לא משכיל ולא ידום: על מופע האימים של יאיר לפיד

יאיר לפיד לא מפספס אף הזדמנות לפגוע באינטרסים של מדינת ישראל. הפעם הוא גורר את ישראל למרכז עימות גלובלי, ללא כל יכולת להשפיע על תוצאותיו

אוסף של נזקים בין הטיולים, יאיר לפיד (צילום: שלומי אמסלם)

אם יאיר לפיד היה טורח להשלים את תעודת הבגרות יתכן שהיה קורא את דברי הנביא עמוס שאמר ״המשכיל בעת ההיא ידום״. אבל ראש הממשלה החליפי שלנו לא משכיל ולכן לא נדם. ב-20 בפברואר הוא לא נדם ואמר: ״אם תפרוץ מלחמה בין רוסיה ואוקראינה אז ישראל תצדד באופן טבעי בבעלת בריתה המסורתית ארה"ב, למרות האינטרס לשמור על יחסים טובים עם הרוסים״.

זוכרים שהוא הבטיח לאמריקאים מדיניות אפס הפתעות? אין דבר שפוגע יותר ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל כמו ההבטחה הזו, אבל זה שר החוץ שלנו. ״אנחנו זהירים יותר מהאמריקנים והם מבינים את זה״, המשיך ואמר, ״לישראל יש 2 בעיות שאין לארה"ב ובריטניה – גבול עם רוסיה בגבול עם סוריה״.

נדמה לי שזו בעיה אחת אבל זה מה שקורה כשלא לומדים לספור. נזכיר רק שאשף המדינאות אמר כמה ימים לפני כן: ״אני לא רואה עימות אלים בין רוסיה לאוקראינה בקרוב״. עימות – לא, מלחמה – כן.

שגריר אוקראינה בישראל מיהר להגיב שהוא ״מזועזע מדבריו של לפיד על 'הסכסוך' בין רוסיה ואוקראינה" והוסיף ״זו בושה שמר לפיד אינו מכיר בכך שמתנהלת במרכזה של אירופה מלחמה מזה כ-8 שנים. לצערי הרב, השר מאמץ רטוריקה רוסית מתלהמת ומתעלם מהמסרים המטרידים שמשגרות בעלות בריתה החזקות ביותר של ישראל – ארה"ב, בריטניה ומדינות האיחוד האירופאי – אשר מעריכות כולן כי קיימת סבירות גבוהה שרוסיה תפלוש צבאית לאוקראינה בהיקף נרחב בשבועות הקרובים״.

כדי לאזן את הזעם האוקראיני כנראה וגם בגלל שאנחנו כל כך זהירים ויש לנו עם רוסיה גבול ברוסיה הלא משכיל לא נדם שוב. ב-24 בפברואר אמר: ״המתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה של הסדר הבינלאומי וישראל מגנה אותה״. הוא הוסיף כי ״ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה הדרך לפתור סכסוכים. לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה״. אז לשמחת הפרוגרסיבים טראמפ לא זכה בבחירות בארצות הברית ונתניהו לא זכה בבחירות בישראל. כך יצא שמדינת ישראל זוכה להיות סחבה של ארצות הברית ולא סתם סחבה אלא כזו שסיימו לשטוף איתה את הרצפות, בפעם האלף.

לא נדם גם עם הפולנים

פולין חוקקה חוק המגביל את השבת הרכוש שנגזל מהיהודים בשואה ויאיר לפיד אמר שהחוק ״פוגע בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה״ והבטיח לבחון מחדש את ההצהרה עליה חתמו בנימין נתניהו וראש הממשלה הפולני לשיפור היחסים בין המדינות. סגן שר החוץ הפולני השיב כי ״שר החוץ הישראלי השתמש במונח "הכחשת השואה". אנו זועמים מאוד על בחירת המילים שלו ודוחים בתוקף את האשמת השווא״.

