פוטין, אוקראינה וחוק ההשלכות הלא-מכוונות

הנשיא הרוסי שאף להפריד בין שכנתו למערב ולחזק את מנהיגותו מבית ומחוץ, אבל בינתיים משיג את התוצאה ההפוכה

זאב בעור של כבש. נשיא רוסיה פוטין | kremlin.ru

בעוד מלחמתו של ולדימיר פוטין באוקראינה נכנסת לשבוע השלישי, נראה כי פעם נוספת, חוק ההשלכות הלא-מכוונות מרים את ראשו השובב. ההדגמה המדהימה ביותר לכך עד כה היא ההפרכה המוחלטת לטענות המחוצפות מצד פוטין לפיהן לא קיימת אומה אוקראינית כלל. בין היתר התעקש פוטין כי המדינה השכנה אינה אלא יצירת כפיו של לנין, תוך התעלמות מן העובדה שלינן עצמו היה זה שהעניק את אוקראינה לגרמנים במסגרת חוזה ברסט-ליטובסק.

עוד טען פוטין כי אוקראינה "הייתה תמיד חלק מרוסיה", למרות שבמציאות הנסיכות של קייב הופיעה בטרם מישהו בעולם חשב על זהות רוסית. אוקראינה ורוסיה, יחד עם אינספור קבוצות אתניות לאומים, היו אמנם חלקים מהאימפריה הצאריסיטית ובהמשך מברית המועצות, אך אף אחת מהן לא הייתה חלק מרעותה. במשך תקופה ארוכה, אוקראינה הייתה בכלל חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית, והיה זה תחת השלטון שהלאומיות האוקראינית החלה להתגבש לראשונה.

אמנם, השפות הרוסית והאוקראינית הן קרובות מאוד, אך למרות שחלק מהכותבים הגדולים ביותר ברוסית היו למעשה אוקראינים במוצאם (גוגול ובאבל למשל), באוקראינה התפתחה ספרות ותרבות נפרדת החל מהמאה ה-18. הפלישה של פוטין הזכירה לרבים מהאוקראינים את מורשתם העשירה. בשבועות האחרונים, רבים ברחבי המדינה החלו לקרוא, לצטט ולשיר כמה מהפואמות הפטריוטיות שחוברו בידי משוררים כמו טאראס שבצ'נקו, לבקו בורוביקובסקי וטומאש פדורה. במקום לקבור את הזהות האוקראינית תחת הריסות הפגזים, נראה כי פוטין העניק לה חיים חדשים.

גם בנוגע לשאיפתו של לקטוע באיבה את השאיפה האוקראינית להשתייך ליבשת אירופה, נראה שהוא השיג את התוצאה ההפוכה. האוקראינים הבינו לפתע כי מבט מזרחה לעבר רוסיה משמעותו פלישות, כיבוש וסבל, ואילו מבט מערבה עשוי להוביל לחירות ושגשוג. עד כה לא נצפו שיירות פליטים אוקראינים המבקשים מקלט ברוסיה או בבלארוס; הטורים הארוכים מתאספים דווקא בנקודות הגבול עם פולין ורומניה. אם כן, נראה כי הנשיא וולודימיר זלנסקי בסך הכל מבטא את שאיפות עמו כאשר ביקש להתקבל באופן מיידי לחברות באיחוד האירופי.

במשך שנים, פוטין פעל כדי לנתק את הקשר ההדוק בין ארה"ב והאיחוד האירופי, בתקווה כי ללא התמיכה האמריקנית האדירה יהיה ניתן להפחיד בקלות את הננסים ביבשת. אלא שהמשבר הנוכחי מוכיח כי האירופאים מסוגלים לגלות מנהיגות בכל הנוגע להתנהלות מול מוסקבה, ולהיות קשוחים הרבה יותר מהנשיא האמריקני ההססן ביידן. שאיפה נוספת של פוטין הייתה להשמיד את הדימוי של ברית נאט"ו כמי שמספקת חומת מגן בצורה עבור אומות דמוקרטיות. גם הנשיא טראמפ כבר הכריז עליה כ"לא-רלוונטית" ונשיא צרפת מקרון אבחן "מוות מוחי". בתוך אוקראינה עצמה, רבים סברו כי חבירה לנאט"ו אינה חלק מהאינטרס הלאומי.

כעת נראה כי כל זה השתנה. גרמניה תחת קנצלר סוציאל-דמוקרטי החליטה במפתיע לנטוש שבעה עשורים של מדיניות אנטי-צבאית עם פרויקט חימוש מחדש בן 100 מיליארד דולרים. גם מדינות אירופאיות שאינן חברות בנאט"ו הצטרפו לשורת המתנגדים לתוקפנות הרוסית, ואצל חלקן (אוסטריה, שבדה ופינלנד) מסתמנים סימני האצה לקראת הצטרפות לברית. נראה כי גם כאן, פוטין השיג את התוצאה ההפוכה והפך בפועל לאיש המכירות המוצלח ביותר עבור פוליסת הביטוח של נאט"ו.

צרות בצרורות

במשך עשרים השנים האחרונות, פוטין הקפיד להציג את עצמו כזאב בעור של כבש. התחפושת הזו אפשרה לו בין היתר לפלוש לגיאורגיה, לשלוט למעשה בבלארוס, לטבוח בסורים, לתמוך באייתוללות מטהרן, לספח את חצי-האי קרים, להרעיל אזרחים אירופאים ולנסות לשבש מערכות בחירות ברחבי העולם. במשך כל הזמן הזה, כמעט רבע מהכנסותיו הגיעו ממכירות של נפט וגז לדמוקרטיות במערב אירופה, נפט וגז שהופקו הודות להון, ידע וניהול מערבי.

כעת, אפילו התמימים ביותר במערב הבינו את המלכוד. פוטין סבר כי אם ימחק את אוקראינה מהמפה העולם כולו ישתחווה לרגליו. בפועל קרה בדיוק ההפך. גם הסינים מסרבים לתמוך בהרפתקה הזו, ובזמן כתיבת שורות אלה פוטין חבר במועדון מצומצם הכולל את עלי ח'אמנאי, נשיא בלארוס לוקשנקו, השליטים הצבאיים בסודן ומינאמר ועוד כמה מרקסיסטים מזקנים באמריקה הלטינית. במדינות המערב, מעריצי פוטין הוותיקים מימין ושמאל מנסים כעת למלמל סיפור חדש במטרה לטשטש את חטאיהם הישנים. אפילו פוליטיקאים בכירים לשעבר כמו גרהרד שרודר ופרנסואה פיון חשים חוסר נוחות מן העובדה שנהנו במשך שנים ממנעמי האוליגרכיה הרוסית.

מטרה נוספת של הפלישה לאוקראינה הייתה למצב את דמותו של פוטין כבונה האימפריה וכמי שיבטיח לעד את ביטחון רוסיה בכלל והמקורבים אליו בפרט. פוטין ילחם וינצח, בעוד האולגרכים ונשותיהם ימשיכו להשתזף על סיפון היאכטה בריביירה הצרפתית. אלא שההסתבכות באוקראינה כעת מאיימת על עצם קיומה של רשת השחיתות הזו, המערכת שאפשרה למעטים כל כך להתעשר כל כך במהירות רבה כל כך.

במשך שנים, האזרח הרוסי הממוצע הסכים לסבול מנה הגונה של דיכוי ממשלתי, משום שהיה נראה שפוטין מצליח לשמור את רוסיה הרחק מצרות העולם ומשפר את הכלכלה הודות לייצוא האנרגיה. הפלישה עשויה לשנות גם את זה. תרנגולת הנפט צפויה להפסיק להטיל ביצי זהב ורוסיה בדרך לצרות גדולות. גרוע מכך, רוסיה הגאה עשויה למצוא את עצמה נתונה לחסדי הסינים.

