הקואליציה מבזה את יום הזיכרון

השתתפות נציגי העבודה ומרצ בערב ההנצחה "האלטרנטיבי" פוגעת בזכר החללים ומטילה כתם מוסרי על הממשלה

חברי הכנסת מראענה ורז | Gitlits Tatyana, נועם מושקוביץ' - דוברות הכנסת

שינויי מזג האוויר באביב הישראלי מהווים רקע מתאים לשינויי מצב הרוח האישי והלאומי, העולים ויורדים מפסח דרך ימי הזיכרון לשואה והגבורה, לחללי צה"ל ופעולות האיבה, ועד ליום העצמאות, יום ירושלים וחג מתן תורה. "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם", שרנו בליל הסדר – על אף ההצלה אנחנו כואבים את המחיר ובדרך לא דרך מתעלים לשמחה שבתקומה. "אנחנו" הם כל בית ישראל שמנסים להתעלות מעבר למחלוקות ולחגוג יחד את נס המדינה הציונית.

לצערי הרב ישנו מיעוט אשר בוחר להוציא את עצמו מן הכלל וכפי שקראנו על הרשע בהגדה, גם הם לא יגאלו. הם החליטו שלא מתאים להם הטקס הממלכתי ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, והם מקיימים טקס נפרד, אלטרנטיבי להגדרתם. הטקס כולל מעט משפחות שכולות ישראליות ומשפחות פלסטיניות שחוו אובדן (מארגני הטקס מכנים גם את המשפחות הפלסטיניות "שכולות". אני לא מקבלת את ההגדרה הזו).

למה בכלל להתייחס לאנומליה הזו של שנאה עצמית, התרפסות בפני אויב וביזוי לוחמינו שנפלו על הגנת הארץ בקרבות נגד אותם מרצחים ממש אותם "הטקס האלטרנטיבי מאדיר", בתירוץ אולטרה-פרוגרסיבי של "כל אובדן הוא אובדן"? למה לי לבזבז אנרגיה יקרה וכוחות נפש על אנשים שלא מסוגלים להבחין בין קורבן לתוקפן, בין טוב לרע?

ובכן, התשובה היא שהשנה, בשונה מהטקסים שנערכו עד היום, ישתתפו בטקס "האלטרנטיבי" חברי כנסת מהקואליציה – אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה ומוסי רז ומיכל רוזין ממרצ הם הראשונים שהודיעו כי ייקחו בו חלק. הקואליציה היא הבסיס עליו מתקיימת ממשלה בישראל והממשלה הזו מייצגת את העם ואת הממלכה. השתתפותם של חברי הקואליציה מעניקה לטקס הזה חותמת של ממלכתיות. העובדה הזו, בעיניי, מהווה עיוות מסוכן של האתוס הציוני ורצון רוב העם בישראל.

כל עוד הטקס "החלופי" התקיים בשולי השוליים ההזויים של שוק הדעות הישראלי זה היה מרגיז ומתסכל, אבל כמי שמאמינה בדמוקרטיה סברתי באופן אישי שלמרות העיוות המוסרי הוא עומד במסגרת חופש הפרט וחופש הדיבור. בשנים עברו עיקר טענתי כלפי מארגני הטקס הייתה על ההתעקשות לקיים אותו דווקא בערב יום הזיכרון הממלכתי, ובכך "לתקוע אצבע בעין" ובלב של עם ישראל בכלל והמשפחות השכולות בפרט.

השנה, כפי שהבהרתי, הטקס "האלטרנטיבי" נע מהשוליים הסהרוריים של שוק הדעות אל לב הקואליציה הישראלית, ולאסוננו הוא לא עוצר שם. כיצד יהיה יכול ראש ממשלת ישראל לנאום בטקס הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, כאשר חלק מחברי ממשלתו מביעים באותו זמן ממש תמיכה בהשוואה בין חללי צה"ל וקורבנות פעולות האיבה לבין רוצחיהם? כיצד יוכל להתעלם מן הרוח "האלטרנטיבית" הנושבת מספסלי הקואליציה שלו בהם הוא תלוי מבחינה פוליטית, בעודו אמור לכבד את זכר הנופלים ביום הקדוש ביותר למשפחותיהם?

