל עבור יהודי אמיתי חיי המשתתפים הם חשובים עשרות מונים יותר.

  7. לא הצלחתי להבין, אם "הציבור המסורתי-ספרדי מתחבר אל היהדות דרך הרגש, אמונת חכמים ואהבת התורה והמצוות, גם אם אין הוא אמון על קיום ההלכה על כל פרטי דקדוקיה.", למה הציבור הזה, לטענת הכותב, מחליט שהדרך להתחבר ליהדות היא לכפות על אנשים אחרים, שנולדו בארץ בדיוק כמוהם ומזדהים כיהודים וגדלו כיהודים ישראלים בדיוק כמוהם (ופעמים רבות אפילו חיים לצדם באותה הפריפריה ומחזיקים באותה תפיסה מסורתית שלהם), לקיים את ההלכה על כל פרטיה ודקדוקיה? איך בכלל אנשים שנוסעים בשבת, לא מקפידים על כשרות ומבקרים בבית כנסת רק בחגים, מעזים לדרוש בכלל מהיהודים שמוצאם מחבר העמים להתפלל שלוש פעמים ביום, לקיים את ההלכה על כל פרטיה ולקיים מיליון מגבלות- רק בגלל ***שהמוצא*** שלהם פחות יהודי מדרישות ההלכה (וזה יכול להיות רק בסבתא אחת)? בואו נגיד שהרוסים והמזרחים, בטח בדור הצעיר שהתחתן והתערבב לחלוטין, הם בכלל הופכים לציבור אחד.