פוטין תמיד התפאר בכך שהוא שואף להשיב את רוסיה למושבה בשולחן העולמי הגדול ולשחזר את ימי המנהיגות העולמית של הצארים ויורשיהם הבולשביקים. אלא שכעת נראה שהוא איבד אפילו את הכיסא הצדדי אליו הוזמנה רוסיה מפעם לפעם, ונמצא בנתיב להפוך למצורע בינלאומי. יתכן שפוטין עוד יצליח למחוץ את אוקראינה הודות לכוח אש עדיף. אבל עדיין כדאי לנשיא הרוסי לזכור את הערתו של ווינסטון צ'רצ'יל:

לעולם אל תאמין שמלחמה תהיה חלקה ופשוטה, או שמי שיוצא למסע המשונה הזה יכול להעריך נכונה את עוצמת הגלים והסופות בהם ייתקל"


אמיר טהרי היה עורך העיתון האיראני ‘קאיהן’ עד שנת 1979, וכיום כותב טור קבוע בעיתון ‘א-שרק אל-אווסט’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. כתבה פרו מערבית מתחילתה ועד סופה שאינה מייצגת מציאות קיימת כלל. הכתבה פותחת באמרה שהלחימה נכנסת לשבוע השלישי כאשר עדיין עברו רק שבוע וחצי וכן הלאה. הסינים מתואמים הדק היטב עם הרוסים כנגד המערב החלש. 👁🇮🇱🙋🏻‍♂️

  2. המלחמה התחילה ב24 עברו כבר שבועיים שלמים,עכשיו השבוע השלישי שלה,בנוגע למציאות בסוף גם ניצחון של פוטין ניצחון צבאי זה ניצחון פירוס,בתווח הארוך הוא חיזק את המערב ,גרם לאירופה להפעיל נגדו סנקציות חסרות תקדים לגמרניה להתחיל להתחממש ולהקים קרן של 100 מילארד יורו לנשק(אחלה כסף שישראל הולכת לעשות)סין תומכת ברוסיה כנגד המערב זה נכון אבל זה לא שהיא תומכת במדיניות הרוסית או בפלישה עצמה,היא כן תיתן יד לפוטין אבל לא תרים אתה למעלה ,רוסיה עכשיו הרבה יותר חלשה ותלויה בסין(שלא הולכת להחליף כלכלית את המערב היא לא יכולה לפצות על כל הנזקים של המערב).המערב התגלה לא כל כך חלש (הוא עשה שגויות לפני הפלישה אבל הגיב חזק אחרי) וכל מי שמדבר על התערבות צבאית של נאטו זה יכול להתסיים במלחמת עולם שלישית ופצצות אטום

    1. אם המערב היה מתחזק באמת הוא היה מחזיר לעצמו את השליטה בשוק האנרגיה ולא זוחל לשולחן הדיונים עם איראן כאשר רוסיה יושבת לצידם. המערב היה במסלול של החזרת השליטה בארבע שנות שלטונו של טראמפ ומישהו דאג שזה יפסק והעלה במקומו זקן סוטה, גזען, מושחת וסנילי שאומר ועושה בדיוק מה שאומרים לו לעשות. השכבה השלטת היום במערב לא מסוגלת לעשות שום שינוי אמיתי מכיוון שכל הכח שלהם שלהם בנוי על מגדל קלפים של שקרים, הפחדות ושטיפת מוח… כל עוד הם טורחים לקיים בחירות. אין יותר דמוקרטיה במערב והראיה לכך היא מה שהתרחש בשביתת המשאיות בקנדה. הימין נחסם בתקשורת וברשתות החברתיות באמתלות של דיסאינפורמציה, פעילי ימין נרדפים ונתפרים להם תיקים פליליים ואל האתר הזה ואחרים מתייחסים כאל לא יותר מפינה אזוטרית של פייק ניוז ולעולם לא מפרסמים את החשיפות שלכם.
      מי שרצה להרוס את המערב דאג לכך שלמדינות מערביות לא יהיו גבולות, לא תהיה להם עצמאות אנרגטית ושדור העתיד ישנא את עצמו, את ההיסטוריה שלו, את המשפחה ואת כל מה שמגדיר אחדות ועוצמה.

