לפיד בחנות חרסינה

בתוך חודשים ספורים הצליח שר החוץ להרוס מאמץ מדיני של שנים, ופגע קשות במעמד האסטרטגי של ישראל

לבנות זה קשה, להרוס קל מאוד. השר לפיד | צילום מסך

בערב חג הסוכות, שר החוץ יאיר לפיד פרס את משנתו המדינית בעיתון 'הארץ', תחת הכותרת "100 ימים ראשונים של מדיניות חוץ אחרת". קריאה במאמר מעלה מסקנה בלתי-נמנעת: שר החוץ של מדינת ישראל תקוע אי-שם בחשיבה פשטנית של גיל 16, ובטוח שהעולם מתנהל על פי שירים של בוב דילן. כך למשל נפתח המניפסט:

במשך כעשור התבססה מדיניות החוץ הישראלית על הרעיון הקודר, ולפיו הקהילה הבינלאומית היא מקום דרוויניסטי. הבריתות היחידות שעליהן ניתן לסמוך הן אלה המבוססות על אינטרסים כלכליים או ביטחוניים. אין מקום במדיניות חוץ לדיאלוג המבוסס על ערכים משותפים, או על ידידות בין עמים. במקום מדיניות חוץ פעילה וחיובית נקטה ממשלת בנימין נתניהו מדיניות של חשדנות פסימית"

עם המטען הערכי הפגום הזה הגיע לפיד, כאשר ראש הממשלה בנט נגרר בעקבותיו, למבחן מדיני קריטי מאין כמותו. חשוב להדגיש: ישראל נמצאת בסיטואציה רגישה במשבר האוקראיני, שדה מוקשים דיפלומטי הדורש מדיניות שקולה מתמיד. מחד, רוב העולם החופשי התייצב לצד אוקראינה, אך מאידך לישראל אינטרס ביטחוני ראשון במעלה בגבול סוריה, שם הרוסים מחזיקים נוכחות צבאית משמעותית. כל צעד לא מחושב עלול להביא למצב בו נפתחת חלילה חזית מצפון, ומיותר לציין כי אלו העומדים היום לצד אוקראינה יהיו הראשונים לגנות את ישראל כשתרצה להגן על עצמה, וימשיכו לפעול כדי להגביל את זכותה לעשות זאת.

הפלישה הרוסית תוך הפרת הסכמים בינלאומיים מפורשים סיפקה הפרכה מהירה לתזה הנאיבית של לפיד והוכיחה כי אנו אכן חיים בעולם קודר ודרוויניסטי. מאוד דרוויניסטי. גם במקרה הזה, לפיד שוב שגה בהערכה בסיסית של המצב, והתנבא ברשלנות על כך שלא יפרוץ עימות. הפטפטת מיותרת הצליחה להוציא את השגריר האוקראיני בישראל, יבגן קורינצ'וק, משלוותו. "אני מזועזע מדבריו של לפיד על 'הסכסוך' בין רוסיה ואוקראינה", אמר והוסיף: "אני מעוניין להזכיר לאדוני השר כי לא מדובר בסתם סכסוך – זוהי מלחמה שרוסיה מנהלת בציניות ואגרסיביות נגד אוקראינה".

במקביל, שגריר ישראל באוקראינה נקרא לשיחת נזיפה על הבקשה הישראלית מרוסיה לסיוע בחילוץ ישראלים. במילים אחרות, עוד לפני שהחייל הרוסי הראשון חצה את הגבול לאוקראינה, התקבל רושם מוטעה לגבי העמדה הישראלית בסכסוך.

אבל הנזק המדיני לא הסתיים בזאת. הרוסים מצדם זעמו על הגינוי של לפיד לפלישה. כמעט מיד, המשלחת הרוסית לאו"ם פרסמה גינוי לבנייה ישראלית בגולן והביעה דאגה "מהתוכניות המוכרזות להרחבת פעילות ההתנחלויות". שגריר ישראל במוסקבה נקרא לשיחת נזיפה משלו, בה אמנם הודגש כי נכון לעכשיו לא יהיו השלכות על המתרחש בסוריה ועל חופש הפעולה הישראלי באזור, אם כי שאלה זו עדיין נתונה למבחן המציאות.

