מה מקבלת ארה"ב בתמורה לסיוע החוץ לישראל?

מדינת ישראל נהנית כבר שנים מסיוע החוץ האמריקני, אך מה מרוויחה מכך ארה"ב?

נפתלי בנט וג'ו ביידן (צילום ביידן: Gage Skidmore, צילום בנט: שגרירות ארה"ב בירושלים)

התשואה על השקעת ארה"ב בישראל

*באוקטובר 2021 וינואר 2020 התריע המודיעין הישראלי על מתקפות צפויות של כלי טיס בלתי מאוישים וטילים איראנים על מתקני צבא ארה"ב בדרום סוריה ועיראק, ובכך מנע פגיעה ב-200 חיילי ארה"ב בסוריה ו-1,500 בעיראק.

*המידע המודיעיני שישראל מעבירה לארה"ב עולה בהיקפו ואיכותו על סך המידע שארה"ב מקבלת מכל מדינות נאט"ו. המידע מישראל מתייחס לפעילות האזורית והעולמית של איראן בתחומי טרור, טילים בליסטים וגרעין; פעילות טרור אסלאמי סוני נגד ארה"ב ובעלות בריתה הערביות; מערכות נשק ותורות לחימה של אויבי ויריבי ארה"ב; פיתוחים טכנולוגים ותורות לחימה לנטרול יכולות עוינות; מידע על טילים בליסטים בעלי ראש חץ גרעיני בתקופת ברה"מ; ועוד.

*לדברי הגנרל ג'ורג' קיגן, שהיה ראש המודיעין של חיל האוויר האמריקני: "היקף המידע המודיעיני שארה"ב מקבלת מישראל עולה על תפוקת חמש סוכנויות ביון (CIA)".  התקציב השנתי של ה-CIA הוא כ-15 מיליארד דולרים.

*ישראל היא מעבדה בתנאי-קרב היעילה והחסכונית ביותר של תעשיות הביטחון בארה"ב. ישראל משתמשת במאות מערכות קרב אמריקניות, ומעבירה ליצרנים בארה"ב לקחי מבצעים, תחזוקה ותיקונים, המשדרגים את הדור הבא של המוצרים האמריקנים. הלקחים הישראלים מקדמים את התחרותיות של ארה"ב בשוק העולמי, חוסכים לארה"ב הרבה שנים ומליארדי דולרים של מחקר ופיתוח, מגדילים את היצוא האמריקני ומרחיבים את בסיס התעסוקה בארה"ב. לפי חברת לוקהיד-מרטין (ג'נראל דיינמיקס לשעבר), השימוש המבצעי הישראלי במטוסי 16-F הביא ליותר מ-700 שדרוגים "שמשמעותם בוננזה של מיליארדי דולרים למפעל". בוננזה דומה היא מנת חלקה של חברת מקדונל-דאגלאס המייצרת את ה-15-F. תשואה גבוהה יותר צפויה מהשימוש המבצעי של ישראל במטוסי ה-35-F המתוחכמים והיקרים יותר.

*לפי האדמירל אלמו זומוואלט, שהיה ראש המבצעים של צי ארה"ב, והגנרל אלכסנדר הייג, שהיה המפקד העליון של נאט"ו ומזכיר המדינה האמריקני: "ישראל היא נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה ביותר שאינה זקוקה לחיילי ארה"ב, שאי-אפשר להטביעה, העוגנת באזור קריטי ביותר מבחינה ביטחונית וכלכלית, וחוסכת לארה"ב את הצורך לייצר ולהציב בזירת מזרח התיכון עוד נושאות מטוסים אמיתיות, בנוסף למספר חטיבות צבא בעלות של כ-15 מיליארד דולרים לשנה".

*גיבוש תורות לחימה של צבא ארה"ב מתבסס במידה רבה על הניסיון הישראלי. לדוגמא, כוחות מיוחדים של ארה"ב בדרכם לעיראק (ובעבר גם לאפגניסטן) ומומחים ללוחמה בשטח בנוי מתאמנים בישראל וממנפים את הניסיון המבצעי של ישראל. טייסי קרב אמריקנים מפיקים תועלת רבה מתרגילים משותפים עם טייסי קרב ישראלים – המנוסים יותר בתנאי קרב, נועזים ויצירתיים יותר – החושפים בפניהם את מלוא הפוטנציאל של מטוסי הקרב האמריקנים.

*ישראל היא בסיס שובר-מוסכמות ומשנה-משחק של מרכזי מחקר ופיתוח של יותר מ-200 ענקי הייטק מארה"ב, הממנפים את כח המח הישראלי.

*ישראל מהווה מכפלן-עוצמה כלכלי וביטחוני של ארה"ב, מאריכה את הזרוע האסטרטגית של ארה"ב ללא נוכחות צבאית אמריקנית (בניגוד לאירופה, דרום קוריאה ויפן), ומרתיעה גופים פורעי חוק המאיימים על ארה"ב ובעלות-בריתה הערביות.

*מידע נוסף כאן.

 

אבני דרך למהפך במעמד ישראל – מנטל לנכס

*ב-1948 התנגדו מחלקת המדינה, הפנטגון, ה-CIA, ה"ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט" להקמת המדינה היהודית, והעריכו שתהיה בעלת-ברית של ברה"מ, לא תוכל לעמוד מול מתקפה-משולבת של מדינות ערב, תפגע ביחסי ארה"ב-ערב, כולל אספקת נפט ערבי לארה"ב, ותהווה נטל אסטרטגי על ארה"ב. הניצחון במלחמת העצמאות לא שינה את עמדתם.

*הניצחון הישראלי ב-1967 השמיד את התשתית הצבאית של מצרים, שהייתה אז פרו-סובייטית, ופעלה להפלת המשטרים הפרו-אמריקנים של מפיקות-הנפט הערביות, בתקופה של תלות אמריקנית מוחלטת בנפט המפרץ הפרסי. הניצחון הישראלי חסך מארה"ב מכה כלכלית וביטחונית, ופגע קשות באינטרסים של ברה"מ. ישראל הפכה מנטל אסטרטגי למכפיל-עוצמה עבור ארה"ב, והעניקה לארה"ב מידע ייחודי על מערכות-נשק ותורות לחימה סובייטיות והדרכים להבסתן, בנוסף לחשיפת ארה"ב לשלל המלחמה שכלל טילי קרקע-אוויר, מכ"מ וטנקים סובייטים.

*בדצמבר 1969 השתלט צה"ל על תחנת מכ"מ סובייטית מתקדמת 12-P במפרץ סואץ ("מבצע תרנגול 53"). חשיפת הטכנולוגיה המתקדמת בפני ארה"ב תרמה לעליונות הצבאית של ארה"ב על פני ברה"מ ושידרגה את איכות התעשייה הביטחונית בארה"ב. להערכת וועדת המודיעין בסנאט האמריקני, תרומתו של מידע זה לתעשייה וצבא ארה"ב הייתה כ-3 מיליארד דולרים.

*ב-1966, 1968 ו-1989 ערקו לישראל טייסים ערביים עם מטוסי מיג 21, 17 ו-23. המידע הייחודי על מטוסי הקרב הסובייטים הועבר לארה"ב על השלכותיו המבצעיות והתעשייתיות.

*ב-1970 המחישה ישראל את כח ההרתעה שלה, כאשר נענתה לבקשת ארה"ב (שהייתה שקועה ב"בוץ הוויטנאמי"), תגברה את כוחותיה ברמת הגולן (גבול משותף לישראל-סוריה-ירדן) והביאה להסגת פלישת סוריה הפרו-סובייטית לירדן הפרו-אמריקנית, שהייתה עלולה להביא להפלת משטרים פרו-אמריקנים בחצי האי ערב.

*ב-1981 השמידה ישראל את הכור הגרעיני בעיראק – למרות לחץ חריף אמריקני – ובכך מנעה אפשרות לעימות גרעיני במלחמת המפרץ ב-1991.

*הפיכת איראן (1978/79) ותורכיה (2003) מבעלות ברית מועדפות של ארה"ב לאויבות ויריבות שפכה אור על ישראל כבעלת הברית היחידה של ארה"ב במזה"ת שהיא יעילה, יציבה, אמינה ודמוקרטית.

*ב-2007 השמידה ישראל את הכור הגרעיני הסורי-איראני-צפון קוריאני, ובכך מנעה אפשרות של מלחמת אזרחים גרעינית בסוריה.

*מ-2010 מזעזע "הצונאמי הערבי" את הרחוב הערבי ומחזק את תדמית ישראל כבעלת ברית ייחודית על רקע האלימות, אי-יציבות והפכפכות הבינערבית, בנוסף לארעיות המשטרים הערביים ומכאן ארעיות מדיניותם והסכמיהם.

*ב-2021 הייתה ארה"ב יכולה להוציא את כל כוחותיה מהמפרץ הפרסי והאוקינוס ההודי אילו הייתה במפרץ הפרסי מדינה בעלת היכולות והמאפיינים של ישראל.

*מידע נוסף כאן.

 

יתרון-צבאי-איכותי של ישראל מקדם אינטרסים אמריקנים

*יתרון-צבאי-איכותי (המסוגל להתגבר על מתקפה ערבית משולבת) משדרג את תרומת ישראל כמכפיל-עוצמה עבור ארה"ב, ללא חיילים אמריקנים, באזור סוער ובלתי-צפוי בין אירופה-אסיה-אפריקה ובין הים התיכון-ים סוף-האוקינוס ההודי-המפרץ הפרסי, המשמש מוקד הפצה אזורית וגלובלית של טרור אסלאמי, טכנולוגיות בליסטיות וסמים.

*ככל שיגדל יתרונה-הצבאי-האיכותי של ישראל – תוך נגישות למערכות נשק המתקדמות ביותר בארה"ב – כן תגדל תרומת ישראל כמעבדה בתנאי-קרב של התעשיות הביטחוניות והכוחות המזויינים של ארה"ב, החוסכת לארה"ב מיליארדי דולרים ושנים ארוכות של מחקר ופיתוח, מגדילה את היצוא הביטחוני ומחדשת את שיטות הלחימה של צבא ארה"ב.

*יתרון-צבאי-איכותי מחזק את כח ההרתעה של ישראל מול ארגוני טרור אסלאמיים ומשטרים פורעי חוק המאיימים על ארה"ב ובעלות בריתה הערביות.

*יתרון-צבאי-איכותי של ישראל מסייע להצרת כושר התמרון של איראן, רוסיה וסוריה בזירת סוריה-לבנון, ומהווה קו הגנה קריטי של המשטר ההאשמי הפגיע, שהפלתו עלולה לגרום להפלת כל המשטרים הפרו-אמריקנים בחצי האי ערב.

*יתרון-צבאי-איכותי של ישראל מצמצם את אי-היציבות האזורית ואת סכנת המלחמות, ומהווה גורם מרכזי בהחלטת מדינות הנפט הערביות לשפר באופן דרמטי את הקשרים עם ישראל.

*ליתרון-צבאי-איכותי של ישראל – בהקשר של האיום האיראני הקטלני על כל מדינות ערב הסוניות במפרץ הפרסי – תפקיד מכריע בשיפר הדרמטי של יחסי ישראל עם מדינות אלו.

*יתרון-איכותי-צבאי מאפשר פעולות צבאיות מהירות-יחסית, ומצמצם את הסכנה להידרדרות והרחבת מימדי העימותים עם ארגוני טרור ומדינות עוינות, ובולם מעורבות מדינית וצבאית של גורמים בינלאומיים בסכסוכים מקומיים.

*יתרון-צבאי-איכותי של ישראל מאפשר לארה"ב לצמצם בהדרגה את נוכחותה הצבאית במזה"ת, כאשר ישראל ממלאת חלק מהחלל שנוצר עם פינוי כוחות ארה"ב, תוך שמירה על אינטרסים אמריקנים.