בעבר נהגו לטעון יוזמי הטקס "האלטרנטיבי" כי לא מדובר בהתארגנות פוליטית אלא בניסיון "קידום פיוס" או "הכרת האחר". בוודאי שלא היה עולה על הדעת כי חברי ממשלה ציונית היו מעניקים לטקס השולי הזה לגיטימציה. השנה גם המסכה הזו הוסרה והמשימה הושלמה: חדירה אל לב הקונצנזוס הפוליטי השולט כיום בכנסת, והסכמה בשתיקה מצד ראש הממשלה וסביבתו. האלטרנטיבה השתלטה על הממלכה, בדרך לשינוי דעת הקהל.

מראש הממשלה הלכוד פוליטית אין לי כאמור ציפיות לפעול. החובה היא עלינו, כחברה חפצת חיים, לזעוק בקול גדול נגד השתתפות חברי קואליציה בטקס "האלטרנטיבי". אם העיוות הזה יעבור בשתיקה מצד הרוב הציוני הדומם, הרי בשנה הבאה או בזו שאחריה אנו עשויים למצוא עצמנו מניחים זר בהר הרצל לזכר "קורבנות הסכסוך משני הצדדים". ומי יודע – אולי יהיו שם גם זרי פרחים נפרדים לזכר חללי הפת"ח והחמאס. אחרי הכל, "אובדן הוא אובדן".


ענבל רץ גילמור היא פעילה חברתית ואלמנתו של אש קודש גילמור הי״ד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. וטועה מי שחושב שביטול הזיקוקין לא מגיע מאותו הלך רוח …

  2. דברים נכונים וכואבים.
    רק הערה אחת: אי אפשר לתהות איך יכול ראש ממשלה להתעלם מזה ולשדר עסקים כרגיל ושתי פסקאות אחר כך להגן עליו בטענה שהוא לכוד פוליטית.
    או שניתן לדרוש ממנו אחריות על שותפיו הקואליציונים או שלא.

  3. א.אני לא מבין מה הכותבת מצפה ממרעאנה הלא-יהודיה.
    ב.הייתי מוכן לסלוח להם אם הם היו מודים שבתור כאלה שנותנים במה לקולות מהשוליים שהולכים נגד המיינסטרים(לא כל שוליים הם בעייתיים)-הם האשמים בקיטוב בעם.

  4. יש קרן אור אחת באפלה:
    לפחות שר התרבות טרופר (כחול לבן) לא ערך שינויים בטקס הממלכתי כדי להכיל את הקולות שלהם.

    1. רק כי הציבור עוד לא מוכן לזה. אבל זה בהחלט היעד. השמאל, כמו הימין, סבלני ומבין שיש תהליכים שלוקחים זמן ומוכן לתת מעט לימין המתון והממהר בטווח הקצר בשביל להרוויח בטווח הארוך.

  5. קראתי את הכתבה. היה מעניין מאוד.

    אני מבין למה, הטקס האלטרנטיבי פוגע בחלק מן המשפחות השקולות. אבל פה נמצא הויכוח בין ימין לשמאל.

    לי כואב שחיילים נהרגו, כי נתניהו התעקש לפתוח את מנהרת הכותל.

    ההיסטוריה היא רחבה ומלאת נקודת מבט.

    העובדה שאת כותבת מתוך נקודת המבט הצרה שלך.

    אינה מעידה עח סכנה לציונות או למדינת ישראל

    1. כנראה שאתה לא ממש מבין והבלבול שלך יסודי אך אופייני.
      אתה מבלבל בין סיבה לתוצאה, מבלבל בין פעולה לתגובה ומבלבל בין תגובה עניינית לספין חלש.
      אתה פשוט מבולבל.

    2. <ההיסטוריה היא רחבה ומלאת נקודת מבט.

      נכון. יש כאילו שמנקודת מבטם צריך לשחוט את כל היהודים, ויש כאילו שמנקודת מבטם לא. הפגישה הנ"ל מנסה לחבר בין שתי הקצוות.

  6. מניסיון, בטקסים הבאים הם בכלל לא יזכירו את חיילי צה"ל שנפלו ויעשו טקס רק למשפחות מחבלים – הרי, הם יסבירו,זה פוגע ברגשות הפלסטינים שמזכירים בכלל את קלגסי צה"ל הנאצים, אתם יודעים.