  3. תיאור מדויק. אבל הטרגדיה היא שככל שרוסיה תסתבך כלכלית וצבאית, היא תידחק לאופציה הגרעינית. אם לשפוט לפי הנתונים בשטח זה יגיע לשם!

  4. ראשית, בניגוד לצפייה של פרקים של "פאודה" בבינג', מלחמה בטריטוריה עצומה כמו אוקראינה היא עניין ארוך. שנית, כשפוטין יכבוש לבסוף את אוקראינה הוא יזכה בלא מעט נכסים חשובים: 50 מיליון אזרחים יצרניים, אסם תבואה עצום, וכמובן הרתעה כנגד נסיונות עתידיים לפלישה לתחום השפעתה של רוסיה.

    1. כשפוטין יכבוש את אוקראינה הוא יזכה בדיוק במה שזכו קודמיו באפגיסטן לפני ארבעים שנה או אמריקאים בעיראק ואפגניטסן .חור שחור שישאב משאבים וחיילים,אוכלוסיה אוקראינה זה רבע מאוכלוסיה רוסיה והשטח שלה עצום לא קל לשלוט על זה ולא נראה שהם הולכים לכיוון כניעה נראה שהוא יצטרך הרבה משאבים וחיילים ,בספק שיש לו את זה .לרוסיה יש מספיק משאבים ותבואה גם בלי אוקראינה .ואחרי הפלישה הוא הופך למצורע מחבינת חלק גדול מהעולם והחלק הכיותר עשיר ומפותח וגם הרבה יותר תלוי בסין +נאטו וגרמניה מתחמשים מה נותן לך זה שיש לך מרחבה השפעה על חשבון אוקראינה ?במאזן תועלת עלות הוא מפסיד בענק

  5. תרגע, אף אחד לא ישתמש בפונקציה הגרעינית כל עוד יש לצד השני אופציה כזו אלא אם יש לו אידיאולוגיה המצדיקה הקרבה עצמית(שאהידים) כמו אירן.
    פוטין יודע שאם הוא יעשה את זה מול המערב גם הוא לא ישרוד.
    העניין של רוסיה בפצצות הללו הוא רק כדי שתהיה לו היכולת לאיים בתגובה במקרה ומישהו אחר ירה פצצות אטום על רוסיה וכך להישאר בשורה אחת עם המדינות החזקות בעולם.

    1. פוטין מונע מאידאולוגיה סמי דתית ומהיסטריה קטסטרופלית. 20 שנה הוא מתריע ומזהיר את המערב והם מגיבים בהתעלמות שרק מאששת את החששות שלו.

      אז כן, אם הוא יידחק הוא ישתמש בגרעין. זה לא רציונלי אבל גם פלישה לאוקראינה זה לא רציונלי.

  6. א. יש בילבול בין קיומו (או אי-קיומו) של עם אוקראיני לבין מדינה בגבולות שברית המועצות העניקה לרפובליקה סוביטית בשם אוקראינה. גם אם יש עם אוקראיני אלה לא היו הגבולות שלו….
    ב. העם "האוקראיני" באוקרינה בהבט של אוכלוסיה, בוודאי הספיק להתחלף לחלוטין כמה פעמים מאז מהאה ה-19. רק לאחרונה, בעקבות הרעב הגדול בשנות השלושים והכיבוש הנאצי שהביא לחיסול של מעל 20 מיליון אזרחים בברית המועצות, סביר להניח שרבים מתושבי "אוקרינה" הנוכחים הגיעו לשם אחרי מלחמת העולם השניה מרוסיה (שלא נדבר על אזור לבוב שהיה בכלל פולני וטוהר וסופח על-ידי הרוסים במלחמת העולם השניה). זה לא אומר שזהות "לאומית" לא יכולה להתפתח ולמרבה הפלא זה אפילו לא דורש הרבה זמן….
    ג. למה ברית נאטו מתפשטת מזרחה? כשם שארה"ב לא רצתה טילים סוביטים בקובה, אפשר להבין למה רוסיה לא רוצה שאוקרינה תהיה חברה בברית נאטו

  7. תעמולה בגרוש.
    1) האוקראינים קוראים שירה? אני מבין, שלפי דעתך, הם צריכים ליהנות מכל רגע כעת.
    2) גרמניה מקימה צבא: אם יש משהו שמטעים את השטות שעשו ארה״ב ופולין בהתגרותם ברוסיה, זה הוא. הקמת צבא גרמני חזק במרכז אירופה הוא מתכון לצרות צרורות לעתיד, כידוע, ומי שישלם את המחיר הוא לאו דווקא רוסיה, וגם זה ידוע.
    3) לא יעזור דבר. בבסיס העניין מצויה התעקשותם הפושעת של האמריקאים להרחיב את נאטו מזרחה, לגבול רוסיה, מה שהינו הפרה של סדר בינ״ל והתגרות ברוסיה. שכחת את דוקטרינת מונרו, שכחת את ההתערבות הנפשעת והזוועות והרציחות שחוללה ארה״ב בכל רחבי העולם במאה שעברה (ויטנאם, אירן, כל דרום אמריקה, קובה). לשיטתך, לנשיא אמריקאי אסור לקרוא רוצח וכיו״ב, אבל לרוסי – כן. האם אינך מעט גזען?

    1. לפוטין היו מספיק אפשריות לא לפתוח את המלחמה הזאת ולפתור אותה דיפלומטית.אוקראינה לא עמדה להצטרף לנאטו בקרוב ,כן היא מאוד רצתה אבל המערב לא היה עושה את זה כי זה התגרות בפוטין ותירוץ בשביל מלחמה.כל הדיבורים על נאטו זה יותר תירוץ בשביל להצדיק הכל,ואיך המלחמה מקדמת את זה שאוקראינה לא תהיה בנאטו?הם חותמים על הסכם, למה עוד עשר או עשרים שנה כשתהיה להם הזדמנות הם לא יעשו את זה?אחרי שרוסיה פלשה והחריבה את ארצם למה בבזדמנות הראשונה שלהם לא להתטרף לנאטו ולקבל ערובה ששום פלישה לא תחזור.
      גם הדרישות של פוטין במומ הם לא מסתפקים רק באי צירוף לנאטו אלה בעוד כמה סעיפים זה נראה יותר שהוא רוצה לשלךוט במדינה ולא שום דבר אחר

    2. קומרד עופר . כאן זה לא אתר מק"י או חד"ש. לתעמולה סובייטית אנא פנה ל"קול העם". תודה

    3. א.המלמה הזו תגרום למדינות הבלטיות לשקול מחדש הצטרפות לנאטו כי הן לא ירצו לסבול אותה רמת הרס.
      ב.אם נאט״ו היו פחות מהוססים זה לא התגרות בפוטין אלא יצירת הרתעה כלפיו שהיתה מונעת ממנו למאת למלחמה הזו. את אוקראינה הצבאהרוסי יכול להביס אבל לא את כל נאט״ו.
      ג.המלחמה הראתה לאוקראינה שפוטין לא מהסס לתקוף בעוד נאט״ו מאוד מהססים לשלוח אליהם כוחות צבאיים. עם איזה צד הם יעדיפו ללכת?
      ד.לא הבנתי-בהתחלה אתה טוען שפוטין יצא למלחמה כי הוא ראה בהתקרבות אוקראינה לנאט״ו התגרות ובסוף אתה מודה שיש לו מניע רחב יותר? תחליט.
      ימני

  8. לכל מקום ובכוח האתר הזה יהלל את טראמפ, ויקטול את ביידן. אמריקה בחסות ביידן מנהיגה את הסנקציות, הארופאים בפינה ומשקשקים שיכבו להם את הגז. אמריקה בניגוד לאירופאים העלובים לא תלויה כלל בתוצר הרוסי. ואיפה חברכם טראמפ? עסוק באיזה חוק לעודד ולהלל את פוטין הגאון. מזל שטראמפ היום לא בשלטון, מזל שטראמפ היה בשלטון לפני כן. היה טוב, וטוב שהיה.

    1. מכיוון שהנשיא היום הוא ביידן ובמשמרת שלו מתרחשת הקטסטרופה הזאת (ואחרות) אז מדברים על ביידן. הטור הזה בכלל לא עוסק בטראמפ חברך אבל דווקא אתה מתעקש לדבר עליו

  9. אני מאמין שפוטין יצא כנראה מהר
    מאוקראינה אחרי שיכה בה מכות קשות ונאמנות.
    הוא יתן עצמאות למזרח אוקראינה
    לדונייצק ולוהנסק בצירוף שטחים נלווים
    ולבסוף יצא החוצה.כמובן שהסנקציות ירדו
    בהמשך.הוא יתן להם עצמאות וניהול עצמי
    בגיבוי צבא רוסיה מבחוץ.ויספק להם נשק.

  10. תפיסת העולם הפרוגרסיבית שקובעת – שלום עושים עם אויבים, עם אחים, נלחמים – מחריבה כל תיקווה לקיום בארץ הזאת.

    תפיסת עולם שיפוטית שקובעת – אלימות והתגוננות חד הם. רצח הוא רצח הוא רצח – מבעירה בתי כנסת בלוד, הורגת את אתוס ההתגוננות היהודית, את בראל שמואלי, -מזמינה את השואה הבאה.

    תפיסת העולם שקובעת – מבצרו של העם היהודי הוא מבצרו של ״הפלסטיני 48״ – ״שוויון אזרחי״, ומעניקה לפלסטיני 48, כוח הכרעה בכנסת ישראל.
    לידיו נמסר, קביעת גורלו של היהודי ועתיד הבית הלאומי, מלחמה ושלום
    – תפיסה, שמחוללת את ״שומר חומות״ וגורעת את הנגב והגליל מ״מבצרו של היהודי״.

    תפיסת עולם שמאלצת את המפעל הציוני להיות בית לכל העמים – מחריבה את המרקם החברתי והערבות ההדדית שתוצאתה ניכרת בחולשתו הפנימית של המערב מול איום קיומי. ניכרת בהחלשת רוח צהל, שהפך לצבא ״כל אזרחיה״, ללא הבדל ״דת, גזע ושאר הבלויות״.

    כיצד לאום מתגונן מול תפיסת עולם שמכרסמת בכל יסודותיו בכל מערכותיו הקיומיות?
    כיצד מתגוננים מול אויב נעלם, חסר דמות ושם שניצב מעל הדמוקרטיה ומחזיק ביסודות הצדק והמוסר האוניברסלים כאשר אין בנמצא צדק אוניברסלי? מחובתנו העליונה – להבדיל בין טוב ליהודי ורע ליהודי.

    רק d9 רוסי יציל את אירופה מהתולעת השמנה שמכרסמת את המוח המערבי.
    רקd9 ציוני יציל את הבית הלאומי.
    רק d9 מסיר את לוט הערפל מעל פני ה״כומר הפרוגרסיבי״ הצדקן, מתוק השפתיים –
    ״ההחלטה הגרמנית הנוכחית להשקיע כ-100 מיליארדי אירו בבניין כוח צבאי בתקציב הקרוב, כמו גם, להשקיע בשנים הבאות יותר מ-2 אחוזי תל״ג, מכוונת לרוסיה. הנאום שנשא קנצלר גרמניה, אולף שולץ, לא משאיר מקום לחידות.
    גרמניה מתעוררת….״
    איראן מתעוררת…