מה שלפיד ובנט לא מבינים (או לא רוצים להבין) הוא שאכן אפשר אחרת. באביב 2014 ישראל עמדה בסיטואציה דומה כאשר רוסיה פלשה לחצי-האי קרים. אך במקום לקפוץ בראש ולירות ללא היגיון לכל הכיוונים, ממשלת נתניהו פרסמה אז הודעה שנוסחה באופן שקול וזהיר, כראוי למצב: "ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר המתרחש באוקראינה, חרדה לשלום כל אזרחיה ומקווה שהמצב לא ידרדר לכדי אבדן חיי אדם. ישראל מצפה שהמשבר באוקראינה יטופל באמצעים דיפלומטיים וייפתר בדרכי שלום".

אם לא די במחדלי החוץ האחרונים מבית יאיר לפיד, הרי שהם מגיעים בתקופה של הכרעות הרות גורל. כבר בראשית כהונתו, במלאכת מחשבת של יוהרה והתנהלות מגושמת, הצליח שר החוץ להרוס כמעט בין רגע מאמץ ארוך ומשולב להגדרת האנטישמיות כתופעה ייחודית בהיסטוריה. בניגוד להגדרה המדויקת שהתקבלה לבסוף, לפיד הציע פרשנות משלו וטען בין היתר כי  האנטישמים היו גם "סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות" או למשל "בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי". מן הסתם, גורמים אנטי-ישראליים ואנטי-יהודים עשו באמרות האומללות הללו שימוש רב.

זמן קצר לאחר מכן, התחייב לפיד בפני מזכיר המדינה בלינקן כי ישראל תנקוט בחזית האיראנית מדיניות של "אין הפתעות". זהו מונח שחשוב להתעכב על הגדרתו. שר החוץ של ישראל הקריב למעשה את אחד הכלים היחידים שיכולים למנוע מהאייתוללות נשק השמדה המונית, ובעבור מה? לא ברור.

על אף הצהרותיהם הבומבסטיות נגד הסכם הגרעין המתגבש הרי שבפועל בנט ולפיד לא עשו שום דבר משמעותי בעוד האמריקנים מסירים עוד ועוד סנקציות ומובילים קו פייסני מתמיד מול טהרן. לא בכדי הגדירה איילת שקד את  התנהלות שר החוץ כ"פיגוע" מדיני. בהמשך, לפיד אף דאג להסתכסך עם פולין ולפרק לרסיסים את תמיכת מדינות וישגרד בישראל, ברית שנבנתה בעמל רב ובתחכום יצירתי על ידי ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

הפלישה הרוסית לאוקראינה דחקה מסדר היום את מחדליה הסדרתיים של ממשלת בנט-לפיד: הכישלון בניהול הקורונה, הכישלון במניעת איראן גרעינית, עליית המחירים הדרסטית, החוקים האנטי-דמוקרטיים שהביא גדעון סער, מכירת המדינה לתנועה האסלאמית ועוד מחדלים רבים שקצרה היריעה מלפרט.

גם בנוגע למשבר האחרון הכישלון זועק לשמיים, ומצטרף למדיניות חוץ כושלת שתביא בוודאי להשלכות הרסניות. העיסוק המיותר ברוסיה ובאוקראינה, המסרים המבולבלים והפטפטת המיותרת החמירו עוד יותר את מצבה של ישראל לקראת החתימה על הסכם הגרעין. להיאבק נגד הסכם הגרעין דרך הקונגרס האמריקני ובזירת דעת הקהל, כפי שנתניהו עשה בהצלחה, בנט ולפיד ויתרו מרצון על "הפתעות", הסכימו להשתיק ביקורת ולמעשה נטשו את הזירה. הם הוסיפו חטא על פשע השבוע כאשר לפיד – בהסכמת בנט – שנמך את מעמדו של שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בטענה כי הוא מינוי פוליטי. במקום להילחם בהסכם הגרעין ולהפעיל את שגרירי ישראל באשר הם, לפיד ובנט נלחמים במי שאמור לשרת את המטרה.