יאיר לפיד שהפך אותנו יחד עם נפתלי בנט לנתינים של הנשיא ביידן ענה: ״מתקיימים דיונים אינטנסיביים עם הממשל האמריקאי על הדרכים לתגובה על החקיקה הפולנית הגובלת בהכחשת שואה. זה לא יעבור בשתיקה, הפולנים לא יכולים להמשיך לפגוע בזכר הנספים״. לפיד החזיר את שגריר ישראל בפולין ארצה וראש ממשלת פולין מיהר להגיב: ״החלטתה של ישראל להוריד את הייצוג הדיפלומטי בוורשה היא חסרת בסיס וחסרת אחריות. מילותיו של יאיר לפיד פוגעניות ביותר. ניצול הטרגדיה הזו לצרכים מפלגתיים הוא מגונה וחסר אחריות״. הוא איים כי פולין תחזיר את השגריר שלה ותצביע נגד ישראל בפורומים בינלאומיים״.

העולם עומד משתאה נוכח מדיניות החוץ של מדינת ישראל שהייתה נתונה בידי בנימין נתניהו, אחד מגדולי המדינאים בעולם, ועברה לידיו של אדם חסר השכלה וחסר הבנה דיפלומטית מינימלית. למזלו של לפיד, פולין מסייעת עתה במלחמה בקליטת אוקראינים נמלטים ומתוך כך היחסים עם ישראל מתנרמלים. השמאל שזעק ״רק לא ביבי״ ואף האשים אותו בכך שהוא מסכן את בטחונה של מדינת ישראל כאשר הוא נוקט בצעדים ביטחוניים מתוך אינטרסים אישיים, כמו למשל במבצע ״שומר החומות״ משווע פתאום לדבריו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, בעיקר כי אין לשמאל מושג מה נכון לומר ומה נכון לעשות.

ראש הממשלה נפתלי בנט עסוק בעיקר בלהתרברב שהנשיא האוקראיני ביקש ממנו עזרה (כשם שעשה עם עשרות מנהיגים אחרים בעולם). עוד ועוד מדינות מוצאות את עצמן מעורבות בסכסוך, אם בהושטת עזרה ואם בסגירת המרחב האווירי שלהן בפני מטוסים רוסיים. תמרונים של מטוסים סיניים במרחב ההגנה האווירי של טייוואן גם הם מעוררים דאגה.

יש המביעים חשש מפני מלחמת עולם שלישית (התערבות של בנט תגדיל את הסיכויים). בעידן של סייבר, לייזר וגרעין מתקיימת לחימה באמצעות טנקים, רובים ובקבוקי תבערה. שני דברים על מדינת ישראל לעשות. הראשון הוא פשוט לשתוק. השני הוא להבין שאין אנחנו יכולים להסתמך על שום בת ברית – לכאורה או לא לכאורה. הדאגה הגדולה ביותר היא העובדה שאויבינו הקרובים והרחוקים רואים עד כמה חלשה ההנהגה של מדינת ישראל וכמה היא תלויה בארצות הברית. אני מעזה להביע חשש גדול מפני הרגע בו הם ינסו להעמיד אותנו במבחן.

לקריאת כל המאמרים של אורנה ישר – לחצו כאן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. תסבירו לי בבקשה – אם יאיר לפיד הוא שר חוץ כל כך גרוע, למה אנחנו המדינה המערבית הכמעט יחידה שיכולה לדבר כיום עם מנהיגי שתי המדינות? למה גם רוסיה וגם אוקראינה מוכנות שישראל תתווך בסכסוך ביניהן?
    זה לא בזכות בנט ולפיד ובטח לא בזכות נתניהו. זה בגלל המצב הייחודי שבו נמצאת ישראל.

    1. תסביר לי בבקשה-אם גם אתה מודה בסוף דבריך שזה לא בזכות לפיד אלא סתם הזדמנות שנפלה בחיקו למרות התנהלותו אז מה רלוונטי בטיעוניך לדיון על תפקודו כשר חוץ?

    2. "בגלל המצב הייחודי של ישראל"?
      להזכירך, דווקא ממשלת נתניהו טיפחה קשרים מאוד חיוביים עם רוסיה ועם אוקראינה ולכן על סמך ההיסטוריה הקצרה הזאת אנחנו מדברים עם שני הצדדים.
      לולא ממשלת נתניהו, הסיפור היה אחרת.
      יאיר לפיד הוא אדם נטול כישרון דיפלומטי (גם אני כזה ולכן אני לא דיפלומט), חסר השכלה (לא תמיד זה קריטי וחשוב כל כך אבל במקרה זה גם נטול כישרון דיפלומטי וגם חסר השכלה סבירה זה יותר מידי)…. לפיד לא אשם בכלל בכלום, הבעיה במי שבחר בו. זכותם לבחור בו כמובן אבל 100% בטוח שלא בחרו בו כי הוא כישרון "מבוזבז"

    3. לדוד –
      זה רלוונטי כי הכותבת תקפה את לפיד על ההתנהלות סביב אוקראינה שעה שהוא התנהל היטב בעניין.
      לרונן –
      הכישורים הדיפלומטיים של לפיד טובים מאוד. הוא הצליח לחלץ את בני הזוג אוקנין מטורקיה בלי לתת שום תמורה אמיתית לארדואן, זאת לאחר 9 ימים בלבד. לשם השוואה: כדי לשחרר את נעמה יששכר אחרי 9 חודשים, נתניהו היה צריך לתת ל"חברו הטוב" פוטין כנסייה בירושלים. חוץ מזה, נתניהו הרס יחסים שהיו קריטיים לישראל, עם האיחוד האירופי ועם המפלגה הדמוקרטית. יחסים שיאיר לפיד צריך לעבוד קשה כדי לשקם אותם. הנזק שכרוך בהרס היחסים איתם ובברית שכרת נתניהו עם ההזוי והמסוכן שבנשיאי ארצות הברית גרמה לאזרחים רבים של המדינות האלה לתפוש כימניות קיצונית עמדות שכאן בישראל נחשבות למרכז או אפילו מרכז-שמאל. עובדה שמדינות רבות (אוסטרליה למשל) שלא הכירו בחמאס וחיזבאללה כארגוני טרור במהלך 12 שנות שלטון רצופות של נתניהו, עשו זאת בפחות משנה של ממשלת בנט-לפיד.
      עכשיו קרא את העובדות האלה ותגיד לי האם אתה עדיין חושב שנתניהו עדיף על לפיד ביחסי חוץ.

  2. אני מסכים באופן כללי שלפיד לא מתאים בעליל להיות שר חווץ ובטח ובטח לא ראש ממשלה אבל הניתוח פה לא ראוי ולא נכון.ישראל צריכה להיות זהירה והיא נוהגת בהתאם היא מספקת סיוע הומנטירי לא צבאי בניגוד לאירופה והיא לא מטילה סנקציות,כן מגנה בזהירות .זה עובד ישראל ממשיכה את השיתוף הפעולה עם רוסיה למרות הגינוי של פוטין.למרות כל הביקורת שלי על התרפסות של המערב עם כל המגרעות שלו ישראל חלק ממנו שיתוף הפעולה של ישראל והסיוע המדיני הרבה יותר משמעותים,םוטין לא מחויב לישראל בשום אופן בשונה מארצוחת הברית(גם אם לא תמיד)הוא עובד איתה רק מאינטרסים.בסוף יש גם את הפן המוסרי שהוא כן חשוב ונראה שישראל מצליחה להזן את זה

    1. JUJK,

      "הממשלה" הזאת נקטה צד, היא צידדה בפומבי באוקראינה. הצטרפה לגינוי לרוסיה כמדומני.

  3. אז במשרד החוץ יושב דיפלומט גרוע שהוכיח את יכולת הנהגתו(בגיבוש מפלגה וקואליציה מכובדות סביבו) וקיבל את מספר המנדטים הגבוה בקואליציה-
    בעוד במשרד ראש הממשלה יושב אדם שכושל בכל מה שהוא נוגע, אך מוכיח עצמו כיחצ״ן טוב ואין לו מספיק מנדטים להצדיק יותר משר זוטר אחד במפלגתו-
    העובדה שח״כי הקואליציה ותומכיהם לא דורשים את הקדמת הרוטציה והחלפתם היא הזויה ומסוכנת!

  4. פעם לאנשים מסוגו קראו 'פושטקים'
    ויהיר אלחארומי לפיד הוא פושטק

  5. אבא שלו עלה על רכבת של מיוחסים כדי לברוח
    היום הוא מסדר ל100 מיוחסים מקורבים למנחוס עבאס
    לברוח . איש עלוב

    1. טומי לפיד
      לא עלה על הרכבת ההיא
      מהיכן הגרלת את זה ?