*יתרון-צבאי-איכותי של ישראל אינו תחליף לטופוגרפיה של רמת הגולן ורכסי יו"ש, השולטים על הרצועה הצרה של "הקו הירוק" (14 ק"מ מנתניה לטולכרם). יתרון-צבאי-איכותי יכול להימחק בתקופה קצרה, אבל יתרון טופוגרפי יחסי נשאר לנצח.

מידע נוסף כאן.

השורה התחתונה

אמנם ארה"ב היא השותף הבכיר וישראל השותף הזוטר, אך מדובר בשיתוף פעולה פורה מאד עבור השתיים ולא בהושטת-יד של ארה"ב למדינה נזקקת.

המידע לעיל מתעד את העובדה ש-3.8 מיליארד דולרים המוצגים כ"סיוע חוץ שנתי" לישראל, הם למעשה השקעה אמריקנית שנתית בישראל, המניבה מאות-אחוזי-תשואה מדי שנה. זו ההשקעה המניבה ביותר של ארה"ב.

מכאן שיחסי ישראל-ארה"ב מהווים כביש דו-סטרי (ולא חד-סטרי) לתועלת הדדית, כאשר התנועה (תרומה) מישראל לארה"ב מתעצמת בעקביות.

English edition

יורם אטינגר הוא שגריר בדימוס ומומחה ליחסי ישראל-ארה״ב והמזרח התיכון. מאמרים נוספים שלו ניתן למצוא באתר האינטרנט שלו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. בגידה היא פשע של תקיפת רשות ממלכתית שאליה אתה חייב נאמנות. זה כולל בדרך כלל מעשים כגון השתתפות במלחמה נגד ארץ מולדתו(שמאלנים), ניסיון להפיל את ממשלתו(הנבחרת), ריגול אחר צבאו, דיפלומטיו או שירותיו החשאיים למעצמה עוינת וזרה (אירופה, אמריקה), או ניסיון להרוג את ראש המדינה (הפריצה לבלפור). אדם המבצע בגידה ידוע בחוק כבוגד (שמאלני,קומוניסט, פרוגרסיבי, בנט).

    1. 90% מאנשי המודיעין שעליהם מדברת הכתבה הם שמאלנים. כך גם באקדמיה הישראלית שרק בזכותה מתאפשרת הרמה הגבוהה של המודיעין הישראלי. של נעליך.

      ואגב, שאל את עצמך בהזדמנות מה מבינים כל האינטלקטואלים ושותפי הסוד האלה, שאנשים קצת פחות מבריקים אולי פחות מבינים.

    2. מעניין שכל המרגלים והבוגדים במדינת ישראל באו מהשמאל.
      האם אתה רומז שאנשי המודיעין והאקדמיה הם סוכנים כפולים, או רדומים?

    3. רק כי אידיאולוגיית השמאל-מרכז כוללת קידום אנשים שהשקפת עולמם תואמת לאידיאולוגיה זו בלבד.
      תחשוב כמה היינו תורמים יותר אם היו משלבים שם גם אנשים עם השקפות אחרות! ולו רק בגלל הדיון שהיה נוצר.
      ימני

    4. אם כך מר פרופסור,

      אזי ברורה הסיבה מדוע ב-30 השנים האחרונות, עברה מדינת ישראל מניצחון בשדה הקרב והרתעה (מניעת קרב ושפיכות דפים, כמעט בוודאות טובה יותר לכל הצדדים, מאשר לחימה) – לרצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו.

      וכן, מתן הנשק והקרקע לכל מחבל מרצח. אם אתה כה מתעקש לקשר בין דיעותיך הפוליטיות – לתוצאות ש"השגת".

      כך בדיוק לגבי אקדמיה: עברנו מתוכניות שהדגישו את המצויינות האישית/אקדמית, לתוכניות "מותאמות ומקצרות" לנשים, ערבים וכל דרך אחרת בה התחלת לחלק את האנשים – ע"מ להשיג שיוויון באיברי מין בין נניח, רופאים – במקום בחינה אחת לכולם לשם מדידת יכולו וכשרונו של אדם. גידלת דור שלם מר פרופסור (בדיוק אותן 30 שנים), אשר שאיפותיו מסתכמות בצילומים בבגדים תחתונים באיסנטנוש והתקרבנות.

      עם résumé כזה פרופסור, לא ניתן לדבר על "מה מבינים כל האינטלקטואלים ושותפי הסוד האלה". כיוון שאמרתך זו, אל מול העובדות הידועות לכולם לעיל – מובילות למסקנה אחת ויחידה, לפיה אתה כמו כל הסמולנים, פרופסור לנרקסיזם.

  2. בתחילת שנות ה-90, ישראל נזקקה בדחיפות להרבה כסף לצורך קליטת העליה הגדולה מברה"מ. ישראל הקטנה, כ- 4.5 מליון תושבים, קלטה כמליון מהגרים בתוך שנים ספורות. לישראל לא היה אז מספיק כסף כדי לקלוט ולכן נזקקה להלוואות.
    שימו לב – ישראל ביקשה ללוות כסף, לא לקבץ נדבות.
    הרבית שנדרשה מישראל היתה בשמיים, כי המצב הכלכלי שלה לא היה טוב, ולווים פוטנציאלים דרשו פרמיית הגנה גבוהה מפני חדלות פירעון, בנוסף להזדמנות לסחוט מדינה בבעיה כלכלית גדולה.
    כדי להוריד את עלות ההלוואות, מדינת ישראל נזקקה לערבויות, שרק ארה"ב יכלה לספק. הערבויות עבור ההלוואות היו בסדר גודל של 10 מליארד דולר.
    תמורת הערבויות הללו (רק ערבויות, ארה"ב לא נידבה אגורה לישראל), ארה"ב סחטה את ראש ממשלת ישראל יצחק שמיר, וכך התחיל תהליך של "שלום" כפוי, משיחות מדריד ועד הסכמי אוסלו.
    יצחק שמיר עמד בפני ברירה – התמוטטות כלכלית שמי יודע מה יבוא בעקבותיה, או כניעה לאמריקאים. האמריקאים ניצלו את הקושי של ישראל וסחטו אותה בלי רחמים.
    דמם של היהודים שנרצחו בגלל תהליך ה"שלום" הוא על ידיהם של כל האמריקאים.

    בלי קשר לקליטת העליה מברה"ב ותהליך אוסלו, ישראל קיבלה שנים רבות הלוואות (לא זולות) מארה"ב, והקפידה לשלם אותן במלואן. גם הלוואות אלו היוו מצע לסחיטת מדינת ישראל, פשוט כי לא היה מישהו אחר שהיה יכול להלוות לה, והסכים להלוות לה.

    ארה"ב היא לא חברה ולא בעלת ברית של מדינת ישראל. לארה"ב יש אינטרסים קרים במדינת ישראל, והיא תזרוק את מדינת ישראל, בטח ובטח את היהודים שבה, ברגע שלארה"ב יהיה סדר עדיפויות אחר מזה של ימינו. תזכרו מה קרה באפגניסטאן לפני 3 חודשים.
    לכן, משום מה, עולה בי החשש שמאמר זה פונה לאמריקאים ונועד להזכיר להם שכדאי להם להמשיך לסחוט את מדינת ישראל ולא לזרוק אותה.

  3. אלמנט נוסף שאינו מופיע במאמר הוא : על פי ההסכם עם ארה"ב, ישראל מחויבת להוציא את מרבית הכסף על רכישות בארה"ב, כך שלמעשה זו עוד סובסידיה לתעשייה האמריקאית

  4. במאמר נכתב כהערת אגב שלוקהיד-מרטין היא ג'נראל דיינמיקס לשעבר. אני סבור שזאת טעות, שכן שתי החברות נוסדו בנפרד ופועלות בנפרד, גם כיום. המקור לטעות יכול להיות העובדה שהחברות רכשו יחידות אחת של השנייה לאורך השנים, ולאחרונה לוקהיד רכשה יותר מג'נרל. אבל רכישה מלאה של התאגיד אין כאן, כך שהערת האגב הזאת שגויה.

  5. סיכול אמריקני ממוקד לתקיפה ישראלית באיראן / רון בן ישי הגיב:

    מאזרבייג'ן לאיראן: סיכול אמריקני ממוקד לתקיפה

    הממשל בוושינגטון מעביר הילוך במאמציו לסכל את תקיפת הגרעין באיראן. הנזק הוא חשיפת מידע סודי והערכות מודיעין. הדו"ח של הקונגרס והדיווח על הבסיסים באזרבייג'ן הם אוצר בלום של מידע שזורם בשיטפון. אין ספק: זה קמפיין תקשורתי.

    ארצות הברית מדליפה פרטים לתקשורת כדי למנוע תקיפה ישראלית באיראן: הממשל בוושינגטון העביר לאחרונה הילוך במאמציו למנוע מתקפה ישראלית על מתקני הגרעין האיראני עד סוף השנה הקרובה. מבול הפרסומים בתקשורת האמריקנית, הנוחת על ראשינו בשבועות האחרונים, מעיד לא רק על חשש אמיתי בארצות הברית שלפיו ישראל מתכוונת לממש את איומיה, אלא גם על העובדה שממשל אובמה החליט להוריד את הכפפות. ממאמצי שכנוע שהפעילו על קובעי מדיניות הביטחון ועל דעת הקהל בישראל, עבר הממשל בשבועות האחרונים לביצוע סיכול ממוקד מעשי של מבצע ישראלי אפשרי באיראן.

    הסיכול מתבצע אמנם באמצעות פרסומים בתקשורת האמריקנית והבריטית, אך מטרותיו מבצעיות לגמרי: להקשות על מקבלי ההחלטות בישראל להורות לצה"ל לבצע, ומה שחמור יותר – לכרסם ביכולותיו של צה"ל לבצע אותה במינימום נפגעים.

    המטרה הראשונה והחשובה ביותר שמנסה הממשל האמריקני להשיג היא לסגור בפני צה"ל ומדינת ישראל אופציות מבצעיות אפשריות לתקיפה באיראן. אינני מתכוון לפרט או אפילו לרמוז מהן האופציות שהממשל מנסה לסגור באמצעות חשיפתן בתקשורת. חלק גדול מהפרסומים מקורם במידע שגוי או דיס-אינפורמציה ואין שום סיבה לברור עבור האיראנים את השעורה מהתבן. אבל ברור לגמרי שהפרסומים בשבוע האחרון לבדו עושים לנו נזק מדיני ממשי ואולי אפילו צבאי-מבצעי.

    מטרה נוספת של הממשל היא לשכנע את הציבור בישראל שתקיפה באיראן – כולל תקיפה אמריקנית – לא תשיג אפילו את המינימום הנדרש להצדקתה, כלומר עיכוב של תוכנית הגרעין ב-5-3 שנים לפחות. עיכוב לזמן רב יצדיק כמובן את הסבל בעורף הישראלי ולעומת זאת עיכוב בחצי שנה – כפי שטוען דו"ח הקונגרס האמריקני -אינו מצדיק את הסיכונים. הנתון הזה נועד לציבור הישראלי במטרה שילחץ על נתניהו וברק להימנע ממתקפה שהאמריקנים מנסים להוכיח באותות ובמופתים שהיא חסרת תועלת. אך בה במידה הוא נועד לכרסם בתקפות הדרישה של חברי קונגרס וסנאטורים רבים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, המותחים ביקורת על חוסר המעשה של הנשיא האמריקני.

    דו"ח הקונגרס שפורסם ביממה האחרונה לוקה בכמה אי-דיוקים הן בתחום הניתוח והן בתחום המידע. אבל אין זה משנה. הכותרות בתקשורת הישראלית והוושינגטונית הן המטרה ולא ניתוח מעמיק שאינו אפשרי – מאחר שלרשות חוקרי הקונגרס בוושינגטון, למרבה המזל, לא עומד כל החומר הרלבנטי.

    הקונגרס בשירות איראן

    המטרה השלישית של הפרסומים היא להלך אימים על הציבור הישראלי באמצעות תיאור אפוקליפטי של תוצאות תגובה אפשרית של איראן ו"הקליינטים" שלה. גם זה במטרה ללחוץ על מקבלי ההחלטות בישראל שלא לפעול (כולל אזכור בדו"ח הקונגרס של העובדה הנכונה כשלעצמה שהעורף הישראלי אינו מוכן כהלכה לספיגה). יש מי שיטען כי פרסומים אלה אינם מזיקים אלא דווקא מעניקים אמינות לאיום הישראלי, מה שעתיד לשרת את נציגי המערב בבואם לשאת ולתת עם נציגי אירן דיווח בשיחות שיתחילו בעוד שבועיים. אז מה כל כך רע?

    הנזק הוא חשיפת מידע סודי והערכות שהאיראנים היו צריכים להשקיע מאמץ מודיעיני עתיר משאבים וסיכונים כדי להשיגו. אמנם לאיראנים כבר ברור למדי שלמערב ולישראל יש מידע רב ועדכני על תכניות הגרעין שלהם כולל פרטים כמו סדנאות ייצור צנטריפוגות בבתים בטהרן וכולי. האייתוללות גם יכולים להעריך בעצמם מה עשויים להיות נתיבי ושיטות התקיפה הישראליות והאמריקניות. אבל כל איש מודיעין מתחיל יודע שיש הבדל עצום בין הערכות שאין להן אישוש בעובדות מוצקות ובידע על כוונות, לבין מידע על כוונות ועל יכולות של צה"ל ושל הכוחות המזוינים האמריקנים. כל מנתח מודיעין איראני שקורא את הדו"ח האחרון של חטיבת המחקר של הקונגרס האמריקני ואת עיתון ה"פוריין פוליסי", ימצא שם אוצר בלום של מידע.

    אגב, הרוב המכריע של המידע כבר התפרסם, אבל במקום שהאיראנים יטרחו ויחפשו פיסת מידע פה, פיסת הערכה שם – מגיש להם גוף המחקר של הקונגרס את הכול מרוכז ומנותח לפרטי פרטים. המזל שלנו, כאמור, הוא שלחוקרי הקונגרס ולמי שהדליף להם יש כנראה בעיות מסוימות בהבנת החומר שקראו.

    לא כך נוהגת מדינה בבת-בריתה

    אם לסכם את הנזק, הרי שהפרסומים האמריקניים גרמו לדברים הבאים:

    לאיראנים יש כעת תמונה לא רעה על מה שקהיליות המודיעין הישראלית והאמריקנית יודעות על תוכנית הגרעין שלהם ועל המערך הצבאי שלהם, כולל הגנה אווירית.

    האיראנים יודעים עכשיו מהם הסימנים שיצביעו בפני וושינגטון וישראל על "הפריצה קדימה" של תוכנית הגרעין האיראנית לעבר ייצור הנשק הגרעיני עצמו. עכשיו הם יכולים לתכנן היטב את ההסתרה.

    הפרסומים מקשים על שימוש באופציות מבצעיות מסוימות. אופציות שגם אם לא נשקלו עד עכשיו – יוכלו לשמש את ארצות הברית בעתיד, אם איראן לא תסכל אותן באמצעים מדיניים וצבאיים.

    אובמה באיפא"ק. הפרסומים מנוגדים לנאום הנשיא

    אין צורך להדגיש שכך לא נוהגת מדינה בבת בריתה, אפילו אם מדובר במערכת יחסים ביטחוניים ומדיניים בין מעצמת חסות לבין מדינה החוסה בצִלה. הסיכול הממוקד שמבצע כעת הממשל האמריקני גם עומד בסתירה חריפה להכרזת הנשיא אובמה בוועידת איפא"ק, לפיה הוא וארצות הברית מכירים בזכותה הריבונית של ישראל להגן על עצמה בעצמה. אי אפשר לומר משפט כזה ומיד אחר כך לחשוף בפני אויביה של ישראל את נקודות התורפה ונתיבי התקיפה האפשריים.

    יש הבדל בין מאמצי שכנוע שהם לגיטימיים לבין דחיפת מוטות פלדה בגלגלי תוכניות ישראל וסיכול ממוקד שלהן.

    הייתי שתי תקופות (שבע שנים בסך הכול) כתב "ידיעות אחרונות" בוושינגטון ואני יודע היטב שלהוציא מקרים בודדים, הממשל יודע למנוע זליגת מידע לתקשורת אם הוא רוצה בכך. גם אם מדובר ב"לשעברים", ובוודאי כשמדובר בפקידי ממשל. פה לא מדובר בזליגת מידע אלא בזרם, שיטפון של ממש, שלא משאיר מקום לספק בדבר קיומו של קמפיין תקשורתי ומטרותיו.

    יש היבט מעניין נוסף מנקודת ראות אמריקנית דווקא: בשעתו, ב-2002, כשהנשיא בוש הבן רצה לצאת למלחמה בעירק, סיפק לו המודיעין האמריקני את כל ה"הוכחות" לכך שסדאם חוסיין מתחמש בנשק גרעיני ובנשק כימי בכמויות גדולות. אחרי המלחמה, משלא נמצאו בעירק עקבות למציאות נשק גרעיני או כימי, מצאה ועדת חקירה של הקונגרס כי אנשי קהיליית המודיעין האמריקנית היו כה להוטים לרצות את נשיאם, עד שעיגלו פינות והסתמכו על מידע לא מבוסס. לנוכח מה שמתפרסם בתקשורת האמריקנית בימים האחרונים, לא נותר אלא לתהות אם ההיסטוריה אינה חוזרת על עצמה. הייתכן שקהיליית המודיעין האמריקנית דהיום מספקת לנשיא אובמה את מה שדרוש לו מסיבות פוליטיות – כלומר כדי למנוע מתקפה ישראלית או אמריקנית על איראן?

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4209720,00.html

    תגוביות:

    1.אם זה נכון, להעריך מחדש את היחסים הבטחוניים איתם.

    לא יתכן שבת ברית תבגוד בבת ברית אחרת שרוצה לנהוג לפי האינטרסים שלה. אם הדבר הוא נכון, אני בעד להעביר את התוכניות של המטוסים האמריקנים הכי חדישים לרוסים ולסינים. איראן היא איום קיומי על ישראל וכל אידיוט אמריקני שמנסה לפגוע בבטחון ישראל, בסופו של דבר המציאות תטפח על פניו. זה לא הפרסום הראשון של האמריקנים שחושפים סודות על ישראל.

    2.מתי כבר נזרוק אותה קיבינימט! הם האויבים הכי גדולים של עם ישראל. עם חברים כאלו מי צריך אויבים…

    3.האמריקאים גם מוכרים לירדן טילי פטריוט תחת התירוץ העלוב שהם נועדו להגן על ישראל מפני תקיפה אווירית סורית, בעוד שברור שמטרתם היא לאפשר לירדן לסכל תקיפה ישראלית באיראן דרך המרחב האווירי שלה.

    4.ארצות הברית מעולם לא הכירה בזכותה של ישראל להתקיים! ארה"ב מעולם לא הכירה בישראל כמדינת העם היהודי שהוא הריבון הבלעדי עליה מתוקף היסטוריה שאין להכחישה, ושזכותו על הארץ מוחלטת ולא ניתנת לחלוקה. מעולם לא הכירה בירושלים כבירת ישראל הבלעדית שלא ניתנת לחלוקה. לכן דברי אובמה והכרזתו בוועידת איפא"ק, לפיה הוא וארצות הברית מכירים בזכותה הריבונית של ישראל להגן על עצמה בעצמה, היו שקר גלוי ובוטה מתחילתם ועד סופם.

    5.שתי גדות לירדן

    http://www.youtube.com/watch?v=nuMfbOY66lE

    6.הממשלה צריכה לעשות את מה שטוב לעם ישראל.

    7.כולם יודעים שאובמה הוא אל בראדעי החדש.

    8.גם ב-1973 ניקסון לא אישר תקיפת מנע בבוקר יום כיפור.

    9.ישראל צריכה לתקוף את אירן בלי קשר לאטום, רק על תמיכתה בטרור ומימון חיזבאלה וחמס.

    10.דו"ח הקונגרס: תקיפה תעכב את הגרעין בחצי שנה

    ישראל וארה"ב לא יודעות היכן נמצאות כל הסדנאות לייצור הצנטריפוגות, נכתב בדו"ח מפורט בוושינגטון על אפשרות פעולה צבאית ישראלית, ובשנים האחרונות מספרן זינק. עוד במסמך: מה הבעיה בשיגור טילי יריחו, איך מגנה טהרן על מתקני הגרעין ומהן התגובות האפשריות לתקיפה?

    לכתבה המלאה:

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4209506,00.html

  6. פרסום מסמך סודי בהתאם לחופש המידע:

    לאחר החלטת החלוקה בשלב הראשון היהודים ינצחו כי הם חמושים ומאורגנים טוב יותר, וביכולתם להביא גם מתנדבים מחו"ל.

    היהודים יחזיקו בעמדות שנתיים.

    לאחר שנתיים, כשהמדינות הערביות תתאחדנה ותיתארגנה בשנית, היהודים יובסו והישות היהודית בפלשתין תיעלם…

    CIA Israel Will Not Survive 1947

    http://www.scribd.com/doc/91923071/Kr8-CIA-Israel-Will-Not-Survive-1947

    מסמך נוסף לעיון:

    An Analysis of President Harry S. Truman‟s Foreign Policy in Relation to the Creation of Israel (1945-48)

    https://www.lynchburg.edu/Documents/ProspectiveStudents/Academics/SHSS/ISTORIABRYANT10.pdf

  7. ארה''ב מזיקה לישראל ומונעת ממנה למכור ציוד צבאי להודו הגיב:

    ארה"ב אישרה למכור את טיל ה"ג'וולין" להודו

    אם העסקה תצא לפועל היא תפגע ככל הנראה בסיכויים של רפאל למכור להודו את טילי הנ.ט. שלה ממשפחת "ספייק".

    ארצות הברית ממשיכה להקשות על הפעילות של תעשיות ביטחוניות ישראליות בשוק ההודי, כשאחרי עיכובים רבים היא הסכימה לאשר את מכירת הטילים נגד טנקים מדגם "ג'וולין", מתוצרת לוקהיד מרטין ורייטיאון, להודו.

    אם עסקה זו תצא לפועל בהיקף מלא, היא תפגע ללא ספק בסיכויים של רפאל למכור להודו את הטילים נגד טנקים שלה ממשפחת "ספייק". הודו מנסה לפתח טיל נגד טנקים משלה ובמקביל מנהלת מגעים עם כמה מדינות על רכישת טילים כאלה. רפאל הציעה למשרד ההגנה בהודו את טילי ה"ספייק" על דגמיהם השונים, כשבמקביל הודו גם ניהלה מגעים לרכישת טילי ה"ג'וולין" מתוצרת לוקהיד מרטין ורייטיאון.

    שר ההגנה האמריקני לאון פנטה הודה כי היו "עיכובים בירוקרטיים" רבים שמנעו את ביצוע העסקה עד כה אך אמר כי אין כיום כל סיבה שלא לבצעה. ההודים דורשים להעביר להם טכנולוגיה כחלק מכל עסקת רכש צבאית, ועל רקע זה נכשלה ארה"ב בניסיונה למכור להודו מטוסי קרב. עתה אומרים מקורות בישראל כי צריך להמתין ולראות איזו רמה של העברת טכנולוגיה יסכימו האמריקנים להעביר במסגרת עסקה זו.

    http://www.israeldefense.co.il/?CategoryID=474&ArticleID=2553

  8. הרקורד של נשיאי ארה"ב מוכיח שישראל לא יכולה לסמוך על הבטחותיו של אובמה שימנע מאיראן יכולת גרעינית צבאית.

    הנושא המרכזי בוויכוח הציבורי בישראל ובמחלוקת בין מנהיגי ישראל וארה"ב על התקפת מתקני הגרעין האיראני הוא השאלה: האם ישראל יכולה לסמוך על הבטחות הנשיא אובמה לתת את הפקודה לפעולה צבאית, לפני שאיראן משיגה יכולת גרעינית צבאית?

    הנשיא פרס אמר לאחרונה שהוא מאמין שאובמה ימנע נשק גרעיני מאיראן. הרקורד ההיסטורי של התמודדות נשיאי ארה"ב עם האתגרים שהציב בפניהם המשטר בטהרן סותר הנחה זו. הנשיא קרטר לא רק שלא סייע לשאה של איראן להתמודד עם המהפכה החומייניסטית, אלא גם לא הצליח לפתור את משבר 44 הדיפלומטים האמריקאים שהוחזקו כבני ערובה במשך 444 ימים על ידי המשטר בטהרן.

    ימנע את הגרעין?

    ממש לא בטוח הנשיא רייגן, הנחשב גדול הלוחמים נגד הטרור הבינלאומי בדורו, הפציץ את לוב ואת ביתו של שליטה קדאפי בגלל שני חיילים אמריקאים שנרצחו בבר בברלין, אך לא העז להתמודד עם טהרן. הוא אף הורה על נסיגת כוחות השלום האמריקאיים מלבנון לאחר שחיזבאללה, בהנחיה איראנית וגיבוי סורי, פוצץ פעמיים את השגרירות האמריקאית בביירות, גרם למות 270 חיילי מארינס בפיגוע התאבדות אחד, חטף או רצח עשרות אזרחים אמריקאים בלבנון וחטף מטוסים אמריקאיים באזור.

    הנשיא קלינטון ידע בדיוק מה חלקו של המודיעין האיראני בפיגוע נגד מגורי החיילים האמריקאים בדהראן שבסעודיה ב-1996, אך העדיף מו"מ סודי עם ממשלתו של הנשיא "הרפורמיסט" חתאמי (מי זוכר אותו היום?) ושמר את המידע בסוד כדי שלא יצטרך לנקוט צעדי ענישה נגד איראן.

    הנשיא בוש (הבן), שקיווה שכיבוש עיראק יסייע להדק את הטבעת הצבאית סביב צווארו של המשטר האיראני הסורר, לא הגיב על הסיוע האיראני ל"צבא המהדי" של מוקתדא אל-סדר וסיעותיו השונות, שנלחמו נגד הכוחות האמריקאיים בעיראק. בוש העדיף לתת אור ירוק לתקיפה ישראלית נגד כור הפלוטוניום בסוריה מאשר להתמודד בעצמו עם האיום האזורי החדש. מימוש פרויקט הגרעין הצבאי הצפון-קוריאני הוא דוגמה חיה להבטחות הלא ממומשות של קלינטון ובוש לפרק את המדינה הסוררת מנשקה המאיים על שכנותיה.

    ישראל אינה צריכה להתייאש מלנסות לשכנע את מנהיגי ארה"ב, אירופה וארצות ערב בנחיצותה של פעולה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן. נראה לפעמים שאלה מעדיפים שישראל תעשה את "העבודה השחורה" כדי שבהמשך יוכלו להתלהם נגדה.

    אך מנהיגי ישראל צריכים להחליט על תקיפה עצמאית רק ברגע האחרון ממש של מה ששר הביטחון הגדיר "מרחב החסינות". הם צריכים לעמוד בפני הנטייה לעשות זאת בחיפזון יתר, במיוחד לפני סיום המשבר בסוריה שיש בו פוטנציאל לא רק לשנות את מאזן הכוחות האזורי נגד איראן, אלא לגרום לתהפוכות פוליטיות וחברתיות בתוך איראן עצמה.

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/397/351.html?hp=1&cat=479

  9. המסמך: להיות מוכנים לעידן של מזרח תיכון ללא ישראל.

    מסמך בן 82 עמודים של אנליסטים, שמסקנתו היא שהאינטרסים הלאומיים של ארה"ב, אינם עולים בקנה אחד עם קיומה של מדינת ישראל הציונית. המסקנה שישראל בעת הזו מהווה איום גדול על האינטרסים של ארה"ב, היות שמטבע הקיום שלה היא מונעת מערכת יחסים נורמלית בין ארה"ב למדינות ערב ולמדינות המוסלמיות, ובגדול גם בינה לבין הקהילה הבינלאומית.

    recent US government draft report urging a US re-think of its relationship to Israel is the responsibility of none other than Barack Obama, and it reveals his true disdain for Israel.

    America Planning for a Post-Israel Middle East?

    Congresswoman Illena Ros-Lehtinen will have her hands full as she makes the political and social rounds at this month’s Republican National Convention. Illena, is the only female committee chair in the House of Representatives and arguably Israel’s most ardent agent. She is a constant thorn in the Obama administration's side, regularly castigating the president for playing "political games with U.S. foreign policy” and being “soft on Iran” and undermining the legitimacy of Israel. Ros-Lehtinen is a congressional cheer leader also for her Jewish voters in Florida — a key battleground in the rapidly approaching US presidential election. Most recently, Ros-Lehtinen helped shepherd through Congress yet another bill tightening sanctions against Iran while calling for US military action against the Assad regime in Syria.

    The Congresswomen’s focus will likely not be on pushing the republican’s talking points regarding her party’s nominee, Mitt Romney the former “moderate Massachusetts governor” who she is aware is unlikely to win the White House. Nor, according to a source at the Democratic National Committee, frantically putting together final touches on their own Convention, to be held the week of September 3 in Charlotte, North Carolina, will Ileana spend much time with or promoting Mitt’ running mate, Congressman Paul Ryan. Ryan, an Ayn Rand (author of The Fountainhead and Atlas Shrugged as well as founder of the Objectivism movement) follower, regularly tells audiences that “Ayn Rand’s teachings have been one of the most profound philosophical influences of my life.” Well, except for religion and abortion and a few other matters, as Ayn, who passed away in 1982 was an avowed atheist and strongly pro-abortion, the opposite of what Ryan tells audiences he is.

    Rather, Ros-Lehtinen will be meeting with local, national, and international Jewish leaders in this must win state where she has been assigned the task of reassuring them that the Republican Party is Israel’s best friend and that a recent US government draft report urging a US re-think of its relationship to Israel is the responsibility of none other than Barack Obama, and it reveals his true disdain for Israel.

    Helping her smear the White House with the findings in the draft analysis will be William Kristol, publisher of the neoconservative Weekly Standard and Director of the New American Century, an “Israel first” Washington-based lobby “promoting joint Israeli and American political and military leadership across the globe, while bringing democracy to the Middle East”.

    So what is all the fuss about?

    It’s a paper entitled: Preparing For A Post Israel Middle East, an 82 page analysis that concludes that the American national interest in fundamentally at odds with that of Zionist Israel. The authors concludes that Israel is currently the greatest threat to US national interests because its nature and actions prevent normal US relations with Arab and Muslim countries and, to a growing degree, the wider international community.

    The study was commissioned by the US Intelligence Community comprising 16 American intelligence agencies with an annual budget in excess of $ 70 billion. The IC includes the Departments of the Navy, Army, Air Force, Marine Corps, Coast Guard, Defense Intelligence Agency, Departments of Energy, Homeland Security, State, Treasury, Drug Enforcement Agency, Federal Bureau of Investigation, National Security Agency, National Geospatial Intelligence Agency, National Reconnaissance Agency and the Central Intelligence Agency commissioned the study.

    Among the many findings that Ros-Lehtenin and Kristol and other unregistered agents of Israel will likely try to exploit politically between now and November 6, by using them to attack the Obama Administration. A sampling of the findings includes the following:

    • Israel, given its current brutal occupation and belligerence cannot be salvaged any more than apartheid south Africa could be when as late as 1987 Israel was the only “Western” nation that upheld diplomatic ties with South Africa and was the last country to join the international boycott campaign before the regime collapsed;

    • The Israel leadership, with its increasing support of the 700,000 illegal settlers on the occupied West Bank is increasing out of touch with the political, military and economic realities of the Middle East;

    • The post Labor government Likud coalition is deeply complicit with and influenced by the settlers’ political and financial power and will increasingly face domestic civil strife which the US government should not associate itself with or become involved with;

    • The Arab Spring and Islamic Awakening has, to a major degree, freed a large majority of the 1.2 billion Arab and Muslims to pursue what an overwhelming majority believe is the illegitimate, immoral and unsustainable European occupation of Palestine of the indigenous population;

    • Simultaneous with, but predating, rapidly expanding Arab and Muslim power in the region as evidenced by the Arab spring, Islamic Awakening and the ascendancy of Iran, as American power and influence recedes, the US commitment to belligerent oppressive Israel is becoming impossible to defend or execute consistent given paramount US national interests which include normalizing relations with the 57 Islamic countries;

    • Gross Israeli interference in the internal affairs of the United States through spying and illegal US arms transfers. This includes supporting more than 60 ‘front organizations’ and approximately 7,500 US officials who do Israel’s bidding and seek to dominate and intimidate the media and agencies of the US government which should no longer be condoned;

    • That the United States government no longer has the financial resources, or public support to continue funding Israel. The more than three trillion dollars in direct and indirect aid from US taxpayers to Israel since 1967 is not affordable and is increasingly being objected to by US taxpayers who oppose continuing American military involvement in the Middle East. US public opinion no longer supports funding and executing widely perceived illegal US wars on Israel’s behalf. This view is increasingly being shared by Europe, Asia and the International public;

    • Israel’s segregationist occupation infrastructure evidenced by legalized discrimination and increasingly separate and unequal justice systems must no longer be directly or indirectly funded by the US taxpayers or ignored by the US government;

    • Israel has failed as a claimed democratic state and continued American financial and political cover will not change its continuing devolution as international pariah state;

    • Increasingly, rampant and violent racism exhibited among Jewish settlers in the West Bank is being condoned by the Israeli government to a degree that the Israel government has become its protector and partner;

    • The expanding chasm among American Jews objecting to Zionism and Israeli practices, including the killing and brutalizing of Palestinians under Israeli occupation, are gross violations of American and International law and raise questions within the US Jewish community regarding the American responsibility to protect (R2P) innocent civilians under occupation;

    • The international opposition to the increasingly apartheid regime can no longer be synchronized with American claimed humanitarian values or US expectations in its bi-lateral relations with the 193 member United Nations;

    The Draft ends with language about the need to avoid entangling alliances that alienate much of the World and condemn American citizens to endure the consequences.

    Interestingly, it notes Iran as an example of a country and people that have much in common and whose citizens have a real interest in bilateral associations (here an apparent reference to Israel and its US lobby) not determined by the wishes of other countries and their agents. It also highlights the need for the US to undertake “the repairing relations with Arab and Muslim countries including the drastically curtained use of drone aircraft.

    The coming days will clarity the success of Israel’s in making an issue of the finding in the soon to be published daft report and the degree to which the Republican Party will gain for its findings in the race for the White House.

    Franklin Lamb, former Assistant Counsel, US House Judiciary Committee and Professor of International Law at Northwestern College of Law in Oregon, earned his Law Degree at Boston University and his LLM, M.Phil., and PhD degrees at the London School of Economics. Following three years at the International Court of Justice in The Hague, Lamb was visiting fellow at the Harvard Law School’s East Asian Legal Studies Center.

    He is currently doing research in Lebanon and volunteers with the Palestine Civil Rights Campaign and the Sabra-Shatila Foundation. Lamb is the author of: Israel’s 1982 War in Lebanon: Eyewitness Chronicles of the Invasion and Occupation, South End Press, First Printing, 1983, International Legal Responsibility for the Sabra-Shatila Massacre, Imp. TIPE: 42, Rue Lebour 93100 Montreuil, Paris, France 1984, The Price We Pay: A Quarter Century of Israel’s Use of American Weapons in Lebanon (Lamont Press) 2007, His latest book, The Case for Palestinian Civil Rights in Lebanon, is due out shortly.

    http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?eid=66401&cid=41&fromval=1&frid=41&seccatid=101&s1=0