מי שעוקב אחרי התנהלות לפיד מיומה הראשון של הממשלה מבין כי אין כאן צירוף מקרים. ואילו בנט? עד עכשיו הוא בעיקר נגרר אחרי שר החוץ הכושל והמדיניות הטפלה שלו. בניגוד לאשליות שפיזר לפיד, המציאות העולמית היא דרוויניסטית, וביום שאיראן תשיג פצצה גרעינית היא תהפוך לסיוט של ממש. אבל למה שילד בן 16 ששומע שירי אהבה ושלום יבין זאת? את המחיר ישלמו לא רק הישראלים אלא כל אלו שגרים במרחב הקרוב.


אלי ורד חזן הוא מנהל אגף קשרי חוץ של מפלגת הליכוד.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. ובמחילה, למה בדיוק ציפיתם מאחד שמתיימר להיות ראש ממשלה בישראל ואין לו אפילו תעודת בגרות? הרי כל-כולו בדיוק כמו הממשלה העלובה הזו בנויה על שקרים ,כולם עלובי נפש ומעש והורסים כל חלקה טובה במדיניות חוץ ופנים. אם מדינת ישראל חפצת-חיים עלינו להיפטר בדרך זו או בדרך אחרת מעלובי הנפש האלה.

    1. אולי אפשר להפסיק לחזור על כך שאין לו תעודת בגרות?!
      לא חסרים בממשלה הוכחות שאפשר להיות עם תעודת בגרות מחאה ועדיין להתנהל גרוע ולהזיק לכלל!

  2. אני חושב שהכותב מגזים.זה לא מקרה כמו קרים.זה פלישה למדינה שלמה רק בשל העבודה שאתה לא מסכים עם הממשל שם,זה לא עוד מלחמה על שטחים זה כבר רמה של סטלין והיטלר(לא אומר שפוטין רצחני כמוהם אבל הוא כן עלה שלב והוא יותר מעוד רודן בגלובוס).מדובר בערעור על הסדר העולמי הגלובלי שהמערב יצר וכן המערב מתנהל לא פעם בצורה רופסת אבל אני חושב שהעולם הזה עדיף על העולם הכוחנישל רוסיה וסין .ולא, ישראל לא מעצמת על ואין למה שום סיבה להתערב בסכסוך ,אבל גינוי של התוקפנות הרוסית זה משהו שכן נכון לעשות ,בפן המוסרי(שאתם מסכירים אותו לא פעם בכתבות פה,ובהתחשב בעובדה שזה מעבר לסכסוך בין מדינות וההתנהלות שלו בא ליצור סדר חדש בעולם)פוטין משתף פעולה עם ישראל לא כי הוא מתלעב מאומת ההייטק אלה כי זה תואם את האינטרסים שלו בסוריה וכי ישראל מגלה נחישות כל עוד ישראל מסתפקת בגינוי בלבד אין שום סיבה שהוא יפסיק לעשות את זה

    1. פוטין משתף פעולה עם ישראל כי הוא הצליח לשכנע את האוקראינים לקבל אותה כמתווך כשבפועל הוא מחזיק את ישראל חזק באמצעות גבול סוריה מה שיקל עליו להשיג הסכם מוטה לטובתו.

  3. לפיד הוא איגנורנט שאינו מסוגל להצביע על המפה היכן ממוקמות רוסיה ואוקראינה.
    לפיד מונחה על ידי אישים וגופים מחוץ לישראל. מספיק לראות את ריבוי נסיעותיו הפרטיות לחו"ל, נסיעות בהן הוא "נעלם" למאבטחיו, או מסרב בכלל לקחת אותם איתו לנסיעותיו.
    אלו שמפעילים את לפיד אינם מעוניינים דווקא בטובתה של מדינת ישראל.

    1. "אלו שמפעילים את לפיד אינם מעוניינים דווקא בטובתה של מדינת ישראל."
      אתה צודק , אני כבר הרבה זמן סבור שיש לכל הממשלה הלא הגיונית הזאת מפעילים,
      אם אתה רואה בעליל שוב ושוב שהשחקנים בקבוצה שלך טועים בגדול ההסבר הוא שהם משחקים משחק מכור .
      לכל אדם יש מחיר ולכל אדם יש משהו שמפחיד אותו ועם הכלים האלה אתה מפעיל אותו ומרגע שהוא נכנס למשחק הוא כבר לא יכול לצאת בכוחות עצמו .
      והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם….